Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Welk voer nu?

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Domor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle
Aantal honden: 1

Welk voer nu?

Ongelezen bericht door Domor »

Boris is een problematische eter, niet in de zin dat hij slecht eet. Maar in de zin dat hij overal na verloop van tijd jeuk van krijgt.

Hij heeft tot 3 zomers terug op Royal Canin gestaan, de dierenarts versie. Eerst pup, toen junior, toen voor gevoelige darmen, toen neutered en uiteindelijk adult. Hij kon niet tegen de RC van de dierenwinkel.

Die zomer (2010) is hij heel ziek geweest en hij heeft toen verschrikkelijk jeuk gekregen ook. Zichzelf tot bloedens toe kapot gebeten. Eerst zijn de rode kauwstaafjes eruit gegaan, dat ging enige tijd goed, toen toch weer jeuk. Hij is toen op 31 december 2010 overgegaan op Acana (graanloos). Daarvan had hij aan het begin geen jeuk, maar dat bouwde vrij snel op zodat hij in de zomer van 2011 overgegaan is op Orijen. Dat is een krap jaartje goed gegaan maar aan het eind van de zomer van 2012 kreeg hij weer jeuk. Toen zijn we overgestapt op Renske lam en rijst. Daar heeft hij het echt goed op gedaan, tot november 2013. Weer jeuk. We zijn, ten einde raad, overgegaan op smuldier. Mijn moeder vindt vers vlees onhygienisch en stinken, maar Boris werd weer jeukvrij en veel actiever dan dat hij lange tijd geweest is (jaren) dus ze had het er 100% voor over. En toen at Boris het niet meer... Iets voor de kerst zijn we weer terug overgegaan op Renske, want de hond moet wel eten. Hij is iets aangekomen op Smuldier, hij kreeg dan ook een periode 400gr (Boris is 8.5kg) waardoor hij nu goed op gewicht is. Maar hij moet in de winter gewoon echt niet dunner, hij loopt nu al regelmatig te bibberen met dek aan buiten. De laatste lichting smuldier stonk ook dusdanig dat mijn moeder moest luchten nadat de hond eten had gehad. Op Renske leek het in eerste instantie goed te gaan, maar hij is weer minder actief geworden en hij is toch weer wat jeukerig. Nog niet dramatisch, maar meer op rug schurken, vaker met een pootje krabben, dat soort dingen.

Wat ons ook opviel op smuldier dat hij na het eten steeds langer en sneller zijn knuffel wilde begraven. Dan ging hij door de woonkamer heen en weer lopen te piepen met smurf in zijn bek. Op brokken deed hij dat helemaal niet, op Renske doet hij dat soms een beetje. Hij lijkt trouwens ook te reageren op kaas en ongewassen groenten.

Ik vroeg me dus af, wat hebben jullie nog voor opties? Hij geeft geen acute allergische reactie. De jeuk bouwt zich duidelijk op. KVV mag, maar dan wel een variant die er zo min mogelijk smerig uit ziet en zo min mogelijk ruikt. Alle varianten met pens vallen dus af. Brok is ook prima. Mijn voorkeur ligt bij een graanloze brok met veel vlees, maar op dit moment staan we voor vrij veel open. Wat zouden jullie gaan voeren? Van Renske krijgt hij nu 200gr per dag, van Smuldier heeft hij na het aankomen een periode 266gr per dag gekregen en van brok kreeg hij, wisselt per merk, tussen de 100 en 150gr. We willen de voerkosten eigenlijk wel proberen te beperken tot 1€/dag, hoewel het geen absoluut is. Maar dan hebben jullie een beetje een richtlijn.

Alvast bedankt. (en ja, we zijn er ook een aantal keer, toen de jeuk heel heftig was, naar de dierenarts mee geweest. Die wilde hem in principe op pretnison zetten).
TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder
Aantal honden: 2

Re: Welk voer nu?

Ongelezen bericht door TessaThomas »

Ik vind smuldier wel veel erger stinken dan alle andere kvv's die ik gevoerd heb. Dat is meteen de enige die ik niet kon voeren op nuchtere maag zonder braakneigingen te krijgen. Voor jouw moeder dus één voordeel als ze een andere kvv gaat voeren ;)

Met de hoeveelheid die hij nu krijgt komt je zelfs met een aantal duurdere merken kvv onder de 1 euro per dag. Dan ligt het eraan hoeveel vriesruimte je hebt.

