Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Shih Tzu vragen
Moderator: moderatorteam
-
- Vaste gebruiker
- Aantal honden: 1
Shih Tzu vragen
Wie kan me vertellen hoe het gaat met de vachtverzorging?
Hoe vaak naar de trimsalon?Hoe vaak zelf kammen of wassen?
En hebben reutjes snel last van een vies urinebuikje?
We weten nog niet of we een reutje of teefje willen maar ik vind beide leuk.
Hoe vaak naar de trimsalon?Hoe vaak zelf kammen of wassen?
En hebben reutjes snel last van een vies urinebuikje?
We weten nog niet of we een reutje of teefje willen maar ik vind beide leuk.
- Suzanneke
- Actief
- Mijn ras(sen): Het liefste kruisinkje
Re: Shih Tzu vragen
Ik heb zelf geen rasechte Shih Tzu, maar hoogstwaarschijnlijk wel een kruising hiermee.
Evi is een teefje, dus over een reutje kan ik je niets vertellen.
Hoevaak je met je Shih Tzu naar de trimmer gaat is natuurlijk aan jezelf. Als je het haar lang wilt houden hoeven ze niet/veel minder vaak, maar bedenk je goed dat je de vacht dan iedere dag flink moet borstelen om hem zonder klitten te houden. Zelf gaan wij met Evi 4 keer per jaar naar de trimster en ook dan moet je ze echt wel kammen, dat moet je gewoon bijhouden (tenzij je hem helemaal kaal scheert, wat tegenwoordig veel mensen doen, dan hoef je in het begin niet te kammen).
Wat het wassen betreft, hier gaat ze vrij vaak in bad (ongeveer 1 keer in de 3 weken), maar ook dat is maar net wat je zelf wilt.
Wat trekt je aan aan de Shih Tzu? Bedenk je goed dat ook kleine honden wel degelijk opvoeding en grenzen nodig hebben om een vrolijke, lieve metgezel te worden. Er wordt helaas nog te vaak gedacht dat kleine honden geen opvoeding behoeven...
Evi is een teefje, dus over een reutje kan ik je niets vertellen.
Hoevaak je met je Shih Tzu naar de trimmer gaat is natuurlijk aan jezelf. Als je het haar lang wilt houden hoeven ze niet/veel minder vaak, maar bedenk je goed dat je de vacht dan iedere dag flink moet borstelen om hem zonder klitten te houden. Zelf gaan wij met Evi 4 keer per jaar naar de trimster en ook dan moet je ze echt wel kammen, dat moet je gewoon bijhouden (tenzij je hem helemaal kaal scheert, wat tegenwoordig veel mensen doen, dan hoef je in het begin niet te kammen).
Wat het wassen betreft, hier gaat ze vrij vaak in bad (ongeveer 1 keer in de 3 weken), maar ook dat is maar net wat je zelf wilt.
Wat trekt je aan aan de Shih Tzu? Bedenk je goed dat ook kleine honden wel degelijk opvoeding en grenzen nodig hebben om een vrolijke, lieve metgezel te worden. Er wordt helaas nog te vaak gedacht dat kleine honden geen opvoeding behoeven...

-
- Vaste gebruiker
Mijn trek het aan dat het echte gezelschapshonden zijn en dat het geen keffers zijn.en ze zijn erg leuk om te zien.De vacht zou ik redelijk lang willen laten.Ik vind een strikje bovenop echt super leuk(sorry voor de mensen die dit haten).Maar als de vacht erg te lijden zal krijgen van onze wandelingen door de natuur dan zou ik kiezen voor "puppylook"kapsel.Ik wil wel een Shih tzu met stamboom gefokt via de rv.Niet dat een stamboom belangrijk is voor mij maar ik ben bang dat ik via marktplaats bij een broodfokker een pup koop en dat wil ik dus echt niet.En ik ken geen mensen die een shihtzu oepsnestje hebben of krijgen.
-
- Vaste gebruiker
Ik hoop dat er nog wel mensen zijn die me kunnen zegen hoe het met reutjes gaat en piesbuikjes.

