Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Dominantie achterhaald

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

jans&co
Zeer actief
Aantal honden: 2

Re: Dominantie achterhaald

Ongelezen bericht door jans&co »

Dominant, dominant, tja je hoort het vaak. pas op hij is dominant hoor. wat is dominant, zelfverzekerd is mooier. een zelfverzekerde hond straalt dat uit en zelfverzekerde honden hoeven het conflict niet op te zoeken of te bewijzen dat ze het zijn. dominante honden zijn vaak onzekere honden, angsthazen of gewoon asociale honden zonder opvoeding. Als je het woord hoort van iemand ga dan is vragen wat die ermee bedoelt. En vaak is het helemaal geen dominantie.

Vroeger werkte je voor de baas tegenwoordig is het je werkgever. het klinkt gewoon wat vriendelijker.

Maar het is wel achterhaald dat je als eerste moet eten, als eerste de deur uit moet en bla bla bla.

bij mij liggen ze op de bank, op bed, vreten eerder en gaan als eerste de deur uit maar ze luisteren perfect.
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

jans&co schreef:Dominant, dominant, tja je hoort het vaak. pas op hij is dominant hoor. wat is dominant, zelfverzekerd is mooier. een zelfverzekerde hond straalt dat uit en zelfverzekerde honden hoeven het conflict niet op te zoeken of te bewijzen dat ze het zijn. dominante honden zijn vaak onzekere honden, angsthazen of gewoon asociale honden zonder opvoeding. Als je het woord hoort van iemand ga dan is vragen wat die ermee bedoelt. En vaak is het helemaal geen dominantie.

Staat los van elkaar, al zullen sommige combinaties vaker voor komen. Mijn hond stelt zich van nature vrijwel altijd dominant op naar andere honden, is zeer zelfverzekerd en hond agressief. Asociaal met opvoeding :roll:
Ze is binnen de roedel een uitstekende leider en daar komt zelden agressie bij kijken. Pas wanneer de anderen al heel veel waarschuwingen (al dan niet bewust) hebben gemist en ze het zat is. Doen ze ook geen tweede keer. Ze bepaalt wel wat er gebeurt.

Buiten heeft ze in de meeste gevallen geen behoefte aan hond contact en straalt dat uit. Dat andere honden dat niet zien vind ik dan weer verre van sociaal, maar die doen volgens de baas natuurlijk niets verkeerd :mrgreen: Mijn keurige jongens lopen in ieder geval echt niet op dat soort types af :neenee:
Onbeschoft gedoe, waaronder het zomaar komen binnenvallen van haar persoonlijke ruimte en haar willen besnuffelen zou ze het liefst hard afstraffen en het niet lijdzaam ondergaan van de correctie en oppleuren of ambivalent gedrag nog neer.
jans&co
Zeer actief

Honden die bij een begroeting een hoge houding aannemen zonder confronterend te zijn, negeren. Ze blijven staan, laten zich de begroeting welgevallen en vervolgen hun weg. Ze vermijden oogcontact.

Anders is de situatie waarbij de hoge houding wordt ingezet om te provoceren. Hierbij benadert de hond direct en vaak frontaal, zoekt oogcontact en houdt dit ook vast, en gaat recht op zijn doel af.

kijk jouw hond is niet zelfverzekerd, ik noem dit zeer asociaal gedrag. 2 zelfverzekerde honden kunnen zonder conflicten elkaar begroeten en hun weg vervolgen.
In deze tijden kun je het beste je hond zo trainen dat deze andere honden negeert, scheelt een heel hoop rompslomp.
Afbeelding
jans&co
Zeer actief

Van nature invloed uitoefenen op anderen en als autoriteit geaccepteerd worden. een mooie omschrijving vind ik.

