Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wat is dit?

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: Wat is dit?

Ongelezen bericht door malinois »

maart schreef:
ranetje schreef:
Ik vraag me alleen af of je die lol niet net zo goed kan bereiken op de grond.
Laten winnen dus.
onze pakwerkers gaan gewoon op de grond liggen/zitten/... ja, ook in de sneeuw en regen en dan hebben ze een vuile broek :U: Maar m.i. veel effectiever dan zo op een tafeltje staan.
een goede pakwerker kruipt 'in' de hond en maakt een hond vanop afstand sterk... de hond moet vooruit naar de pakwerker en dat kunnen ze op een tafel niet...

Een pakwerker die naar een hond toekomt die al zelfvertrouwen mankeert lijkt mij ook gewoon bedreigender dan een pakwerker die wegloopt 'uit schrik' van de hond.
Maar t een sluit t ander niet uit... je ziet t veel te zwart/wit. Ook daar wordt vanaf de grond gewerkt maar niet altijd!!

En dat is juist de bedoeling dat hij niet vooruit kan...die scherpte kan hij wel gebruiken als hij daarna los in t verstek zit...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Maar om niet vooruit te kunnen hoeft hij toch niet op een tafel? :U:
Bovendien .............. ook daar zit hij aan een lijn .................
Dus ook daar kan hij niet vooruit.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

ranetje schreef: :lol1:
Lijkt me heerlijk om te zien.
En de wasmachine is weer goed voor een vuile broek :ok:
is het ook. Hun vrouwen vinden soms van niet denk ik, die zouden de tafel prefereren :LOL:

malinois schreef:
En dat is juist de bedoeling dat hij niet vooruit kan...die scherpte kan hij wel gebruiken als hij daarna los in t verstek zit...
wel ja, en dat niet vooruit kunnen snap ik dus niet in de context van een hond zekerder maken. Je bindt je hond vast, hij kan geen kant op. Enige zekerheid dat hij zal krijgen, is dat hij braaf is als hij zal bijten. :U: Geen goed uitgangspunt voor vertrouwen vind ik, dat is net met een dwangapport. Je doet ze pijn tot wanneer ze de blok mooi hebben en dan doe je ze geen pijn meer... ja, dan krijg je een mooie apportoefening, maar helemaal niet vanuit de juiste instelling voor mij (namelijk heee, apporteren, dat doe ik graag :cheer: )

Idem met het bijten dus... je geeft de honden geen keuze op de tafel. Enkel de keuze om te moeten bijten, eerder dan nog uit angst denk ik (zwaar gezegd even), want die pakwerker komt maar op je af en de hond kan geen kant op, behalve door mijn zijn tanden te werken...

Mij lijkt het dus gewoon veel leuker en fijner om de hond de achtervolging te laten inzetten en zo te winnen door de pakwerker omver te gooien als ukkie van 3 maanden, dan de pakwerker op de hond te laten afgaan en waarbij de hond geen kant opkan.

De lol ontgaat er mij gewoon helemaal in...
malinois
Zeer actief
Contacteer:

En ik durf te beweren dat t alles behalve angst, niet leuk etc was voor de honden die gezien heb daar. Die vonden t een geweldig spelletje. En alles behalve dwang... geen seconde. Denk dat je t moet zien om te snappen want ik krijg t niet uitgelegd. Weet wel dat jullie t veel te zwart wit zien. Het een sluit t ander nooit uit.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door TessaThomas »

Nou, wij moeten de jonge honden ook op 1 plek houden en de pakwerker rent en wat voorlangs heen en weer. Dus de jonge honden gaan niet richting de pakwerker. (ja het 1e stuk, dan rent de pakwerker al heen en weer) Maar de pakwerker komt ook niet recht op de af. Zodra ze gebeten hebben valt hij inderdaad om, dan mogen ze een ererondje lopen en weer stoeien met pakwerker.
maart
Zeer actief

malinois schreef:En ik durf te beweren dat t alles behalve angst, niet leuk etc was voor de honden die gezien heb daar. Die vonden t een geweldig spelletje. En alles behalve dwang... geen seconde. Denk dat je t moet zien om te snappen want ik krijg t niet uitgelegd. Weet wel dat jullie t veel te zwart wit zien. Het een sluit t ander nooit uit.

wel ja, dat heb ik dus gezien in Frankrijk. Ik ben gestopt met kijken :wink: Dat is geen trainen meer immers. Al denken hun waarschijnlijk dat ze het warm water uitgevonden hebben...