EDIT: Van brok heb ik geen verstand, dus ik heb het alleen over kvv. Voor brok komen er nog wel andere antwoorden, denk ik.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Ik weet niet of je voldoende vriesruimte hebt, maar bij degomeat heb je verschillende goed betaalbare mixen.
Verpakt in nette rollen die je met een broodmes makkelijk bevroren kan portioneren, dus geen geklieder. Vind het vlees daar altijd mooi vers.
Stinken klinkt niet goed. Smuldier vind ik inderdaad normaal wel wat sterker ruiken dan andere kvv's, maar echt vies zou het niet moeten zijn.

Je zou vers af kunnen wisselen met wat verschillende soorten brok.
Charlie heeft naast (contact)allergieën ook intoleranties, maar met 50/50 brok en voldoende afwisseling heeft ze nu weinig last.
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Ik denk dat je toch moet gaan kijken waar hij allergisch op reageert, en dat kun je laten testten, en dan zou ik een voer gaan kiezen waar die ingrediënten niet in zitten, nu ben je een beetje blind aan t gokken, en dat is iets wat heel lang kan duren voor je t gevonden hebt :wink:
lets have fun

Ongelezen bericht door lets have fun »

Pens kan inderdaad vreselijk stinken, daarom moeten mijn honden dat buiten opeten.

Als brok voer ik profine zalm aardappel. Te koop in de dierenwinkel. Doen ze het uitstekend op en het is iets goedkoper dan taste of the wild wat ik hiervoor voerde.
Sanne123
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Sanne123 »

De minst vieze en ruikende kvv vind ik Energique.En bij een allergie hond kun je dan Energique Speciaal geven.De hond van mijn vriendin eet het al ruim 9 jaar en doet het er meer dan goed op.Het is alleen niet de goedkoopste kvv.
Safari

Ongelezen bericht door Safari »

dagmar88 schreef:Ik weet niet of je voldoende vriesruimte hebt, maar bij degomeat heb je verschillende goed betaalbare mixen.
Verpakt in nette rollen die je met een broodmes makkelijk bevroren kan portioneren, dus geen geklieder. Vind het vlees daar altijd mooi vers.
Je kan natuurlijk ook de enkelvoudige mixen van Degomeat gaan voeren en dan afwisselen om het compleet te krijgen. Heel veel keus en ik vond alleen de geit stinken.
dagmar88
Zeer actief

Safari schreef:
dagmar88 schreef:Ik weet niet of je voldoende vriesruimte hebt, maar bij degomeat heb je verschillende goed betaalbare mixen.
Je kan natuurlijk ook de enkelvoudige mixen van Degomeat gaan voeren en dan afwisselen om het compleet te krijgen. Heel veel keus en ik vond alleen de geit stinken.

:tongue: Geit stinkt gewoon. Verse lappen geitenvlees hebben ook zo'n beetje weeïge geitenzeiklucht.
Domor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle

Ongelezen bericht door Domor »

Iedereen bedankt voor de reacties.

Het is inderdaad giswerk wat we doen. Maar ik probeer wel bewust verschillende ingrediënten te voeren. Hij lijkt op zich niet te reageren op granen (waaronder rijst) en rund. Het lijkt er nog het meeste op dat hij reageert op chemische middelen. De jeuk begint vaak op het moment dat er wat geverfd of geschuurd wordt, maar daarna blijft hij wel slecht reageren op dat voer. Op smuldier deed hij het dus heel goed. En ik ga degomeat dus maar als eerste aanraden aan mijn moeder. En ook energique houd ik in gedachte.

Wat dagmar noemt, intoleranties, daar lijkt het nog het meeste op (als ik terugdenk aan mijn colleges). Van Nutro's choice gaan de brokjes van lam en rijst wel als beloningsbrokjes namelijk, maar in wat grotere hoeveelheden voeren krijgt hij jeuk. Gelukkig zakt de jeuk vaak wel weer heel snel weg. We kunnen binnen 3 dagen zien of hij hierop niet reageert. Op smuldier zagen we met 24 uur flinke verbetering. Dus verschillende soorten brokjes voeren houd ik ook in mijn achterhoofd, waaronder die profine.