Ik verwoord het vaak in mensentaal uit.
ik ben ook zelfverzekerd en ik wordt geaccepteerd. zou ik met mijn zelfverzekerheid de eerste de beste die mij aankijkt in het cafe direct op de muil slaan dan zal mijn autoriteit niet geaccepteerd worden. Zo is dit ook met honden. zelfverzekerde honden begroeten elkaar en lopen door de asociaal slaat erop op los.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Inge O schreef:dominantie is geen agressie maar sluit het uiteraard net zomin uit, er wordt naar mijn idee nogal onrealistisch lyrisch gedaan over hoe 'de' dominante hond zich zou gedragen.

'de' dominante hond bestaat niet.
juustem...
Bij de ene hond kan een hond zich dominant gedragen terwijl hij 5 minuten later bij een andere hond de ondergeschikte is...

Kun jij niet een mooie omschrijving fabriceren die we hier als een sticky neer kunnen zetten :mann:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
jans&co
Zeer actief

het is ook hoe de baas ermee omgaat. accepteert die dat de hond zich zo gedraagt of niet. honden zijn perfecte aanpassers, wordt hun gedrag gestimuleert of wordt het begeleid. zoals al iemand eerder zei aangeleerd gedrag. als we kijken naar wolfen roedels draait het om respect en vertrouwen maar goed we mogen wolfen en honden niet vergelijken want zijn 2 aparte dieren
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:
malinois schreef: Kun jij niet een mooie omschrijving fabriceren die we hier als een sticky neer kunnen zetten :mann:
hoeveel schuift dat :mann: ?
eeuwige roem :pffff: :mann:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Natuurlijk is er wel hiërarchie en dominantie in een roedel. Je denkt toch niet dat Puchu hier voor Kaya de deur uit mag
lopen? No way, dat recht heeft Kaya zich vanaf dag één toegeëigend en geloof maar dat Puchu dat begrijpt en als vanzelf bij één blik :hmmm:
direct achteruit loop met een gebogen onderdanig koppie 'sorry dat ik het nog eens probeerde mevrouw' :mrgreen:

Ik vind het onzin om te doen of zoiets niet bestaat en inderdaad, het enorm doortrekken en alles daarop baseren vind ik ook overtrokken.
Maar ik zie wel degelijk hiërarchie/dominantie in heel veel zaken en zeker met Puchu die er vele malen gevoeliger voor is dan Kaya en waar
dus ook veel meer regels voor gelden.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
dagmar88
Zeer actief

jans&co schreef:Honden die bij een begroeting een hoge houding aannemen zonder confronterend te zijn, negeren. Ze blijven staan, laten zich de begroeting welgevallen en vervolgen hun weg. Ze vermijden oogcontact.

Anders is de situatie waarbij de hoge houding wordt ingezet om te provoceren. Hierbij benadert de hond direct en vaak frontaal, zoekt oogcontact en houdt dit ook vast, en gaat recht op zijn doel af.

kijk jouw hond is niet zelfverzekerd, ik noem dit zeer asociaal gedrag. 2 zelfverzekerde honden kunnen zonder conflicten elkaar begroeten en hun weg vervolgen.
In deze tijden kun je het beste je hond zo trainen dat deze andere honden negeert, scheelt een heel hoop rompslomp.

:LOL: pardon?!
pioenroos
Zeer actief
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.

Ongelezen bericht door pioenroos »

dagmar88 schreef:
jans&co schreef: kijk jouw hond is niet zelfverzekerd, ik noem dit zeer asociaal gedrag. 2 zelfverzekerde honden kunnen zonder conflicten elkaar begroeten en hun weg vervolgen.

Ja, het is echt zo!
En Diem is eigenlijk vanbinnen heel vredelievend naar reuen en wil ze alleen maar knuffelen :lief: Is het je niet opgevallen hoe intens lief hij naar Pjotr keek? En hij mocht niet eens van mij :jank:

:Q:
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

pioenroos schreef:
dagmar88 schreef:
jans&co schreef: kijk jouw hond is niet zelfverzekerd, ik noem dit zeer asociaal gedrag. 2 zelfverzekerde honden kunnen zonder conflicten elkaar begroeten en hun weg vervolgen.

