Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Te gefocust op andere honden.

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

smokey
Actief
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 1

Te gefocust op andere honden.

Ongelezen bericht door smokey »

Hallo Iedereen !

Bij het uitlaten komen we wel is zoals vele andere andere honden tegen en op dat moment heeft hij totaal geen zin in om naar mij te luisteren en probeert hij naar de andere hond toe te gaan.

Als ik een ruk aan te riem geeft heeft dat totaal geen nut , Hem laten zitten gaat al helemaal niet en zelfs als ik de andere kant op loop met een lekker snoepje met het commando *Let op blijft zijn kop lekker de andere kant op wijzen. :oohja:

Heeft iemand een goede tip om mijn hond gewoon rustig te houden in deze situatie ?
AnneBP
Zeer actief
Mijn ras(sen): Australian Kelpie
Golden RetrieverxPoedel
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: Te gefocust op andere honden.

Ongelezen bericht door AnneBP »

als je achteruit afstand neemt van de andere hond met een enthousiaste stem en een snoepje, tot hij uiteindelijk kijkt? Dat je probeert leuker zijn dan de hond. En dan meteen belonen als de hond kijkt. Na een tijdje zal de afstand tussen de andere hond waarschijnlijk steeds kleiner worden, dat ze steeds eerder kijkt en aandacht voor jou heeft. Zo heb ik het met Yazoo ook gedaan, die had hetzelfde probleem. De afstand dat ze luisterde werd zo steeds kleiner en nu doet ze het keurig. Uiteraard heeft daar wel wat tijd in gezeten, gezien ze als kelpie erg enthousiast is.
Daarnaast krijgen ze 's ochtends alleen eten tijdens het wandelen, ze weten dat maar al te goed en dat betekent dat ze maar al te graag doen wat je vraagt...
Laatst gewijzigd door AnneBP op 07 jan 2014 13:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Magic
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Magic »

Sja, lastig bij een jonge border. Die wil graag drijven :).

Die van mij doen dat ook, ik vind het meestal niet zo'n probleem en laat ze dan gewoon liggen tot de andere hond voorbij is (ze mogen van mij dan alleen liggen, niet ook nog eens opspringen/drijven of trekken). En als ik er geen zin in heb, zeg ik dat ze moeten doorlopen en beloon ik als ze dat doen.

Als je het er echt uit wilt trainen, dan zal je het gedrag echt voor moeten zijn, dus al de aandacht van je hond vragen voordat hij de andere hond in de gaten heeft en vroeg beginnen met belonen.
Afbeelding
Iedere dag feest!
Ayronna
Zeer actief

Ongelezen bericht door Ayronna »

Hoe vaak speelt hij met andere honden?

Als hij niet meer luistert ben je eigenlijk al te dichtbij. Van grotere afstand trainen dus, en met iets heel belonends. Hier is dat de bal- als ik die mee heb kan geen enkele andere hond hem meer wat schelen. Daarnaast heb ikzelf heel veel tijd in impuls controle en aandacht voor de baas gestoken.. Als in uren en uren en uren. Hier had ik namelijk hetzelfde probleem. Onze eerste hondenschool liet alle honden met elkaar spelen.. Waardoor onze hond extreem gefocusseerd was op spelen met andere honden. Wij wisten helaas niet beter omdat het onze eerste hond is.. Nu zou ik het nooit meer doen en we zijn er ook heel snel weg gegaan toen ik door kreeg dat dat niet normaal was. Inmiddels blijft onze hond netjes mee lopen, maar dat heeft wel wat werk gekost ;) En hij wil nog steeds graag naar andere honden toe, alleen mag hij dat dus niet meer zo maar, daar moet hij nu voor werken.
Magic
Zeer actief

Ongelezen bericht door Magic »

AnneBP schreef:als je achteruit afstand neemt van de andere hond met een enthousiaste stem en een snoepje, tot hij uiteindelijk kijkt? En dan meteen belonen, misschien dat na een tijdje de afstand tussen de andere hond steeds kleiner wordt.
Oja, zo hebben we het ook aangepakt om het uitvallen van Magic te verminderen. Gewoon achteruit lopen en enthousiast iets roepen als 'hiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiier' en dan belonen op het moment dat hij meeloopt. Op een gegeven moment vond hij mijn gegil interessanter dan de andere hond.
Afbeelding
Iedere dag feest!
korthaar
Zeer actief

