Net nog even een late ronde hier in het bos.
Er liep een stel met 2 honden voor ons uit. Mchumba keek vanaf een afstandje naar de honden en wilde er heen om te spelen. De kleinere hond wilde ook wel spelen dus die gingen door de bosjes racen. De grote hond (een herder) deed niet mee en maakte zich al groot. De eigenaren zaten al tegen hem te praten (waarschijnlijk om hem rustig te houden?)
Toen Mchumba en de kleine hond uit de bosjes wilde komen om verder op het gras te rennen, stopte Mchumba aan de rand van het bos omdat de herdershond eraan kwam.
Laat ik eerst zeggen dat Mchumba een hond is die ruzie uit de weg gaat en met een boog om honden heen loopt die een duidelijk dominante houding aannemen.
De herdershond komt dus op Mchumba af en Mchumba maakt zich klein. Toen sprong de herdershond de bosjes in blaft bijt en gromt naar Mchumba, die in eerste instantie probeert weg te komen, maar door de dichte bebossing komt hij er niet zo snel uit. Ik denk dat hij toen al gebeten was want hij begon ook van zich af te bijten.
Uiteindelijk komen ze uit de bosjes en ik roep: Klaaaaar, Mchumba neemt gelijk weer een lage houding aan en komt naar me toe. Ik zie meteen dat hij een wond heeft aan zijn zij. Zo'n lekker diepe een wond van een hoektand.
Éen van de eigenaren komt kijken en loopt weer naar zijn vrouw en hond (die nu vast zit). Ik zeg tegen mijn vriend "nou ik wil de DA er wel even naar laten kijken" de mevrouw komt nu kijken en zegt dat ze hoopt dat het meevalt en wilt weer verder lopen. Ik vraag haar of we misschien gegevens kunnen uitwisselen, voor de verzekering of wat dan ook als er wel iets is.
(wij hebben altijd gezegd dat we ons verantwoording nemen voor wat onze hond doet, dus ging er van uit dat andere dat ook doen.)
Maar dat was totaal niet nodig volgens haar, want Mchumba zat haar hond uit te dagen en daar was hij niet van gediend dus die kreeg op zijn donder. En omdat ze allebei losliepen is er geen schuld.
Nou prima, ze liepen idd allebei los en ik geef ook niemand de 'schuld' (ja, de bosjes omdat Mchumba geen kant op kon) maar het lijkt mij wel een nette afhandeling om gegevens uit te wisselen. Maar Mchumba daagde haar hond helemaal niet uit. En dan krijg je weer zo'n verhaal van "mijn kind doet nooit wat" Nou in dit geval deed mijn kind ook niets
Iedereen die Mchumba kent weet wel wat hij de confrontatie niet aan gaat met andere honden.
Maar goed, om een lang verhaal kort(er) te maken, ze vond het belachelijk en wilde geen gegeven geven. Wij zijn naar de DA gegaan waar toevallig het licht brandde en ze wilde wel even kijken of het ernstig was.
Toen we nog even in de wachtkamer zaten kwam de mevrouw van de hond binnen. Ze was het er niet mee eens maar gaf toch haan telefoon nummer af. (zal wel met haar man hebben overlegt)
De wond was goed diep dus eerst gekeken of er geen haar of huid in de wond was geduwd, en ging een losse flap huid die ze na plaatselijke verdoving eraf heeft geknipt, hij heeft hechtingen gekregen en het is goed schoongemaakt.
Met weekendtarief zijn we €150 euro kwijt. Natuurlijk is Mchumba dat helemaal waard en hopelijk geneest de wond goed, maar het is wel weer een bedrag wat niet had gehoeven.
Mijn vraag dus, moet ik haar bellen? of laat ik het gaan, "want ze liepen allebei los"?