Ja, het is echt zo!
En Diem is eigenlijk vanbinnen heel vredelievend naar reuen en wil ze alleen maar knuffelen :lief: Is het je niet opgevallen hoe intens lief hij naar Pjotr keek? En hij mocht niet eens van mij :jank:

:Q:
:mann: met de nadruk op intens.
dagmar88
Zeer actief

jans&co schreef:Honden die bij een begroeting een hoge houding aannemen zonder confronterend te zijn, negeren.

ne·ge·ren (negeerde, heeft genegeerd) 1doen alsof je iem. niet ziet, iets niet merkt: iem. totaal negeren
malinois
Zeer actief
Contacteer:

jans&co schreef:het is ook hoe de baas ermee omgaat. accepteert die dat de hond zich zo gedraagt of niet. honden zijn perfecte aanpassers, wordt hun gedrag gestimuleert of wordt het begeleid. zoals al iemand eerder zei aangeleerd gedrag. als we kijken naar wolfen roedels draait het om respect en vertrouwen maar goed we mogen wolfen en honden niet vergelijken want zijn 2 aparte dieren
zie toch veel herkenningspunten dus ik vergelijk wel degelijk met een bepaalde terughoudendheid.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

jans&co schreef:Dominant, dominant, tja je hoort het vaak. pas op hij is dominant hoor. wat is dominant, zelfverzekerd is mooier. een zelfverzekerde hond straalt dat uit en zelfverzekerde honden hoeven het conflict niet op te zoeken of te bewijzen dat ze het zijn. dominante honden zijn vaak onzekere honden, angsthazen of gewoon asociale honden zonder opvoeding.
ehm... een hond kan zowel zelfverzekerd zijn, dominant zijn en onderdanig in een half uurtje tijd hoor :denken:
Dat ligt aan de mensen, honden etc. om hem heen.
Ik vind jouw conclusie heel kort door de bocht en klopt ook niet imo. Nu doe jezelf nl. wat je een ander verwijt.
Laatst gewijzigd door malinois op 14 jan 2014 23:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

jans&co schreef:
Ik noem dat niet asociaal, de persoonlijke ruimte is hier ook zeer heilig...
Hoe weet jij in vredesnaam of haar hond niet zelfverzekerd is :denken: Zelfs mijn zelfverzekerde dame van 12 hier zal een hond die zonder enige terughoudendheid haar persoonlijke ruimte binnenstuift en eventjes aan dr achterste gaat snuffen zonder toestemming ook even duidelijk maken dat ze daar absoluut niet van gediend is... geen gaten, geen krassen maar wel heel veel duidelijkheid dat dergelijke onbeschoftheid niet getolereerd wordt. En gelijk heeft ze... Nooit problemen mee gehad overigens, dat kan ze als de beste en die taal is erg duidelijk.

oh en mijn honden hoeven niet te negeren, dat vind ik iets totaal onnatuurlijks... Ik negeer ook niks, dus ik zie niet in waarom ik ze dat zou moeten aanleren. Ik voorkom wel voor zover mogelijk dingen doordat ik het voor ze oplos en ze het zelf niet mogen doen.
Afbeelding
jans&co
Zeer actief

Ja maar even duidelijk maken wat je personelijke zone is is even wat anders dan hondagressief zijn en hondagressief zijn heeft niks met dominantie of zelfverzekerd te maken.

als je bv kijkt naar wolfen. Die doden hun prooi door in de keel te bijten. Nu denkt iedereen dat de wolf die laag in houding is en onder aan dw bekt likt zich onderdanig opsteld. Maar denk je niet dat die wolf in het voordeel is. Hij likt al dicht bij de keel 1 hap en klaar. Dat beklikken gaat om vertrouwen en respect en niet om laten zien dat die de baas is. Daarom kan de hond dominant zijn en 10 min later onderdanig om maar ff in die termen te blijven.

