Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

apporteren

Moderator: moderatorteam

billy20
Actief
Aantal honden: 2

apporteren

Ongelezen bericht door billy20 »

Wij zitten sinds een tijdje op jachttraining en nu vraag ik me het volgende af. Als je hond de dummy terugbrengt beloon je hem dan met wat lekkers? Zo ja/nee, waarom wel/niet? Ik zal het ook eens op de training vragen maar ben ook benieuwd naar de meningen op het forum.
Ik vraag me dit ook af omdat mijn hond de dummy niet altijd goed terugbrengt. Het vinden is het probleem niet maar de dummy wordt niet altijd goed teruggebracht. Ze gaat dan snuffelen (wat voor zichzelf doen dus) en laat ze de dummy liggen of tijdens het terugkomen ruikt ze wat en gaat snuffelen en vergeet de dummy terug te brengen. Ik vraag me dus af of een voedselbeloning gaat helpen. Ik zie het de anderen op training overigens niet doen, een voedselbeloning geven maar zij zijn al verder.
Afbeelding
Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix

Re: apporteren

Ongelezen bericht door Lunatic »

Het belonen met voer geeft wat risico's, namelijk dat ze op een gegeven moment wat lekkers verwachten en daarom de dummy vast uitspugen en dat wil je niet :mrgreen:

Ik beloon mijn jonge honden wel, maar pas later, als ze de dummy afgegeven hebben moeten ze bij mij meteen aan de voet gaan zitten, dan is de oefening klaar en krijgen ze wat lekkers en een stembeloning natuurlijk.

Ik zou wat meer alleen gaan trainen op korte afstand en het liefst op een plek waar ze eigenlijk geen kant op kan (een steegje ofzo) op het terug komen. Dat is toch een heel belangrijk onderdeel, apporteren is niet alleen het vinden en of pakken van de dummy, het begint met netjes rustig naast je zitten tot ze gestuurd worden, het oppakken en daarna zo snel mogelijk terug naar jou om het af te geven, dan pas is het spelletje compleet :wink:

Door in bijv. een steegje te trainen kunnen ze niet echt wegrennen zoals op een grasveld en is de verleiding kleiner, dus als ze de dummy heeft ga jij enthousiast doen om haar weer bij je te krijgen, eerst is het bij je komen genoeg, doet ze dit goed ga je aan het afgeven werken.

Succes en vooral veel plezier met de training :E:
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Ik denk dat het terugbrengen van de dummy nog niet zo belangrijk voor haar is.
Dit kan je stimuleren door gebruikte maken van een voerdummy KLIK

Daarnaast hangt het af van de manier waarop je traint.

Bij de ene trainer is belonen na terugkomst uit den boze.
"Want ze gaan de dummy te vroeg loslaten om het voertje te kunnen krijgen"
(zie commentaar van @Lunatic :F: )

Bij de andere trainer wordt het juist wel gebruikt als stimulans.
Waarbij de beloning volgt als de hond de dummy in je handen afgeeft.

Ik train al heel lang met mijn honden en ik beloon met een voertje.
Door heel consequent alleen te belonen als de dummy in mijn handen wordt afgegeven heb ik nooit problemen met te vroeg loslaten van de dummy.
Dit heb ik rustig opgebouwd, waarbij ik de honden ook de dummy laat vasthouden (commando "vast") terwijl er een voertje voor hun neus wordt gehouden.
Pas op commando "los" mag er worden losgelaten.

In een steegje trainen is een goed idee :ok:
Doe dan vooral een tussenapport.
Dus hondje in zit,.................> stukje weglopen, dummy neerleggen ,...........................> verder doorlopen, omdraaien en je hond voor roepen met apport commando als ze vlak bij de dummy is.
Lunatic schreef:Ik beloon mijn jonge honden wel, maar pas later, als ze de dummy afgegeven hebben moeten ze bij mij meteen aan de voet gaan zitten, dan is de oefening klaar en krijgen ze wat lekkers en een stembeloning natuurlijk.
Dit zou ik dus niet doen :wink:
Want dan beloon je niet meer voor het apport (als de hond dat nog aan het leren is), maar voor het netjes naast zitten.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
billy20
Actief