En ja, anderen zullen het wel vast leuk en prima doen, maar hetgeen ik al gezien en van filmpjes bekeken heb, vind ik gewoon niet aangenaam. Van samenwerking tussen baas en hond is er daar ook helemaal geen sprake, en in het IPO draait het toch wel om samenwerking.
korthaar
Zeer actief

Ongelezen bericht door korthaar »

maart schreef:[ Geen goed uitgangspunt voor vertrouwen vind ik, dat is net met een dwangapport. Je doet ze pijn tot wanneer ze de blok mooi hebben en dan doe je ze geen pijn meer... ja, dan krijg je een mooie apportoefening, maar helemaal niet vanuit de juiste instelling voor mij (namelijk heee, apporteren, dat doe ik graag :cheer: )
:ok:
malinois
Zeer actief
Contacteer:

maart schreef:
malinois schreef:En ik durf te beweren dat t alles behalve angst, niet leuk etc was voor de honden die gezien heb daar. Die vonden t een geweldig spelletje. En alles behalve dwang... geen seconde. Denk dat je t moet zien om te snappen want ik krijg t niet uitgelegd. Weet wel dat jullie t veel te zwart wit zien. Het een sluit t ander nooit uit.

wel ja, dat heb ik dus gezien in Frankrijk. Ik ben gestopt met kijken :wink: Dat is geen trainen meer immers. Al denken hun waarschijnlijk dat ze het warm water uitgevonden hebben...

En ja, anderen zullen het wel vast leuk en prima doen, maar hetgeen ik al gezien en van filmpjes bekeken heb, vind ik gewoon niet aangenaam. Van samenwerking tussen baas en hond is er daar ook helemaal geen sprake, en in het IPO draait het toch wel om samenwerking.
De baas staat op de tafel bij de hond hoeveel meer interactie wil je hebben. En schijnbaar heb jij iets in frankrujk gezien wat in de verste verte niet lijkt op wat hier gebeurd want van dwang correctie en angst is totaal geen sprake. Niks.
Niet alles is hetzeldfde wat er gwbruikt wordt natuurlijk. Dacht toch wel dat jij mij voldoende kent om te weten dat ik geen sec ergens blijf kijken waar ik totaal niet achter sta of wat imo oneerlijk is voor de hond.
En mijn grens ligt een stuk lager denk ik dan jouw grens vwb trainen ;)
Afbeelding
maart
Zeer actief

malinois schreef:
De baas staat op de tafel bij de hond hoeveel meer interactie wil je hebben.

gillen, rennen, spelen, crossen, lachen, trekken.... kortom: beweging en enthousiasme :engel: Als mijn honden bijten, dan bijt ik mee :oeps:

clubgenoot van me heeft trouwens ook elders geweest met zijn hond om hem op de tafel te zetten en zo te leren bijten icm stroom. om zijn vertrouwen te verstevigen inderdaad.... :19:
clubgenoot is terug, hond heeft nog steeds geen vertrouwen en is nu gewoon een heel leuk appelhondje en een uitstekende speurhond (was hij trouwens al altijd,daar niet van). Geen bijtwerk meer en de hond heeft de tijd van zijn leven nu, baas idem en die heeft zich nu nog elders een pup gevraagd.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

maart schreef:
malinois schreef:
De baas staat op de tafel bij de hond hoeveel meer interactie wil je hebben.

gillen, rennen, spelen, crossen, lachen, trekken.... kortom: beweging en enthousiasme :engel: Als mijn honden bijten, dan bijt ik mee :oeps:

clubgenoot van me heeft trouwens ook elders geweest met zijn hond om hem op de tafel te zetten en zo te leren bijten icm stroom. om zijn vertrouwen te verstevigen inderdaad.... :19:
clubgenoot is terug, hond heeft nog steeds geen vertrouwen en is nu gewoon een heel leuk appelhondje en een uitstekende speurhond (was hij trouwens al altijd,daar niet van). Geen bijtwerk meer en de hond heeft de tijd van zijn leven nu, baas idem en die heeft zich nu nog elders een pup gevraagd.
Ik kom er vanavond wel ff op terug ... maar tt???? Dat is toch niet wat hier gebeurd!
Afbeelding
maart
Zeer actief

malinois schreef:
Ik kom er vanavond wel ff op terug ... maar tt???? Dat is toch niet wat hier gebeurd!

