Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Eigenaren honden mogen niet aangespoken worden door jagers.

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

iones
Zeer actief

Re: Eigenaren honden mogen niet aangespoken worden door jage

Ongelezen bericht door iones »

Dus iedereen kan elkaar altijd belerend aanspreken met het wijsvingertje, maar een jager mag dat niet doen.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
nyckle
Zeer actief
Mijn ras(sen): 1 airedale terrier
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door nyckle »

Jion schreef:
nyckle schreef:anders ligt dat beest nog eens op een ambulance, en dan is het te laat.
Afbeelding
Ja Jion sorry dat was aangepaste forumtaal.
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

nyckle schreef: Ik zie in het veld, dat mensen hun lieveling maar los gooien, terwijl ze nergens naar luisteren. Worden vermist, naar een lange strooptocht. Aan de lijn dat ding! In het voorjaar, de boel verstoren. Zowel katten als honden. De Eigenaars zijn de schuldigen.
Wat doe jij daar eigenlijk? Verstoor jij niks met je geweer, geschiet en gedoe van je daar? Volgens mij is de natuur meer berekend op een hond dan op een Nyckle, maargoed. En hoe weet je dit toch allemaal? Je doet net of je dit vaak meemaakt. Je weet net als ik dat dat onzin is. Ik kom in het bos en in natuurgebieden vrijwel alleen honden tegen die bij hun baasje lopen. Ik zie eigenlijk nooit jagende honden die er een potje van maken en als ik dat al zie dan zie ik ook een baas die dat niet echt leuk vindt. Kan een keer gebeuren he? Ik laat mijn honden ook altijd en overal los. Last van?
Losloop gebieden, waar honden gaan buurten. Niet gewenst.
Iedereen op het forum maar klagen. Mijn god, jullie lijken soms wel een stel kamelen.
Weet je wat jij eens moet doen? Op je dikke reet gaan zitten en naar NL 1 kijken. Een mooie film over de Oostvaardersplassen. Lijkt me echt wat voor jou. :LOL:
Dus, meestal meisje, maar er zijn ook jongens, die beter wortels kunnen schieten, niet klagen, maar doen!
Je hebt wel veel babbels voor iemand die een boekje over jagen gelezen heeft. Ik heb dat boek eens doorgekeken maar om dat nu een opleiding te noemen? Wat zijn het? 9 hoofdstukjes? De helft gaat over geweren en andere zaken. En je doet net alsof je alles weet en overal een antwoord op hebt. En maar meppen op je omgeving. Jij bent echt erg :engel:
Afbeelding
j.werkman
Zeer actief
Mijn ras(sen): Heidewachtel

Ongelezen bericht door j.werkman »

Ik ben er tegen dat wetten er zijn om gehandhaafd te worden. Daar moet omheen en tussendoor gelaveerd worden , ietsje gedoogd en naar de situatie gekeken en als het echt niet anders kan, dan maar af en toe een boete.
Het idee, dat je 's morgens de deur uitgaat om de wet te handhaven, dan wordt je toch nooit een relaxte levenskunstenaar.
korthaar
Zeer actief

Ongelezen bericht door korthaar »

laeken schreef:Je hebt wel veel babbels voor iemand die een boekje over jagen gelezen heeft. Ik heb dat boek eens doorgekeken maar om dat nu een opleiding te noemen? Wat zijn het? 9 hoofdstukjes? De helft gaat over geweren en andere zaken. En je doet net alsof je alles weet en overal een antwoord op hebt. En maar meppen op je omgeving. Jij bent echt erg :engel:
Ook wel weer logisch, dat Nickle zo'n grote broek aantrekt.
Zou best wel eens van pas kunnen komen, als hij de ECHTE stropers aanspreekt.
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Marjoleine schreef:
nyckle schreef:
j.werkman schreef:Jagers zijn geen bepaalde beroepsgroep, dus mogen niks extra's naar het gewone volk. Onderling kunnen ze natuurlijk wel iets bedenken waardoor ze in een beter daglicht komen te staan, maar dat geldt ook voor andere groeperingen.
Dat ben ik met je eens. Niks meer, maar ook niks minder.
Ik wil het sterker zeggen. Jagers zijn niks anders dan "het gewone volk". Ze zijn zelf net zo goed "het gewone volk".
Ze hebben alleen een extra diplomaatje, meer niet.
Hoezo extra??? Misschien een ander diplomaatje, dat wel :mrgreen:
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

nyckle schreef:
Jion schreef:Ik denk dat er in dit hele topic een misverstand over het woord 'aanspreken' ligt. Als je het woord letterlijk neemt mag uiteraard iedereen, ook een jager, een ander aanspreken over wat voor onderwerp dan ook. Maar als je 'aanspreken' ziet als het geven van een officiële waarschuwing of zelfs boete, dan mogen alleen mensen met een speciale bevoegdheid dat.
Als er iemand zijn lange hond achter hazen laat hetzen, mag ik de eigenaar er op aanspreken, dat hij in overtreding is. Daar dit een manier van stropen is. Ik kan dus 112 bellen.
En raad eens? Dat kan, en mag ik ook :cheer: :cheer: :cheer:
korthaar
Zeer actief

