Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Hoe weet je of een hond het koud heeft?
Moderator: moderatorteam
-
Muk
Hoe weet je of een hond het koud heeft?
In huis krijgt Gina vaak een dekentje om. Gina is in de zomer voor het laatst geschoren en vindt dat altijd wel prettig. Ze heeft in huis voldoende matrassen, kleden en banken om op te liggen, ze mag liggen waar ze wil.
Ik voel altijd aan de neus en oren. Zijn die koud, dan denk ik dat de hond het ook niet al te warm heeft. En krijgt de hond, Gina dus, een fleecedekentje over haar heen. Nu haar vacht steeds meer begint aan te groeien, gaat Gina ook vaker op de kale vloer liggen. Dan voel ik na een tijdje ook aan de neus en oren en die zijn dan vaak wat kouder of koud. Gina maakt dat blijkbaar niet uit, want ze zoekt geen warmere en comfortabelere ligplaatsen op. Dus blijkbaar is mijn theorie niet helemaal kloppend. Hoe kun je, voordat een hond gaat rillen, zien of voelen dat een hond het koud heeft?
Ik voel altijd aan de neus en oren. Zijn die koud, dan denk ik dat de hond het ook niet al te warm heeft. En krijgt de hond, Gina dus, een fleecedekentje over haar heen. Nu haar vacht steeds meer begint aan te groeien, gaat Gina ook vaker op de kale vloer liggen. Dan voel ik na een tijdje ook aan de neus en oren en die zijn dan vaak wat kouder of koud. Gina maakt dat blijkbaar niet uit, want ze zoekt geen warmere en comfortabelere ligplaatsen op. Dus blijkbaar is mijn theorie niet helemaal kloppend. Hoe kun je, voordat een hond gaat rillen, zien of voelen dat een hond het koud heeft?
- DebbieZ
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Dwergpoedel, Galgo Espagnol
- Aantal honden: 2
Re: Hoe weet je of een hond het koud heeft?
Hier wordt er dan steeds weer opgestaan en gedrenteld en ook wel gerild. Kan me niet voorstellen dat als ze die plek uitkiest en er blijft liggen, ze het koud heeft. Koude extremiteiten kan ook met bloedsomloop en hartissues te maken hebben. Gina had hartproblemen toch?
- Nawosh
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Zuid Russische ovcharka
Ik denk dat een hond die het koud heeft opgerold gaat liggen, snuit aan de staart.
Groetjes, Marjan
- Leane
- Actief
- Mijn ras(sen): Rottweiler
- Aantal honden: 4
Ik voel altijd in de liezen en oksels van de honden, geen idee of dat dat kloppend is hoor.

- Shibby
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising slagroomsoesje
- Aantal honden: 1
Shib ligt meestal zo als hij heeel moe is. 'op een rolletje' noem ik het altijd, vind het zó schattig om te zien.Nawosh schreef:Ik denk dat een hond die het koud heeft opgerold gaat liggen, snuit aan de staart.
Als Shib het koud begint te krijgen, komt hij meestal naar mij toe om strak tegen me aan te liggen.

