Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Welk ras pas bij mij?

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

senna240709
Vaste gebruiker

Welk ras pas bij mij?

Ongelezen bericht door senna240709 »

Ik ben me alvast aan het verdiepen in verschillende rassen omdat ik in juli/augustus graag voor een hond wil gaan.
Ben al een tijdje internet aan het afstruinen opzoek naar het ras wat het beste bij mij past.

Wat vind ik belangrijk:
- baasgericht
- goed in de omgang met andere honden
- hond die het leuk vind om te trainen, wil er graag agility mee gaan doen (geen wedstrijden, puur voor het plezier)
- geen jacht instinct, moet los kunnen lopen
- rond de 40/50 cm hoog
- hoeft niet waaks te zijn
- moet af en toe wel eens een paar uurtjes alleen kunnen zijn

Ik ben zelf actief dus de hond zal zeker voldoende beweging krijgen.
Het moet echter geen probleem zijn als dit eens een dag wat minder is.

Ben benieuwd aan welke rassen jullie denken!
Laatst gewijzigd door senna240709 op 27 jan 2014 20:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Laura84
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
Aantal honden: 2
Contacteer:

Re: Welk ras pas bij mij?

Ongelezen bericht door Laura84 »

collie korthaar, markiesje, sheltie, leuke bastaard
Laatst gewijzigd door Laura84 op 27 jan 2014 20:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka
Afbeelding
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Laura84 schreef:collie korthaar

Er zijn lijnen bij de korthaar collies die niet al te sociaal zijn. Goed oriënteren dus.
Ik denk trouwens als eerste aan een sheltie: leuke, sportieve, zeer baasgerichte, gehoorzame en vrolijke hondjes. Je moet alleen het blaffen wat indammen. :mrgreen:
Afbeelding
senna240709
Vaste gebruiker

De sheltie en de collie trekken mij kwa uiterlijk niet heel erg aan, ik zal me eens gaan verdiepen in hun karakter.
Daar gaat het uiteindelijk om...

Ben zelf meer aan het zoeken in de richting van border, aussie, toller.
Ik vind het alleen wel belangrijk dat er ook een 'uit' knop op zit.
Wanneer ze genoeg beweging/uitdaging hebben gehad dat ze dan ook gewoon rustig in huis zijn.
Daar twijfel ik bij deze rassen een beetje aan.
Ayronna
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Ayronna »

Wij hebben onze Border van pup af aan geleerd dat er in huis rustig wordt gedaan, dus slapen of op een botje kauwen en verder niet. En in huis is hij dan ook rustig. Pas als wij zelf te weinig met hem hebben gedaan wordt hij druk in huis- en dat is dan onze eigen schuld. En te weinig hebben gedaan is echt 3-4 dagen alleen wandelen. Voor de rest is hij tevreden als hij 2-3 keer in de week even lekker met zn kop bezig is tijdens training.
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Borders zijn ook niet altijd even sociaal. Voor een border of een aussie zou ik alleen kiezen als je echt veel tijd kunt steken in het trainen en de hond geestelijk moe maken. Met alleen lekker lange wandelingen en één keer in de week agility ben je er met de meeste borders en aussies niet.
Bij de toller moet je soms rekening houden met het jachtinstinct. Maar voor zover ik ze ken, kunnen de meeste met wat training prima loslopen.

Collie en sheltie passen inderdaad ook wel bij je beschrijving. Zo ook een bearded collie.
Markiesje is misschien ook nog een idee?
DeDiana
Zeer actief

O, ik zie nu dat het Markiesje al was genoemd :mrgreen:
moosje
Zeer actief
Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd, Cão Lixeira Português, en een aantal part-time Chinese Cresteds
Contacteer:

Ongelezen bericht door moosje »

Een Boy
Afbeelding
In loving memory: Tara, Cheeco, Rinty, Kazan, Zarah, Shendor & Bleza

Dierenvoedselbank Amersfoort
Facebookpagina Dierenvoedselbank Amersfoort
DeDiana
Zeer actief

moosje schreef:Een Boy
:engel:
Ja, die past ook prima! Maar ik denk niet dat die in augustus nog beschikbaar is. :mrgreen:
thom
Zeer actief
Mijn ras(sen): Portugees 'straatschoffie'.
Contacteer:

Ongelezen bericht door thom »