gaan we dit ff weer in mensentaal doen. Ik ben de wolf. Mijn hand is zijn bek en heb een mes vast dat zijn zijn tanden.nu ga ik daar mee onder iemand zijn kin mee kriebelen om me onderdanig op te stellen.komt niet zo onderdanig over. Laat diegene het toe dan weet ik dat hij mij vertrouwd.zonder vertrouwen kan een roedel niet werken
Afbeelding
jans&co
Zeer actief

Dus ga jij als een bullbak de baas spelen dan kan het werken. Ga je als een groep samenwerken. In vertrouwen met elkaar dan werkt dat ook maar stukken ontspanner en meer in harmonie. De een voeld zich prettig bij de termen dominant de ander werkt met hiërarchie ik werk met samenwerken en leefregels.ik heb me aan regels te houden en de honden ook. Honden passen zich daar perfect bij aan.
Afbeelding
korthaar
Zeer actief

Ongelezen bericht door korthaar »

jans&co schreef:Dus ga jij als een bullbak de baas spelen dan kan het werken. Ga je als een groep samenwerken. In vertrouwen met elkaar dan werkt dat ook maar stukken ontspanner en meer in harmonie. De een voeld zich prettig bij de termen dominant de ander werkt met hiërarchie ik werk met samenwerken en leefregels.ik heb me aan regels te houden en de honden ook. Honden passen zich daar perfect bij aan.
Je honden maken in ieder geval een vrolijke indruk in je o.s.
De bullbak optie zal wel werken, maar dan werkt de hond w.s. meer in de kruipversnelling.
kipo
Zeer actief

Ongelezen bericht door kipo »

jans&co schreef:Dus ga jij als een bullbak de baas spelen dan kan het werken. Ga je als een groep samenwerken. In vertrouwen met elkaar dan werkt dat ook maar stukken ontspanner en meer in harmonie. De een voeld zich prettig bij de termen dominant de ander werkt met hiërarchie ik werk met samenwerken en leefregels.ik heb me aan regels te houden en de honden ook. Honden passen zich daar perfect bij aan.
maar wie bepaalt bij jullie de regels?
dagmar88
Zeer actief

jans&co schreef:Ja maar even duidelijk maken wat je personelijke zone is is even wat anders dan hondagressief zijn en hondagressief zijn heeft niks met dominantie of zelfverzekerd te maken.

als je bv kijkt naar wolfen. Die doden hun prooi door in de keel te bijten. Nu denkt iedereen dat de wolf die laag in houding is en onder aan dw bekt likt zich onderdanig opsteld. Maar denk je niet dat die wolf in het voordeel is. Hij likt al dicht bij de keel 1 hap en klaar. Dat beklikken gaat om vertrouwen en respect en niet om laten zien dat die de baas is. Daarom kan de hond dominant zijn en 10 min later onderdanig om maar ff in die termen te blijven.

gaan we dit ff weer in mensentaal doen. Ik ben de wolf. Mijn hand is zijn bek en heb een mes vast dat zijn zijn tanden.nu ga ik daar mee onder iemand zijn kin mee kriebelen om me onderdanig op te stellen.komt niet zo onderdanig over. Laat diegene het toe dan weet ik dat hij mij vertrouwd.zonder vertrouwen kan een roedel niet werken

:19: Dat zeg ik, dat dat op zichzelf staande eigenschappen zijn.
Je geeft geen antwoord waar je uit op zou kunnen maken dat mijn hond niet zelfverzekerd zou zijn.
Verder zie ik de relevantie niet van je bovenstaande stukjes :scratch:

:mrgreen: Geloof trouwens ook niet dat een roedel wolven een vreemde ongemanierde wolf met koffie en taart op staat te wachten, als je dat soort vergelijkingen graag trekt.
jans&co
Zeer actief

dagmar88 schreef:
jans&co schreef:Ja maar even duidelijk maken wat je personelijke zone is is even wat anders dan hondagressief zijn en hondagressief zijn heeft niks met dominantie of zelfverzekerd te maken.

