Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Ik heb Rocky uit zijn nest gehaald toen hij 10 weken oud was. Hij had op dat moment 1 enting gehad ( 6 weken enting).
Volgens de mensen waar ik hem vandaan heb (particulieren) zou de 9 en 12 weken enting in 1x geen probleem zijn. Ook in zijn paspoortje stond vervolgdatum aangegeven als hij 12 week zou zijn. Omdat het mij toch niet lekker zat dat hij geen 2e enting had gehad en meneer het heerlijk vind om buiten te snuffelen heb ik mijn eigen dierenarts eerder gevraagd om toch een enting te geven.( intentie om toch de 9 weken nog te halen) Deze heeft toen zijn 12 weken enting gegeven toen hij 11 week was. Deze gaf aan dat we over 3 weken moesten terugkomen voor de 9 week enting. Aangezien ik dus met 2 verschillende verhalen zit van dierenartsen wil ik graag weten hoe jullie over de entingen denken en of hij nu toch die 9 weken nog moet hebben ondanks de volledige enting die hij al heeft gehad
RockySor schreef:Wie kan mij helpen met info over puppyentingen?
Ik heb Rocky uit zijn nest gehaald toen hij 10 weken oud was. Hij had op dat moment 1 enting gehad ( 6 weken enting).
Volgens de mensen waar ik hem vandaan heb (particulieren) zou de 9 en 12 weken enting in 1x geen probleem zijn. Ook in zijn paspoortje stond vervolgdatum aangegeven als hij 12 week zou zijn. Omdat het mij toch niet lekker zat dat hij geen 2e enting had gehad en meneer het heerlijk vind om buiten te snuffelen heb ik mijn eigen dierenarts eerder gevraagd om toch een enting te geven.( intentie om toch de 9 weken nog te halen) Deze heeft toen zijn 12 weken enting gegeven toen hij 11 week was. Deze gaf aan dat we over 3 weken moesten terugkomen voor de 9 week enting. Aangezien ik dus met 2 verschillende verhalen zit van dierenartsen wil ik graag weten hoe jullie over de entingen denken en of hij nu toch die 9 weken nog moet hebben ondanks de volledige enting die hij al heeft gehad
Hij zou het einde van deze week weer moeten.
Twee entingen in 1 x geven is sowieso niet de bedoeling.
Ik zou nu, ook al ga je "buiten schema" de 2-e (nu 3-e enting) toch laten geven om zo goed mogelijk beschermd te zijn.
Een alternatief is "titeren": nagaan, dus bepalen, meten, hoe hij nu beschermd is tegen de diverse ziektes.
Laat aub zo min mogelijk in 1 x enten; dus niet 'omdat je er toch bent' maar meteen kennelhoest erin en Rabies. Ook geen worm-kuur er ook nog bij... het is allemaal al belastend genoeg voor pup.
Ik heb het verkeerd verwoord De 12 weken zou voldoende zijn en de 9 dus niet nodig. Dit bedoelde ik eigenlijk met in 1 geven.
Aan de ene kant vind ik het ook wel belangrijk zodat die gelijk weer even nagekeken is. Alhoewel... zijn gewicht werd in de wachtruimte gedaan door receptioniste en nergens genoteerd. Hoe weet je dan of die op goed gewicht zit?
Ik heb het verkeerd verwoord De 12 weken zou voldoende zijn en de 9 dus niet nodig. Dit bedoelde ik eigenlijk met in 1 geven.
Aan de ene kant vind ik het ook wel belangrijk zodat die gelijk weer even nagekeken is. Alhoewel... zijn gewicht werd in de wachtruimte gedaan door receptioniste en nergens genoteerd. Hoe weet je dan of die op goed gewicht zit?
Denk dat de meningen daarover verdeeld zullen zijn.
Maar ik ging niet nog eens voor een enting.
Wat raar, als ik ga wegen bij de DA, dan wordt het altijd in de PC genoteerd.
Maar hier bij de dierenwinkel staat ook een weegschaal, daar weeg ik af en toe ook.
Je kan ook wegen op een personenweegschaal, jezelf wegen en daarna met de hond op de arm, effe jou gewicht ervan aftrekken en je weet hoe zwaar jou pup is.
Mijn Duitse duitsers zijn ook maar twee keer geënt.Ik vond dit wat vreemd en had het met mijn Da erover.En die vond het niet vreemd ondanks dat ze in belgie 3 x enten.Nu krijgen ze iedere drie jaar een enting alleen jaarlijks leptospirose ivm het waterrijke gebied waarin wij wonen.
Toen mijn jonste hond (een chinees) bij de laatste enting van haar stokje ging,heb ik het daarom ook maar bij 2 entingen gelaten,maar die was bij haar 2e enting al 12 weken geweest.
Rita schreef:Denk dat de meningen daarover verdeeld zullen zijn.
Maar ik ging niet nog eens voor een enting.
Wat raar, als ik ga wegen bij de DA, dan wordt het altijd in de PC genoteerd.
Maar hier bij de dierenwinkel staat ook een weegschaal, daar weeg ik af en toe ook.
Je kan ook wegen op een personenweegschaal, jezelf wegen en daarna met de hond op de arm, effe jou gewicht ervan aftrekken en je weet hoe zwaar jou pup is.