Tja, op geen enkele hond zit een 'uit' knop, gelukkig maar.
Wij hebben nu sinds 20 December een hondje uit Roemenië, er zit zeker een herder in. Nu is hij 6 maanden, een geweldige hond, maar de uitknop doet het echt niet. Of ik druk op de verkeerde knop. :mrgreen:
Afbeelding
senna240709
Vaste gebruiker

thom schreef:Tja, op geen enkele hond zit een 'uit' knop, gelukkig maar.
Wij hebben nu sinds 20 December een hondje uit Roemenië, er zit zeker een herder in. Nu is hij 6 maanden, een geweldige hond, maar de uitknop doet het echt niet. Of ik druk op de verkeerde knop. :mrgreen:
Snap inderdaad dat er op geen enkele hond een uit knop zit.
Bedoelde het ook niet letterlijk vandaar tussen haakjes.
Bedoel meer dat de border collies die ik ken thuis hun rust ook niet vinden,
blijven heel de dag zenuwachtig heen en weer drentelen. Daar zit ik niet op te wachten.
Eilfy
Zeer actief
Mijn ras(sen): .
Pia: kruising
Alfy: kruising
Kenji: Border Collie
Djalu: Border Collie
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eilfy »

Een border zou prima kunnen. Heb nu een 12 maanden oude puberborder in huis rond lopen. Zolang hij uitdaging krijgt, en dat kan verschillen van lekker actief wandelen (wandelen met appèl/oefeningen) tot fanatiek trainen bij de schapen vindt hij het prima. Hij vindt het vooral belangrijk dat hij wat mag doen samen met mij, wat maakt hem vrij weinig uit. Oryn is sociaal naar andere honden, tikkeltje onderdanig zelfs. Staat wel op zijn strepen als ze echt te ver gaan maar houdt het dan bij een waarschuwing. In huis rustig, buiten altijd klaar voor actie. Luistert goed (maar daar zit echt veel werk in), geen jachtinstinct.

Met name het sociale heb ik echt naar moeten zoeken. Zeker de borders uit de echte drijverslijnen zijn vaak erg serieus en het constante "drijven" van andere honden wordt ook niet altijd gewaardeerd door die andere honden. Ben daarom bewust gegaan voor een combinatie van werk- en showlijn en tot nu toe pakt dat echt heel erg goed uit :I:
In loving memory: Lara (20/02/1996 - 29/03/2009) ~~ Oryn (09/01/2013 - 02/02/2014)
Makso's Stars op Facebook
Tamara/Bayko
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vlinderhondje (Epagneul Nain Continental Papillon)

Ongelezen bericht door Tamara/Bayko »

Eilfy schreef:
Met name het sociale heb ik echt naar moeten zoeken. Zeker de borders uit de echte drijverslijnen zijn vaak erg serieus en het constante "drijven" van andere honden wordt ook niet altijd gewaardeerd door die andere honden. Ben daarom bewust gegaan voor een combinatie van werk- en showlijn en tot nu toe pakt dat echt heel erg goed uit :I:

Waarbij ik dan toch even in ogenschouw zou nemen dat hij pas 12 maanden is :wink: Niet dat ik beweer dat Oryn zeker minder sociaal zal worden, maar die mogelijkheid zit er wel in. Met een jaar zijn de meeste borders nog heel sociaal, op volwassen leeftijd zie ik dat toch regelmatig anders.

Wat de 'uit'-knop betreft ben ik het er wel mee eens dat dat voor een (groot) deel afhangt van opvoeding en wat je je hond aanleert. Zo is voor mijn borders binnenshuis spelen met ballen of mij continu achterna lopen altijd verboden geweest. In huis verwacht ik een bepaalde mate van rust en dat snappen ze na een tijdje consequent zijn prima. Ik kan/kon hen ook altijd overal mee naartoe nemen (op bezoekjes bij andere mensen, naar restaurants etc.) zonder dat ze daar de boel afbreken.
Groetjes van Tamara en een pootje van Cody
Afbeelding
In liefdevolle herinnering:
Bayko *06-01-2002 +08-09-2012 Cyntha *20-04-2003 +02-05-2017
Woezel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Woezel de Shetland Sheepdog

Ongelezen bericht door Woezel »

Ik dacht ook gelijk aan een sheltie. :lol1:
Afbeelding
Nawosh
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zuid Russische ovcharka

Ongelezen bericht door Nawosh »

Een bearded collie past ook erg goed in je plaatje denk ik, ze zijn erg enthousiast maar wat gematigder dan de border collie. Je moet de vachtverzorging alleen wel zien zitten.
Groetjes, Marjan
IIris
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Kruising Border Collie

