Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Vraagje over castratie

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

James87
Actief
Mijn ras(sen): Franse Bulldog
Aantal honden: 1

Vraagje over castratie

Ongelezen bericht door James87 »

Hallo,

Ik zit eraan te denken mijn franse bulldog van 2 jaar te laten castreren, dmv een suprelorin chip.
De reden is het veelvuldig markeren. Wandelen is gewoon niet leuk nu, aangezien hij elke 10 meter moet en zal ruiken en markeren.
Ook bij het loslopen in het bos is dit vervelend want ik moet m continu in de gaten houden.

Maar voordat ik dit eventueel ga doen, wil ik weten of bovengenoemde 'problemen' worden opgelost door (chemische) castratie.
Ik heb natuurlijk wel een beetje op google gekeken en kwam onder andere het volgende tegen:
Een gecastreerde reu zal ook minder de behoefte hebben om zijn territorium af te zetten dus minder urine markeren. En het rijgedrag op andere honden zal ook afnemen. Voor de eigenaar wordt een wandeling met een gecastreerde reu een stuk aangenamer.
en
Ook heeft een gecastreerde reu minder behoefte aan veelvuldig markeren en zal hij minder gaan struinen.
Kan iemand me wat meer duidelijkheid verschaffen? :E:
Laura84
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
Aantal honden: 2
Contacteer:

Re: Vraagje over castratie

Ongelezen bericht door Laura84 »

Ik zou de touwtjes wat strakker aan trekken, jij bepaalt waar die piest en hoe vaak en het bij je blijven is naar mijn idee ook een kwestie van opvoeden.
Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka
Afbeelding
Pemba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër

Ongelezen bericht door Pemba »

Dat markeren en snuffelen gaat echt niet over na een castratie.
Afbeelding
monky555
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peludo Iza & American staffordshire terriër Lila.
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door monky555 »

Mijn ene gecastreerde reu bleef nog steeds markeren. Mijn andere reu heeft nooit gemarkeerd, ook niet met ballen. Ze mogen van mij pissen, maar niet zeiken :F: aangezien ik honden heb die niet overal los kunnen, bepaal ik dus hoe we lopen (tempo) en waar ze pissen.
Het is bij mij dus lopen en niet ouwehoeren, zo geen zin in :W:
Afbeelding
R.I.P. Lieve Monky (AST), 09-07-2000 / 17-11-2011

R.I.P. Lieve Sara (GR), 03-11-2000 / 09-01-2012
R.I.P. Lieve Amy (AST), 18-08-2004 / 18-06-2014
R.I.P. Lieve Rio (RWx), 25-05-2009 / 14-08-2014
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

" Doorlopen, hier wordt niet geplast!" Moet je eens zien hoe goed hij na een poosje consequent zijn weet waar er wel en niet geplast mag worden.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

marian* schreef:" Doorlopen, hier wordt niet geplast!" Moet je eens zien hoe goed hij na een poosje consequent zijn weet waar er wel en niet geplast mag worden.
:ok:

Met mijn (opgevoede) volle reuen geen last van (gehad). Niko mag aan de lijn op vaste plekken plassen. Hij weet waar en hij weet dat ik hem er daar de ruimte voor geef.
Ik wil in ieder geval geen seconde opgehouden worden of getrek aan de lijn hebben voor zijn gepis. Onderweg is mijn tijd, eenmaal los is het weer zijn tijd zolang hij bij de les blijft. Staan klapperen, smekken en kwijlen mag gewoon helemaal niet, dan is het einde zoek.
Voor de eigenaar wordt een wandeling met een gecastreerde reu een stuk aangenamer.
:lol1: Wacht maar tot er een hoop geile honden aan de jouwe zitten geplakt omdat hij naar teef ruikt.
29996D

Ongelezen bericht door 29996D »

En als hij los is loop jij gewoon door als hij niet opschiet, hij heeft jou maar in de gaten te houden.
Ik vind dit ook echt géén reden om te castreren.
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Ongelezen bericht door Gollum »

marian* schreef:" Doorlopen, hier wordt niet geplast!" Moet je eens zien hoe goed hij na een poosje consequent zijn weet waar er wel en niet geplast mag worden.
Precies. Je kunt honden opvoeden :mrgreen: :ok:
Mijn teef markeert ook graag, dat mag ze op molshopen doen en niet tegen muren of tuinen.
Hylos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hylos »

Gewoon command "doorlopen" aanleren.
Beetje rare reden om een reu te castreren.. omdatie markeert :80:

Niet stil gaan staan als je hond dat wel.doet, gewoon doorlopen. Dan valt er weinig te markeren.. en dat kwartje valt vanzelf. Ander mbv wat lekker.. dat je hem beloond als hij weer mee loopt.
Afbeelding
Afbeelding
marian*
Erelid
Contacteer:

dagmar88 schreef: :lol1: Wacht maar tot er een hoop geile honden aan de jouwe zitten geplakt omdat hij naar teef ruikt.

