Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
"Gezondste" molossers?
Moderator: moderatorteam
- Kaki
- Actief
- Mijn ras(sen): American Staffordshire Terrier X Olde English Bulldogge mix
- Aantal honden: 1
"Gezondste" molossers?
Zoals sommigen van jullie misschien al weten ben ik me alvast druk aan het inlezen over een potentiële tweede hond. Het word een reu, van een groot ras, en vrijwel zeker een molosser. Nu maak ik me een beetje druk over de gezondheid van vrijwel alle rassen in deze categorie. Ik weet dat grote honden (lees; min. 50kg) vrijwel altijd 'ongezonder' zijn dankzij hun formaat, maar welke rassen zijn er niet heel erg aan toe? Natuurlijk komt de hond van een erkende fokker die test op HD e.d. maar dat is natuurlijk geen garantie. Mijn oog valt op het moment op de Boerboel en ga hopelijk binnenkort langs bij mijn 1ste keus fokker om daar meer informatie in te winnen. Wat zijn jullie ervaringen hiermee? Ik vind het toch wel een belangrijk topic aangezien ik een nieuwe hond liever niet na 6 jaar al kwijt ben. Zijn er hier op het forum trouwens mensen die ervaring hebben met de Tosa? En als laatste, wat is een goede/betaalbare verzekeraar voor je hond?
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador
- Aantal honden: 2
Re: "Gezondste" molossers?
Bij mij in de buurt woont een tosa. Wat een kreng is dat. Hond agressief en durft ook wel eens mensen te happen. Weet waar je aan begint. Persoonlijk vind ik zowel de boerboel als de tosa niet geschikt voor in de stad. Hoewel je het kan treffen natuurlijk.
Sent from my LG-P760 using Tapatalk
blablabla 

- h a n s
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mastin Espanol
Wladimir!

-
- Zeer actief
wat je ook doet, goede fokker, met alle onderzoeken en de hele rimram
voorouders en hoe ze vererven, kortom wat je ook doet onderzooek
allemaal vast en zeker 

Ja en dat zijn dan ook gelijk de enige molssers en ze zijn nog vals ookPeter27 schreef:Bij mij in de buurt woont een tosa. Wat een kreng is dat. Hond agressief en durft ook wel eens mensen te happen. Weet waar je aan begint. Persoonlijk vind ik zowel de boerboel als de tosa niet geschikt voor in de stad. Hoewel je het kan treffen natuurlijk.

- dagmar88
- Zeer actief
Zijn naast molossers ook echte aziaten, en daar moet je van houden. Als je interesse hebt zeker eens bij een fokker op bezoek gaanKaki schreef:Zijn er hier op het forum trouwens mensen die ervaring hebben met de Tosa? En als laatste, wat is een goede/betaalbare verzekeraar voor je hond?

Zou iedere extra grote hond verzekeren waar ook heupklachten vergoed worden.
- dagmar88
- Zeer actief
S@ndr@ schreef: Ja en dat zijn dan ook gelijk de enige molssers en ze zijn nog vals ookallemaal vast en zeker