Misschien moeten de jagers ook eens wat meer worden aangesproken:

http://www.vogelbescherming.be/site/ind ... Itemid=105

Ik wil haas en kip + vos wil ook haas en kip = vos moet dood
En daar stopt de ecologische kennis van de jager !
iones
Zeer actief

Ongelezen bericht door iones »

Nanna schreef:
j.werkman schreef:Ik ben er tegen dat wetten er zijn om gehandhaafd te worden. Daar moet omheen en tussendoor gelaveerd worden , ietsje gedoogd en naar de situatie gekeken en als het echt niet anders kan, dan maar af en toe een boete.
Het idee, dat je 's morgens de deur uitgaat om de wet te handhaven, dan wordt je toch nooit een relaxte levenskunstenaar.
Ik weet van geen wetten af, ik regel het zelf wel. Weet alleen dat je niet door rood mag rijden en verder houdt mijn kennis, al dan niet opzettelijk, wel op :engel:
Maar door rood rijden is zo'n wet die je niet blind hoeft te handhaven.

Je kunt deze wet best overtreden op een verantwoorde manier, mits de situatie dat toelaat. Ik ben het dus wel eens met werkman.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
nyckle
Zeer actief

korthaar schreef:Misschien moeten de jagers ook eens wat meer worden aangesproken:

Baas wil geen vis, hond wel. Daar gaat de ecologische kennis van een korthaar.
korthaar
Zeer actief

nyckle schreef:
korthaar schreef:Misschien moeten de jagers ook eens wat meer worden aangesproken:

Baas wil geen vis, hond wel. Daar gaat de ecologische kennis van een korthaar.
Dat zat zo: er stond een visser met een (te) dun lijntje te vissen.
Die stond wel even te kroepoeken, toen Korthaar met een commando "zoek gewond", de nazoek van de snoek met succes volbracht.
Maar verder laat ik haar dan weer spulletjes brengen, die ik wel graag wil:
Afbeelding
kooi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense straatmadelief

Ongelezen bericht door kooi »

Belachelijk idee zo'n meldpunt, in Nederland zijn gelukkig alleen maar verantwoorde jagers die goed op de hoogte zijn van de inhoud van wetsartikelen.
En die doen dat soort dingen niet, want ze willen graag dat het imago van de jager bij het 'gewone volk' verbetert.
Vogelbescherming Vlaanderen is niet te spreken over de vele excessen die zich tegenwoordig in veld en bos met jagers voordoen. Worden er geen beschermde soorten geschoten, dan wordt toch wel vaak gebruik gemaakt van verboden jachtmiddelen als kunstlicht, loodhagel, geluiddempers, stroppen, vangkooien, gif en klemmen of worden wandelaars of bewoners geïntimideerd of bedreigd. Vogelbescherming Vlaanderen stelde zich vorige week in de hoger genoemde zaken van de watersnippen en wintertalingen burgerlijke partij en zal dat eveneens doen in de zaak van de houtsnip van Poederlee. Het Agentschap voor Natuur en Bos werd inmiddels verzocht een proces-verbaal op te stellen. Het Opvangcentrum voor Vogels en Wilde Dieren te Kapellen-Brasschaat bevestigde inmiddels dat de houtsnip effectief gewond raakte door hagel, afkomstig uit een jachtgeweer. In augustus stelde Vogelbescherming Vlaanderen zich nog burgerlijke partij in een zaak waarbij jagers beschermde krakeenden hadden geschoten in het erkende natuurgebied 'Doode Bemde' in de provincie Vlaams-Brabant.
Nederlandse jagers intimideren niet, die maken alleen gebruik van hun recht iemand van het gewone volk beleefd op de regels te wijzen.
Daar gaan ze pas op zitten als die burger niet onmiddellijk gehoorzaamt.
Zondag hebben jagers in Poederlee, een deelgemeente van Lille in de Antwerpse Kempen, met opzet een beschermde houtsnip uit de lucht geschoten. Houtsnippen behoren al sinds 1991 niet meer tot het jachtwild en vallen tegenwoordig onder de beschermingsbepalingen van het Soortenbesluit. Een alerte bewoner stapte moedig naar de zeven jagers toe en maakte hen attent op het feit dat het bos waarin ze actief waren, geen jachtgebied is. De jagers beweerden op een intimiderende wijze op zoek te zijn naar een aangeschoten haas. Toen de bewoner na een bodemloze discussie terug naar huis stapte, trof hij in de wegberm een aangeschoten houtsnip aan waarop hij de jagers toeriep hun 'haas' gevonden te hebben. De jagers probeerden de houtsnip nog te ontfutselen maar de bewoner geraakte net op tijd zijn woning binnen. Hij contacteerde de politie maar die bleek niet erg geïnteresseerd. Dit is zeker geen alleenstaand feit. Op 18 november werden in een erkend natuurgebied in Turnhout drie beschermde watersnippen geschoten en op 7 november werden in Oostduinkerke twee jagers 's nachts betrapt met verboden wapens en enkele dode wintertalingen, een eendensoort waarop de jacht niet is geopend.
korthaar
Zeer actief