-
- Vaste gebruiker
Ik zie me al lopen in me spijkerbroek en kaplaarzen ernaast door het bos.Nanna schreef:De meeste Shih Tzu's die ik ken zijn kortgeknipt.
De vachten die je op de show ziet kom je op straat niet tegen.
Dat is ook best veel werk. Qua kammen zul je aan de bak moeten dan, plus het gebruik van vachtverzorgingsmiddelen.
Denk maar niet dat je Shih Tzu er als vanzelf zo uitziet![]()

-
- Vaste gebruiker
oke mij maakt het niet uit reu of teefje maar ik wil wel ales goed tevoren weten om een goede keuze te maken.
- Suzanneke
- Actief
Gezelschapshondjes zijn het zeker, maar dat het geen keffers zijn ben ik het niet mee eens. Ze zullen niet allemaal keffers zijn (Evi weet niet eens wat blaffen is) maar de andere Shih Tzu's die ik ken zijn beste keffers... Dit komt deels omdat ze best waaks zijn (bezoek wordt aangekondigd) en deels door de opvoeding. Ik ben van mening dat je ze best kunt leren dat onnodig blaffen niet hoeft, maar houd er rekening mee dat je hier enige tijd in moet steken. Verder zijn het onwijs leuke, grappige maar ook zeker eigenzinnige hondjes.Sanne123 schreef:Mijn trek het aan dat het echte gezelschapshonden zijn en dat het geen keffers zijn.en ze zijn erg leuk om te zien.
Wij wilden eerst ook Evi haar haren lang laten, maar omdat de vacht dan teveel aandacht vroeg hebben we uiteindelijk ingestemd met een kortere coupe.

-
- Vaste gebruiker
Ik ken er 6 van mensen hier uit de buurt en geen van alle zijn echte keffers en ook niet erg waaks.Maar alle 6 hebben ze ook geen stamboom dus niet raszuiver.Maar een pup opvoeden lukt me wel hoor
Ik zit meer over de vacht te twijfelen of ik daar geschikt voor ben en of ik dat 15 jaar lang wil.Ik neig wel erg naar ja.

- kaatje888
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Boomer & Maltezer.
Ik heb een boomer (kruising shih tzu - maltezer).
Het is een reutje dus ik kan je er wel wat over vertellen.
Mijn hondje blaft dus echt wel, en vooral als hij vreemde geluiden hoort.
Hij is dan ook echt heel erg waaks. (het is wel te trainen hoor)
Verder trim ik hem zelf wanneer ik het nodig vind.
Over het vieze buikje valt het opzich mee.
Ja, het buikje word wel vies maar meer door de modder haha.
Het is een reutje dus ik kan je er wel wat over vertellen.
Mijn hondje blaft dus echt wel, en vooral als hij vreemde geluiden hoort.
Hij is dan ook echt heel erg waaks. (het is wel te trainen hoor)
Verder trim ik hem zelf wanneer ik het nodig vind.
Over het vieze buikje valt het opzich mee.
Ja, het buikje word wel vies maar meer door de modder haha.
In liefdevolle herinnering
Binky 12-08-2000?, ?-?-2010 en Tycho 20-05-2006, 02-04-2014
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Ik heb een Havanezer, en dat is een viespeuk 
Ze heeft een lange vacht, hoewel Hava's een wat kortere vacht houden dan een Shih volgens mij.
Het is goed te onderhouden, dat valt alles mee.
Kijk, dit is haar:

Maar ze ziet er ook regelmatig zo uit

Ze heeft een lange vacht, hoewel Hava's een wat kortere vacht houden dan een Shih volgens mij.
Het is goed te onderhouden, dat valt alles mee.
Kijk, dit is haar:

Maar ze ziet er ook regelmatig zo uit

-
- Vaste gebruiker
Whahaha,ja zo kan het er dus ook nog uitzien.
Maar bedankt voor jullie antwoorden ik vind het leuk om zoveel meningen en ervaringen te lezen.Kaatje bedankt dat je over je reutje verteld.Het maakt dus niet veel uit teefje of reutje betreft vieze buikjes.Trimmen kan ik zelf denk ik niet dus ik zal een salon moeten gebruiken.

- kaatje888
- Zeer actief
Owja mijne houd ook wel van dat vieze ja
Ook in stink dingen rollen bijv.

Ook in stink dingen rollen bijv.
- kaatje888
- Zeer actief
Graag gedaanSanne123 schreef:Whahaha,ja zo kan het er dus ook nog uitzien.Maar bedankt voor jullie antwoorden ik vind het leuk om zoveel meningen en ervaringen te lezen.Kaatje bedankt dat je over je reutje verteld.Het maakt dus niet veel uit teefje of reutje betreft vieze buikjes.Trimmen kan ik zelf denk ik niet dus ik zal een salon moeten gebruiken.