Ongelezen bericht door IIris »

Ik volg dit even mee, want jouw eisen komen voor een erg groot deel overeen met mijn 'eisen' :D
Afbeelding
maaiike17
Actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever

Ongelezen bericht door maaiike17 »

Ik denk dat een toller prima zou passen. Ze vinden het erg leuk om te trainen, maar kunnen ook prima met een dagje minder. Het jachtinstinct is wel verschillend per hond, maar ik ken er geen een waarbij het zo erg is dat hij niet los kan lopen. Je moet er wel rekening meehouden dat er een behoorlijke wachtlijst is bij de meeste fokkers, dus of je augustus een pup kan krijgen als je nu nog niet op een wachtlijst staat is de vraag.
Afbeelding
Marco88
Zeer actief
Mijn ras(sen): nova scotia duck tolling retriever

Ongelezen bericht door Marco88 »

Een toller zou prima bij je passen
Afbeelding
Marco88
Zeer actief
Mijn ras(sen): nova scotia duck tolling retriever

Ongelezen bericht door Marco88 »

Een toller zou prima bij je passen
Afbeelding
Diesel en Loek
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kleine keeshond
Grote grijze keeshond

Ongelezen bericht door Diesel en Loek »

Kan niet anders zeggen dan een grijze keeshond :-) die voldoet aan al je eisen alleen is hij wel iets waakser. Wanneer de deurbel gaat blaft hij maar verder eigenlijk ook niet.

Loek mijn keeshond is ontzettend baas gericht en doet niets liever dan voor je werken. Wij doen nu een tijdje aan behendigheid en hij vindt het geweldig om te doen al vond hij gehoorzaamheid ook erg leuk, als hij maar samen met de baas mag werken.
Ze Hebben geen jacht instinct dus kunnen prima los en zijn erg slim. Die van mij kunnen prima en paar uur alleen zijn.

Het enige wat een nadeel kan zijn is dat ze super alert zijn, dus als jij opstaat staan zij ook op en ze volgen je overal in huis, ik vraag me af in hoeverre dit echt af te leren is .

Verstuurd vanaf mijn C6603 met Tapatalk
kipo
Zeer actief

Ongelezen bericht door kipo »

Ijslandse herder zie ik ook wel passen.
Laura84
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
Contacteer:

Ongelezen bericht door Laura84 »

ik vind Nanna haar suggestie niet eens zo'n heel slecht idee
Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka
Afbeelding
senna240709
Vaste gebruiker

Bedankt voor jullie reacties!
Tot nu toe gaat mijn voorkeur nog het meeste uit in de richting van een toller.
Ik hoef niet perse in augustus een pup te hebben, vanaf augustus heb ik de tijd voor een pup, eerder niet.

De andere rassen die voorgesteld zijn ga ik me zeker ook in verdiepen maar kwa uiterlijk trekken die mij een stuk minder.

Als er nog andere opties/ideeën zijn hoor ik het graag :D
Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lysette »

Een toller past zeker, hoewel ze inderdaad wel flink kunnen jagen. Border kan uiteraard ook maar zoals al eerder aangegeven kunnen ze wat minder sociaal zijn (behoorlijk vaak het geval).

Heb je al eens aan een poedel gedacht? Onder het truttige imago zitten hele leuke sportieve en sociale hondjes. Met mijn poedeltje sport ik actief (hoogste klasse behendigheid, dus ze doet het ook niet onverdienstelijk) en dat vindt ze echt geweldig! In omgang een makkelijk en zacht hondje wat zich echter ook niet onder laat sneeuwen.

Filmpje van Jip in actie
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto

In liefdevolle herinnering; Job & Floor
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Ook bij borders (ook die uit werklijn) zit nogal wat verschil. Kay is in huis een hele rustige hond. Echter als je met hem gaat trainen heb je een volledige malloot ter beschikking. Klinkt ideaal, maar het betekend wel dat ik dus nooit eens relaxt kan trainen. Voel ik mij een dagje net iets minder, kan ik beter eigenlijk geen behendigheid doen.
Norah is het tegen over gestelde. In huis een zenuwpees, maar in het werk wel heel makkelijk tot nu. Meer rust en beheersing en vooral met mij bezig. Haar ontwikkelingen ben ik zelf ook nog wel benieuwd naar. Ze leert overigens niet zo makkelijk als Kay en heeft veel meer bevestiging nodig.