Volg Loutjes avonturen op Instagram via @malou_the_profiterole
- Miranda
- Erelid
- Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder - Aantal honden: 2
Het is denk ik een kwestie van heel goed observeren.
Dat opkrullen is een teken, maar er zijn meer tekenen.
Met Cayuga bijvoorbeeld was ik vooraf bang dat hij het binnen véél te warm zou hebben. Hij heeft zijn hele leven in een kennel gezeten, heeft een enorm dikke en volle ondervacht en ik stook hier op 20,5. Maar hij heeft ook wat last van artrose.
Als hij het koud heeft gaat hij op plekken liggen die warmer zijn (nepbiabed bij de verwarming, de bank en het bed). En hij beweegt dan ook stijver, wat op zich wel logisch is. In de zomer ligt hij vrij veel op de koele laminaatvloer, dat zie ik hem nu nog maar sporadisch doen. Hij ligt dan trouwens ook graag in de volle zon hoor
Skadi heeft het regelmatig een stuk warmer dan hij heeft, zij is dan ook een jonge blom.
Ik snap dat je je zorgen maakt om je oudje, maar ik denk echt dat het niet nodig is. Honden weten heel goed de warmere of koelere plekjes te vinden. Ook oude hondjes met artrosebotjes
Dat opkrullen is een teken, maar er zijn meer tekenen.
Met Cayuga bijvoorbeeld was ik vooraf bang dat hij het binnen véél te warm zou hebben. Hij heeft zijn hele leven in een kennel gezeten, heeft een enorm dikke en volle ondervacht en ik stook hier op 20,5. Maar hij heeft ook wat last van artrose.
Als hij het koud heeft gaat hij op plekken liggen die warmer zijn (nepbiabed bij de verwarming, de bank en het bed). En hij beweegt dan ook stijver, wat op zich wel logisch is. In de zomer ligt hij vrij veel op de koele laminaatvloer, dat zie ik hem nu nog maar sporadisch doen. Hij ligt dan trouwens ook graag in de volle zon hoor
Skadi heeft het regelmatig een stuk warmer dan hij heeft, zij is dan ook een jonge blom.
Ik snap dat je je zorgen maakt om je oudje, maar ik denk echt dat het niet nodig is. Honden weten heel goed de warmere of koelere plekjes te vinden. Ook oude hondjes met artrosebotjes
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
- nathalie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kelpie en Weimaraner
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Bij Ushi zie ik het in eerste instantie aan haar houding. Dan loopt ze een beetje met haar kont ondergeschoven. Daarna gaat ze tandenklapperen en rillen.

Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15
True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10
Candy, voor altijd in mijn gedachten
http://www.greyblessings.nl
-
Muk
Ja, Gina heeft hartproblemen.DebbieZ schreef:Hier wordt er dan steeds weer opgestaan en gedrenteld en ook wel gerild. Kan me niet voorstellen dat als ze die plek uitkiest en er blijft liggen, ze het koud heeft. Koude extremiteiten kan ook met bloedsomloop en hartissues te maken hebben. Gina had hartproblemen toch?
Het oogerold liggen deed Gina toen ze net geschoren was en het buiten nog wel fris was. Vandaar de deken die ik dan ook over haar heen leg. Nu doet ze dat gelukkig niet meer en haar vacht scheer ik in deze koude maanden ook niet.
Maar het voelen aan de neus en oren is dus nutteloos, ik moet alleen kijken hoe ze ligt. Ze is ook wel wat stijfjes soms, maar dat heeft iedere hoogbejaarde hond wel. Dat is niet meer of minder als ze het koud heeft.
- ** Angela **
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse herder
- Aantal honden: 3
Kenji heeft nu best vaak koude poten en oren
Ze ligt het liefste helemaal opgekruld , doet ze ook in de zomer
De honden buiten doen dat ook btw , en ook die hebben nu koude oren
Maar ze hebben het niet koud , die hebben het pas koud als ze rillen
Zelfs bij -15 hebben ze het nog niet koud
Ze hebben in de winter stro in de nachthokken, maar 9 vd 10 keer liggen dus buiten de nachthokken
In mijn vorige huis liepen ze snachts altijd los en konden ze gewoon de kennel in als ze wilden
Heb Kenji & Ditch toen regelmatig midden in de tuin zien liggen , ingesneeuwd
Kenji heeft zodra t onder de 10 graden komt wel een jas aan buiten voor haar HD en artrose in d'r schouder
Heeft ze die niet aan merk ik dat gelijk aan het lopen
Zij mag dan ook lekker binnen slapen, ook al zit ze liever buiten
Ze ligt het liefste helemaal opgekruld , doet ze ook in de zomer
De honden buiten doen dat ook btw , en ook die hebben nu koude oren
Maar ze hebben het niet koud , die hebben het pas koud als ze rillen
Zelfs bij -15 hebben ze het nog niet koud
Ze hebben in de winter stro in de nachthokken, maar 9 vd 10 keer liggen dus buiten de nachthokken
In mijn vorige huis liepen ze snachts altijd los en konden ze gewoon de kennel in als ze wilden
Heb Kenji & Ditch toen regelmatig midden in de tuin zien liggen , ingesneeuwd
Kenji heeft zodra t onder de 10 graden komt wel een jas aan buiten voor haar HD en artrose in d'r schouder
Heeft ze die niet aan merk ik dat gelijk aan het lopen
Zij mag dan ook lekker binnen slapen, ook al zit ze liever buiten
Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints
- Dee
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder en een Roemeens meisje
Ik check vaak neus, oren en voetjes als een hond iets afwijkt.
Nani dr voetjes zijn soms echt ijskoud. Maar ze vertoont zelf niet dat ze t koud heeft. Soms zijn ze ook heel warm. Ik hou het in de gaten, maar zolang ze zelf geen afwijkend gedrag vertoond laat ik het maar. Nani is naar schatiing nu ong. 9.
Snap je zorg, maar lees zo een twee drie niet iets om zorgen te maken.
Nani dr voetjes zijn soms echt ijskoud. Maar ze vertoont zelf niet dat ze t koud heeft. Soms zijn ze ook heel warm. Ik hou het in de gaten, maar zolang ze zelf geen afwijkend gedrag vertoond laat ik het maar. Nani is naar schatiing nu ong. 9.
Snap je zorg, maar lees zo een twee drie niet iets om zorgen te maken.
- Antonetta
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Ik heb een kruising chihuahua x pinscher en een kruising shih tzu x chihuahua.
Mowgli heeft een dikke vacht ik denk dat zij het eerder warm als koud heeft. Bij Balou voel ik of zijn voetjes koud zijn, maar hij ligt altijd op, onder, tussen, dekentjes en kleedjes. Hij hoeft het niet koud te hebben.