Testen heb ik inderdaad ook over nagedacht. Maar juist door het wisselende beeld dat hij geeft (heel lang niet reageren en dan jeukerig worden), samen met de totaal verschillende voersoorten die hij heeft gekregen, maakt dat het niet echt aan een voersoort lijkt te liggen. Ik zit bij degomeat te twijfelen tussen de complete en de enkelvoudige. De complete heeft namelijk van een heel aantal porties van 5x200gr maar er is het risico dat hij op de premix reageert. Van de enkelvoudige zijn alleen van kip en rund de 5x200gr verpakkingen, voor de rest zijn het voornamelijk 250gr (die zijn vrij prijzig) en grotere verpakkingen. Ook zou ik van de compleet eventueel kunnen beginnen met één diersoort en vanuit daar opbouwen. Van de smaken heeft hij alleen paard nog niet gehad, maar hij reageerde niet op smuldier (dus rund met premix), dus eventueel kan ik ook beginnen met rund.
Hylos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hylos »

Op best4dogs.nl heb je eventueel grootverpakkingen van Degomeat mixen, dat is goedkoper.

Ik voer ook de enkelvoudige mixen van Degomeat en moet zeggen dat ik het erg mooi spul vind! Zolang je 5 soorten voert is het gewoon compleet. Is het niet gewoon een idee om kilo's te kopen en die te portioneren? Na een klein poosje ontdooien kun je er vrij makkelijke met een mes doorheen.
Of je voert gewoon 2 a 3 dagen hetzelfde.
Afbeelding
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Hylos schreef:Op best4dogs.nl heb je eventueel grootverpakkingen van Degomeat mixen, dat is goedkoper.
Maar daar moet je wel een heleboel van bestellen. Ik wil er best een keer een kratje van proberen maar dan moet ik gelijk 100 kg afnemen... daar heb ik dus weinig trek in :wink:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
dagmar88
Zeer actief

malinois schreef:
Hylos schreef:Op best4dogs.nl heb je eventueel grootverpakkingen van Degomeat mixen, dat is goedkoper.
Maar daar moet je wel een heleboel van bestellen. Ik wil er best een keer een kratje van proberen maar dan moet ik gelijk 100 kg afnemen... daar heb ik dus weinig trek in :wink:

Dat kan volgens mij gewoon.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

dagmar88 schreef:
malinois schreef:

dit staat er op de site:
Het minimale bestelgewicht is 5 producten van elk 18 kg, dus totaal 90 kg.

oke geen 100 maar 90 :engel: nog teveel voor me om ff erbij te proberen :wink:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
TessaThomas
Zeer actief

Oh, als je nog eens naar Rotterdam moet, kom je hier toch wat halen, malinois?
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Ik zou toch eens uitzoeken waar hij nou eigenlijk allergisch voor is, en dan met een eliminatiedieet uitzoeken waar hij het goed op doet.
Lotgering is vetter dan smuldier, dat zal hem beter op gewicht houden maar ziet er niet veel hygienischer uit :wink: M'n ouders vonden dat vlees ook erg vies en die waren heel blij met energique, kwalitatief prima voer en het ziet eruit als bevroren hamburgers :mrgreen: Maar wel behoorlijk duurder..
dagmar88
Zeer actief

malinois schreef:
dagmar88 schreef:
malinois schreef:

dit staat er op de site:
Het minimale bestelgewicht is 5 producten van elk 18 kg, dus totaal 90 kg.

oke geen 100 maar 90 :engel: nog teveel voor me om ff erbij te proberen :wink:
Staat ook niet op de site, je kunt er als ik het goed begrepen heb voor mailen.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

TessaThomas schreef:Oh, als je nog eens naar Rotterdam moet, kom je hier toch wat halen, malinois?
ow kan dat? Da's goed, ik weet het meestal wel even van te voren als ik er naar toe ga :ok:
Afbeelding
Pepie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Europese korthaar
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Pepie »

TessaThomas schreef:Oh, als je nog eens naar Rotterdam moet, kom je hier toch wat halen, malinois?
Ik zit ookal bij je te koekeloeren..en ben ingeschreven op je nieuwsbrief :LOL:
Ziet er goed uit allemaal :ok:
Afbeelding
TessaThomas
Zeer actief