nee, maar op heel veel plaatsen wel en dat is dan hun intentie voor 'de tafel methode'.
Op het filmpje dat jij post krijg ik ook gewoon totaal geen plezant gevoel, alleen een erg onbehaaglijk gevoel van 'laat die honden nu toch eens los en laat ze zelf bijten in plaats van ze in hun mond gepropt te krijgen :hmmm: '
korthaar
Zeer actief

Begrijp niet, wat mensen bezielt om een hond onder druk bijtwerk en apporteren aan te leren.
Als de hond er geen plezier aan beleeft, jammer dan.
Ga lekker doggy dansen of zo.
maart
Zeer actief

korthaar schreef:Begrijp niet, wat mensen bezielt om een hond onder druk bijtwerk en apporteren aan te leren.
ik gebruik ook wel druk, ben zeker geen lieverdje... maar mijn hond doet er wel iets mee, we spelen best op een hoog niveau.

Gewoon recreatief begrijp ik het echter niet. Ik kan ook nog mijn oude hond meenemen en haar aan vanalles blootstellen, maar waarom :U:
zo zijn er heel veel mensen, ze trainen voor de lol want tja, wedstrijden hoeven niet... maar wel TT erop, prikker erop, stampen, slaan... waarom? De lol daarvan ontgaat me toch echt helemaal hoor.

ok, mijn wedstrijden zijn ook voor de lol uiteindelijk, maar ze zijn wel het doel van de sport die ik train en ze zijn het doel dat ik wil bereiken.

gewoon recreatief trainen kan ik echt niet in 1 zin combineren met dan gebruik van harde fysieke correcties.
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

maart schreef:
korthaar schreef:Begrijp niet, wat mensen bezielt om een hond onder druk bijtwerk en apporteren aan te leren.
ik gebruik ook wel druk, ben zeker geen lieverdje... maar mijn hond doet er wel iets mee, we spelen best op een hoog niveau.

Gewoon recreatief begrijp ik het echter niet. Ik kan ook nog mijn oude hond meenemen en haar aan vanalles blootstellen, maar waarom :U:
zo zijn er heel veel mensen, ze trainen voor de lol want tja, wedstrijden hoeven niet... maar wel TT erop, prikker erop, stampen, slaan... waarom? De lol daarvan ontgaat me toch echt helemaal hoor.

ok, mijn wedstrijden zijn ook voor de lol uiteindelijk, maar ze zijn wel het doel van de sport die ik train en ze zijn het doel dat ik wil bereiken.

gewoon recreatief trainen kan ik echt niet in 1 zin combineren met dan gebruik van harde fysieke correcties.

Helemaal met Dagmar eens. Gebruik ook druk en ben geen lieverdje, maar enkel als het "kan" , kan de hond er niks mee dan krijgt hij een ander baasje die gewoon alleen voor de lol bezig wil zijn of veel meer vrijheid toelaat ofwel zich alleen op 1 aspect (zoeken/apporteren bv) richt.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Maar wat dit nou met t op tafel trainen te maken heeft?? Ik neem aan dat jullie ook jonge honden opbouwen. Jullie gaan er vanuit dat ze te kort komen... deze bijten voor t eerst ... (waar ik t over heb). Komen dus niks te kort voor zover op dat moment! Worden opgebouwd. Met tafel, op de grond, etc etc etc.
Het heeft helemaal noppes te maken met druk angst plicht weet ik wat....
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

