Ik moet het even kwijt en wil graag weten of er mensen zijn die ervaring hebben hiermee..
Ik vertaal het maar even als 'heup laksheid', dat is namelijk waar Sam (8 maand) nu mee zit. Als ik achteraf terugkijk kan ik het wel ergens plaatsen.. Het is een lang verhaal en al een tijdje aan de gang:
Sam begon op een gegeven moment te piepen en greep naar dr 'achterkant'. Eerst dacht ik dat het iets was met haar anaalklieren, ze ging namelijk ook sleetje rijden... Anaalklieren laten leeghalen. Daarna had ze het nogsteeds, afgelopen zondag heeel erg piepen en janken, onder tafel kruipen etc, dus we zijn naar de weekenddienst geweest. Deze heeft haar rectaal onderzocht en constateerde een licht verdikte endeldarm, daar antibiotica voor gekregen.. Vanochtend begon ze weer te piepen, dus ik was er klaar mee en weer naar de DA gegaan.
Deze deed een aantal testen aan de heupen omdat ik zei dat ze naar haar achterkant greep. Daarbij schoot de heup telkens uit de kom bij een test waarbij de heup gewoon op de plek moest blijven. Daarna rectaal onderzocht, wanneer de DA drukte op de heupbotten schreeuwde ze het uit. Een rontgenfoto laten maken daaruit bleek dat de heupen nu nog prima in orde waren.
Hij legde me uit dat de kapsels en banden rond de heupen niet sterk genoeg zijn om de heupen op de plek te kunnen houden. Hij gebruikte daarbij de term 'hip laxity'. Ik heb daar wat over opgezocht en het lijkt me een soort voorstadium van HD als ik het zo lees. Hij zei dat omdat ze nog jong is dat het nog goed moet kunnen komen, ik moest er wel nu mee aan de slag en daarom moet ze nu 2 weken lijnrust houden en heeft ze pijnstillers gekregen.
Ik ben er wel van geschrokken want dit had ik absoluut niet verwacht, eerder iets aan haar darmen ofzo. Als ik nu terugkijk dan bedenk ik wel dat ik af en toe dacht van wat loopt ze toch stijf, heb er verder niks achter gezocht en gedacht misschien lijkt het zo. Verder is het ook zo dat ze me vaak achterna loopt en dan ook meteen ergens gaat liggen daar waar ik ben. Maar ik heb er niks achter gezocht.
Ben nog een beetje onder de indruk want het was echt niet leuk bij de DA, ze had erg veel pijn toen hij die testjes deed maar aan de andere kant ben ik blij dat we weten wat het is. Nu maar hopen dat het herstelt en dat de spieren en banden zich nog genoeg ontwikkelen. Ook een voordeel was dat Sam een redelijk klein hondje is, dus we houden hoop
Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben met hun hond? Is het goed gekomen? Wij houden de hoop maar dat het gewoon goed komt!

.