Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
voedseldroger
Moderator: moderatorteam
- smokey
- Actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
- Aantal honden: 1
voedseldroger
beste leden,
Sins een paar dagen hebben wij een voedsel droger gekocht van het merk clatronic om lekkere stukjes kipfilet / maag te drogen voor onze BOrder collie .
Nu zit ik alleen met het volgende , ik de kipfilet in reepjes snijd en deze 8 uur in de machine laat lijkt het alsof er bijna niks gebeurt de stukjes kipfilet blijven nog "nat en kunnen gewoon doorgebogen worden zonder dat deze breken , in de oven doen wij altijd 5 a 6 uur 60 graden en dan worden het net chips, dit resultaat krijg ik alleen niet met de voedsel droger.
Mijn vraag is of meer mensen dit hebben of dat dit aan mijn droger ligt .
Ik heb geen idee op welke Temp hij droogt er staat wel op 250watt.
Kan het kwaad om mijn hond kipfilet te geven die niet helemaal goed gedroogd is ?
Sins een paar dagen hebben wij een voedsel droger gekocht van het merk clatronic om lekkere stukjes kipfilet / maag te drogen voor onze BOrder collie .
Nu zit ik alleen met het volgende , ik de kipfilet in reepjes snijd en deze 8 uur in de machine laat lijkt het alsof er bijna niks gebeurt de stukjes kipfilet blijven nog "nat en kunnen gewoon doorgebogen worden zonder dat deze breken , in de oven doen wij altijd 5 a 6 uur 60 graden en dan worden het net chips, dit resultaat krijg ik alleen niet met de voedsel droger.
Kan het kwaad om mijn hond kipfilet te geven die niet helemaal goed gedroogd is ?
- fenneke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn
Re: voedseldroger
Misschien vind je hier wat antwoorden
viewtopic.php?f=14&t=179058&hilit=Drogen+voer
viewtopic.php?f=14&t=179058&hilit=Drogen+voer
Fenneke en Baloe

-
~Suzanne~
- Zeer actief
smokey schreef:beste leden,
Hm... dat vind ik raar. Heb je de roosters niet afgedekt met iets? Dat je er bijv bakpapier op gelegd hebt?
Dit resultaat zou niet moeten mogen vind ik. Laat je de roosters op een kiertje staan of helemaal op elkaar? Vaak droogt het beter en sneller als je de roosters zo opstapelt dat er een gat van ca 1 cm ontstaat tussen de roosters. Als je er iets van papier op hebt liggen: niet doen!
Vraag het evt na op deze FB-groep die nog wel wat leden kan gebruiken
https://www.facebook.com/groups/6221832 ... 3/?fref=ts
Suzanne
- Hylos
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
Dat is apart...
Hoe dik zijn die stukjes kipfilet? En is het echt heel nat nog, of wel deels droog?
Die Clatronics drogen volgens mij net als de Bomanns rond de 70 graden, dat is vrij heet dus zou het ook vrij snel moeten gaan
Hoe dik zijn die stukjes kipfilet? En is het echt heel nat nog, of wel deels droog?
Die Clatronics drogen volgens mij net als de Bomanns rond de 70 graden, dat is vrij heet dus zou het ook vrij snel moeten gaan