malinois schreef:Maar wat dit nou met t op tafel trainen te maken heeft?? Ik neem aan dat jullie ook jonge honden opbouwen. Jullie gaan er vanuit dat ze te kort komen... deze bijten voor t eerst ... (waar ik t over heb). Komen dus niks te kort voor zover op dat moment! Worden opgebouwd. Met tafel, op de grond, etc etc etc.
Ik begrijp na je eerdere uitleg wel wat voor theorie er achter die tafel zit (niet over hond heen hangen), maar ik begrijp niet waarom dat met een tafel moet :19:
Ik vind dat je een hond juist uit z'n element haalt als je hem op een tafel neerzet. Ik verwacht daar eerder een negatief dan een positief effect van, als het gaat om het vergroten van zelfvertrouwen.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Jaap* schreef:
malinois schreef:Maar wat dit nou met t op tafel trainen te maken heeft?? Ik neem aan dat jullie ook jonge honden opbouwen. Jullie gaan er vanuit dat ze te kort komen... deze bijten voor t eerst ... (waar ik t over heb). Komen dus niks te kort voor zover op dat moment! Worden opgebouwd. Met tafel, op de grond, etc etc etc.
Ik begrijp na je eerdere uitleg wel wat voor theorie er achter die tafel zit (niet over hond heen hangen), maar ik begrijp niet waarom dat met een tafel moet :19:
Ik vind dat je een hond juist uit z'n element haalt als je hem op een tafel neerzet. Ik verwacht daar eerder een negatief dan een positief effect van, als het gaat om het vergroten van zelfvertrouwen.
Ben ik met Jaap eens.
maart
Zeer actief

Jaap* schreef:
idd, je haalt hem ook volledig uit zijn element.

Die honden op het filmpje geloof ik trouwens nooit dat die voor het eerst bijten :wink:
korthaar
Zeer actief

crutz schreef:[ Gebruik ook druk en ben geen lieverdje, maar enkel als het "kan" , kan de hond er niks mee dan krijgt hij een ander baasje die gewoon alleen voor de lol bezig wil zijn of veel meer vrijheid toelaat ofwel zich alleen op 1 aspect (zoeken/apporteren bv) richt.
Er zijn tegenwoordig natuurlijk ook veel "look a likes": honden die wel de uiterlijke kenmerken van het ras hebben, maar niet zo zeer de ras specifieke eigenschappen.
Om aan de wensen van het grote publiek tegemoet te komen, zullen er misschien ook wel fokkers zijn die het koekiemonster gehalte proberen te verhogen en de honden daarmee wat minder "hard" maken.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Ik heb t nergens over druk gehad dat maak jij er van...
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

maart schreef:
malinois schreef:

nee, maar op heel veel plaatsen wel en dat is dan hun intentie voor 'de tafel methode'.
Ja maar dat is met alle hulpmiddelen natuurlijk, de prikker kun je ook misbruiken maar ook gebruiken. :wink: Ik kan alleen oordelen wat ik gezien heb bij mn oude club en dat is dus echt met veel plezier en zonder dwang.
Op het filmpje dat jij post krijg ik ook gewoon totaal geen plezant gevoel, alleen een erg onbehaaglijk gevoel van 'laat die honden nu toch eens los en laat ze zelf bijten in plaats van ze in hun mond gepropt te krijgen :hmmm: '
dat kan hoor, heb het ff als vb gepakt van internet. Ken de hond niet, pakwerker niet en eigenaar niet. Ik heb zelf wel een filmpje van hoe het daar ging maar aangezien ik daar niet als vrienden weg ben gegaan wil ik er geen gezeik mee krijgen om het openbaar te zetten omdat het niet mijn hond is.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

maart schreef:

Ik train nu op een club waar ook recreanten trainen maar die trainen echt niet met TT of prikker, sommigen nog niet eens met slipketting...
Zelf hou ik er niet van om druk te gebruiken, maar soms kan het niet anders.
Ik hoef geen WK's te draaien, daar neem ik ook geen hond voor en als ie dat niet zou doen gaan ze er ook niet voor weg. Ik neem een hond om mee te sporten en er proberen uit te halen wat erin zit. Hopelijk wedstrijden en misschien meer... met Xavi wist ik vooraf dat ik nooit WK's zou lopen om het simpele feit dat hij geen boom heeft dus dat niet kan. Maar dat is ook geen doel voor mij, eruit halen wat er in zit wel. En dat is wel hetgeen wat ik juist op de vorige club erg miste... een hond beviel niet (met 5 a 6 maanden ) hop weg de volgende ... soms 3 in een jaar bij 1 persoon.
Ik kan dat niet en wil dat niet.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Jaap* schreef:Ik begrijp na je eerdere uitleg wel wat voor theorie er achter die tafel zit (niet over hond heen hangen), maar ik begrijp niet waarom dat met een tafel moet :19:
Maar ik heb echt bij geen enkele hond waar dit bij gebruikt werd een negatief effect gezien... en ik hoop toch wel dat ik dit inmiddels een beetje kan inzien. Waarom zou ik er over liegen ook...
Net zo min ik een negatief effect heb gezien bij mijn honden gewoon op de grond... :wink:
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

