Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Reu.. of teef
Moderator: moderatorteam
-
- Actief
Reu.. of teef
Er zal vast genoeg over gezegt zijn, maar ik kan het niet vinden.
De keuze bij een nieuwe hond voor een reutje of een teefje.
Ik vind het lastig, mijn onverklaarbare voorkeur ligt bij een reu. Maar waarom?
Ik zie wel op tegen loopsheid, en ik zie ook op tegen sterelisatie. Ik vind het een hele ingreep en daarnaast veel teefjes gezien die daarna meteen 10jaar ouder werden in gedrag, dik werden, doffe vacht.
Maar hoe erg is die loopsheid? Ik heb eigenlijk geen flauw idee.
Teefjes gaan makkelijker met andere honden denk ik?
Ik wil wel actief gaan honden sporten. Zit er daar nog verschil in geslacht? is een teefje minder afgeleid door geurtjes of? Maakt het allemaal geen zak uit?
Wat is jullie ervaring/mening?
De keuze bij een nieuwe hond voor een reutje of een teefje.
Ik vind het lastig, mijn onverklaarbare voorkeur ligt bij een reu. Maar waarom?
Ik zie wel op tegen loopsheid, en ik zie ook op tegen sterelisatie. Ik vind het een hele ingreep en daarnaast veel teefjes gezien die daarna meteen 10jaar ouder werden in gedrag, dik werden, doffe vacht.
Maar hoe erg is die loopsheid? Ik heb eigenlijk geen flauw idee.
Teefjes gaan makkelijker met andere honden denk ik?
Ik wil wel actief gaan honden sporten. Zit er daar nog verschil in geslacht? is een teefje minder afgeleid door geurtjes of? Maakt het allemaal geen zak uit?
Wat is jullie ervaring/mening?
- runninggirl
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
Re: Reu.. of teef
Ik dacht ook, we nemen een teef, dat is 'makkelijker' dan een reu in contact met andere honden.
Nou, ze gaat heel goed met andere reutjes en jonge honden, volwassen teefjes die ze niet kent kan ze niet altijd goed mee (of pas na begeleiding). Dus we hebben eigenlijk een reutje gekregen wat dat betreft.
Daarbij is ze ook heel veel met geuren bezig, en met markeren.
Nou, ze gaat heel goed met andere reutjes en jonge honden, volwassen teefjes die ze niet kent kan ze niet altijd goed mee (of pas na begeleiding). Dus we hebben eigenlijk een reutje gekregen wat dat betreft.

Daarbij is ze ook heel veel met geuren bezig, en met markeren.
-
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
- Contacteer:
Ik heb een reu, simpelweg omdat er geen keus was.
Maar, de manier waarop ik aan Boomer gekomen ben (Marktplaats), kan ik je niet aanraden
W.b. reu of teef weet ik het ook niet, Boomer is mijn 1e hond. Gevoelsmatig heb ik liever als volgende hond ook een reu, ik vind Boomer erg gelijkmatig. Hij mag je, of hij mag je niet. Hij negeert je (en dan dus ook altijd) of hij wil actie. Een teef lijkt mij meer hormoongestuurd als ik het zo lees, rondom loopsheden e.d.
Een nadeel vind ik dat Boomer door zowel reu als teef afgebekt wordt/kan worden, alhoewel dat wel qua teefjes wel meevalt omdat hij intact is.
Aan de andere kant wordt hij, juist omdat hij intact is, juist vaak opgezocht door patsende reuen.. Dat vind ik dan weer niet leuk..
Ik denk dat je gewoon moet kiezen welke pup je het meeste aanspreekt, ongeacht of het een reu of teef is?
Een reu vind ik vaak net wat mooier, maar ja, das persoonlijk en bij veel grotere rassen vind ik de teefjes dan weer mooier, omdat ze wat compacter zijn
Goed, hier heb je dus ook niets aan
Maar, de manier waarop ik aan Boomer gekomen ben (Marktplaats), kan ik je niet aanraden