Ik ben benieuwd wat het gaat worden!
Naar de salon kan ook prima.
- Strandjutter
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
- Aantal honden: 2
Heb er meerdere in m'n trimsalon , de meeste knip ik puppylook ,niet te kort en niet te langSanne123 schreef:Ik hoop dat er nog wel mensen zijn die me kunnen zegen hoe het met reutjes gaat en piesbuikjes.
Heb er 1 van een mevr. ( mevr. is al over de tachtig !) die op model blijft , lang dus , maar
moet wel vaak gewassen ,stinkt vaak naar pis , ondanks zijn buikje kort is ,maar als ze pootje optillen zeiken ze altijd over de haren heen .,dat is mijn ervaring, overigens word hondje prima onderhouden ,nooit geen klitten o.i.d

En is ook nog een leuk hondje ,leuk karakter

- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Ik vraag van Fien ook altijd dat buikje kort te doen hoor. Verder wordt ze niet geknipt, op haar voetjes na.
Maar die buik, dat geeft klitten en dit soort rassen heeft best een kwetsbaar dun huidje. Dus daar wil je niet aan moeten rukken en trekken
Voor bad, voetjes knippen, kammen en weer netjes voor de kramen langs ben ik 30 euro kwijt. Eens per 6-8 weken valt dat alles mee
Maar die buik, dat geeft klitten en dit soort rassen heeft best een kwetsbaar dun huidje. Dus daar wil je niet aan moeten rukken en trekken

Voor bad, voetjes knippen, kammen en weer netjes voor de kramen langs ben ik 30 euro kwijt. Eens per 6-8 weken valt dat alles mee

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.
Het is net als bij kerels, de 1 zeikt je hele wc onder en de ander pist netjes waar het hoord. 

Wat je zegt ben je zelfffff 

-
- Vaste gebruiker
zolang je schoenen maar schoon blijven(of in dit geval je shihtzu vachtje)bouvierpoedel schreef:Het is net als bij kerels, de 1 zeikt je hele wc onder en de ander pist netjes waar het hoord.

-
- Vaste gebruiker
En die met puppylook stinken die niet naar pis?Ik ken er dus 6 hier uit de buurt maar kan moeilijk vragen of ik even aan hun hond mag snuffelenStrandjutter schreef:Heb er meerdere in m'n trimsalon , de meeste knip ik puppylook ,niet te kort en niet te langSanne123 schreef:Ik hoop dat er nog wel mensen zijn die me kunnen zegen hoe het met reutjes gaat en piesbuikjes.
Heb er 1 van een mevr. ( mevr. is al over de tachtig !) die op model blijft , lang dus , maar
moet wel vaak gewassen ,stinkt vaak naar pis , ondanks zijn buikje kort is ,maar als ze pootje optillen zeiken ze altijd over de haren heen .,dat is mijn ervaring, overigens word hondje prima onderhouden ,nooit geen klitten o.i.d![]()
En is ook nog een leuk hondje ,leuk karakter

- Lysette
- Zeer actief
- Contacteer:
Benno (kruising shih tzu) stinkt niet naar pis maar ik hou hem wel kort. Van een lange vacht wordt hij sloom.
Wel iets om rekening mee te houden bij een shih tzu zijn de korte neusjes. Benno heeft gelukkig meer neus dan een echte shih tzu maar bij hem merk ik al dat hij het veel sneller warm heeft dan onze andere 2 met een normale neus. Voor mij de reden om, als ik ooit weer voor zo'n type hondje ga, voor een ras te gaan met een normale neus.
Wel iets om rekening mee te houden bij een shih tzu zijn de korte neusjes. Benno heeft gelukkig meer neus dan een echte shih tzu maar bij hem merk ik al dat hij het veel sneller warm heeft dan onze andere 2 met een normale neus. Voor mij de reden om, als ik ooit weer voor zo'n type hondje ga, voor een ras te gaan met een normale neus.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto
In liefdevolle herinnering; Job & Floor
In liefdevolle herinnering; Job & Floor
- Strandjutter
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
Sanne123 schreef:En die met puppylook stinken die niet naar pis?Ik ken er dus 6 hier uit de buurt maar kan moeilijk vragen of ik even aan hun hond mag snuffelenStrandjutter schreef:Heb er meerdere in m'n trimsalon , de meeste knip ik puppylook ,niet te kort en niet te langSanne123 schreef:Ik hoop dat er nog wel mensen zijn die me kunnen zegen hoe het met reutjes gaat en piesbuikjes.
moet wel vaak gewassen ,stinkt vaak naar pis , ondanks zijn buikje kort is ,maar als ze pootje optillen zeiken ze altijd over de haren heen .,dat is mijn ervaring, overigens word hondje prima onderhouden ,nooit geen klitten o.i.d![]()
En is ook nog een leuk hondje ,leuk karakterWant anders neem ik toch liever een teefje.
Nee hoor

-
- Vaste gebruiker
Superbedankt voor al jullie antwoorden!!!
- kaatje888
- Zeer actief
Ja de neusjes kunnen inderdaad wat plat zijn.
Mijn hondjes hebben dit niet.
Mijn boomer heeft een normale mooie neus
Mijn hondjes hebben dit niet.
Mijn boomer heeft een normale mooie neus