Daar heb ik met Max nooit last van gehad.
Het is dus geen vaststaand gegeven dat dat gebeurt.
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

marian* schreef:
dagmar88 schreef: :lol1: Wacht maar tot er een hoop geile honden aan de jouwe zitten geplakt omdat hij naar teef ruikt.

Ik bedoel dan ook dat je wandeling er zeker niet per definitie meer ontspannen op wordt.
monky555
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peludo Iza & American staffordshire terriër Lila.

Ongelezen bericht door monky555 »

marian* schreef:

Daar heb ik mijn reuen ook nog nooit last van gehad :wink:
Wel moeten reuen altijd mijn gecastreerde HD teefje hebben, dat pikt ze dus ook echt niet en ik ook niet :W:
Afbeelding
R.I.P. Lieve Monky (AST), 09-07-2000 / 17-11-2011

R.I.P. Lieve Sara (GR), 03-11-2000 / 09-01-2012
R.I.P. Lieve Amy (AST), 18-08-2004 / 18-06-2014
R.I.P. Lieve Rio (RWx), 25-05-2009 / 14-08-2014
Rita
Zeer actief
Mijn ras(sen): Twee Oud Duitse Herders en twee Mechelaars.
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rita »

Hier moeten onze reuen ook doorlopen.
In de wijk wordt niet geplast en gepoept.
Pas in het buiten gebied mogen ze alles doen, maar niet bij elk boompje of struik.
Zou ik dat toestaan, dan ben ik niet een uur, maar de hele dag aan de wandel met vier honden :wink:

Thuis is hun habitat, niet het gebied dat wij lopen/wandelen is van hun en hoeft als zodanig niet afgezet te worden met hun geurtje.
Afbeelding
Daniela
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dwergteckel

Ongelezen bericht door Daniela »

Mijn teckel is nu sinds afgelopen zomer gecastreerd dmv de suprelorin (ivm medische problemen). Hij was daarvoor wel een hondje dat redelijk markeerde. Vaak ook echt tot de laatste druppel of zelfs niks. Ik moet wel zeggen dat het iets minder is geworden sinds die chip er in zit, maar zeker niet helemaal weg. Maar goed, daarbij heb ik ook echt totaal geen moeite gedaan om het af te leren want het irriteert mij niet zo.
Afbeelding
Afbeelding
Safari

Ongelezen bericht door Safari »

marian* schreef:

Nee niet vaststaand maar als dat wel gebeurd is dat heel vervelend. Voor Rakker stonden ze met z'n zessen in de rij :hmmm: dat hield pas op drie jaar na zijn castratie.
ChantalBos
Zeer actief
Mijn ras(sen): Lagotto Romagnolo, Barbet & Whippet

Ongelezen bericht door ChantalBos »

Hier ook een reu met een suprolin implantaat.
Maar die markeert er geen druppel minder van. Maar ook hier geldt
aan de lijn doorlopen en los pis je maar een end in de rondte.
Elke grote liefde eindigt met een groot verdriet.
Floortje
Zeer actief

Ongelezen bericht door Floortje »

Mijn reu is echt gecastreerd (ballen eraf) En markeert nog steeds.
Sterker nog, 1 van mijn teven doet het ook en tilt haar poot zelfs hoger op dan de reu.
Dus het lijkt me niet dat je dit met castratie oplost.

