Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Radeloos: Kees eet bijna niet meer sinds nieuwe pup er is.

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Goldendelicious

Re: Radeloos: Kees eet bijna niet meer sinds nieuwe pup er i

Ongelezen bericht door Goldendelicious »

Het verbruik is geheel afhankelijk van de stofwisselingsactiviteit en verbranding van een individu. Dat kan bij een hond per seizoen verschillen en kun je niet per definitie stellen dat een castraat gemiddeld de helft van zijn voer minder nodig heeft. De kwaliteit van dat voer, dat zou ik wel erg belangrijk vinden. :wink:
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Miranda »

Goldendelicious schreef: en kun je niet per definitie stellen dat een castraat gemiddeld de helft van zijn voer minder nodig heeft.
Dat is ook niet wat ik zeg.
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
Goldendelicious

Miranda schreef:
Goldendelicious schreef: en kun je niet per definitie stellen dat een castraat gemiddeld de helft van zijn voer minder nodig heeft.
Wat zeg je dan wel?

Ze hebben dan ongeveer 50 à 75% nodig van wat ze eerst aten. Heeft je DA dat niet gezegd?

Een keer voer aanbieden per dag. Ongeveer 50% van wat hij eerder at (hij moet afvallen, toch?
Miranda
Erelid
Tervuerense herder

Goldendelicious schreef:
Miranda schreef:
Wat zeg je dan wel?

Een keer voer aanbieden per dag. Ongeveer 50% van wat hij eerder at (hij moet afvallen, toch?
Quote dan alles. Ik zeg dat castraten ongeveer 50 à 75% van hun vorige voerbehoefte nodig hebben. En dat de hond moet afvallen leek me evident.
En ik zeg daarnaast hoe ze kan voelen hoe een hond op gewicht is.
And few will ever climb
Miranda
Erelid
Tervuerense herder

Miranda schreef:
Veronique89 schreef:Kees was nooit dik, hij is pas dik geworden na zijn castratie. zijn voedingspatroon is toen niet veranderd. Natuurlijk kan het geen kwaad dat hij afvalt, om deze reden laat ik het verder ook maar gewoon.
Na castratie is het sowieso verstandig om het voedingspatroon aan te passen. Ze hebben dan ongeveer 50 à 75% nodig van wat ze eerst aten. Heeft je DA dat niet gezegd?
Ik vroeg me gewoon af hoe ik dit het beste aan kan pakken.
Een keer voer aanbieden per dag. Ongeveer 50% van wat hij eerder at (hij moet afvallen, toch? Je kunt het later altijd wat aanpassen). Na 10 minuten haal je de bak weg. Volgende dag weer een kans.
En ophouden met de tussendoortjes ;)

Ik doe het altijd zo, en heb nog nooit een moeilijke eter gehad.

Als je wil weten of je hond op gewicht is, moet je voelen. Je moet de ribben goed kunnen voelen. De ruggengraat en heupbeenderen niet, maar de ribben wel. Dan is je hond perfect op gewicht.
Bij kortharige honden mag je de achterste twee ribben kunnen zien, de rest niet.
Ga er maar met een gerust hart van uit dat de meeste honden die je op straat ziet te dik zijn.
And few will ever climb
Goldendelicious

Ik kan prima lezen.

Vandaar mijn eerdere bericht:
Het verbruik is geheel afhankelijk van de stofwisselingsactiviteit en verbranding van een individu. Dat kan bij een hond per seizoen verschillen en kun je niet per definitie stellen dat een castraat gemiddeld de helft van zijn voer minder nodig heeft.
De kwaliteit van dat voer, dat zou ik wel erg belangrijk vinden. :wink:

We gaan dadelijk een redelijke koude periode in. Deze hond eet van zichzelf al op zijn eigen voedingsmomenten en drastisch minderen kan er dan voor zorgen dat de hond te snel afvalt en zich juist daardoor niet in zijn element voelt. Een hond verantwoord laten afvallen en een verzadigingspunt blijven bereiken, is afhankelijk van de samenstelling van die voeding.
Miranda
Erelid
Tervuerense herder