- Suzanneke
- Actief
Alle vachten worden vies, kort of lang. Ik heb gelukkig een kieskeurige dame, die het verschrikkelijk vindt om nat of vies te worden haha. Maar ach, even in bad en ze ruiken weer lekker. Belangrijker is het denk ik dat je op het karakter let bij het uitzoeken van een pup!
Mocht je twijfelen aan het nemen van een pup, kun je de asiels eens in de gaten houden. Zitten af en toe hele leuke boomertjes. Evi hebben we ook uit het asiel en het werkelijk een geweldig hondje. Ontzettend gemakkelijk, lief voor iedereen en een echt knuffelkontje.
Ik wens je alvast heel veel plezier met het uitzoeken van je hondje!
Mocht je twijfelen aan het nemen van een pup, kun je de asiels eens in de gaten houden. Zitten af en toe hele leuke boomertjes. Evi hebben we ook uit het asiel en het werkelijk een geweldig hondje. Ontzettend gemakkelijk, lief voor iedereen en een echt knuffelkontje.
Ik wens je alvast heel veel plezier met het uitzoeken van je hondje!

- esenhazel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Havanezer
Marjoleine schreef: Maar ze ziet er ook regelmatig zo uit![]()

wij hebben ook havie"s. ze gaan bij ons 1 x per maand in bad (of als ze heel vies zijn),
buikjes hou ik idd ook kort. verder iedere dag ff een kam erover.
shih tzu"hebben wel een iets andere vacht
-
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Mijn kleine hondje is nooit vies. Ze gaat nooit in de modder en gaat niet van de paden (mag wel, wil ze niet). Dus ze is altijd mooi schoon en omdat het een teefje is piest ze ook niet op haar buik. Ik denk dat een reutje bij zo'n ras en dan met lang haar altijd op dat haar zeikt. Kan ook niet anders want die piesen met de poot omhoog en die straal moet toch ergens heen nietwaar?
Als daar een haar-gordijn voor hangt dan piest hij altijd in dat haar. Bij een reu zou bij mij de buik kaal worden zodat in elk geval de pies niet in de vacht gaat zitten. Vriendin van mij heeft een prachtige witte boomer met zeer mooi wit stijl haar (shitzu x maltezer). Die blijft kort om deze reden. De buik wordt geschoren en het haar op de zijkanten kort. Ze zou wel langer haar willen bij haar hondje maar dan zou ze het moeten inrollen en opbinden en dat wil ze helemaal niet.
Denk ook dat je de billen moet knippen anders zitten die binnen de kortste keren onder de poep als je hond een keer dun poept. Dat had mijn hondje dus wel. Daarom heeft ze nu een apengat.
Een staart met aan de aanzet geen lang haar en ook de haren naast en onder haar poepgat zijn kort. Nu kan ze dus poepen zonder daarna als een stempel over onze vloer te schuiven om haar billen af te vegen. Dan zaten er gewoon strepen op de vloer. Nu niet meer. Nu is ze helemaal schoon.

Denk ook dat je de billen moet knippen anders zitten die binnen de kortste keren onder de poep als je hond een keer dun poept. Dat had mijn hondje dus wel. Daarom heeft ze nu een apengat.

- Pemba
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër
Hier 3 langharen en ik knip er niets aan. En zelden een vieze kont, hooguit als er eentje ziek is.

- esenhazel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Havanezer
hier ook nietPemba schreef:Hier 3 langharen en ik knip er niets aan. En zelden een vieze kont, hooguit als er eentje ziek is.

Klopt. Lotje is op d'r buikje ook korter anders gaat de urine zo over de achterpootjes.Nanna schreef:Kwestie van het haar op het lichaam wat langer laten en het buikje kaalknippen. Zo doe ik het ook bij mijn Pulireu.Sanne123 schreef:Ik hoop dat er nog wel mensen zijn die me kunnen zegen hoe het met reutjes gaat en piesbuikjes.
Bij echt lang haar zit een teef trouwens ook over haar haren heen te piesen hoor
En een puppylook hoeft niet persee, je kunt het ook gewoon wat korter houden dat het niet over de grond sleept. Ja, er komen van allerlei blaadjes takjes etc mee naar binnen, maar goed, daar hebben ze de stofzuiger voor uitgevonden.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Als ik zie hoeveel viezigheid en nattigheid er al van Borus afkomt.
Een echte shih ken ik niet, alles is boomloos of een kruising.

Een echte shih ken ik niet, alles is boomloos of een kruising.
Volgens mij is het prima te doen hoor om de vacht van een shih wat langer te houden. Je hebt er wat meer werk van dan van een korte vacht maar dat is dan de hobby
Als je vachtverzorging als een noodzakelijk kwaad ziet kun je hem beter kort houden.

Als je vachtverzorging als een noodzakelijk kwaad ziet kun je hem beter kort houden.