- dagmar88
- Zeer actief
smokey schreef: Kan het kwaad om mijn hond kipfilet te geven die niet helemaal goed gedroogd is ?
Op zich niet, maar buiten de vriezer gaat dat snel schimmelen.
Ik heb eigenlijk geen idee hoe lang het er hier in zit, is ook al even geleden.
Zou proberen hem langer te laten draaien. Werkt hij dan nog niet naar behoren, dan toch maar even contact opnemen met de verkoper.
-
Goldendelicious
Ik zou het dan langer laten drogen of hooguit 2 dagen bewaren.
Hier droog ik vrijwel nooit kipfilet, maar wel ander spiervlees of orgaanvlees. Ik snijd ze in plakjes en laat ze op een dik tissue uitlekken. Met een andere tissue dep ik de bovenkant, dat scheelt dan wel in de droogtijd.
Ik droog in de schuur en laat daar gerust een nacht overheen gaan.
Hier droog ik vrijwel nooit kipfilet, maar wel ander spiervlees of orgaanvlees. Ik snijd ze in plakjes en laat ze op een dik tissue uitlekken. Met een andere tissue dep ik de bovenkant, dat scheelt dan wel in de droogtijd.
Ik droog in de schuur en laat daar gerust een nacht overheen gaan.
- smokey
- Actief
bedankt voor het meedenken allemaal ,
Ik stapel 4 van de 5 "mandjes" op elkaar zoals het gewoon hoort en leg gewoon de stukjes kipfile er direct op dus zonder bakpapier.
Het vlees is niet helemaal nat maar toch nog vochtig genoeg om het niet te laten breken als je het buigt ,de stukjes uit de oven worden ook donkerder kwa kleur en breken gelijk net zoals chips dat doen .
Zou 8 uur drogen gewoon te weinig zijn ? , ik zal straks even een foto erop proberen te zetten zodat julllie mischien duidelijker kunnen zien hoe het resultaat is.
Ik stapel 4 van de 5 "mandjes" op elkaar zoals het gewoon hoort en leg gewoon de stukjes kipfile er direct op dus zonder bakpapier.
Het vlees is niet helemaal nat maar toch nog vochtig genoeg om het niet te laten breken als je het buigt ,de stukjes uit de oven worden ook donkerder kwa kleur en breken gelijk net zoals chips dat doen .
Zou 8 uur drogen gewoon te weinig zijn ? , ik zal straks even een foto erop proberen te zetten zodat julllie mischien duidelijker kunnen zien hoe het resultaat is.
-
Safari
Je hebt het over stukjes kipfilet. Ik snijd plakjes en laat die drogen. Die zijn na acht uur volledig droog en dan kan ik ze in stukjes breken.
-
Goldendelicious
Dan heb je gewoon een langere droogtijd nodig. Je vlees kan te dik zijn, waardoor automatisch het langer duurt voor de boel goed is ingedroogd.
-
~Suzanne~
- Zeer actief
De vraag dringt zich idd op hoe groot en dik die stukjes zijn.
Ik snij (of knip, dat gaat makkelijker) repen van ca 1- 1,5 cm en laat die wat indrogen. Dan draai ik ze om (na een uur of 2 ongeveer) en laat ik ze nog een uurtje drogen. Dan knip ik ze in blokjes en laat ik ze zo hard worden als ik ze hebben wil.
Suzanne
Ik snij (of knip, dat gaat makkelijker) repen van ca 1- 1,5 cm en laat die wat indrogen. Dan draai ik ze om (na een uur of 2 ongeveer) en laat ik ze nog een uurtje drogen. Dan knip ik ze in blokjes en laat ik ze zo hard worden als ik ze hebben wil.
Suzanne
- marian*
- Erelid
- Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
- Contacteer:
Ik denk dat je de kip een heel stuk dunner moet snijden; ik snij het zo ongeveer op chipsdikte en dan gaat het aardig snel.
En snij vooral al het vet eraf!
En snij vooral al het vet eraf!

Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
- smokey
- Actief
Ik heb ze inderdaad wel wat dikker gesneden dan Chips
Ik zal later weer eens even wat stukjes proberen te drogen , kunnen jullie mij vertellen of ik ook 1 mandje kan doen Ipv allemaal ?
Ik zal later weer eens even wat stukjes proberen te drogen , kunnen jullie mij vertellen of ik ook 1 mandje kan doen Ipv allemaal ?
-
~Suzanne~
- Zeer actief
1 mandje zou ik niet doen; dat is ten eerste energie-onzuinig en ten tweede wordt dat te heet.smokey schreef:Ik heb ze inderdaad wel wat dikker gesneden dan Chips![]()
Wel zou ik, met meerdere mandjes die regelmatig omwisselen; dus, de bovenste 2 pakken en die dan helemaal onderop zetten en dat een paar keer herhalen.
Zo dun als chips snijden hoeft niet; maar je moet niet de kipfilet heel laten; die moet je beslist in plakken snijden of repen
Suzanne
- marian*
- Erelid
- Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
- Contacteer:
smokey schreef:Ik heb ze inderdaad wel wat dikker gesneden dan Chips![]()
Kip snijden gaat trouwens het gemakkelijkste als het nog licht bevroren is.

Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
- smokey
- Actief
dank jullie allemaal!
ik heb net weer wat plakjes gesneden zo dun als ik het kon krijgen en in de droger gedaan 3 mandjes en nu is het afwachten
ik heb net weer wat plakjes gesneden zo dun als ik het kon krijgen en in de droger gedaan 3 mandjes en nu is het afwachten
- Debster1982
- Actief
- Mijn ras(sen): American Hairless Terrier
Ik heb het nog maar 1 keer gedaan.
Maar dit was het resultaat met 10 uur drogen.

Maar dit was het resultaat met 10 uur drogen.

-
jacq1970
- Zeer actief
- Contacteer:
je moet het in de droger langer doen aangezien het aantal watt veel lager is dan je oven.... ik doe het minimaal 12 uur... zet het s'avonds aan als het goedkope stroom is rond de klok van 21.00 uur en de volgende ochtend rond 09.00 uur weer eruit... en dan doe ik het alsnog in porties in de vriezer...
In de droger duurt alles langer ipv in de oven omdat het wattage veel lager is...sommige dingen zitten er wel 16 uur of langer in ligt er net aan hoe dik je het snijdt..
In de droger duurt alles langer ipv in de oven omdat het wattage veel lager is...sommige dingen zitten er wel 16 uur of langer in ligt er net aan hoe dik je het snijdt..
- smokey
- Actief
Zo ik heb weer wat filet reepjes gesneden en in de droger gedaan voor een uur of 12 , ze zijn dit keer goed gelukt!
Ik heb ze net iets dunner gesneden en iets langer erin gelaten en het werkt perfect
Als een hond nooit kipfilet gekregen heeft moet ik hem hier aan laten wennen en hoeveel mag je eigelijk geven ?
Ik wil ze voornamelijk gebruiken als beloning dus kleine stukjes , zijn 2 of 3 reepjes te veel per dag ?
Ik heb ze net iets dunner gesneden en iets langer erin gelaten en het werkt perfect
Als een hond nooit kipfilet gekregen heeft moet ik hem hier aan laten wennen en hoeveel mag je eigelijk geven ?
Ik wil ze voornamelijk gebruiken als beloning dus kleine stukjes , zijn 2 of 3 reepjes te veel per dag ?
-
~Suzanne~
- Zeer actief
Ik geef er 1 regelmatig / onregelmatig. Zeker niet meer dan 1-2 per week. Het moet een extraatje blijven, iets bijzonders (voor mijn gevoel). Zeker als je er meer geeft, moet je natuurlijk wel rekening houden met de hoeveelheid van het normale voer.smokey schreef:Zo ik heb weer wat filet reepjes gesneden en in de droger gedaan voor een uur of 12 , ze zijn dit keer goed gelukt!
Ik heb ze net iets dunner gesneden en iets langer erin gelaten en het werkt perfect![]()
![]()
Suzanne
-
jacq1970
- Zeer actief
- Contacteer:
nee hoor, als je hond dat kan hebben kan je het gewoon geven, op sommige dagen krijgt mijn Bowie ook 3 pensstaafjes per dag.smokey schreef:Zo ik heb weer wat filet reepjes gesneden en in de droger gedaan voor een uur of 12 , ze zijn dit keer goed gelukt!
Ik heb ze net iets dunner gesneden en iets langer erin gelaten en het werkt perfect![]()
![]()
Ik knip de reepjes, in mijn geval rund of geit, overigens vaak in 3 als ik het gebruik al beloning.. ik neem ook vaak mee onderweg als we gaan wandelen als beloning en dan is zo een 1 haps snackje een stuk makkelijker en kan ik ipv bv 3 reepjes wel 9 stukje geven
Kijk wel even of je dier er niet dik van wordt, als ik veel gevoerd heb dan hou ik daar rekening mee met het normale voer.