Aan de lijn bepaal ik het tempo, los komen ze vanzelf wel weer achter me aan.
rose
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador

Ongelezen bericht door rose »

Bij mijn reu hielp het dus wel tegen het markeren en plasjeslikkerij met klappertanden, maar ik had door het implantaat een heel andere slome hond waar ik absoluut niet blij van werd. Nu is hij dus weer gewoon gewoon sinds een jaar of vijf en ik zeg gewoon nee als hij ergens niet mag plassen, helpt uitstekend. En als hij blijft hangen ergens is het plasje en lopen, gaat ook super.
Het zou voor mij dus ook geen reden zijn om hem te castreren :wink:
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel

Ongelezen bericht door alm@ »

marian* schreef:

Hoeft inderdaad niet maar Rock (die om medische redenen op zijn 7e gecastreerd werd) werd een paar keer tot zijn woede bestegen. En dat zijn beste knokpartijen geworden :schrik:
Afbeelding
marian*
Erelid
Contacteer:

alm@ schreef:
marian* schreef:

Hoeft inderdaad niet maar Rock (die om medische redenen op zijn 7e gecastreerd werd) werd een paar keer tot zijn woede bestegen. En dat zijn beste knokpartijen geworden :schrik:

De gecastreerde hond van mijn vriendin is ook heel aantrekkelijk geworden dus ik weet dat het gebeurt en héél lastig is, maar het is geen vaststaand iets dat altijd gebeurt.
Afbeelding
Rita
Zeer actief
Mijn ras(sen): Twee Oud Duitse Herders en twee Mechelaars.
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rita »

En je hebt ook kans op castraten vacht, ziet er vaak niet mooi uit.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Een gecastreerde reu zal ook minder de behoefte hebben om zijn territorium af te zetten dus minder urine markeren. En het rijgedrag op andere honden zal ook afnemen. Voor de eigenaar wordt een wandeling met een gecastreerde reu een stuk aangenamer.
Lees: de eigenaar hoeft de hond niet meer op te voeden, we snijden maar in een hond om een stukje opvoeding niet te hoeven doen.

Ook heeft een gecastreerde reu minder behoefte aan veelvuldig markeren en zal hij minder gaan struinen.
Lees: de eigenaar hoeft de hond niet meer op te voeden, we snijden maar in een hond om een stukje opvoeding niet te hoeven doen.

Ik vind het een waardeloos argument in ieder geval, snuffelen en markeren is opvoeding. Ik heb intacte reuen (waarvan er eentje al een paar keer gedekt heeft zelfs) maar als ik aangelijnd loop dan hebben ze maar door te lopen als ik het wil. Rijen heeft nog geen een van mijn reuen ooit gedaan en ze lopen elke dag los en dan mogen ze lebberen, snuffelen en doen wat ze willen tot ik zeg dat ze door moeten lopen.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
*Petra*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse Terrier en de Hollandse Herdershond Langhaar
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door *Petra* »

je hond zal als gecastreerde reu bereden worden door volle reuen.
en markeren is puur opvoeding, zowel gecastreerd als ongecastreerd kunnen en blijven markeren zonder opvoeding daarin
Afbeelding

een dag niet gelachen om je hond, is een verloren dag.
Ayronna
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door Ayronna »

Hier een reu die 2 maanden is gecastreerd met de chip. Het markeren is niet minder geworden, het plasjes lebberen en klappertanden wel. Het valt ons ook op dat hij nu vaker lange plasjes doet in plaats van alléén maar proberen te markeren.

Andere reuen hoeven alleen niet te proberen hier de hond te berijden. Tegen de tijd dat ze bij Flynn zijn zijn ze al te grazen genomen omdat hij dat absoluut niet toe staat. Wat andere honden betreft is hij niet aantrekkelijker of onaantrekkelijker geworden.

Wij hebben hem laten castreren omdat hij tijdens de wandelingen soms zó op ging in alle geuren dat hij gewoon niet meer bereikbaar was. Hij is na het zetten van de chip inderdaad beter te bereiken en heeft veel meer aandacht voor ons. Natuurlijk in combinatie met training, maar de chip was voor ons een goede keuze om door zijn pubertijd te komen :)
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Castratie staat niet gelijk aan opvoeding. En dat lees ik nu wel in je vraag. Je noemt zaken die een kwestie van opvoeden zijn en die wil je gaan aanpakken met een operatie. Beetje als mijn hond loopt weg, helpt het als ik hem een poot afzet? Of mijn hond bijt, zal ik alle tanden laten trekken? Dus ik zou beginnen met een beetje investeren in je hond. Kost niks en geeft nog veel meer voordelen.