- Daisy@
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Herders
- Aantal honden: 3
- Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy
Een boerboel staat hier hier ook op het verlanglijstje. Maar ik vind het ook zeker geen hond voor in een rijtjeshuis.
Er lopen hier nu herders, heerlijke honden. Maar daarnaast blijf ik een zwak houden voor de molosser.
Maar of die er ooit komt? Ik weet het niet, ben ook te bang voor ellende.
Had hiervoor rottweilers en daarmee meer ellende gehad als tot nu toe met de herders.
Er lopen hier nu herders, heerlijke honden. Maar daarnaast blijf ik een zwak houden voor de molosser.
Maar of die er ooit komt? Ik weet het niet, ben ook te bang voor ellende.
Had hiervoor rottweilers en daarmee meer ellende gehad als tot nu toe met de herders.
- Kaki
- Actief
Bedankt voor alle reacties, ik weet inderdaad dat de tosa een echte aziaat is, net als de tibetaan en de akita. Maar kan niet zeggen dat ik ze ooit echt meegemaakt heb, een enkele keer een akita zien rondlopen maar that's it, vind het niet erg als de hond enigszins stoïcijns is, maar hij moet wel te handhaven zijn.
@Peter, we wonen nu vrijwel in het centrum, maar wij gaan sowieso verhuizen voordat er hier een tweede bij komt, nog steeds in Arnhem maar waarschijnlijk niet zó dicht op het centrum, een wat rustigere wijk dus.
@Nanna, daar heb je gelijk in maar ik moet bekennen dat ik zelf weinig affiniteit heb met de berghonden e.d. ook al ben ik opgegroeid tussen Pyrenese Berghonden, Newfoundlanders, Tatra's en Leonbergers. Mijn ouders willen binnenkort een nestje van hun Leonberger en daar zou ik 1ste keus hebben mocht ik dat willen. Maar denk niet dat dat hem gaat worden, al zijn het vreselijke goedzakken.
@Sandra, uiteraard, ga geen onnodig risico nemen bij zo'n grote hond met zoveel potentiële gebreken, zowel fysiek als mentaal. 1ste stop is hopelijk Mojo Boerboels.
En weet iemand nog een goede/betaalbare verzekeraar voor deze rassen? Ik weet dat het bijvoorbeeld haast onmogelijk is om een St. Bernard te verzekeren of je moet een belachelijke premie betalen, geld dit voor veel van deze rassen?
Meer mensen met Boerboel/Tosa ervaring zijn welkom, of andere rassen waar ik misschien nog niet aan heb gedacht!
@Peter, we wonen nu vrijwel in het centrum, maar wij gaan sowieso verhuizen voordat er hier een tweede bij komt, nog steeds in Arnhem maar waarschijnlijk niet zó dicht op het centrum, een wat rustigere wijk dus.
@Nanna, daar heb je gelijk in maar ik moet bekennen dat ik zelf weinig affiniteit heb met de berghonden e.d. ook al ben ik opgegroeid tussen Pyrenese Berghonden, Newfoundlanders, Tatra's en Leonbergers. Mijn ouders willen binnenkort een nestje van hun Leonberger en daar zou ik 1ste keus hebben mocht ik dat willen. Maar denk niet dat dat hem gaat worden, al zijn het vreselijke goedzakken.
@Sandra, uiteraard, ga geen onnodig risico nemen bij zo'n grote hond met zoveel potentiële gebreken, zowel fysiek als mentaal. 1ste stop is hopelijk Mojo Boerboels.
En weet iemand nog een goede/betaalbare verzekeraar voor deze rassen? Ik weet dat het bijvoorbeeld haast onmogelijk is om een St. Bernard te verzekeren of je moet een belachelijke premie betalen, geld dit voor veel van deze rassen?
Meer mensen met Boerboel/Tosa ervaring zijn welkom, of andere rassen waar ik misschien nog niet aan heb gedacht!
-
- Zeer actief
Nope, geen betaalbare verzekering,( zeker niet voor dit soort rassen - er wordt al veel uitgesloten) die neem ik zelf voor mijn rekening, iedere maand automatisch iets naar een spaarrekening, mocht er dan eens iets zijn dan kun ik t ophoestten
- semmyboy
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): De duitse herdershond!
Iemand bij mij in de buurt vertelde me ooit dat de cane corso het gezondste molosserras is.
Of dat echt zo is? Geen idee
Of dat echt zo is? Geen idee
- ute
- Actief
- Mijn ras(sen): Puli, Komondor, Basset Artesien Normand
- Aantal honden: 6
- Contacteer:
Hier woont ook een Tosa om de hoek, ben blij dat ik hem haast nooit tegen kom en als wel ga ik de andere kant op. De vrouw die er mee loopt houd hem haast niet en hij is zeer hond agressief, heeft een Yorkie zwaar gewond en zoveel ik weet meerdere honden.

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador
S@ndr@ schreef:wat je ook doet, goede fokker, met alle onderzoeken en de hele rimramvoorouders en hoe ze vererven, kortom wat je ook doet onderzooek
Ja en dat zijn dan ook gelijk de enige molssers en ze zijn nog vals ookPeter27 schreef:Bij mij in de buurt woont een tosa. Wat een kreng is dat. Hond agressief en durft ook wel eens mensen te happen. Weet waar je aan begint. Persoonlijk vind ik zowel de boerboel als de tosa niet geschikt voor in de stad. Hoewel je het kan treffen natuurlijk.
Sent from my LG-P760 using Tapatalkallemaal vast en zeker
Waar zeg ik nou weet dat ze allemaal vals zijn????? Volgens mij nergens hoor. Enige wat ik zeg is dat ik een valse tosa ken die graag honden opvreet. Mijn schoonouders hadden trouwens een bordeaux dog.. lief beest maar van de dierenarts kosten hadden ze een mooie auto kunnen kopen. . Keuzes Keuzes..
blablabla 