. Semper Fidelis, Coco, Gipsy, Gizmo en Mowgli.
-
Neeltje
Lotje trekt nog steeds alle dekentjes uit haar bench en gaat zo op het 'ijzer' liggen. Lijkt me dat ze het niet koud heeft. Maar moet ook zeggen dat ik daar niet echt op let. Ze kan gaan liggen waar ze wil, warm, koud, buiten.
- DebbieZ
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Dwergpoedel, Galgo Espagnol
Omar krijgt hete oren als hij zich druk maakt of stress heeft. Dan gaan ze helemaal gloeien. Maar als het verder koud is, wil hij dan toch alsnog wel een dekentje over. Hij steekt die gloeiende oren er dan wel bovenuit...
- ellen en de birmanen
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 4 tollers
ik let er niet zo op. ik heb een hondje wat altijd rilt en trilt, maar dat komt door zijn leeftijd. als ze het koud hebben gaan ze warmer liggen, hebben ze het warm dan gaan ze kouder liggen.
soms vergeten we dat een hond een lichaamstemperatuur heeft die gemiddeld een graad hoger is dan een mens. als het voor ons koud is wil het niet zeggen dat het voor honden ook koud is.
ellen
soms vergeten we dat een hond een lichaamstemperatuur heeft die gemiddeld een graad hoger is dan een mens. als het voor ons koud is wil het niet zeggen dat het voor honden ook koud is.
ellen
- gyanty
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
Extremiteiten zijn geen graadmeter voor de temperatuurgevoelswaarde van de hond. Dat is bij mensen ook niet zo. En hoeft ook niks met doorbloedingsstoornissen of hartritmestoornissen te maken hebben hoor (al zijn de extremiteiten dan in de regel ook wel sneller afgekoeld).
Als ik onder een warm dekentje lig, maar aan het typen ben op mijn laptop worden mijn vinder toch wel koud als het niet warm is in huis. Ik heb geen doorbloedingsstoornis en geen hartmankement. Ik heb het dan ook warm. Mijn vriend (ook geen stoornis in die trant) heeft snel koude oren (flaporen, dus ook sneller afgekoeld, omdat ze verder van lichaam afstaan).
Je kan niet aan een ander voelen of die het koud heeft, want in de regel daalt de lichaamstemperatuur nog niet (rillen is juist om de temperatuur op hoogte te houden). Het is net zo iets als pijn. De pijnwaarde voor de 1 is niet de pijnwaarde voor een ander. Soms voel ik voor een ander steenkoud, maar heb ik het helemaal niet zo koud hoor.
Opgerold liggen zou inderdaad een indicatie kunnen zijn(als ik het koud heb krul ik mij ook op), maar ik denk dat je gewoon je hond het beste kent toch? Maar in de regel zullen ze ook goed voor zich zelf zorgen. Zomers liggen ze hier niet zo vaak in de biabedden, maar vooral op de laminaatvloer. Nu liggen ze of op vloerkleed of in hun biabed (met extra warme hoes).
Als ik onder een warm dekentje lig, maar aan het typen ben op mijn laptop worden mijn vinder toch wel koud als het niet warm is in huis. Ik heb geen doorbloedingsstoornis en geen hartmankement. Ik heb het dan ook warm. Mijn vriend (ook geen stoornis in die trant) heeft snel koude oren (flaporen, dus ook sneller afgekoeld, omdat ze verder van lichaam afstaan).
Je kan niet aan een ander voelen of die het koud heeft, want in de regel daalt de lichaamstemperatuur nog niet (rillen is juist om de temperatuur op hoogte te houden). Het is net zo iets als pijn. De pijnwaarde voor de 1 is niet de pijnwaarde voor een ander. Soms voel ik voor een ander steenkoud, maar heb ik het helemaal niet zo koud hoor.
Opgerold liggen zou inderdaad een indicatie kunnen zijn(als ik het koud heb krul ik mij ook op), maar ik denk dat je gewoon je hond het beste kent toch? Maar in de regel zullen ze ook goed voor zich zelf zorgen. Zomers liggen ze hier niet zo vaak in de biabedden, maar vooral op de laminaatvloer. Nu liggen ze of op vloerkleed of in hun biabed (met extra warme hoes).