:19: Dat zeg ik, dat dat op zichzelf staande eigenschappen zijn.
Je geeft geen antwoord waar je uit op zou kunnen maken dat mijn hond niet zelfverzekerd zou zijn.
Verder zie ik de relevantie niet van je bovenstaande stukjes :scratch:

:mrgreen: Geloof trouwens ook niet dat een roedel wolven een vreemde ongemanierde wolf met koffie en taart op staat te wachten, als je dat soort vergelijkingen graag trekt.

nee dat denk ik ook niet, maar een gemanierde wolf zou niet zomaar binnendringen en laat zich meestal uitnodigen.
nou eigenlijk moet je de hond niet gaan vergelijken met de wolf dat zou het beste zijn.
wij vergelijken ons ook niet meer met de apen. als we dat wel zouden doen dan liep iedereen met zijn vinger in zijn gat.
het zou dan ook gewoon normaal gedrag zijn wat er in oorlogsgebieden gebeurd, want onze verre voorouders.neefjes de chimpansee voeren ook oorlog en trekken er echt op uit om andere te doden. de bonobo is wat verder geëvolueerd en deze zijn ook wat zachtaardig, je zou kunnen zeggen dat ze in irak enzo chimpansees zijn en wij hier de bobobo's.
Laten we de hond maar als hond zien en die is stukken beter op te voeden dan wolVen
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

jans&co schreef: nee dat denk ik ook niet, maar een gemanierde wolf zou niet zomaar binnendringen en laat zich meestal uitnodigen.
nou eigenlijk moet je de hond niet gaan vergelijken met de wolf dat zou het beste zijn.
wij vergelijken ons ook niet meer met de apen.

:wink: Lijkt me inderdaad handig daar mee te stoppen.

En deh; ze worden niet uitgenodigd. Ze worden zelfs keurig duidelijk gemaakt dat ze daar niets te zoeken hebben.
Honden die zó slecht zijn in hondentaal of zo'n plaat voor kun kop hebben dat het ze niet schelen kan, zijn evenmin sociaal.
:wink: Alleen zorg ik er voor dat deze rastypische eigenschap van mijn hond anderen geen ongemak oplevert. De bazen van de andere asociale honden nemen die verantwoordelijkheid helaas zelden.

:cool2: Waar was nu je antwoord op dat zogenaamde gebrek aan zelfverzekerdheid? :mann:
dagmar88
Zeer actief

Inge O schreef:
jans&co schreef: :blah:
:vaag: :vaag: :vaag:

:mrgreen: het is een gave
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Dus het is normaal dat een wildvreemde hond zonder enige aarzeling de persoonlijke zone binnenstuift van een andere hond. En de ander moet dan zonder enige aarzeling dat gestoorde gedrag negeren als ik t goed begrijp?
Als ie daar wel op reageerd is hij agressief?
Tja ik denk daar toch heel anders over en mijn honden ook en dat vind ik dan weer heel normaal gedrag eigenlijk.
Misschien eens t stukje op fb lezen over 'hij doet niks hoor' - vervelende hondengedrag geschreven door de hondenbescherming.

Overigens hoef ik niet te bullebakken om 'ik beslis' duidelijk te maken hoor. Een simpele nee is voldoende, zet de andere hond door ondanks mijn en de waarschuwingen van mn hond(en) zet ik hem wel aan de kant goed of kwaadschiks.
Ik werk samen met mijn honden maar hoe je t ook went of keert ik beslis uiteindelijk. En dat werkt prima en niks kruipende honden en dat kan iedereen die mijn honden en mij kent beamen denk im.
Afbeelding
jans&co
Zeer actief

malinois schreef:Dus het is normaal dat een wildvreemde hond zonder enige aarzeling de persoonlijke zone binnenstuift van een andere hond. En de ander moet dan zonder enige aarzeling dat gestoorde gedrag negeren als ik t goed begrijp?
Tja ik denk daar toch heel anders over en mijn honden ook en dat vind ik dan weer heel normaal gedrag eigenlijk.
Misschien eens t stukje op fb lezen over 'hij doet niks hoor' - vervelende hondengedrag geschreven door de hondenbescherming.