Ongelezen bericht door korthaar »

Een hond wordt geboren met die belangstelling voor z'n soortgenoten.
Door veel leuke dingen met je hond te ondernemen bouw je een band op en wordt dit gedrag minder.
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Hoe je het ook aan wilt pakken, het belangrijkst is dat je ruimschoots op tijd moet zijn.
Meestal wordt er gewacht tot de interesse van de hond al gewekt is, en dan helpt niks meer want dan ben je gewoon veel te laat met ingrijpen.
Als je het kunt voorkomen door er op tijd bij te zijn scheelt dat in ieder geval de helft al :wink:
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Shibby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising slagroomsoesje

Ongelezen bericht door Shibby »

Dat wordt ogen in je achterhoofd installeren :engel:

Maar ff serieus, dat wat Jaap (en anderen) ook al zeggen, zorg dat je het voor bent. Dat is ook een handigheid die je moet ontwikkelen.

Ik zie 999 van de 1000 keer een hond eerder dan Shib en dat heeft me een hele tijd gekost om dat zo te krijgen. De eerste tijd was ik zelf na een wandeling doodmoe door al het scannen en speuren naar andere honden, maar tegenwoordig is het automatisme. :ok:
Afbeelding
Volg Loutjes avonturen op Instagram via @malou_the_profiterole
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Jaap* schreef:Hoe je het ook aan wilt pakken, het belangrijkst is dat je ruimschoots op tijd moet zijn.
Meestal wordt er gewacht tot de interesse van de hond al gewekt is, en dan helpt niks meer want dan ben je gewoon veel te laat met ingrijpen.
Als je het kunt voorkomen door er op tijd bij te zijn scheelt dat in ieder geval de helft al :wink:
:ok:
En geduld, geduld en nog eens geduld :wink:
Denk niet dat je iets wat al is aangeleerd er even binnen een weekje uit krijgt.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

Pom heeft het ook ja. Niet omdat ze wil drijven, ze wil gewoon spelen spelen spelen. Inmiddels kan ze aan de lijn redelijk normaal passeren. Het scheelt erg of ik zelf spanning op de lijn zet of niet, met een losse lijn en een brokje voor de neus gaat het eigenlijk veel beter.. Als ze losloopt kan ik het nog steeds bekijken helaas en stormt ze overal op af. Dus inderdaad, heel goed opletten of ik niet een andere hond zie of hoor in de verte. Het is wel lastig, maar goed, we blijven ermee bezig haha..
gyanty
Zeer actief

Ongelezen bericht door gyanty »

Ik lees nu in een aantal tips dat mensen de gehele hond totaal voor willen zijn. Tja zo leert de hond dus niks. Ook hond moet wel de soortgenoot eerst gezien hebben. Dan moet je leren op welke afstand je kan trainen. Een onbekende hond zal misschien 25 meter zijn en bekende hond wel 50 meter (een speelmaatje ofzo is natuurlijk nog veel interessanter). Ben je de aandacht kwijt, achteruit weglopen van het andere hondje en weer zorgen dat je op afstand komt waarin je wel weer aandacht kan krijgen. En dat extreem belonen. De beloning moet voor de hond helemaal super geweldig zijn anders zul je niet zoveel succes hebben. Hier is dat echt alleen de bal en misschien soms rodyworst, maar voor een bal kan de hele wereld vergaan, de bal is geweldig en wordt vereerd. Die gebruik ik dus om te belonen dat wat heel erg moeilijk is geweest! Norah kan ik op de bal laten focussen en dan een andere hond passeren op korte afstand. Kay heeft toch iets minder passie voor de bal, die blijft alleen geïnteresseerd als ik (doe alsof) de bal gooi, maar hij heeft meer ruimte nodig om bij de les te blijven.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”