-
- Zeer actief
ja je kent beten een hond nemen die je niet wil, maar gewoon lekker goedkoop is,
ja dat is een keuze.
ik geef 10 keer liever geld uit aan een hond die ik graag hebben wil , dan dat ik geld toe krijg bij een hond die me niet aanstaat

ik geef 10 keer liever geld uit aan een hond die ik graag hebben wil , dan dat ik geld toe krijg bij een hond die me niet aanstaat

-
- Zeer actief
Ja als je een keuze maakt zijn er consequentie, ik weet ook dat als gil naar de DA moet, dat t altijd 10 keer meer kost dan als Snow naar de DA moet, t is niet anders, we houden er rekening mee 

- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Contacteer:
Naja dat niet maar de waardeloze gezondheid van de dobers heeft er wel aan bijgedragen dat mn nu ex nooit meer dobers wil ondanks dat t zn lievelingsras is. Dan neemt ie liever een gezonder én goedkoper ras als bijv de mh.S@ndr@ schreef:ja je kent beten een hond nemen die je niet wil, maar gewoon lekker goedkoop is,ja dat is een keuze.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
-
- Zeer actief
tja, ik weet niet hoor, kennissen van ons hebben hun dobers altijd zo ongeveer tot ze omvallen van ouderdom ( jaar of 14), hebben nu ook weer een dober uit werklijnen, maar goed de ene fokker en de ene lijn is de ander niet .
ik heb geen bullen meer omdat ik geen honden wil die op hun 4 de verjaardag al presentje , uit elkaar vallen , t financiële plaatje daarvan wat niet t ergste , t emotionele wel. Vandaar dus nu een Cane Corso, en geen bulldog, maar wel weer een ( zorgvuldig gefokte ) molosser en dan maar hopen dat hij 12 mag worden .
de kosten die daar aan vast zitten neem ik voor lief( kan me werkelijk niet zoveel schelen), gewoon omdat deze rasgroep me past.
ik heb geen bullen meer omdat ik geen honden wil die op hun 4 de verjaardag al presentje , uit elkaar vallen , t financiële plaatje daarvan wat niet t ergste , t emotionele wel. Vandaar dus nu een Cane Corso, en geen bulldog, maar wel weer een ( zorgvuldig gefokte ) molosser en dan maar hopen dat hij 12 mag worden .
de kosten die daar aan vast zitten neem ik voor lief( kan me werkelijk niet zoveel schelen), gewoon omdat deze rasgroep me past.
- Ilja & Milo
- Actief
- Mijn ras(sen): Rottweiler x Berner Sennen
- Contacteer:
Ik ben het daar niet helemaal mee eens..S@ndr@ schreef:Nope, geen betaalbare verzekering,( zeker niet voor dit soort rassen - er wordt al veel uitgesloten) die neem ik zelf voor mijn rekening, iedere maand automatisch iets naar een spaarrekening, mocht er dan eens iets zijn dan kun ik t ophoestten
Onze rottie x berner sennen van 48kg hebben we bij Proteq verzekerd..
Heupen/ellebogen, alle erfelijke aandoeningen zitten hier in de basisverzekering!
Net even snel gecheckt..
Voor een basisverzekering berner sennen betaal je 32 euro. Voor een cane corso 38 euro.
Ik ben er tot nu toe erg blij mee geweest. Hij heeft al veel meegemaakt helaas

-
- Zeer actief
ik heb Van Gils even ingevoerd en krijg dan dit, en dat is zonder de ass belasting, ik leg liever zelf 50 tot 150 euro in de maand apart, weet ik ook waar t voor is,

- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Contacteer:
Werklijnen zijn er niet in nl t slaat allemaal geheel terug op Neerlands stam.. een showfokker. T waren allemaal goede fokkers overigens. De 2e speciaal uit duitsland gehaald om de wel echte werklijnen en die kon ingeslapen worden met 5 jaar omdat ie vol kanker zat.S@ndr@ schreef:tja, ik weet niet hoor, kennissen van ons hebben hun dobers altijd zo ongeveer tot ze omvallen van ouderdom ( jaar of 14), hebben nu ook weer een dober uit werklijnen, maar goed de ene fokker en de ene lijn is de ander niet .
Hij heeft er 4 gehad waarvan ik er 3 gekend heb. Alle 3 hadden ze iets qua gezondheid...hernias, kanker nog eentje met kanker...en dan hadden wij nog de gezondste versies...