Overigens hoef ik niet te bullebakken om 'ik beslis' duidelijk te maken hoor. Een simpele nee is voldoende, zet de andere hond door ondanks mijn en de waarschuwingen van mn hond(en) zet ik hem wel aan de kant goed of kwaadschiks.
Ik werk samen met mijn honden maar hoe je t ook went of keert ik beslis uiteindelijk. En dat werkt prima en niks kruipende honden en dat kan iedereen die mijn honden en mij kent beamen denk im.
een sociaal aangelegde hond zou dit gedrag eerst negeren ja, daarna pas duidelijk maken dat die er niet van gediend is en dan spreek ik wel over het feit de beide honden los moeten lopen. Dat is gewoon normaal, hond agressief heeft gewoon niks met normaal te maken.
Afbeelding
Biet
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bull Mastiff, Border Terrier, XHollandse Herder

Ongelezen bericht door Biet »

jans&co schreef:
malinois schreef:Dus het is normaal dat een wildvreemde hond zonder enige aarzeling de persoonlijke zone binnenstuift van een andere hond. En de ander moet dan zonder enige aarzeling dat gestoorde gedrag negeren als ik t goed begrijp?

een sociaal aangelegde hond zou dit gedrag eerst negeren ja, daarna pas duidelijk maken dat die er niet van gediend is en dan spreek ik wel over het feit de beide honden los moeten lopen. Dat is gewoon normaal, hond agressief heeft gewoon niks met normaal te maken.
Nee.
Een goed opgevoede (mens sociaal) kan dat, omdat 'm dat geleerd is. Een hond kan je z'n primaire reactie niet kwalijk nemen; het beestje doet niet anders dan dat z'n genen 'm ingeven. Die aanleg sturen is de verantwoordelijkheid van de baas, en daar komt leiderschap/dominantie en zo om de hoek kijken.
Gewenst gedrag ontstaat niet zomaar omdat wij dat vinden (:een visie hebben), daar moet je meestal wel wat voor doen.
En dat er meerdere wegen naar Rome leiden, ja , dat is zo.
Maar leg de verantwoordelijkheid niet bij de aanleg van de hond.
Wiel
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

mijn hond gaat uit van het principe 'ik laat jou met rust, dus doe jij mij dat ook maar'
en aangezien honden nou eenmaal geen woorden tot hun beschikking hebben, laat ze het op hondse manier weten aan honden die haar overduidelijke signalen niet oppakken: met een grauw en een snauw!
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
jans&co
Zeer actief

Beter kan ik het niet verwoorden.Knip en plak werk dat wel. voor de bron zie onder.

Veel gedrag dat als dominant gedrag bestempeld wordt heeft een hele andere oorzaak. Dat dit gedacht wordt is logisch, want de meeste boeken die over hondengedrag geschreven zijn vertellen dit. We hebben dit ook jarenlang gedacht. Ook in de reguliere hondentraining is deze opvatting nog steeds een leidraad voor de omgang met onze hond en vaak wordt er gewaarschuwd voor een dominante hond. Echter de honden die hiermee bedoeld worden zijn vaak onzekere honden. In deze gevallen kun je ook beter spreken over dominerende of imponerende honden.

Je kunt beter spreken over zelfverzekerd gedrag in plaats van dominant gedrag, om deze verwarring te voorkomen. Honden die zelfverzekerd zijn, zijn in de regel ook zeer sociaalvaardige honden. Ik zou er blij mee zijn. Daarnaast is het ook nog context gebonden. Waar een individu in de ene context zelfverzekerd is kan hij/zij in een andere context onzeker zijn.

