Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
spenen pups 3 of 4 weken?
Moderator: moderatorteam
-
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): welsh springer spaniel
spenen pups 3 of 4 weken?
Ik hoor nu verschillende meningen over het afspenen van de pups. Wat is nu beter met 3 weken al beginnen met pap of wachten tot de 4 weken?
Ik wil ze diepvriesvoer zoals duck, energique gaan voeren en ook puppybrokjes van pro plan.
Ik wil ze diepvriesvoer zoals duck, energique gaan voeren en ook puppybrokjes van pro plan.
- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
Re: spenen pups 3 of 4 weken?
als de teef het aankan vind ik 4 wk beter (ook wel eerder gedaan bij mijn eerste nesten, maar merk t verschil wel aan de puppen) en het is hier met het een na laatste nest van 11 stuks ook prima gegaan zonder dat de teef te veel geleden heeft.....de andere nesten hier zijn altijd rond de 8 a 9 geweest en ook dat geeft geen problemen om ze tot 4 wk te laten zogen.....
sla dan ook de hele stap puppymelk over.....
sla dan ook de hele stap puppymelk over.....
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kooikerhondje
- Contacteer:
Als ik het idee krijg dat de pups minder hard groeien, ga ik bijvoeren en dat is gemiddeld genomen tussen de 3 en 4 weken. Als ik met 3 weken al ga bijvoeren terwijl ze nog voldoende hebben aan moeders melk, kijken ze amper naar de "bijvoeding" (ik begin altijd met kvv), hebben ze honger omdat moeders melk niet meer voldoende is, en ze dus minder hard groeien, dan beginnen ze maar wat graag aan de bijvoeding.
Groetjes van Margo

- doutzen
- Actief
- Mijn ras(sen): teckels
- Contacteer:
hangt van het teefje af of ze het aan kan.jeanette4207 schreef:Ik hoor nu verschillende meningen over het afspenen van de pups. Wat is nu beter met 3 weken al beginnen met pap of wachten tot de 4 weken?
als je met drie weken begint zou ik beginnen met geitemelk, omdat de darmpjes van de pups nog niet volle sterkte zijn , en kunnen daar door , door gaan lekken.
met vier weken zou ik beginnen met vlees op pens.
en geen brokken.
of je voert brokken aan de pups of vlees.
niet een combi.
met brokken moeten ze veel water drinken , daardoor wordt de maag gespoelt,
en verliest hij zijn natuurlijk darm flora om goed het vlees te kunnen verteren.
hij heeft sterke maag sappen nodig.
dus een klein advies een keuze maken tussen vlees of brokken.
persoonlijk zo ik vlees gaan