- billyboy2
- Zeer actief
Rillen doe je inderdaad om de lichaamstemperatuur op peil te houden, maar het kost wel heel veel energie om te rillen.
2 week geleden les gehad in onderkoeling(bij mensen, maar geldt ook voor honden), en het is toch wel het beste om rillen te voorkomen (of zo snel mogelijk te laten stoppen)
Zeker bij oude honden zou ik rillen proberen te voorkomen.
Mijn teckel heeft het ook heel snel koud.
Zeker als ze geplukt is (zoals nu).
Is het onder de 21 graden en heeft ze geen trui aan, dan trilt ze en heeft ijskoude oren.
Paar week geleden ben ik haar eens meerdere keren gaan temperaturen als ze zo rilt. En het scheelt een graad met wanneer ze gewoon warm is en niet trilt.
Ze heeft daarom een trui aan overdag. Dat geril en getril vind ik maar niks.
Ze slaapt trouwens altijd opgerold. Koud of niet koud.
Kid is echt een zomer hondje. 30 graden en mevrouw ligt nog steeds in de volle zon
2 week geleden les gehad in onderkoeling(bij mensen, maar geldt ook voor honden), en het is toch wel het beste om rillen te voorkomen (of zo snel mogelijk te laten stoppen)
Is het onder de 21 graden en heeft ze geen trui aan, dan trilt ze en heeft ijskoude oren.
Paar week geleden ben ik haar eens meerdere keren gaan temperaturen als ze zo rilt. En het scheelt een graad met wanneer ze gewoon warm is en niet trilt.
Kid is echt een zomer hondje. 30 graden en mevrouw ligt nog steeds in de volle zon
- ellen en de birmanen
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 4 tollers
even het vetgedrukte. oude honden kunne ook rillen omdat de spieren niet meer zo aanwezig zijn. dat is dus wat ik merk aan mijn oudje die rilt ook als hij onder een deken ligt op op bed, als hij staat eigenlijk altijd. zeker de laatste tijd.billyboy2 schreef:Rillen doe je inderdaad om de lichaamstemperatuur op peil te houden, maar het kost wel heel veel energie om te rillen.
ellen
-
Muk
Mijn hond rilt zeker niet, dat ben ik wel voor. Mijn vorige hond Lobbes had wel een spiertremor bij een van zijn achterpoten. Dat ziet er heel anders uit dan een hond die rilt van de kou.
Ik dacht dat een koude neus en oren een tekenen zijn dat de hond het koud heeft, maar dat is gelukkig niet zo.
Ik dacht dat een koude neus en oren een tekenen zijn dat de hond het koud heeft, maar dat is gelukkig niet zo.
- billyboy2
- Zeer actief
Muk schreef:Mijn hond rilt zeker niet, dat ben ik wel voor. Mijn vorige hond Lobbes had wel een spiertremor bij een van zijn achterpoten. Dat ziet er heel anders uit dan een hond die rilt van de kou.
Bij mijn teckel zijn koude oren en neus wel echt een teken dat ze het koud heeft. Maar ze trilt er dan ook (meestal) bij.
Trillen van ouderdom zit er inderdaad anders uit dat trillen van de kou.
- gyanty
- Zeer actief
Rillen bij onderkoeling is wel even iets anders dan rillen bij iemand die het gewoon koud heeft..... Bij iemand die rilt omdat die het koud heeft is het om lichaamstemperatuur op peil te houden, bij onderkoeling is het om de lichaamstemperatuur proberen te laten stijgen en logischerwijs kost dat meer energie. En er is niks mee als het lichaam een beetje energie vraagt hoor. Dat zegt niet dat je je hond maar moet laten rillen, maar je kan geen appels met peren gaan vergelijken en je hoeft niet een normaal lichamelijke reactie te betuttelen of proberen te voorkomen.
Om nog even terug te komen op onderkoeling. Bij een mens kan onder normale omstandigheden de temperatuurvarieren tussen ruwe 35 en 38 graden. Dus ja iemand die het koud heeft kan een graad schelen. Echter onderkoeling treed pas onder de 35 graden op...... Een temperatuur lager dan 35 graden zou ook bij honden de maatstaaf zijn voor onderkoeling(wat ik vreemd vind omdat een hond meestal een net iets hogere basistemperatuur heeft dan mensen....), maar goed het is een indicatie.
Overigens temperatuur is nooit constant. De ene of de andere dag bij mij scheelt ook makkelijk 1 of 2 graden. Sterker nog de ochtend scheelt al bij een middagtemperatuur....
Om nog even terug te komen op onderkoeling. Bij een mens kan onder normale omstandigheden de temperatuurvarieren tussen ruwe 35 en 38 graden. Dus ja iemand die het koud heeft kan een graad schelen. Echter onderkoeling treed pas onder de 35 graden op...... Een temperatuur lager dan 35 graden zou ook bij honden de maatstaaf zijn voor onderkoeling(wat ik vreemd vind omdat een hond meestal een net iets hogere basistemperatuur heeft dan mensen....), maar goed het is een indicatie.
Overigens temperatuur is nooit constant. De ene of de andere dag bij mij scheelt ook makkelijk 1 of 2 graden. Sterker nog de ochtend scheelt al bij een middagtemperatuur....