Om bovenstaande te verduidelijken zal ik eerst omschrijven wat ik bedoel met de verschillende termen. Ik ben namelijk van mening dat veel gedrag verkeerd geïnterpreteerd wordt en dat termen door elkaar gebruikt worden en niet meer in hun oorspronkelijke betekenis gebruikt worden.

Wat betekenen de woorden dominant, dominantie, domineren en dominant gedrag eigenlijk? Wanneer ik in het woordenboek kijk, lees ik het volgende:
Dominant: overheersende
Domineren: overheersen, beheersen; zich als overmachtig doen gelden; overzien; militaire term bestrijken, kunnen beschieten.
Dominantie: overheersing

Dominant betekent letterlijk overheersende, dit is een feit. Het makkelijkst uit te leggen door onderstaand voorbeeld; op deze website is geel de overheersende kleur, de dominante kleur. Dat is een feit, daar hoeft de kleur niets voor te doen.
Vertaald naar een groep wolven die in familieverband leven, zou je de ouders van nature de dominant of zo je wilt de ranghoogste kunnen noemen, in de juiste zin van het woord. Een dominant individu zou kalm en zelfverzekerd moeten zijn. Een zelfverzekerd individu hoeft echter niet de dominant te zijn. Een hond die dominant gedrag of liever gezegd, zelfverzekerd gedrag vertoont hoeft dus niet de dominant of ranghoogste te zijn. Dit betekent dat je deze begrippen los van elkaar moet zien. In de praktijk worden ze vaak over één kam geschoren.

Je zou dus kunnen zeggen dat de ouder(s) vanzelfsprekend de dominant in het familieverband zijn, omdat zij voor de jongere en het welzijn van de groep zorgen. Zo zijn wij ook als vanzelf de dominant van onze hond, omdat wij zorgen voor de basisbehoeften en (zouden moeten) weten hoe we veiligheid bieden in verschillende situaties. Er ontstaan problemen wanneer de dominant onzeker is.

Domineren betekent overheersen. Het is gedrag met als doel de ander of iets anders te overheersen. Waarom doet een individu dit? Juist, vanuit onzekerheid of angst. Wanneer je namelijk zelfverzekerd bent zul je de situatie op een makkelijkere, comfortabeler en rustige conflictvermijdende manier oplossen. Je hoeft niet te overheersen. Het is niet zozeer een aangeboren eigenschap, maar aangeleerd gedrag. Aangeleerd door de factoren en ervaringen in het leven van een mens of dier. Ieder individu wil zich veilig voelen, om dit gevoel te krijgen zijn er verschillende manieren. Soms ervaart een individu dat hij (alleen) door middel van domineren controle heeft over een bepaalde situatie, waardoor hij zich veilig gaat voelen. Wanneer hij door meerdere ervaringen leert om op deze manier controle te hebben, zich veilig te voelen, zal hij dit gedrag blijven herhalen. Hij leert door middel van dit gedrag te overleven, omdat hij niet iets anders heeft geleerd (dit ontwikkeld zich bij onvoldoende begeleiding vaak in een puppyklas). Het is een kwestie van overleven, niet van leiding nemen over een ander individu of groep. De hond heeft geleerd zich op deze manier te redden in een situatie. Het is een overlevingsmechanisme, dat onbewust direct geactiveerd wordt wanneer een individu zich bedreigd voelt. Of dit nu reëel is of niet.

Dominantie betekent overheersing. Je zou kunnen zeggen het continue domineren van andere individuen. Veel gedrag wordt in de hondenwereld geschaard onder het begrip dominantie. En wordt geïnterpreteerd als een hond die de leiding wil (over)nemen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een hond die opspringt of hapt, gromt of zelfs bijt. Deze gedragingen zijn geen uiting van dominant gedrag en de baas willen worden, maar worden getoond vanuit een onvermogen om op een natuurlijke sociaalvaardige manier met de situatie om te gaan.