leven en laten leven
- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Contacteer:
lekken niet idd, maar je ziet wel eerder verteringsproblemen bij te vroeg afgespeende pups, alleen zit dat verschil hem niet in 3,5 of 4 wk, dan heb ik het eerder over puppen die met 2 wk al (geweekte) brok moeten eten.....
zou in elkgeval als je voor de 4 wk bij wil gaan voeren dit alleen met pupmelk doen en niet met "echte" voeding.....
merk hier dat ze ook voor de 4 wk weinig interesse hebben in iets anders dan mams.....ja, moet mams flink voeren (om de melkproductie goed te houden), maar dat heb ik er graag voor over....
zou in elkgeval als je voor de 4 wk bij wil gaan voeren dit alleen met pupmelk doen en niet met "echte" voeding.....
merk hier dat ze ook voor de 4 wk weinig interesse hebben in iets anders dan mams.....ja, moet mams flink voeren (om de melkproductie goed te houden), maar dat heb ik er graag voor over....
-
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): welsh springer spaniel
Ik heb als voedingsadvies om eerst kvv te geven en van lieverlee ook geweekte puppybrok en dan uiteindelijk bv. alleen puppybrok en 1 of 2 x per dag nog kvv. Waarom zou dat niet goed zijn zo'n combinatie?doutzen schreef:hangt van het teefje af of ze het aan kan.jeanette4207 schreef:Ik hoor nu verschillende meningen over het afspenen van de pups. Wat is nu beter met 3 weken al beginnen met pap of wachten tot de 4 weken?
als je met drie weken begint zou ik beginnen met geitemelk, omdat de darmpjes van de pups nog niet volle sterkte zijn , en kunnen daar door , door gaan lekken.
met vier weken zou ik beginnen met vlees op pens.
en geen brokken.
of je voert brokken aan de pups of vlees.
niet een combi.
met brokken moeten ze veel water drinken , daardoor wordt de maag gespoelt,
en verliest hij zijn natuurlijk darm flora om goed het vlees te kunnen verteren.
hij heeft sterke maag sappen nodig.
dus een klein advies een keuze maken tussen vlees of brokken.
persoonlijk zo ik vlees gaan
- doutzen
- Actief
- Contacteer:
op dat bij de ene je steeds de maag aan spoelen met water en zijn natuulijk darm flora niet optimaal meer is.
als je vlees geeft , heeft een hond sterke maag sappen nodig om dit vlees te kunnen verteren , je zou je eens kunnen in lezen op barfplaats.nl
als je vlees geeft , heeft een hond sterke maag sappen nodig om dit vlees te kunnen verteren , je zou je eens kunnen in lezen op barfplaats.nl

leven en laten leven
- Scooby
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse dog
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Ach, maar dan geef je toch een extra prevenief wormenkuurtje...?! Dat helpt tegen zóveel...Inge O schreef:darmen die gaan lekken, weet je nu wel goed wat je zegtdoutzen schreef: omdat de darmpjes van de pups nog niet volle sterkte zijn , en kunnen daar door , door gaan lekken.![]()
? darmen zijn geen vergiet hoor - als darmen ook maar een ienemienie beetje zouden lekken ben je binnen de kortste keren morsdood.
(Sorry, kon het niet laten...)
Groetjes, Karen
Duitse doggen 'Uut Sutfene'
- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
Zoek jij daar dan eens naar het (te veel) ontwormen van jonge pups...doutzen schreef:op dat bij de ene je steeds de maag aan spoelen met water en zijn natuulijk darm flora niet optimaal meer is.

Groetjes, Karen
- doutzen
- Actief
- Contacteer:
als jij twee keer te veel vindScooby schreef:Zoek jij daar dan eens naar het (te veel) ontwormen van jonge pups...doutzen schreef:op dat bij de ene je steeds de maag aan spoelen met water en zijn natuulijk darm flora niet optimaal meer is.

leven en laten leven
- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
Nee, ik vind het te veel om preventief wormenkuren te gaan geven (voor het geval er sprake zou zijn van Giardia) terwijl pups net daarvoor al gewoon ontwormd zijn.doutzen schreef:als jij twee keer te veel vindScooby schreef:Zoek jij daar dan eens naar het (te veel) ontwormen van jonge pups...doutzen schreef:op dat bij de ene je steeds de maag aan spoelen met water en zijn natuulijk darm flora niet optimaal meer is.
Groetjes, Karen
- Badu
- Zeer actief
- Contacteer:
Denk dat dit bedoeld wordt... Oud topic hoorInge O schreef:darmen die gaan lekken, weet je nu wel goed wat je zegtdoutzen schreef: omdat de darmpjes van de pups nog niet volle sterkte zijn , en kunnen daar door , door gaan lekken.![]()
? darmen zijn geen vergiet hoor - als darmen ook maar een ienemienie beetje zouden lekken ben je binnen de kortste keren morsdood.