Nou ja, dan denken we daar anders over.
And few will ever climb
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Veronique89 schreef:Kees was nooit dik, hij is pas dik geworden na zijn castratie. zijn voedingspatroon is toen niet veranderd. Natuurlijk kan het geen kwaad dat hij afvalt, om deze reden laat ik het verder ook maar gewoon. Ik vroeg me gewoon af hoe ik dit het beste aan kan pakken.
Je moet doorgaan met wat je doet. Bij een hond als Kees betekent dat 1 x per dag voer aanbieden. Een volwassen hond die te dik is moet 1 x per dag eten. Dat is ruim voldoende. Als je natuurlijk voert eten honden zelf normaal gesproken minder dan 1 x per dag. Dus dat is alvast genoeg. Verder ga je gewoon door met dit voer. Ik weet 100% zeker dat je hond wat zal afvallen. Heel prima want hij is te dik zeg je. Zodra hij op gewicht zit zal hij beter gaan eten normaal gesproken want dan krijgt hij pas echt honger. En zodra hij beter eet ga je zorgen dat hij op goed gewicht blijft door de porties aan te passen. Wordt hij dikker krijgt hij minder. Heel simpel.

Als er een hond bestaat die extreem mager wordt ondanks dat hem dagelijks voer wordt aangeboden kan dat imo 2 oorzaken hebben. Of de hond is ziek. Kan niet eten of voelt zich te beroerd om te eten. Dat kan alleen een DA oplossen. Oorzaak 2 kan zijn dat de baasjes zo extreem zijn gaan fixeren op dat eten dat de hond een eetprobleem ontwikkelt. Niet iets wat hij zelf wil maar aangeleerd voedsel weigeren. De hond denkt dan dat dat moet en beter is. Hij raakt dan zo gestressed door eten dat hij niet meer eet. Maar dat houdt hij normaal gesproken nooit vol tot hij een gratenpakhuis is. Om dit laatste punt raad ik je dus aan om niet meer na te denken over zijn eten en niet te gaan proberen de hond te laten eten. Zo van: eet nou eens....wil je dit?.....wil je dan een pensstaafje.....wil je andere brokken? Want op die manier verpest je een hond zijn eetgedrag. Dan werk je zelf naar een hond die voedsel gaat weigeren voor aandacht en ander voer. Daar moet je echt op passen want dat wil je niet.
Afbeelding
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Ik heb trouwens zelf een hond gehad die soms haar eten niet at. Vlees, brokken, maakte niet uit. Cleo had gewoon dagen dat ze niet wilde eten. Zij was ook opgegroeid met een bak die er altijd stond met brokken. Met vlees kon dat niet meer dus toen wij over gingen op vlees waren er veel dagen dat deze hond niet at. Ze was zeker niet te mager dus dan gaven wij haar eten gewoon aan de andere honden. Of we zette het weg en gaven het de volgende dag weer. Ze is nooit te mager geworden van dagen overslaan en soms zelfs een week mondjesmaat eten. Ze had het voer ook niet nodig. Ze was prima op gewicht en dat bleef ook zo ondanks niet eten soms.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Goldendelicious schreef:Ik kan prima lezen.

Vandaar mijn eerdere bericht:
Het verbruik is geheel afhankelijk van de stofwisselingsactiviteit en verbranding van een individu. Dat kan bij een hond per seizoen verschillen en kun je niet per definitie stellen dat een castraat gemiddeld de helft van zijn voer minder nodig heeft.
De kwaliteit van dat voer, dat zou ik wel erg belangrijk vinden. :wink:

We gaan dadelijk een redelijke koude periode in. Deze hond eet van zichzelf al op zijn eigen voedingsmomenten en drastisch minderen kan er dan voor zorgen dat de hond te snel afvalt en zich juist daardoor niet in zijn element voelt. Een hond verantwoord laten afvallen en een verzadigingspunt blijven bereiken, is afhankelijk van de samenstelling van die voeding.
Toch blijft het verstandig om na een castratie het voer in eerste instantie te minderen.
Dat ben ik met Miranda eens.
Op grond van wat er dan gebeurt kan je voer toevoegen of niet.

Een te dikke hond laten afvallen is aanzienlijk moeilijker dan een wat te magere hond wat aan te laten komen.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Goldendelicious

Ik schrijf nergens dat minderen in voeding onverstandig is. :wink:
Drastisch minderen met een eventueel al inadequate voeding is vaak wel onverstandig en naar mijn mening en vooral ervaring in deze periode waarin we kou tegemoet gaan niet aan te raden. omdat dan tekorten kunnen ontstaan. Je kunt al veel winnen door gewoon 1x daags een iets mindere hoeveelheid te voeren en wellicht wat meer beweging zodat zijn stofwisseling wordt getriggerd, als dat bij deze hond nog kan.
Miranda
Erelid
Tervuerense herder