Kijk daar heb ik wat aan 2 verschillende antwoorden met uitleg. :E: Het (te vroeg) uitspugen van de dummy doet ze nu al. Dit heeft ze eigenlijk vanaf het begin al gedaan en ik ben begonnen zonder beloning. Het niet goed terugbrengen doet ze vooral in, voor haar, interessant terrein. Dus terrein dat ze nog niet goed kent met interessante (wild)geurtjes. Op bekend terrein gaat het bijna altijd goed. Eigenlijk wil ik me nu vooral concentreren op het goed terugbrengen van de dummy maar hebben jullie nog tips voor het te vroeg uitspugen van de dummy. Dat de dummy niet belangrijk genoeg is voor haar klopt denk ik wel want een tennisbal wordt wel altijd direct teruggebracht maar die is dan weer zo belangrijk dat ze die niet wil afgeven.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

billy20 schreef:Kijk daar heb ik wat aan 2 verschillende antwoorden met uitleg. :E: Het (te vroeg) uitspugen van de dummy doet ze nu al. Dit heeft ze eigenlijk vanaf het begin al gedaan en ik ben begonnen zonder beloning. Het niet goed terugbrengen doet ze vooral in, voor haar, interessant terrein. Dus terrein dat ze nog niet goed kent met interessante (wild)geurtjes. Op bekend terrein gaat het bijna altijd goed. Eigenlijk wil ik me nu vooral concentreren op het goed terugbrengen van de dummy maar hebben jullie nog tips voor het te vroeg uitspugen van de dummy. Dat de dummy niet belangrijk genoeg is voor haar klopt denk ik wel want een tennisbal wordt wel altijd direct teruggebracht maar die is dan weer zo belangrijk dat ze die niet wil afgeven.
te vroeg uitspugen vanwege een voertje betekent dus geen voertje :8):
Als je door de hurken gaat - handen open op je knieën - als ze met de dummy aankomt heb je al meer kans dat ze met dummy en al zo je handen binnen loopt.

Verder apart oefenen.
In de keuken..... schoteltje worst op het aanrecht.............. hondje zit in de buurt en je geeft de dummy met commando "vast" (niet in de bek proppen, laat het haar zelf aanpakken).
Als dat goed gaat - steeds meer tijd tussen vasthouden en loslaten, begin met een seconde of nog minder als dat nodig is - neem je de dummy weer aan met "los" en je geeft een stukje worst van het schoteltje.
Daarna ga je geleidelijk langer laten vasthouden, daarna je handen bewegen (eventueel nog met extra commando "vast") en bij de bijna volleerde hond houd je het voer in je hand tot commando "los".

Daarna kan je de dummy laten vastpakken, een of twee stappen naar achteren doen en je hond vóór roepen en de dummy aan je af laten geven op commando "los".

Lukt het een keer niet, leg de dummy dan weg en berg de worst duidelijk zichtbaar op in de koelkast.
Na een uur of zo nog eens kijken of het dan wel lukt.
In de tussentijd even niet spelen of knuffelen met de hond.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
drent.lover
Zeer actief
Mijn ras(sen): drentsche patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door drent.lover »

Mijn jongste drent liet het apport ook steeds ongeveer 2 meter voor me los, ik ben in huis bezig gegaan met los vast en dan laten zitten en vast laten houden, stap naar achter voor roepen weer zitten en dan pas los, elke avond een week lang en het zat erin, toen in huis de dummy verstopt en ook toen kwam ze hem zitten afgeven en nu doet ze dat buiten ook.
Afbeelding
under the red sky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door under the red sky »