"leaky gut syndrome"
- carine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Lagotto Romagnolo of Italiaanse waterhond
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
ik geef vanaf 4 weken KVV met puppybrok...ze blijven wel drinken bij mams tot ze naar hun nieuwe thuis gaan, laatste nest was er ééntje dat tot 9 weken is gebleven en die tutterde nog elke dag een keertje...
tot nu toe geen problemen gehad met vertering....
tot nu toe geen problemen gehad met vertering....
carine, giorgio,juno, nigra (+) en de knabbelbeesten

http://www.lagottoromagnolo.be
http://www.bloggen.be/giorgio
http://www.bloggen.be/lagotto

http://www.lagottoromagnolo.be
http://www.bloggen.be/giorgio
http://www.bloggen.be/lagotto
- Badu
- Zeer actief
- Contacteer:
Wel als de theorie klopt dat zo'n syndroom kan ontstaan door te vroeg van melk op vast voer over te schakelen.Inge O schreef:dat zo'n syndroom (ziekte) bestaat wil uiteraard nog niet zeggen dat je er bij gezonde puppen van 3 à 4 weken zou moeten rekening mee houden.Badu schreef:Denk dat dit bedoeld wordt... Oud topic hoorInge O schreef:darmen die gaan lekken, weet je nu wel goed wat je zegtdoutzen schreef: omdat de darmpjes van de pups nog niet volle sterkte zijn , en kunnen daar door , door gaan lekken.![]()
![]()
"leaky gut syndrome"
"onverteerde voedingsstoffen leiden tot ontsteking van het slijmvlies wat weer kan leiden tot het lekken van de dunne darm". Intoleranties, allergieën, problemen met het immuunsysteem etc. kunnen gevolgen zijn.
- Suuz!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grand Basset Griffon Vendeen
- Aantal honden: 3
Het eerste nest van lune was 3 weken bij afspenen. Noodgedwongen want lune had ernstige borst ontsteking.
Het 2e nest ben ik met 4 weken gaan afspenen. Mijn voorkeur ligt bij 4 weken.
Het 2e nest ben ik met 4 weken gaan afspenen. Mijn voorkeur ligt bij 4 weken.
Often people say to me that grand bassets are not trainable and even think that they're not so smart. I think the grand basset makes most breeds look like they're brain dead
d'Artagnan, Pompidou & Lune.
d'Artagnan, Pompidou & Lune.
- fes/lou
- Zeer actief
- Contacteer:
mijn puppen gaan meestal met een week of 3/3,5 meesnaaien van het vlees van moeders.
Als dat gebeurt, haal ik moeder eruit, zet het vlees erin, laat de puppen eten en daarna de moeder. Dat werkt voor mij perfect. Vanaf een week of 4 staat er een bakje brokjes in de ren, dan kunnen ze eten als ze willen..
Als dat gebeurt, haal ik moeder eruit, zet het vlees erin, laat de puppen eten en daarna de moeder. Dat werkt voor mij perfect. Vanaf een week of 4 staat er een bakje brokjes in de ren, dan kunnen ze eten als ze willen..
"All animals are equal, but some are more equal than others." George Orwell
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herders
al 2 maal op 3 weken gedaan. gewoon meteen kvv.
Als ze goed overweg kunnen met die kvv, komen er stukken vlees en brokken bij
Oerdegelijke pups met stevige darmen
zal wel geluk geweest zijn 
Als ze goed overweg kunnen met die kvv, komen er stukken vlees en brokken bij
Oerdegelijke pups met stevige darmen

- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Jawel, maar die problemen kunnen ook door andere zaken ontstaan. Om het zuiver te houdenBadu schreef:Wel als de theorie klopt dat zo'n syndroom kan ontstaan door te vroeg van melk op vast voer over te schakelen.Inge O schreef:dat zo'n syndroom (ziekte) bestaat wil uiteraard nog niet zeggen dat je er bij gezonde puppen van 3 à 4 weken zou moeten rekening mee houden.
"onverteerde voedingsstoffen leiden tot ontsteking van het slijmvlies wat weer kan leiden tot het lekken van de dunne darm". Intoleranties, allergieën, problemen met het immuunsysteem etc. kunnen gevolgen zijn.

