Maar wat nu als je ergens loopt waar veel honden lopen?
Ik merk dat ik dat lastig vind. Ik merk ook dat het echt lastig is. Beetje eng. Bas is niet zo heel dol op grote honden die aan komen rennen. Vindt ze eng. Begrijpelijk en dan doet ze haar staart tussen de benen en laat zich besnuffelen. Evt gromt ze en snapt ze als een hond in haar ogen te wild is. Daarna, als de hond bij haar weg loopt is het goed. Dan zou ze er zo een dag mee op kunnen trekken. De eerste ontmoeting is ze echter wat angstig. Bij kleine hondjes overigens totaal niet.
Dan loop ik bv in een natuurgebied en dan stormen er uit het niets 3 herders op ons af. Of zoals laatst een rottweiler x mechelaar. Dan vind ik dat moeilijk. Eng ook. Ik laat niks merken, prijs haar voor goed gedrag en keur snappen af en bij grommen zeg ik niks omdat ze dat recht wel heeft imo.
Maargoed, ik ben dus al een paar keer een foute hond tegen gekomen. Een kruising aan een flex die volgens de bazin zo'n spurt nam en een grote hap (net mis door einde flex) omdat ze zou denken dat Bas een konijn was.

Eergister in het bos komt er ineens een paard aan galopperen en ik wilde netjes aan de kant gaan. Blijkt meneer op het paard een weimeraner en 2 Duitse staande honden bij zich te hebben. Jagend en sjezend door het bos. Ik zeg Bas, aan de kant, zit! Dat deed ze netjes. Ziet die man op het paard Bas, wordt hij volledig hysterisch naar de honden toe. Schelden, schreeuwen, je zou denken dat hij er in bleef. Blijkbaar liep Bas groot risico want anders had hij zich niet zo druk hoeven maken. Hij stoof met honden en paard een pad in en had geen longen meer van het schreeuwen.
Nu durf ik niet zo goed meer naar plaatsen met veel andere honden. Dat terwijl Bas eigenlijk heel sociaal is en hooguit een blijf van mijn lijf grom geeft en een snapje als de hond een poot op haar wil zetten of andere ongein.
Overdrijf ik nu? En hoe zouden jullie hier mee omgaan? Ik merk gewoon ineens hoe kwetsbaar een klein hondje is. En ik wil zo graag lekker met haar de natuur in. Een uur wandelen in het bos. Maar als je steeds grote en opdringerige honden tegenkomt vind ik dat een beetje griezelig worden. Ze is een teefje en echt heel sociaal. Ik merk alleen dat een klein hondje toch duidelijk een probleem is voor veel grote honden. Hun baasjes worden tegen hysterisch aan als ze hun honden op mij af zien rennen. Iets wat mij ook niet echt gerust maakt. Dan neig ik naar optillen maar dat is niet goed. Tot nu toe houdt ik mijn rug recht en maak ik er maar geen punt van.
Ik krijg inmiddels ook de neiging om een wandelstok mee te nemen. Puur om evt in te grijpen. Liever was ik echter volkomen relaxed. Gister heeft ze nu leuk gesnuffeld met een grote hond. Het zijn vooral de jagerige honden en de dominante types waar ik me zorgen om maak. Bas is 4 kilo en bruin. En ze gromt als een hond in haar face komt snuffelen. Ook al is die nog zo groot.

Heb ik nu een overdreven gedachte of moet je met een klein hondje echt opletten? En moet ik de bossen op zondag maar vermijden en Bas haar speelkameraden uitzoeken en afspreken.
De buren hebben ook 3 kleine hondjes. Ook zij durven niet meer in het donker te wandelen. Angst voor grote honden die hun hondjes pakken. Zij noemen mij zo al 3 honden hier in de omtrek die volgens de buren alle kleine hondjes dood willen bijten. Soms lopen die honden los. Moet ik nu ook maar in het donker thuis blijven? Dat vind ik een beetje belachelijk. Maargoed, 1 keer goed gegrepen is dood. Dat is duidelijk met een hondje van 4 kilo met een lange rug. Die kan niks hebben.
Hoe doen jullie dit? Houden jullie echt rekening met het formaat van je hond? Ik laat Bas alleen nog ruiken aan kleine hondjes en evt aan grote nadat ik gevraagd heb of ze lief zijn. In het bos met die aanstormende honden voel ik me niet meer 100% op mijn gemak. Dat voelde ik me wel tot die grote uitval van die hond die haar zgn als konijn zag. Dat was gewoon bijna raak met evt alle gevolgen van dien. Was er niet zo blij mee zelf. De bazin vond het wel grappig geloof ik.