Ik beloon wel met een voertje. Nu weer aan het trainen met een jonge hond, in het begin beloonde ik al als de dummy in mijn richting werd gebracht, ook al werd die voor mij neergelegd en op die manier steeds verder uitbouwen. Hij krijgt nu alleen wat lekkers als hij de dummy in mijn hand legt. Zittend afgeven hoeft nog niet, dat volgt hierna.
groetjes,
Gerja

www.undertheredsky.nl
Maeve
Zeer actief
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

under the red sky schreef:Ik beloon wel met een voertje. Nu weer aan het trainen met een jonge hond, in het begin beloonde ik al als de dummy in mijn richting werd gebracht, ook al werd die voor mij neergelegd en op die manier steeds verder uitbouwen. Hij krijgt nu alleen wat lekkers als hij de dummy in mijn hand legt. Zittend afgeven hoeft nog niet, dat volgt hierna.
Zo doe ik het ook. De standaard manier van leren correct afgeven werkt wel voor Nilo maar niet voor Coda. Dus dummy aangeven, commando "vast", commando "los" en daarna afstand vergroten. Dat vindt ze niet leuk en het demotiveert haar, dus we doen gewoon apportjes waarbij ik steeds iets meer van haar verwacht. In het begin mocht ze de dummy best een meter voor me laten vallen om het koekje te halen. Inmiddels zoekt ze al naar mijn hand en de volgende stap is inderdaad het zittend afgeven. Dat komt vanzelf, ik vind motivatie om te apporteren belangrijker dan zo snel mogelijk leren zittend afgeven. Bij Nilo gebruik ik niet altijd meer voerbeloningen, bij hem is het apporteren zelf ook duidelijk een beloning. Daar werk je naartoe.
under the red sky
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door under the red sky »

Bij Joppe precies hetzelfde verhaal als bij Coda, dit werkt bij hem veel beter. Luna moet soms meerdere dummies zoeken, die krijgt een beloning als de laatste binnen is. Ze weet nu precies of ik haar nog een keer uitstuur of dat het klaar is.
groetjes,
Gerja

www.undertheredsky.nl
loony
Zeer actief
Mijn ras(sen): working kelpie
Patterdale Terrier
Engelse Springer Spaniel
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door loony »

Ik hurk of ga op de grond zitten en probeer de hond zo dicht mogelijk te krijgen en de dummy uit de mond te nemen.
Later laat ik zie bij me lopen en ga rondlopen en zeg ineens zit. Gaan ze zitten met dummy nog vast zeg ik braaf en loop nog een stukje. Laten ze hem vallen lok ik ze weer mee en zeg pakke, om aan te moedigen de dummy weer in de mond te nemen.
Ik beloon niet met snoep, maar gooi een andere dummy weer meteen weg.
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

loony schreef:Ik hurk of ga op de grond zitten en probeer de hond zo dicht mogelijk te krijgen en de dummy uit de mond te nemen.
Later laat ik zie bij me lopen en ga rondlopen en zeg ineens zit. Gaan ze zitten met dummy nog vast zeg ik braaf en loop nog een stukje. Laten ze hem vallen lok ik ze weer mee en zeg pakke, om aan te moedigen de dummy weer in de mond te nemen.
Stimuleer je dan niet dat ze gaan inspringen?
Ik beloon af en toe wel met een tennisbal maar bewust niet met andere dummy's om die reden.
Hilde
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies

Ongelezen bericht door Hilde »

Ik ben bezig met een apport aanleren, maar ik doe dat met een clicker en dus voer. Hij krijgt nu alleen nog maar een click als hij het te apporteren voorwerp (we trainen met een bal en een blok) in mijn handen legt. Laat hij het te vroeg vallen wacht ik tot hij het weer oppakt en alsnog aangeeft.
Afbeelding
loony
Zeer actief
Patterdale Terrier
Engelse Springer Spaniel
Contacteer:

Maeve schreef:
loony schreef:Ik hurk of ga op de grond zitten en probeer de hond zo dicht mogelijk te krijgen en de dummy uit de mond te nemen.
Stimuleer je dan niet dat ze gaan inspringen?
Ik beloon af en toe wel met een tennisbal maar bewust niet met andere dummy's om die reden.
Nee want geef ze meteen toestemming. Als we weer gaan apporteren volgt er weer een ritueel van recht gaan zitten met een forse blijf.
Hutch
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever en Friese Stabij
Contacteer:

Ongelezen bericht door Hutch »