W.b. reu of teef weet ik het ook niet, Boomer is mijn 1e hond. Gevoelsmatig heb ik liever als volgende hond ook een reu, ik vind Boomer erg gelijkmatig. Hij mag je, of hij mag je niet. Hij negeert je (en dan dus ook altijd) of hij wil actie. Een teef lijkt mij meer hormoongestuurd als ik het zo lees, rondom loopsheden e.d.
Een nadeel vind ik dat Boomer door zowel reu als teef afgebekt wordt/kan worden, alhoewel dat wel qua teefjes wel meevalt omdat hij intact is.
Aan de andere kant wordt hij, juist omdat hij intact is, juist vaak opgezocht door patsende reuen.. Dat vind ik dan weer niet leuk..

Ik denk dat je gewoon moet kiezen welke pup je het meeste aanspreekt, ongeacht of het een reu of teef is?
Een reu vind ik vaak net wat mooier, maar ja, das persoonlijk en bij veel grotere rassen vind ik de teefjes dan weer mooier, omdat ze wat compacter zijn

Goed, hier heb je dus ook niets aan

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Roemeense straatmadelief
- Aantal honden: 1
Als er iets te kiezen valt, kies ik voor een teef.
Mijn ervaring is heel positief, maar mijn herplaatsers kwamen gesteriliseerd bij mij.
Bij berners zijn de reuen vaak mooier en even lief hoor.
Maar ik vind reuenpis zo vreselijk stinken.
Mijn ervaring is heel positief, maar mijn herplaatsers kwamen gesteriliseerd bij mij.
Bij berners zijn de reuen vaak mooier en even lief hoor.
Maar ik vind reuenpis zo vreselijk stinken.
- Adjani & Tyson
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bull terrier
- Contacteer:
- lieke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Ik ben een tevenmens. Ik vind teefjes heerlijk makkelijk. Ze blijven veel meer bij je, minder op de 'horizon' gericht, zeg maar en zijn gezeglijker.
Qua hormonen heb ik er eigenlijk nooit last van gehad, op één sheltieteefje na. Mijn collies zijn altijd één keer per jaar loops geweest maar shelties worden elk half jaar loops en zij was lóóps...
Waar mijn brave colliedames zelfs op hun hoogtijdagen gewoon los konden lopen, randde mijn lieve Liesje iedere hond (reu of teef) gewoonweg 3 weken aan. De schát.
Ik heb nu gecastreerde collieteefjes (en een gecastreerde Roemeense straatteef) en ik merk niks van ingekakte honden. Nou ja, nu ze oud worden maar daarvoor echt niet. En dik werden ze ook niet. Maar goed, dat heb je natuurlijk zelf in de hand.
Wat ik overigens een héél groot nadelen van reuen vind, is dat zelfs al heb je zelf de leukste en zachtaardigste reu van de wereld, je altijd last hebt van ándere patserige reuen. M.a.w. je loopt nooit echt ontspannen buiten want je moet altijd uitkijken voor andermans honden.
En het lopen met teven is héérlijk relaxed.
Qua hormonen heb ik er eigenlijk nooit last van gehad, op één sheltieteefje na. Mijn collies zijn altijd één keer per jaar loops geweest maar shelties worden elk half jaar loops en zij was lóóps...

Waar mijn brave colliedames zelfs op hun hoogtijdagen gewoon los konden lopen, randde mijn lieve Liesje iedere hond (reu of teef) gewoonweg 3 weken aan. De schát.
Ik heb nu gecastreerde collieteefjes (en een gecastreerde Roemeense straatteef) en ik merk niks van ingekakte honden. Nou ja, nu ze oud worden maar daarvoor echt niet. En dik werden ze ook niet. Maar goed, dat heb je natuurlijk zelf in de hand.
Wat ik overigens een héél groot nadelen van reuen vind, is dat zelfs al heb je zelf de leukste en zachtaardigste reu van de wereld, je altijd last hebt van ándere patserige reuen. M.a.w. je loopt nooit echt ontspannen buiten want je moet altijd uitkijken voor andermans honden.
En het lopen met teven is héérlijk relaxed.