Een bulldog castreren is zonde. Wordt dan een meer vormeloos en vaak dikker hondje dat soms domweg aards lui wordt en waar geen land meer mee te bezeilen is ivm eigenwijs gedrag. Een bulldog zou ik dus zelf lekker intact laten. Zal zijn leven vrijwel zeker verlengen omdat zijn lichaam veel beter in balans blijft. De teksten die je hebt gecopieerd komen zo te lezen linea recta van de fabrikant van die implantaten of een dierenarts die zijn basisloon verdient aan castreren en daarna aan incontinente teven en dikke reuen met gewrichtsproblemen en suikerziekte.

Dus ik zou je domweg aanraden iets met de opvoeding te proberen. Scheelt je klauwen met geld en je hond blijft mooier en gezonder.
Afbeelding
BaasjevanMilo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador

Ongelezen bericht door BaasjevanMilo »

ik zou niet castreren voor het markeren... Ik heb het die van mij binnen een week afgeleerd toen hij daarmee begon toen hij 1 was ofzo... gewoon door laten lopen en als ie alles nog niet kwijt is... dan heeft ie pech... moet ie maar wachten tot de volgende ronde... Moet zeggen dat hij t snel begreep en hij doet nu alles in 1x..
Afbeelding
- Helga
Daisy@
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herders
Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy

Ongelezen bericht door Daisy@ »

Is honds eigen hoor. Als jij idd leert om mee te lopen als jij wil is er niets aan de hand.
Plus dat castreren echt niet hoeft te helpen.

Mijn vorige reu bleef markeren. Hier nu een teef die ook geholpen is maar gewoon blijft markeren. Ze gaan hun gang maar.
SuzieC1970
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire Bull Terrier en Mechelse herder.

Ongelezen bericht door SuzieC1970 »

Ik heb twee gecastreerde reuen en de ene markeert als het aan hem ligt overal, de ander markeert nauwelijks. Plasjes oplebberen en klappertanden doe ze allebei. Ze zijn allebei rond de leeftijd van een jaar gecastreerd. Maar hun bepalen niet of en waar ze plassen, dat doe ik! De eerste 5 a 10 minuten van de wandeling zijn voor hun, de rest is voor mij. Dat betekent niet snuffelen en plassen om de meter maar gewoon doorlopen. Aan het end laat ik ze dan vaak nog even snuffelen en kunnen ze hun poot nog een keer optillen als ze willen. Giz zou anders uren doen over een stukje van honderd meter.... Als we in het bos lopen en Giz is los dan doet hij maar, ik wacht er niet op, hij komt er wel achteraan. En hij houd me dan ook prima in de gaten hoor!
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Ik heb een reu gehad die voor en na zijn castratie niet markeerde als ik het niet wilde. En aan de lijn werd er dus niet gemarkeerd. Pas als hij los liep mocht hij voor mijn part elk grassprietje bepissen maar niet zolang hij aangelijnd liep.
Wat betreft het rijden: er is niet één reu geweest die het in z'n bolle hoofd haalde om op Cody te springen. Kennelijk waren hitsige reuen snugger genoeg om te weten dat ze met hun leven zouden spelen als ze dát zouden doen.
Vadsig is hij ook nooit geworden. Integendeel, hij bleef mooi bespierd. Hij bleef wel geïnteresseerd in teven. Erg geïnteresseerd. :F:
En zijn vacht werd een ramp. Maar da's logisch met een collie. Met een bulldog zal je daar minder problemen mee hebben. Ook werd hij zeer voergericht. Daar moet je dus mee oppassen.
Maar zoals hierboven al werd gezegd: castratie is geen wondermiddel en het is zeker geen middel dat je inzet in plaats van opvoeding en training.
Afbeelding
Gertjan411
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Bouvier
Contacteer:

Ongelezen bericht door Gertjan411 »

Ik ben het met vele eens, opvoeden is het woord.
Denk er ook aan dat er met chemische castratie gedrags verandering kunnen plaatsvinden die niet altijd even prettig zijn.
Ik heb het bij mijn reu 1x gedaan ivm vergote prostaat.
Die werd zo angstig als een haas.
Ook niet prettig voor de hond.
Ik ben eigenlijk alleen voor castratie als het medisch noodzakelijk is.
De DA had mij niet gewezen op deze bijwerkingen volgens hem waren er geen, dit is ook de laatste keer dat hij mij gezien heeft.
Ik heb hem er (achteraf) wel op gewezen en niet zo vriendelijk ook.

Laat je in iedergeval altijd goed voorlichten.

Verstuurd vanaf mijn SM-N9005 met Tapatalk
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”