Hahaha Rocky gaat netjes op de weegschaal zitten. Hem wegen zelf is geen probleem, maar vind niet echt een richtlijn wat goed of fout is. Tis mn eerste pup dus wil toch alles goed doen. Er zullen wel vaker vragen verschijnen van mij hier
Inge O schreef:alles wat voor de 12 weken is gegeven is zeer twijfelachtig (en daarom hebben wij hier in belgië zelfs geen 9 weken enting in ons schema).
Oh Pippa kwam hier met 8 weken en ik herinner me dat we met 9 weken en met 12 weken naar de DA zijn geweest (was namelijk twee keer een andere).
Wilma schreef:Volgens mij is Nederland een van de weinige landen die een entschema van 6 - 9 - 12 weken aanhoudt.
In veel landen is het 7/8 weken en dan 12 weken.
Iedereen is toch vrij een vaccinatieschema te hanteren dat logisch lijkt?
Wilma schreef:Volgens mij is Nederland een van de weinige landen die een entschema van 6 - 9 - 12 weken aanhoudt.
Ik zeg toch ook niet wat goed of fout is?
Je zegt dat in Nederland een schema wordt aangehouden... maar wie is dat dan? Nederland? Iedereen bepaalt toch voor zichzelf welk schema - gegeven de risico's - gevolgd wordt?
Ik zeg toch ook niet wat goed of fout is?
Je zegt dat in Nederland een schema wordt aangehouden... maar wie is dat dan? Nederland? Iedereen bepaalt toch voor zichzelf welk schema - gegeven de risico's - gevolgd wordt?
Ah, bedoel je het zo.
'In Nederland' is inderdaad te algemeen of ruim genomen. Ik had er beter 'meestal' of 'in het algemeen' tussen kunnen zetten.
Mn zusje heeft een zusje van Rocky uit hetzelfde nest. Zij gaat waarschijnlijk wel, maar dat is meer omdat ze anders bang is dat ze op dr kop krijgt van de dierenarts als ze weer terug gaat voor der sterillisatie ( van de hond uiteraard :p )
Mn zusje heeft een zusje van Rocky uit hetzelfde nest. Zij gaat waarschijnlijk wel, maar dat is meer omdat ze anders bang is dat ze op dr kop krijgt van de dierenarts als ze weer terug gaat voor der sterillisatie ( van de hond uiteraard :p )
Wat zielig . En ik weet even niet wat ik het meest zielige vind. Denk toch de angst voor reactie van de DA.
Anderzijds vind ik het ook zielig dat er bij een pup al meteen aan castratie gedacht wordt .
Oooh echt... de dierenarts had dat aangeraden om de teef te laten helpen.
Voor Rocky acht ik dat (nog) niet nodig. Wat is er mis mee dan? Ze zei dat ze dan het beste in mei kon terugkomen. Zo vroeg mogelijk ofzo
RockySor schreef:Oooh echt... de dierenarts had dat aangeraden om de teef te laten helpen.
Voor Rocky acht ik dat (nog) niet nodig. Wat is er mis mee dan? Ze zei dat ze dan het beste in mei kon terugkomen. Zo vroeg mogelijk ofzo
Daar is heel veel mis mee. Zoek op het forum maar eens op castratie/sterilisatie
RockySor schreef:Oooh echt... de dierenarts had dat aangeraden om de teef te laten helpen.
Tuurlijk
& dan reken je op ... maar dat gaat hem niet worden
Tuurlijk
& dan reken je op ... maar dat gaat hem niet worden
mensen kunnen ook echt iets niet weten hoor, niet iedereen die iets neerzet wat afwijkt van de (hier) gangbare mening moet meteen van trollen verdacht worden.
Gaat niet om de mening maar het stereotype in combinatie daarmee.. Maar je hebt gelijk, kan zomaar echt zijn...
Laat je zus, alsjeblieft, een andere DA zoeken. Eén die wel de literatuur bijhoudt.
Zelfs in Amerika komen DA'en terug op het vroegcastreren, terwijl het 'gegeven' daar vandaan komt.
Als je castreert haal je de hele hormoonhuishouding door de war. Zeker als je dat zo vroeg mogelijk doet, ontneem je de hond een goede groei, zowel lichamelijk als geestelijk.
Naast het gebruikelijke bij vroegcastratie (infantiele vulva, dus een niet volgroeid flamoesje) nooit echt stabiel/volwassen worden) zou ik vanwege het ras maar héél voorzichtig zijn met castratie.
Bij pittige teven heb je namelijk een flinke kans dat ze nog pittiger worden. Dat met wat onzekerheid/instabiliteit en voor andere honden vlees noch vis zijn is niet echt een leuke combinatie.
Ook op latere leeftijd is het niet zonder nadelen en die moet je wel kennen om te weten of de voordelen voor jou/je zus daar tegen opwegen.
Begrijp sws die opmerkingen van Badu niet helemaal. Ik stel gewoon een vraag. Daarom ben ik hier ten slotte.
Ik ga me niet verdiepen in castratie/sterrilisatie omdat zoals ik al zei het niet nodig acht voor Rocky. Het betreft niet mijn hond die geholpen gaat worden. Ik verdiep mij ook niet in auto's als ik eigenlijk een fiets wil kopen
De rest bedankt voor de serieuse reacties! Ik zal in ieder geval doorgeven dat het geen goed plan is om te haar te laten helpen