maart schreef:
Die honden op het filmpje geloof ik trouwens nooit dat die voor het eerst bijten :wink:
maar die ken ik niet :F:
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

korthaar schreef:
crutz schreef:[ Gebruik ook druk en ben geen lieverdje, maar enkel als het "kan" , kan de hond er niks mee dan krijgt hij een ander baasje die gewoon alleen voor de lol bezig wil zijn of veel meer vrijheid toelaat ofwel zich alleen op 1 aspect (zoeken/apporteren bv) richt.
Er zijn tegenwoordig natuurlijk ook veel "look a likes": honden die wel de uiterlijke kenmerken van het ras hebben, maar niet zo zeer de ras specifieke eigenschappen.
Om aan de wensen van het grote publiek tegemoet te komen, zullen er misschien ook wel fokkers zijn die het koekiemonster gehalte proberen te verhogen en de honden daarmee wat minder "hard" maken.
Moet een hond hard zijn in de IPO dan? :denken: Waarom??
Afbeelding
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Binnen de KNPV heb ik het iig nog nooit gezien zo'n tafel.

Numa's bijtwerk is vooral vanuit rust opgebouwd....pakwerker plaagde hem een beetje aan (niet zover dat hij zijn drift niet meer onder controle had) terwijl ik de lijn vast had, kwam rustig op hem af en liet hem dan in een bijtrol bijten en deze winnen. Dat werd uitgebreid naar het pak, inlopen, ik pakte hem bij zijn halsband en zette hem op de plek waar ik wilde dat hij beet en daar werd hij beloond en gesteund.
Na een hele tijd zetten mocht hij zelf naar die plek om te bijten (vanaf een meter of zo) en de afstand werd langzaam uitgebouwd.

Binnen de IPO zie je nog weleens een "trekbeet", zie je ook bij de honden in het filmpje met de tafel, Honden trekken en mogen dan winnen. Binnen de KNPV zie je liever een duwbeet.
De duwbeet van Numa zie je goed op dit filmpje, wanneer hij op het been bijt (vanaf ongeveer 1.18)
http://www.youtube.com/watch?v=prKoqOfFXc4
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
maart
Zeer actief

Inge schreef:
Binnen de IPO zie je nog weleens een "trekbeet", zie je ook bij de honden in het filmpje met de tafel, Honden trekken en mogen dan winnen. Binnen de KNPV zie je liever een duwbeet.
ze moeten ook trekken, niet duwen. Wordt hun ook zo aangeleerd dus ze weten van niet beter. In Ring en mondio etc moeten ze ook duwen in hun beet.
ranetje
Zeer actief

Ik zit me suf te kijken om het verschil te zien tussen een "trekbeet" en een "duwbeet" :mrgreen: :lol1:
Leuk filmpje van Numa :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
maart
Zeer actief

ranetje schreef:Ik zit me suf te kijken om het verschil te zien tussen een "trekbeet" en een "duwbeet" :mrgreen: :lol1:

trekbeet = zoals je een trekspelletje zou spelen, hond trekt dus achteruit.
Duwbeet = hond duwt vooruit, duwt vb de arm weg, terwijl in een trekbeet de arm vooruit zou getrokken worden.
ranetje
Zeer actief

maart schreef:
ranetje schreef:Ik zit me suf te kijken om het verschil te zien tussen een "trekbeet" en een "duwbeet" :mrgreen: :lol1:

trekbeet = zoals je een trekspelletje zou spelen, hond trekt dus achteruit.
Duwbeet = hond duwt vooruit, duwt vb de arm weg, terwijl in een trekbeet de arm vooruit zou getrokken worden.
Dank :ok:
Zijn dit dan dus allebei duwbeten op het filmpje?
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”