- Domor
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Peruvian Doodle
Trillen is een zeer inefficiënte manier op jezelf warm te houden. Ik zie het bij honden dus sowieso ook liever niet.
Onze hond gaf het van de zomer trouwens heel duidelijk aan, zonder te trillen:

http://imageshack.us/a/img844/7742/5cf8.jpg
Dus iets later lag hij zo:

Dus iets later lag hij zo:

- gyanty
- Zeer actief
Rillen in alleen inefficiënt als je geen isolator aanbrengt en dus alle warmte meteen weer verliest. En tja hond heeft in de regel een vacht die hij heel goed als isolator kan gebruiken (hebben wij dan helaas weer niet). Een vacht die dan geschoren wordt (terwijl dat niet voor die vacht bedoeld is) neemt inderdaad de isolator weg. Lucht is een hele goede isolator, door haren dus met meer lucht te vullen maakt de hond van zijn vacht een isolator. Dat is waarom bijvoorbeeld een wollen trui als lekker warm wordt ervaren (het is een goede isolator), maar de trui zelf is niet de warmtebron natuurlijk

- billyboy2
- Zeer actief
gyanty schreef:Rillen bij onderkoeling is wel even iets anders dan rillen bij iemand die het gewoon koud heeft..... Bij iemand die rilt omdat die het koud heeft is het om lichaamstemperatuur op peil te houden, bij onderkoeling is het om de lichaamstemperatuur proberen te laten stijgen en logischerwijs kost dat meer energie. En er is niks mee als het lichaam een beetje energie vraagt hoor. Dat zegt niet dat je je hond maar moet laten rillen, maar je kan geen appels met peren gaan vergelijken en je hoeft niet een normaal lichamelijke reactie te betuttelen of proberen te voorkomen.
Zal ze voortaan laten liggen.
Blijf maar lekker liggen rillen, is goed voor je
- Badu
- Zeer actief
- Contacteer:
Indicatie van koud hebben is kromtrekken, volgens de nakers 
- gyanty
- Zeer actief
Gut heb ik zo vaak gereageerd hier in dit topic, heb je mijn hele verhaal niet begrepen en loop je alleen te kutten op een stuk om te kutten. Als je mijn stukken bij elkaar had gelezen dan had je gezien dat ik dat dus absoluut niet zeg, maar men kan ook doorslaan en vergeten dat honden ook niet helemaal gek zijn. En dat een hond niet in gewone omstandigheden onderkoeld raaktbillyboy2 schreef:gyanty schreef:Rillen bij onderkoeling is wel even iets anders dan rillen bij iemand die het gewoon koud heeft..... Bij iemand die rilt omdat die het koud heeft is het om lichaamstemperatuur op peil te houden, bij onderkoeling is het om de lichaamstemperatuur proberen te laten stijgen en logischerwijs kost dat meer energie. En er is niks mee als het lichaam een beetje energie vraagt hoor. Dat zegt niet dat je je hond maar moet laten rillen, maar je kan geen appels met peren gaan vergelijken en je hoeft niet een normaal lichamelijke reactie te betuttelen of proberen te voorkomen.
Overigens temperatuur is nooit constant. De ene of de andere dag bij mij scheelt ook makkelijk 1 of 2 graden. Sterker nog de ochtend scheelt al bij een middagtemperatuur....wat jij wil
Zal ze voortaan laten liggen.
Blijf maar lekker liggen rillen, is goed voor je
(die van mij krijgen ook gewoon een jasje aan als ze het koud hebben hoor en ja dat is in schapendrijfwereld vreemd.....

- Paisley
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Ik merk dat mijn hond het eigenlijk niet zo erg vindt om het koud te hebben. Op de boot met wind en regen zit ze liever naast me te trillen als een rietje (ik ook dus gedeelde smart is halve smart) maar dan kiest ze er niet voor om naar binnen te gaan. Als ik haar naar binnen stuur, gaat ze soms even liggen maar meestal staat ze binnen no-time weer buiten te rillen.

- Domor
- Zeer actief
- Even de code gesloopt -Inge O schreef:wat voor koudetekenen zie je hier dan?Domor schreef:Trillen is een zeer inefficiënte manier op jezelf warm te houden. Ik zie het bij honden dus sowieso ook liever niet.
[img]http://imageshack.us/a/img17/7554/2jx3.jpg[/mg]
add by Domor:
http://imageshack.us/a/img23/1427/cxj9.jpg
Het niet ontspannen liggen. Het proberen vanuit een relaxed lange ligpositie steeds kleiner te maken. Bij foto twee was hij opgestaan maar ging hij ook veel strakker op een bolletje liggen als wanneer hij comfortabel ligt. Op de derde foto lag hij ook op een bolletje, maar met zijn hoofd op de leuning zoals hij het liefst doet. En zijn poten, wat je er van kan zien, ligt ook minder strak tegen zijn lijf aan.
- Lunatic
- Erelid
- Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix - Aantal honden: 2
Zou het kunnen dat de doorbloeding bij oudere honden, net als bij oudere mensen wat slechter wordt? Het valt me bij mijn oudje Max ook regelmatig op dat hij hele koude oren heeft, terwijl de rest dat dan niet heeft. Geen idee of dat bij dieren ook zo werkt hoor, tis maar een ideeMuk schreef:Mijn hond rilt zeker niet, dat ben ik wel voor. Mijn vorige hond Lobbes had wel een spiertremor bij een van zijn achterpoten. Dat ziet er heel anders uit dan een hond die rilt van de kou.
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
- Gollum
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Roemeense schone
Mika ligt altijd onmogelijk opgekruld, ze zal het toch niet koud hebben
Gollum vind het al snel te warm in huis, als de thermostaat hoger dan 18 staat wil ze in de tuin liggen
Gollum vind het al snel te warm in huis, als de thermostaat hoger dan 18 staat wil ze in de tuin liggen
- Domor
- Zeer actief
Qua onmogelijk opgekruld liggen zou ik vooral naar je hond kijken, die van ons ligt over het algemeen heel ontspannen. Dus voor hem was dit onlogisch gedrag.