Dominant gedrag zou je om verwarring te voorkomen, naar mijn mening beter zelfverzekerd gedrag kunnen noemen. Dit zijn vaak sociaalvaardige honden. Je zou dit dominante honden kunnen noemen, maar dat is niet juist wanneer je deze terminologie aanhoudt. Je kunt beter spreken over zelfverzekerde honden. Deze honden zorgen in een groep voor de rust. Dit doen ze echter niet door te domineren maar door de andere honden te kalmeren en conflicten te vermijden. Hiervoor communiceren ze met kalmerende signalen en een ontspannen, zelfverzekerde houding. Gedrag als bijvoorbeeld overstaan of opsplitsen dient ervoor om de rust te bewaren of te herstellen. Wanneer hier niet naar geluisterd wordt zullen pas in het uiterste geval afstandsvergrotende signalen gebruikt worden. Dit zal dan op een hele kalme en beheerste manier gebeuren. Je kunt daarbij denken aan het optrekken van een lip, een blaf of grom geven. Hier komt zelden tot nooit onbeheerste agressie om de hoek kijken. Onbeheerste agressie ontstaat alleen bij stress. Dr. David Mech geeft in zijn onderzoek bij wolven in de vrije natuur aan dat hij 3 keer in 13 zomers! agressief gedrag heeft gezien dat lijkt op "corrigerend", dus afstandsvergrotend gedrag.

Gedrag kun je op verschillende manieren interpreteren. Dat is ook zo mooi te zien in de wildlife documentaires van National Geographic waarin degene die de voice-over doet er een mooi verhaal van maakt. Het is maar net vanuit welke bril je kijkt. Vanuit de dominantie- of rangordetheorie gezien, wordt dominerend gedrag uitgelegd alsof de hond de leiding wil (over)nemen. Wanneer je vanuit dit oogpunt kijkt, is dit een logische verklaring. Deze theorie is echter al zo'n 20 jaar geleden achterhaald. Zie hier en hier. Wanneer we van deze nieuwe inzichten uitgaan weten we dat dominerend of zelfverzekerd gedrag niet tot doel heeft de baas te worden. Dominant gedrag of liever gezegd zelfverzekerd gedrag is beheerst en zonder overheersing vanuit onmacht. Honden die zelfverzekerd gedrag vertonen doen dit om te zorgen voor rust.

Wanneer gedrag onbehouwen is wordt dit vaak geïnterpreteerd als dominantie. Maar de hond heeft gewoonweg geen zelfbeheersing geleerd. Agressie krijgt vaak het etiket dominant, maar dit gedrag is altijd een teken van onmacht, de hond kan niet met de situatie overweg. Of hij kan niet anders meer, het is zijn laatste, en terechte redmiddel.

http://www.kangani.nl/Hoe-speelt-domina ... minantie./
Afbeelding
Biet
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bull Mastiff, Border Terrier, XHollandse Herder

Ongelezen bericht door Biet »

Yeah, dominantie komt dicht in de buurt van zelfverzekerdheid.
Niet helemaal hetzelfde, maar goed.
Semantiek, al eerder aangehaald.
De discussie over hoe er mee om te gaan, vond ik veel boeiender.
Omdat het de overlap (is vast ook een Nederlandse term voor) en de valkuilen van methodes benoemde.
Wat mij betreft hebben we het daar over.
Wiel
Belle
Zeer actief

Ongelezen bericht door Belle »

Ik geloof dat ik de link al eens eerder heb geplaatst: http://www.nonlineardogs.com/socialorganisation.html
Hier wordt het sociale gedrag van honden verklaard vanuit de dynamische systeemtheorie. Deze verklaring past goed bij wat ik waarneem bij mijn honden. Wel taaie kost :lol1:
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”