Pepie schreef:
Ik zit ookal bij je te koekeloeren..en ben ingeschreven op je nieuwsbrief :LOL:
Ziet er goed uit allemaal :ok:
Ik ben alleen afhaalpunt hoor! Is niet mijn webshop ;) maar ik voer best4dogs icm andere merken zoals darf, tinlo en lotgering. Best4dogs heb ik meestal een kilo of 40 van liggen
hewi
Zeer actief

Ongelezen bericht door hewi »

Ik vind carnibest ook niet zo stinken...tinlo en degomeat ook niet, lotgering en smuldier daarintegen :schrik:
Ik ben zelf erg fan van degomeat.

edit: ik natuurlijk niet de hond wel :mrgreen:
Groetjes Heidi
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

echt is snap niet wat er stinkt aan smuldier en lotgering... :denken:
Geen enkele kvv eigenlijk, ja soms ruikt het naar pens... maar dat stinkt toch niet altijd, behalve als je het warm maakt.
Het enige wat ik vind stinken is vuile pens dus met stront erin... :F:
Afbeelding
Pepie
Zeer actief

Bandit Wildmix heb ik goede ervaringen mee bij een kat met allergie. Het is alleen duur.
Afbeelding
Pepie
Zeer actief

malinois schreef:echt is snap niet wat er stinkt aan smuldier en lotgering... :denken:
Geen enkele kvv eigenlijk, ja soms ruikt het naar pens... maar dat stinkt toch niet altijd, behalve als je het warm maakt.
Lotgering ruikt zurig vind ik.Carnibest of naturis doe ik rustig van de ontdooide rol de helft in de ijskast voor de volgende dag bij Lotgering niet.
Smuldier vind ik ook niet stinken :19:
Afbeelding
gz
Actief
Mijn ras(sen): Boxer

Ongelezen bericht door gz »

Smuldier vlees compleet vindt ik dus juist niet stinken maar de pens daarin tegen wel. Wij hebben ook Lotgering gevoerd maar nooit weer. Dat stinkt pas :S. Volgens mij was Dog Lovers Gold ook zonder graan.
hewi
Zeer actief

Ongelezen bericht door hewi »

malinois schreef:echt is snap niet wat er stinkt aan smuldier en lotgering... :denken:

Ik heb altijd de pensvariant, iets anders blieft de kleintjes niet....en die stinken gewoon
ik voer dus ook geen kvv smorgensvroeg. Maar savonds boeit me dat niet als zij het lekker vinden
mij prima
Groetjes Heidi
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Pepie schreef:
Lotgering ruikt zurig vind ik.Carnibest of naturis doe ik rustig van de ontdooide rol de helft in de ijskast voor de volgende dag bij Lotgering niet.
Ik ontdooi niks in de koelkast. Doe alles gewoon in een curver box en dat staat er toch echt minimaal 24 uur uit de vriezer... dan vind ik het dus nog niet stinken. Maar goed misschien ben ik simpelweg niet vies aangelegd :F:
Afbeelding
Pepie
Zeer actief

malinois schreef:
Pepie schreef:
Ik ontdooi niks in de koelkast. Doe alles gewoon in een curver box en dat staat er toch echt minimaal 24 uur uit de vriezer... dan vind ik het dus nog niet stinken. Maar goed misschien ben ik simpelweg niet vies aangelegd :F:
Oh en wij allemaal wel :boos: ..Missvhien vind je die lucht wel lekker :LOL: :schrik:
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Pepie schreef:
Oh en wij allemaal wel :boos: ..Missvhien vind je die lucht wel lekker :LOL: :schrik:
:neenee: dat zei ik niet dat zijn jouw woorden :mann:

Nou nee lekker vind ik het ook niet, krijg er geen trek van zeg maar... maar stinken vind ik iets als ik er van moet kokhalzen of het niet op mijn lege maag kan ruiken en daar heb ik dus geen last van :F:
Afbeelding
TessaThomas
Zeer actief

Ik ben een muts hoor. Die DH passen niet eens bij me, maar zijn goed voor mijn imago ;)
Lailani90
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Terriërs
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Lailani90 »

Al geprobeerd de brok van te voren een uurtje in water te laten weken? (Bij Krokante brok geen geperste)
Mijn teefje kreeg op graanvrije brok met hoog vleesgehalte alsnog jeuk, had met het hoge eiwit gehalte te maken is mij verteld maar zodra ik de brok van te voren zacht liet worden in lauw water was het verholpen.
Misschien een optie mocht bepaalde kvv te duur zijn.
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”