On topic: ik begin zo laat mogelijk met bijvoeren en dat is dus bij voorkeur vanaf 4 weken. Dan geef ik vlees en ik voer langzaam op, dus meestal hebben ze dan pas een week later 2 maaltijden per dag.
Vanaf 6 weken krijgen ze ook het serieuzere werk, zoals kuikens en nekken.
Ik denk dat laat beginnen beter is voor de ontwikkeling van de darmflora.
En dat kan ik niet bewijzen natuurlijk, maar je bent wat je eet, en dat geldt ook voor dieren.
- Annemarie Rouw
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Whippets
- Aantal honden: 4
Normaal gesproken begin ik op de 21e dag met een bolletje tartaar, langzaam wat opvoeren, dan vermengen met energique, en dan door naar de Carnibest. Maar vorig nest begonnen ze wat langzamer te groeien, en toen ben ik met 17 dagen begonnen. Ging perfect, ze drinken nog wel tot zes a zeven weken bij mams.
De twee dametjes van nu 5 weken zijn vorige week begonnen met vlees. Maar ze drinken genoeg bij Cissy en ik merk dat Beza nog niet zo goed at als haar zusje.
Geeft niets, dan drinkt ze meer bij moeders.
Als ze goed groeien bij moeders ( waar echt grote hoeveelheden voer in gaan) dan begin ik liever pas met 4 weken. Maar zijn er problemen dan moet je eerder beginnen, maar vlees pas liever met 3,5 tot 4 weken.
Geeft niets, dan drinkt ze meer bij moeders.
Als ze goed groeien bij moeders ( waar echt grote hoeveelheden voer in gaan) dan begin ik liever pas met 4 weken. Maar zijn er problemen dan moet je eerder beginnen, maar vlees pas liever met 3,5 tot 4 weken.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): x HH
- Aantal honden: 9
Ik ga kvv bijvoeren rond 3.5-4 wk, tenzij de puppen al eerder heel duidelijk aan moeders eten zitten. Sla puppenmelk/pap etc over. Gelijk kvv. Als ze dat goed eten komt er wat knaag- en trekwerk zoals kipkarkas/lapjes pens bij. Een aparte bak brok komt erbij als ze rond de 5.5-6 wk zijn (ad lib).
Een mens is nooit te oud om te leren.. en een wijs mens is nooit uitgeleerd!
http://www.vanleeuwen-hollandseherders.nl
http://www.vanleeuwen-hollandseherders.nl
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): schapendoes
- Aantal honden: 5
- Contacteer:
Mijn puppen worden morgen 3 weken, ze beginnen wat interesse te tonen in het voer van moeder (kvv). Morgen ga ik hen wat Carnibest pup aanbieden en mogen ze kijken wat ze er mee doen.
Tot een week of 5 eten ze hier fijn gemalen kvv, daarna gaan ze over op grof gemalen en wat lappen/kluiven. Na een week of 6 ook wat pupbrokken voor de afwisseling
Geen pupmelk of geweekte brokken, alleen vlees.
Tot een week of 5 eten ze hier fijn gemalen kvv, daarna gaan ze over op grof gemalen en wat lappen/kluiven. Na een week of 6 ook wat pupbrokken voor de afwisseling

Geen pupmelk of geweekte brokken, alleen vlees.
- ** Angela **
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse herder
- Aantal honden: 3
Even een oud topic omhoog schoppen ...
Hoeveel gram geven jullie dan per keer van het vlees en later de brokjes ?
Hoeveel gram geven jullie dan per keer van het vlees en later de brokjes ?
Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Ik begin met balletjes vlees, knikkertjes, een per keer.
Na een dag tweemaal daags, na een dag twee balletjes tweemaal daags, enzovoorts.
Vandaar pas na een week twee maaltijden per dag.
Mijn teven hebben wel altijd veel melk, dat scheelt.
Na een dag tweemaal daags, na een dag twee balletjes tweemaal daags, enzovoorts.
Vandaar pas na een week twee maaltijden per dag.
Mijn teven hebben wel altijd veel melk, dat scheelt.