- yodi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): rottweiler
Ik heb zelf altijd teefjes, mijn dochter reuen, laatst liet ik de hond van mijn dochter uit en daar wordt ik dus helemaal gestoord van snuffel snuffel pies pies brrr.

-
- Zeer actief
- Contacteer:
Boomer is ook niet zo hoorTara schreef:Niet eens, maar jij kent mijn honden dan ook niet.lieke schreef:Ik ben een tevenmens. Ik vind teefjes heerlijk makkelijk. Ze blijven veel meer bij je, minder op de 'horizon' gericht, zeg maar en zijn gezeglijker.![]()
Dat ben ik dan weer wel heel erg met je eens. Als mijn reu in gevecht raakt, dan is dat ALTIJD omdat andere reuen zich niet weten te gedragen.lieke schreef:Wat ik overigens een héél groot nadelen van reuen vind, is dat zelfs al heb je zelf de leukste en zachtaardigste reu van de wereld, je altijd last hebt van ándere patserige reuen.

En wat het laatste betreft; dat is inderdaad wat ik erg vervelend vind...

Niet dat hij nooit eens verkeerd kijkt ofzo, maar dan ben ik er altijd nog met 'doorlopen' en gaat hij weer in de negeer-en-ontwijk-modus.
Daarom loopt Boomer los waar mogelijk en als dat eens niet kan; hij kent het commando 'Doorlopen!' primayodi schreef:Ik heb zelf altijd teefjes, mijn dochter reuen, laatst liet ik de hond van mijn dochter uit en daar wordt ik dus helemaal gestoord van snuffel snuffel pies pies brrr.

Aan de andere kant zie ik ook wel honden lopen, nou ja, voorbij sjokken, zonder dat ze lol lijken te hebben, zonder dat ze snuffelen of plassen en eerlijk gezegd zie ik dan het nut van die (lange) wandeling niet zo..

Boomer komt niet alleen buiten omdat hij moet plassen, maar ook omdat hij het leuk vind om te wandelen, ik zie dat hij geniet van het snuffelen overal, dat vind ik weer leuk. Als hij alleen maar achter me aansjokt, wat doe ik dan buiten?

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
- Contacteer:
Ik vind over het algemeen genomen een reu makkelijker, eerlijker, de teven die ik ken hebben toch wel wat korte teentjes, kribbig. Ik heb het idee dat als iets duidelijk is bij een reu het ook gewoon duidelijk blijft en teven, die proberen toch heel voorzichtig weer wat meer grond voor zich te winnen.
Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka

- dagmar88
- Zeer actief
Tara schreef:Waarom moet je daar gestoord van worden dan? Reuen kun je ook gewoon opvoeden hoor.yodi schreef:Ik heb zelf altijd teefjes, mijn dochter reuen, laatst liet ik de hond van mijn dochter uit en daar wordt ik dus helemaal gestoord van snuffel snuffel pies pies brrr.![]()
Ik heb daar echt geen last van, maar ik erken dat het op zich wel makkelijk is tijdens de avondplas als je teef gewoon in één keer plast en dan weer klaar is.