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
-
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Ik heb even naar die verzekering gekeken. Er zitten nogal wat adders onder het gras als je het mij vraagt. Er staat bv dat de heupen en ellebogen verzekerd zijn. Prima, en wat dan met de rug? De kniebanden etc? Is dat dan ook verzekerd? Want dat zijn geen heupen en geen ellebogen.
Er staat ook, aandoeningen aan de voortplantingsorganen. Erg leuk als je teef gecastreerd is. Heb je niks aan. En als je hond ineens iets aan de ogen krijgt? Dat staat er niet bij. Of de lever? Of wat dan ook. Huidproblemen wordt geen woord over gezegd. Die zijn dus denk ik uitgesloten.
Ik vind het helemaal prima maar de heupen, ellebogen en voortplantingsorganen verzekeren is bij vrijwel geen enkele hond nodig.
Er staat ook, aandoeningen aan de voortplantingsorganen. Erg leuk als je teef gecastreerd is. Heb je niks aan. En als je hond ineens iets aan de ogen krijgt? Dat staat er niet bij. Of de lever? Of wat dan ook. Huidproblemen wordt geen woord over gezegd. Die zijn dus denk ik uitgesloten.
Ik vind het helemaal prima maar de heupen, ellebogen en voortplantingsorganen verzekeren is bij vrijwel geen enkele hond nodig.
-
- Zeer actief
Ik zie nu bij aanvullende info dat het erg meevalt. Op zichzelf een prima verzekering als je een wrakkige soort hond wil kopen.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): boerboel
Tot nu toe goede ervaring met het Kruidvat voor de boerboels, onlangs nog een teefje van 2 jaar verzekerd en dat kost dan nog geen 25 euro per maand.
En zelf hele goede (en minder goede) ervaring met boerboels. Ik merk nu na 12 jaar dat er zeker al een kentering heeft plaatsgevonden wat betreft de geschiktheid van de boerboel in NL. Reuen zijn helaas meestal onverdraagzaam naar elkaar maar door de bank genomen gedijen ze prima, mits ze wat ruimte hebben (tuin). En dan bedoel ik geen hectares.
Bij welke fokker ga je op bezoek Kaki?
En zelf hele goede (en minder goede) ervaring met boerboels. Ik merk nu na 12 jaar dat er zeker al een kentering heeft plaatsgevonden wat betreft de geschiktheid van de boerboel in NL. Reuen zijn helaas meestal onverdraagzaam naar elkaar maar door de bank genomen gedijen ze prima, mits ze wat ruimte hebben (tuin). En dan bedoel ik geen hectares.
Bij welke fokker ga je op bezoek Kaki?
* * *
People say that money cannot buy you happiness..............
but you can buy a boerboel and that is pretty damn close
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): boerboel
En wat gezondheid betreft: vraag niet alleen naar HD en ED maar ook of de ouders een knie-operatie hebben ondergaan. Onze ervaring is dat als een van de ouders een kruisband kapot heeft gehad dat minimaal 25% van de kinderen dat ook krijgt voordat ze 2 jaar oud zijn.
* * *
- Kaki
- Actief
@Laeken, als je toevallig verliefd bent op honden die toch een hogere kans hebben op aandoeningen is het natuurlijk wel fijn om ze verzekerd te hebben, ik heb het ook even nagekeken en is inderdaad prima te doen gelukkig.
@Tulp, ik weet dat ze dominant zijn, dat is onze teef ook al tot een bepaalde hoogte dus wij vinden het niet erg om een hond te hebben die niet met alles en iedereen overweg kan. Ik vind ook niet iedereen aardig, haha. Kwestie van veel tijd erin steken en bepaalde situaties vermijden. En inderdaad een goede tip om na te vragen of de ouders al operaties e.d. hebben ondergaan! Wij gaan als het goed is in januari/februari langs bij de fokker, https://www.facebook.com/MojoYsterbergMastiff hun website is niet helemaal up-to-date dus vandaar hun facebook. Ze willen in 2014 helemaal geen nestjes krijgen, wat voor mij niks uitmaakt sinds het zeker nog een jaar gaat duren voordat hier een tweede komt. Ben wel benieuwd naar hun wachtlijst, want die is volgens mij redelijk lang.
@Tulp, ik weet dat ze dominant zijn, dat is onze teef ook al tot een bepaalde hoogte dus wij vinden het niet erg om een hond te hebben die niet met alles en iedereen overweg kan. Ik vind ook niet iedereen aardig, haha. Kwestie van veel tijd erin steken en bepaalde situaties vermijden. En inderdaad een goede tip om na te vragen of de ouders al operaties e.d. hebben ondergaan! Wij gaan als het goed is in januari/februari langs bij de fokker, https://www.facebook.com/MojoYsterbergMastiff hun website is niet helemaal up-to-date dus vandaar hun facebook. Ze willen in 2014 helemaal geen nestjes krijgen, wat voor mij niks uitmaakt sinds het zeker nog een jaar gaat duren voordat hier een tweede komt. Ben wel benieuwd naar hun wachtlijst, want die is volgens mij redelijk lang.
- kaatje888
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Boomer & Maltezer.
Bij mij in de buurt lopen 3 cane corso`s rond.
Een vrouw die er 2 heeft, en nog een andere vrouw met een cane corso en nog een ander ras.
Zijn echt hartstikke lief, luisteren uitstekend en kunnen met alles en iedereen.
Ze lopen eigenlijk altijd los in het park en spelen altijd leuk met iedereen.
En de andere molossers die ik ken, geen problemen mee, hartstikke lief.
Dus ja, je kan het natuurlijk ook niet treffen
Een vrouw die er 2 heeft, en nog een andere vrouw met een cane corso en nog een ander ras.
Zijn echt hartstikke lief, luisteren uitstekend en kunnen met alles en iedereen.