Je weet dat er bij de schotse collies nogal verschil in zit? Je bent bekend misschien met meer de ontplofte haarballen, maar zo hoeven ze niet te zijn hoor. Het Amerikaanse type heeft beduidend minder haar en is wat groter. De korthaar ziet er natuurlijk ook heel anders uit. Als border collie je type is, dan scheelt een schot op zich qua uiterlijk type natuurlijk niet zo veel.

Veel borders blinken inderdaad niet uit in sociaal gedrag. Tot 12 maanden was Kay ook nog erg enthousiast met veel honden. Hij heeft inmiddels met 5 jaar veel sterkere voorkeur en afkeur. En Norah is zo'n type die alleen maar armpje drukt en continue in drijfhouding zou staan. Er zijn wel socialere types, maar dat is wel zoeken en dan moet je eigenlijk wel al beetje bekend zijn in het wereldje wil je dat echt goed kunnen doen. Voor aussies geld in de regel ook dat ze niet makkelijk zijn met andere honden. En tja beide kunnen hun stembanden best goed gebruiken als ze enthousiast worden. Een toller heeft een grotere kans op sociaal gedrag.

Ik zelf heb nog een tijdje rond gekeken bij de Silken Windsprite (iets langer haar dan normaal whippet). En nog steeds hou ik die in het achterhoofd. Er wordt gesteld dat ze niet zo veel jacht meer bezitten, maar ik zou er toch wel degelijk rekening mee houden.

Een werklijn golden retriever misschien?
Afbeelding
Sanchis
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herder / Border collie
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Sanchis »

Ik denk dat er zoveel verschillende rassen in het plaatje passen, omdat de beschrijving heel algemeen is.
Daarbij moet je echt honden gaan ontmoeten en kijken wat je ligt.

En Toller zou bijvoorbeeld ook wel in mijn ideale omschrijving passen op papier. Maar ik lig op 1 of andere manier niet zo op goede voet met Tollers. Ik ken er niet 1 die ik zou willen hebben.

Je moet dus kijken wat je ligt en daarin je intuïtie volgen.
Ashley (Border Collie), Scott (Border Collie x Schotse Herder) en Jessie (x Heidewachtel)
DeDiana
Zeer actief

Sanchis schreef:Ik denk dat er zoveel verschillende rassen in het plaatje passen, omdat de beschrijving heel algemeen is.
Daarbij moet je echt honden gaan ontmoeten en kijken wat je ligt.

En Toller zou bijvoorbeeld ook wel in mijn ideale omschrijving passen op papier. Maar ik lig op 1 of andere manier niet zo op goede voet met Tollers. Ik ken er niet 1 die ik zou willen hebben.

Je moet dus kijken wat je ligt en daarin je intuïtie volgen.
Grappig... ik heb een collie, maar een toller trekt mij ook wel. Dat is zelfs de enige jachthond waar ik dat van kan zeggen.
Maar ik ben het met je eens: ga vooral de verschillende rassen in het echt ontmoeten (dus bijvoorbeeld naar wandelingen van rasverenigingen; shows vind ik zelf veel minder representatief). Dat zegt veel meer dan een rasbeschrijving op papier.
*Petra*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse Terrier en de Hollandse Herdershond Langhaar
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door *Petra* »

als je geen bezwaar hebt tegen langhaar, is een Polski Owczarek Nizinny, de Tibetaanse Terrier of een Schapendoes ook nog een leuke optie, alle 3 zijn grote clowns die op zich graag mogen werken maar het vooral erg leuk vinden als ze wat met de baas kunnen doen.
Afbeelding

een dag niet gelachen om je hond, is een verloren dag.
Virii_BB
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Basenji & Border Collie
Contacteer:

Ongelezen bericht door Virii_BB »

Kelpie's zijn ook erg leuke honden :D

Of anders een Manchester Terrier? Al hoewel daar wel iets van jachtinstinct in zit..
Sanchis
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herder / Border collie
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Sanchis »

De kelpies die ik ken, zijn echt héél harde werkers. Minstens net zo gedreven als een border collie of erger. Ik ken 1 kelpie die bij schapen wordt gebruikt, maar tussen de bedrijven door vind hij het ook oké om het huis te slopen. Die heeft een keer een hol in de bank aangelegd.
Het lijkt me persoonlijk niet echt geschikt voor de topicstarter.
Ashley (Border Collie), Scott (Border Collie x Schotse Herder) en Jessie (x Heidewachtel)
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”