-
- Actief
Jullie maken het mij niet makkelijker. Of misschien ook wel XD
Mijn reu word idd wel altijd aangevallen door van alles ook al zie ik hem niet echt iets verkeerds doen. Loopt idd niet fijn. Hij zelf doet niets.
Doorlopen is idd zo aangeleerd, maar bij avond wandeling zal je toch blokje verder moeten gaan want met 1 plasje is hij niet uitgepist.
Ik heb ook het idee dat reuen gelijkmatiger zijn van karakter en mooier om te zien.
hmmmmm.
Maar hoe erg is die loopsheid?
Mijn reu word idd wel altijd aangevallen door van alles ook al zie ik hem niet echt iets verkeerds doen. Loopt idd niet fijn. Hij zelf doet niets.
Doorlopen is idd zo aangeleerd, maar bij avond wandeling zal je toch blokje verder moeten gaan want met 1 plasje is hij niet uitgepist.
Ik heb ook het idee dat reuen gelijkmatiger zijn van karakter en mooier om te zien.
hmmmmm.
Maar hoe erg is die loopsheid?
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herders
ik kijk gewoon naar de leukste pup. Maakt me niet uit wat er vanonder al dan niet aanhangt, ik pas me wel aan.
Ze hebben allen hun voor en hun nadelen, maar dat ligt meer aan hun persoonlijkheden.
Ze hebben allen hun voor en hun nadelen, maar dat ligt meer aan hun persoonlijkheden.
- dagmar88
- Zeer actief
Spirit schreef: Maar hoe erg is die loopsheid?
Verschilt per hond.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
- Contacteer:
Loopsheid varieert per teef, soms heb je pech en komt het om de 4 maanden en ruiken ze continu lekker waardoor andere honden opdringerig worden. Andere dames zijn keurig om de 8 tot 12 maanden, zo niet met langere tussenposes loops en hebben nergens last van.
Sommige teven reageren heftig op de hormoonschommelingen en zijn daardoor qua karakter een stuk instabieler.
Dan is er ook natuurlijk het schoonhouden van zichzelf, sommige doen dat wel goed, andere loop je er met een dweil achteraan. Loopsheidbroekjes zijn daarvoor uitgevonden maar sommige honden accepteren die echt niet.
Al met al, het kan alle kanten op, je weet het nooit van te voren.
Sommige teven reageren heftig op de hormoonschommelingen en zijn daardoor qua karakter een stuk instabieler.
Dan is er ook natuurlijk het schoonhouden van zichzelf, sommige doen dat wel goed, andere loop je er met een dweil achteraan. Loopsheidbroekjes zijn daarvoor uitgevonden maar sommige honden accepteren die echt niet.
Al met al, het kan alle kanten op, je weet het nooit van te voren.
Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka

- h a n s
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mastin Espanol
Wat Tara zegt.
-
- Actief
Sheltie!Nanna schreef:Nou weet ik nog steeds niet welk ras je ambieert, is dat iets langharigs met een gladde snuit dan zou ik niet castreren ivm de verschrikkingvacht die dan ontstaat.

Ja, daar ben ik dus ook bang voor. Voor die vacht, dat het lelijk word en teefje dik. En problemen als ik niet steriliseer met loopsheid waar ik niet op zit te wachten, idd hormoonwisselingen, schijndracht. En op stal is alles ook reu. Kom je met je loopse teef XD Dus dan moet ik wel steriliseren.
-
- Actief
Ja, ik ben er ook bang voorNanna schreef:In dat geval zou ik 100% een reu nemenSpirit schreef:Sheltie!Nanna schreef:Nou weet ik nog steeds niet welk ras je ambieert, is dat iets langharigs met een gladde snuit dan zou ik niet castreren ivm de verschrikkingvacht die dan ontstaat.
Ja, daar ben ik dus ook bang voor. Voor die vacht, dat het lelijk word en teefje dik. En problemen als ik niet steriliseer met loopsheid waar ik niet op zit te wachten, idd hormoonwisselingen, schijndracht. En op stal is alles ook reu. Kom je met je loopse teef XD Dus dan moet ik wel steriliseren.We zijn eruit hoor