In liefdevolle herinnering
Binky 12-08-2000?, ?-?-2010 en Tycho 20-05-2006, 02-04-2014
Binky 12-08-2000?, ?-?-2010 en Tycho 20-05-2006, 02-04-2014
-
- Vaste gebruiker
Tja, dan heb ik het dus slecht getroffen met mijn Cani Corso: de heer in het gezelschap, belgisch gefokt, is een tolerante baas, verdraagzaam enzovoort, tevens een goede 'opfoeteraar' van inmiddels bijna 8 jaar. Mijn dames daarentegen, beiden Italiaanse import (4 en 4,5 jaar) en nog gefokt als de erfhond zoals de Italiaan ze graag 'ziet', zijn absoluut niet tolerant naar honden die ze niet kennen. Zij zijn vrijwel altijd aangelijnd, spelen absoluut niet met alles en iedereen en zijn zeker niet altijd 'lief' naar andere honden. 's Avonds tijdens het laatste rondje in het donker staan ze op 'scherp', alles wordt gezien en soms ook luid aangekondigd. Zo kunnen Cani Corso dus ook zijn...... wel even een heel ander beeld dan hierboven omschreven.kaatje888 schreef:Bij mij in de buurt lopen 3 cane corso`s rond.
Voor ons en bekenden zijn ze in één woord geweldig, overigens ook voor honden waar ze wel vertrouwd mee zijn

Qua gezondheid heb ik niet te klagen met het spul maar er komen wel degelijk gezondheidsproblemen in het ras voor.
- Badu
- Zeer actief
- Contacteer:
Wil niet lullig doen hoor... maar een hond kopen met bijpassende zorgverzekering op voorhand
Jij bent zo'n pupkoper die ongezonde fokrariteiten in stand houdt duzzz

- Kaki
- Actief
Badu schreef:Wil niet lullig doen hoor... maar een hond kopen met bijpassende zorgverzekering op voorhand![]()
Dan snap je mijn vraag dus totaal niet. Ik heb het niet over een DH kopen met kikkerpoten, of een Engelse Bulldog, erg grote rassen zijn nou eenmaal kwetsbaarder op bepaalde vlakken. Een toekomstige pup zal niet bij iemand vandaan komen die niet van tevoren al zijn honden röntgend en test op alles waarvan bekend is dat het bij het ras voor kan komen. En natuurlijk sluit je dan een verzekering af, omdat je nooit een garantie hebt, en de kosten al snel héél erg hoog zijn.
- -Gaby-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Louisiana Catahoula Leopard Dog, Tamaskan
- dagmar88
- Zeer actief
Nadat je je pup hebt laten röntgenen, kun je altijd nog van verzekering overstappen.Kaki schreef:Badu schreef:Wil niet lullig doen hoor... maar een hond kopen met bijpassende zorgverzekering op voorhand![]()
Dan snap je mijn vraag dus totaal niet. Ik heb het niet over een DH kopen met kikkerpoten, of een Engelse Bulldog, erg grote rassen zijn nou eenmaal kwetsbaarder op bepaalde vlakken. Een toekomstige pup zal niet bij iemand vandaan komen die niet van tevoren al zijn honden röntgend en test op alles waarvan bekend is dat het bij het ras voor kan komen. En natuurlijk sluit je dan een verzekering af, omdat je nooit een garantie hebt, en de kosten al snel héél erg hoog zijn.
Dat was bij ons met onze GVR in ieder geval de insteek. En ja, zorg is duur voor zware honden.