Zo heeft iedereen weer een andere manier van trainen en ook elke hond een andere motivatie nodig.
Ik vind het terug brengen, in welke vorm dan ook, veel belangrijker dan het daadwerkelijk zittend in de hand afgeven. Eerst maar eens zorgen dat de hond het echt super leuk vindt om de dummy terug te komen brengen.
Bij Hutch heb ik dit voornamelijk met voer getraind, hij is ook ontzettend voergericht. Doormiddel van extra lekker voer kon ik hem altijd terug komen ook als er veel afleiding was.
Met Monty is het een ander verhaal. Die vond het niet interessant om terug te komen, ja als hij er tijd voor had. Hij had veel meer interesse in zijn omgeving en was altijd bezig met geurtjes. Het vinden van de dummy ging heel snel, maar vervolgens liet hij die liggen en ging snuffelen in de omgeving. Ik kon met het meest lekkere voer aankomen, maar de dummy mee nemen zat er niet in :roll:

Bij hem ben ik overgestapt op samen spelen als hij de dummy bij mij brengt. In het begin mocht hij hem gewoon voor mij op de grond neer gooien, geen probleem, als hij maar kwam. Spelen deed ik door de dummy voor hem weg te gooien (happy dummy), een balletje te pakken om te belonen of een trekspelletje met een flos. Dit vond hij wel erg leuk en de dummy kwam steeds sneller terug.
Omdat de dummy bij hem in het begin nooit super leuk was heb ik het zittend afgeven aangeleerd met een tennisbal. Hij is idolaat van zijn tennisbal en doet daar alles voor. Tijdens de normale wandelingen bal mee genomen, net als altijd en daar gaan trainen op zittend afgeven. Dit dan weer beloond met gooien van de bal. Ging bij hem ontzettend snel!
De overschakeling naar de dummy vond hij wat lastig, maar toch binnen korte tijd kunnen doen.

In ieder geval ben ik er geen voorstander van om de hond veel druk op te leggen bij het apporteren. Hij moet het immers leuk vinden om bij je te komen. Honden die terugkomen omdat er veel druk op wordt gelegd gaan altijd hun motivatie verliezen op den duur.
Veenmug
Zeer actief
Mijn ras(sen): ESS

Ongelezen bericht door Veenmug »

Er is hier al veel over geschreven. Ik zou de "zoek" functie eens proberen.
Wie een kuil graaft voor een ander is een arbeider.
ranetje
Zeer actief

loony schreef:Ik hurk of ga op de grond zitten en probeer de hond zo dicht mogelijk te krijgen en de dummy uit de mond te nemen.Later laat ik zie bij me lopen en ga rondlopen en zeg ineens zit. Gaan ze zitten met dummy nog vast zeg ik braaf en loop nog een stukje. Laten ze hem vallen lok ik ze weer mee en zeg pakke, om aan te moedigen de dummy weer in de mond te nemen.
Zo doe ik het ook met de pups.
Op mijn hurken met mijn handen open op mijn knieën.

En net als Hutch vind ik het brengen en in mijn handen afgeven vele malen belangrijker dan zittend afgeven.
Dat leer ik ze wel, maar helemaal apart (met de "keukentraining').
Op een gegeven moment gaan ze dat zelf combineren.
En als ze dat niet doen vind ik het ook goed :wink:

Ik beloon geregeld met een "feestdummy" waarop mijn hond mag inspringen.
Vaak dezelfde dummy die ze net heeft gebracht.
Nooit problemen gehad met inspringen verder omdat dat een ander ritueel is.
Afbeelding
Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Zamunda »

Ik heb geen inhoudelijke bijdrage, maar wil even zeggen dat ik het erg interessant en leerzaam vind om over jullie ervaringen en methodes te lezen. Bedankt voor het delen :ok: .
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

ranetje schreef: Ik beloon geregeld met een "feestdummy" waarop mijn hond mag inspringen.
Maar dan geef je wel een ander commando neem ik aan? Of helemaal geen commando?
Ze zijn hier nogal geneigd om in te springen dus ik heb het nooit gedurfd eerlijk gezegd :mrgreen:
ranetje
Zeer actief