-
- Actief
-
- Zeer actief
tja, en ik was altijd een reuen mens, maar voor zover ik t nu kan beoordelen is t lood om oud ijzerNanna schreef:In dat geval zou ik 100% een reu nemenSpirit schreef:Sheltie!Nanna schreef:Nou weet ik nog steeds niet welk ras je ambieert, is dat iets langharigs met een gladde snuit dan zou ik niet castreren ivm de verschrikkingvacht die dan ontstaat.
Ja, daar ben ik dus ook bang voor. Voor die vacht, dat het lelijk word en teefje dik. En problemen als ik niet steriliseer met loopsheid waar ik niet op zit te wachten, idd hormoonwisselingen, schijndracht. En op stal is alles ook reu. Kom je met je loopse teef XD Dus dan moet ik wel steriliseren.We zijn eruit hoor

- _Leonie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Golden Retriever
Ik ben bewust voor een teef gegaan (al had ik een reu niet per sé afgewezen, maar heb ook wat makkelijker ras).
Hier in de buurt en mijn vrienden hebben allemaal reuen. Ik heb absoluut geen zin in gezeur of dat ik bij mensen niet meer over de vloer kan komen omdat de reuen elkaar niet fijn liggen.
Daarnaast is de loopsheid 1/2 keer per jaar, reuen kunnen het hele jaar door hormonaal zijn.
Maar goed, beide hebben voor- en nadelen en van sommige rassen zijn de reuen (of juist teven) wat lastiger dan de ander. En opvoeding zal ook wel een heel groot gedeelte zijn.
Hier in de buurt en mijn vrienden hebben allemaal reuen. Ik heb absoluut geen zin in gezeur of dat ik bij mensen niet meer over de vloer kan komen omdat de reuen elkaar niet fijn liggen.
Daarnaast is de loopsheid 1/2 keer per jaar, reuen kunnen het hele jaar door hormonaal zijn.
Maar goed, beide hebben voor- en nadelen en van sommige rassen zijn de reuen (of juist teven) wat lastiger dan de ander. En opvoeding zal ook wel een heel groot gedeelte zijn.
-
- Zeer actief
O ja en niet vergeten reuen lekken ook vaak he
Niet altijd, maar t zal wel iets zijn wat mensen moeten weten 

-
- Actief
- ellen en de birmanen
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 4 tollers
- Aantal honden: 4
ik heb reuen en teven. mijn teven worden om de 7 maanden loops. de eerste week ga ik gewoon naar losloopgebied want hun talen totaal niet naar reuen. als de dekrijpe dagen daar zijn hou ik ze bij me en wandel aangelijnd og op stukken waar geen honden komen. de laatste dagen gaan ze gewoon weer mee. ik ondervind geen hinder van de loopsheid. ik ga ook niet mee in hun schijnzwangerschap, ze krijgen iets minder eten en meer beweging.
daartegen heb ik 1 reu welke is gecastreerd die mijn loopse teven wil dekken.
mijn reuen mogen alleen plassen als ik ze daar "toestemming" voor geef. trekken ze naar een boom dan hebben ze pech, dan mogen ze daar dus niet plassen. als ze los zijn pissen ze maar een eind weg.
ellen
daartegen heb ik 1 reu welke is gecastreerd die mijn loopse teven wil dekken.
mijn reuen mogen alleen plassen als ik ze daar "toestemming" voor geef. trekken ze naar een boom dan hebben ze pech, dan mogen ze daar dus niet plassen. als ze los zijn pissen ze maar een eind weg.
ellen
- Lunatic
- Erelid
- Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix - Aantal honden: 2
Ik ga voor het karakter van de pup, of het dan een reu of teef is boeit me niet zo.
Dat gezegd hebbende wordt de volgende een teef, ik doe Doran er geen plezier mee als ik er een reu bij zet, iig niet een pittige reu en daar val ik nou juist op
Dat gezegd hebbende wordt de volgende een teef, ik doe Doran er geen plezier mee als ik er een reu bij zet, iig niet een pittige reu en daar val ik nou juist op

Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
Het is niet mijn ervaring dat teven beter bij je blijven. Rufus is juist degene die veel meer aan zijn mama vast geplakt zit en Floor neemt veel meer ruimte. Loopsheid vind ik wel meevallen. Heb altijd teven gehad die zichzelf goed schoon hielden. Misschien is dat geluk? Wandelingen moet ik dan wel aanpassen anders heb ik een treintje van reuen achter me aan. Floor is maar 1 keer in de negen maanden loops, ik vind het goed te doen.
Reuen kunnen dan weer voorhuidontsteking krijgen wat viezigheid geeft. Maar dat is dan weer te spoelen.
Je hebt pinnige teven en gemoedelijke reuen. Andersom kan trouwens ook. Maar teven worden wat meer heen en weer gegooid door de hormonen is mijn ervaring. Mijn teven zijn en waren rondom de loopsheid echt anders. Reuen zijn wat gelijkmatiger van karakter.
zelf heb ik een lichte voorkeur voor teven omdat ik ze vaak beter snap. Maar dat is heel persoonlijk.
Reuen kunnen dan weer voorhuidontsteking krijgen wat viezigheid geeft. Maar dat is dan weer te spoelen.
Je hebt pinnige teven en gemoedelijke reuen. Andersom kan trouwens ook. Maar teven worden wat meer heen en weer gegooid door de hormonen is mijn ervaring. Mijn teven zijn en waren rondom de loopsheid echt anders. Reuen zijn wat gelijkmatiger van karakter.
zelf heb ik een lichte voorkeur voor teven omdat ik ze vaak beter snap. Maar dat is heel persoonlijk.
- lieke
- Zeer actief
- Contacteer:
Inge O schreef:nou daarom, je hebt ook doetjes van reuen en tangen van teven hoorTara schreef:Niets wandelt zo gezellig en gemakkelijk mee als mijn reu.Inge O schreef:ahaha, met jouw teven misschienlieke schreef: En het lopen met teven is héérlijk relaxed..
.
Kwestie van opvoeding.

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador Retriever
- Contacteer:
ik denk dat dat bij je blijven inderdaad meer een karakterding is. Ik heb voor een teef gekozen, omdat ik het karakter van teven vaak leuker vind. Beetje meer een eigen agenda zeg maar, daar kan ik wel om lachen (meestal). Dat was voor mij de enige reden eigenlijk..
- alm@
- moderator
- Mijn ras(sen): Langhaar teckel
- Aantal honden: 3
kooi schreef: Maar ik vind reuenpis zo vreselijk stinken.

Hier wordt juist tijdens de avondronde uitbundig gemarkeerd door teefjelief want als zéér territioriaal tiepje moet je toch wel even laten weten dat het buurtje van jou isTara schreef: maar ik erken dat het op zich wel makkelijk is tijdens de avondplas als je teef gewoon in één keer plast en dan weer klaar is.

- lieke
- Zeer actief
- Contacteer:
alm@ schreef:Maar ik vind reuenpis zo vreselijk stinken.

Dat kan je wel zeggen, ja. Lieve Isis vond het gisteren nodig om in de badkamer te plassen. Beneden in de gang sloeg de ammoniageur je al tegemoet.

En wat markeren betreft: mijn Bonnie markeert ook wat af, hoor. Mét de poot omhoog.

Wat ik van teefjes trouwens zo grappig vind (en dit is typisch gedrag van collies én shelties) is het ontzettende gemuts. Zit er een miniscuul takje in de broek en dan storten ze zich kermend ter aarde.
Trap je in februari per ongeluk op een pootje en vraag je in juli op medelijdende toon 'deed je je pootje zó'n zeer???' Dan gaan ze prompt heel aanstellerig hinken.
Weliswaar met de verkeerde poot omhoog gegeven, maar goed, het buskruit hebben ze niet uitgevonden.

- Marco88
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): nova scotia duck tolling retriever
Zegt dat niet (bijna) iedereen?Tara schreef:
Dat ben ik dan weer wel heel erg met je eens. Als mijn reu in gevecht raakt, dan is dat ALTIJD omdat andere reuen zich niet weten te gedragen.