Ja, ik ga er dus zomaar van uit dat de hond lekker bij de cv ligt en niet in een kennel buiten.
And few will ever climb
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Goldendelicious schreef:Ik schrijf nergens dat minderen in voeding onverstandig is. :wink:
Drastisch minderen met een eventueel al inadequate voeding is vaak wel onverstandig en naar mijn mening en vooral ervaring in deze periode waarin we kou tegemoet gaan niet aan te raden. omdat dan tekorten kunnen ontstaan. Je kunt al veel winnen door gewoon 1x daags een iets mindere hoeveelheid te voeren en wellicht wat meer beweging zodat zijn stofwisseling wordt getriggerd, als dat bij deze hond nog kan.
Als hij toch niet eet zou ik er geen probleem mee hebben in dit geval :wink:
E n daar ging het om in aanvang, toch?

Hij eet wel als het met de toekomstige kou (als die komt) nodig zou zijn, want het wordt hem wel aangeboden.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Goldendelicious

Het wordt hem (naar mijn mening) aangeboden op de verkeerde momenten. Maak die ommeslag naar 1x daags begin avond of later op de avond en een verhoogde activiteit. Dan hoeft er naar mijn mening en ervaring niet drastisch ingeboet te worden op hoeveelheden. De kans bestaat dat dan wel goed wordt gegeten en de hond het op dat moment ook echt 'nodig' heeft. :wink:
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Dat een castraat minder nodig heeft is gewoon bewezen en is ook wel heel logisch te verklaren. Mijn ervaring is dat een hond die nog maar een week in een ritme meedraait, nog niet in een ritme zit (qua eten dan). Daar gaat wel even wat langer overheen. Norah was ook gewend dat haar brokken 24 uur per dag stonden, maar ja hier ging ze over op kvv naast brok en dus 2 x daags eten. De eerste dagen ging het best aardig, maar na een dikke week bleven er ook wel eens maaltijden staan. Maar inmiddels echt niet meer hoor.

Het drastisch meteen maar op voorhand minderen vind ik ook zo lekker niet noodzakelijk. Ik kijk dagelijks naar mijn honden. Ik aai ze dagelijks en bevoel alles om te kijken of er niks mis is. Zo voel ik hoe gezond ze zijn en zo bepaald ik dagelijks hoeveel er in de bak gedaan wordt en hebben ze overdag eens wat meer tussendoor gehad, dan kort ik dat op een andere maaltijd. Hebben ze een drukke dag gehad en weinig gegeten geef ik ze wat meer.

Kay kan gerust een flink aantal dagen zijn eten laten staan, zowel brok al vlees. Geen probleem, ondanks dat Kay nooit echt veel grammetjes op het lichaam heeft gehad. Maar op die dagen laat ik ook alles aan tussendoortjes voor hem weg, want we gaan niet leven op tussendoortjes natuurlijk (en hier krijgen ze eigenlijk niet echt standaard tussendoortjes, maar wel voor training bijvoorbeeld, al kan ik daar ook veel belonen met spel). En bewuste tussendoortjes. Gedroogde kipfiletstukjes i.p.v. trainers of frolic.
Afbeelding
Veronique89
geregistreerd lid
Mijn ras(sen): Ik heb een kruising keeshond/sheltie kruising dwergpoedel/maltezer

Ongelezen bericht door Veronique89 »

Allereerst wil ik aangeven dat ik Kees 4 keer per dag uitlaat, waarvan één lang wandeling. Dus beweging krijgt hij genoeg. Sinds eergisteren geef ik Kees s' ochtends voer en s' avonds zet ik de bak ook weer neer. Mocht hij na 10 minuten nog niet gegeten hebben dan haal ik zijn bak gewoon weer weg.

De dierenarts heeft mij na zijn castratie trouwens niets gezegd over het aanpassen van zijn voedingspatroon. Ik merk ook niet dat Kees er last van heeft, hij rent nog steeds tijdens zijn wandelingen en hijgen doet ie niet meer of minder dan voordat hij 2 kilo aan kwam. Nogmaals: Kees is wat mollig, maar niet extreem dik (zie filmpje). Ik snap ook dat afvallen geen kwaad kan dus daar ga ik zeker wat aan doen.

Daarbij wil ook even melden dat alle advies natuurlijk van harte welkom is. Mocht je hier berichten achterlaten om alleen maar te oordelen mag je van mij lekker doorklikken!!!!
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”