Maeve schreef:
ranetje schreef: Ik beloon geregeld met een "feestdummy" waarop mijn hond mag inspringen.
Ze zijn hier nogal geneigd om in te springen dus ik heb het nooit gedurfd eerlijk gezegd :mrgreen:
Klopt.
Geen apport commando maar een jolige kreet o.i.d. :wink:

@Maeve oefen jij wel eens in je eentje een markeer?
Hond in zit .................. naar de werpplek lopen............... geluidje maken en apport gooien ................. terug lopen naar de hond en apport commando geven.
Dat bevordert de steadyness (en het is nog wat geheugentraining ook).
Of eerst een rondje om de hond lopen voor je apport commando geeft .............. of een blijf commando en het apport zelf gaan halen........... enz.

En wat ik zelf heb gemerkt....................
Als ik naast de hond sta is de kans dat ze inspringt vele malen groter dan wanneer ik bij een markeer schuin achter haar sta.
Elke minieme beweging van mijn been of hand kan een startsein zijn voor mijn hond.
Ze merkt er veel minder van als ik schuin achter ga staan.
Laatst gewijzigd door ranetje op 19 jan 2014 21:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Coockie
Zeer actief
Mijn ras(sen): jachthonden + mix Border C

Ongelezen bericht door Coockie »

Die tip van schuin achter de hond te gaan staan ga ik echt proberen : 1 van mijn teven is net zoals uw teef : elke beweging, hoe miniem ook, is een reden om te vertrekken .
billy20
Actief

Fijn al die reacties. :D Heel leerzaam. Ik heb besloten te gaan belonen (met voedsel) voor het apporteren in de hoop dat ik het terugbrengen van 75% goed naar 100% goed krijg. Verder ben ik begonnen met dagelijks ff de vast-oefening met de clicker. Overigens de feestdummy doe ik ook tussendoor omdat ik merk dat ze dat wel heel leuk vindt.
Afbeelding
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

ranetje schreef:
Maeve schreef:
Klopt.
Geen apport commando maar een jolige kreet o.i.d. :wink:

@Maeve oefen jij wel eens in je eentje een markeer?
Hond in zit .................. naar de werpplek lopen............... geluidje maken en apport gooien ................. terug lopen naar de hond en apport commando geven.
Dat bevordert de steadyness (en het is nog wat geheugentraining ook).
Of eerst een rondje om de hond lopen voor je apport commando geeft .............. of een blijf commando en het apport zelf gaan halen........... enz.

En wat ik zelf heb gemerkt....................
Als ik naast de hond sta is de kans dat ze inspringt vele malen groter dan wanneer ik bij een markeer schuin achter haar sta.
Elke minieme beweging van mijn been of hand kan een startsein zijn voor mijn hond.
Ze merkt er veel minder van als ik schuin achter ga staan.
Ja, met Nilo doe ik dit heel regelmatig en die kan dat ook. Exclusief dat geluidje, dat komt de rust niet ten goede :mrgreen: Maar hij is inmiddels best steady. Met Coda ben ik daar nog mee bezig, die vindt blijf oefening sowieso wat lastig dus bij haar is de afstand nog niet zo groot en gooi ik de dummy niet maar hou hem even in de lucht en leg hem dan neer. Vooral het af en toe zelf ophalen van de dummy werkt heel goed tegen inspringen heb ik gemerkt. En af en toe vraag ik een stukje aangelijnd volgen van ze voordat ik ze uitstuur. Maar het is van beide honden wel een groot struikelblok, het zit er niet van nature in zeg maar.

Dat achter de hond staan is wel en goede tip trouwens, ga ik proberen! :ok:
loony
Zeer actief
Patterdale Terrier
Engelse Springer Spaniel
Contacteer:

Hier komen ook de raarste geluiden uit soms
ranetje
Zeer actief

loony schreef:Hier komen ook de raarste geluiden uit soms
:mrgreen:
Ik ga niet filmen :tongue: :lol1:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Jacht en Speuren”