kooi schreef:Belachelijk idee zo'n meldpunt, in Nederland zijn gelukkig alleen maar verantwoorde jagers die goed op de hoogte zijn van de inhoud van wetsartikelen.
En die doen dat soort dingen niet, want ze willen graag dat het imago van de jager bij het 'gewone volk' verbetert.
Vogelbescherming Vlaanderen is niet te spreken over de vele excessen die zich tegenwoordig in veld en bos met jagers voordoen. Worden er geen beschermde soorten geschoten, dan wordt toch wel vaak gebruik gemaakt van verboden jachtmiddelen als kunstlicht, loodhagel, geluiddempers, stroppen, vangkooien, gif en klemmen of worden wandelaars of bewoners geïntimideerd of bedreigd. Vogelbescherming Vlaanderen stelde zich vorige week in de hoger genoemde zaken van de watersnippen en wintertalingen burgerlijke partij en zal dat eveneens doen in de zaak van de houtsnip van Poederlee. Het Agentschap voor Natuur en Bos werd inmiddels verzocht een proces-verbaal op te stellen. Het Opvangcentrum voor Vogels en Wilde Dieren te Kapellen-Brasschaat bevestigde inmiddels dat de houtsnip effectief gewond raakte door hagel, afkomstig uit een jachtgeweer. In augustus stelde Vogelbescherming Vlaanderen zich nog burgerlijke partij in een zaak waarbij jagers beschermde krakeenden hadden geschoten in het erkende natuurgebied 'Doode Bemde' in de provincie Vlaams-Brabant.
Nederlandse jagers intimideren niet, die maken alleen gebruik van hun recht iemand van het gewone volk beleefd op de regels te wijzen.
Daar gaan ze pas op zitten als die burger niet onmiddellijk gehoorzaamt.
Zondag hebben jagers in Poederlee, een deelgemeente van Lille in de Antwerpse Kempen, met opzet een beschermde houtsnip uit de lucht geschoten. Houtsnippen behoren al sinds 1991 niet meer tot het jachtwild en vallen tegenwoordig onder de beschermingsbepalingen van het Soortenbesluit. Een alerte bewoner stapte moedig naar de zeven jagers toe en maakte hen attent op het feit dat het bos waarin ze actief waren, geen jachtgebied is. De jagers beweerden op een intimiderende wijze op zoek te zijn naar een aangeschoten haas. Toen de bewoner na een bodemloze discussie terug naar huis stapte, trof hij in de wegberm een aangeschoten houtsnip aan waarop hij de jagers toeriep hun 'haas' gevonden te hebben. De jagers probeerden de houtsnip nog te ontfutselen maar de bewoner geraakte net op tijd zijn woning binnen. Hij contacteerde de politie maar die bleek niet erg geïnteresseerd. Dit is zeker geen alleenstaand feit. Op 18 november werden in een erkend natuurgebied in Turnhout drie beschermde watersnippen geschoten en op 7 november werden in Oostduinkerke twee jagers 's nachts betrapt met verboden wapens en enkele dode wintertalingen, een eendensoort waarop de jacht niet is geopend.
Als je in een gesprek met een jager zou vragen: "hoor ik daar een Lama schijten?", gaat ie w.s. naarstig op zoek om het beest af te knallen. :mrgreen:
Veenmug
Zeer actief
Mijn ras(sen): ESS

Ongelezen bericht door Veenmug »

Beste Korthaar,

Een selectie uit jouw berichten:

Heel knap een kwalificatie in de openklasse!
( Ik ga regelmatig bij de veldwedstrijden kijken)
Mijn DSK staat ook goed vast voor en houdt het wild hierbij goed in de gaten en is dus hierdoor makkelijk te benaderen.
Op zich vind ik dat makkelijk om beter controle te houden en makkelijker dan wanneer je hond veel op voetverwaaiing gaat.
Mijn DSK heeft geen stamboom en het is ook puur voor het plezier, maar zoals je schrijft de hond gaat toch voorstaan en is het is denk ik ook wenselijk om dit dan te belonen.
Nu heb ik wel eens gelezen, dat de hond het wild eigenlijk voor de baas moet pointen en niet voor zichzelf. En dat is: zelf bij opdracht om te flushen blijft ze soms gewoon staan en springt alleen maar in wanneer ik dan zelf vooruit loop.
Om dit te bereiken zou ik dan een blijf bij het voorstaan kunnen geven en zelf het wild eruit lopen.
Nu ben ik alleen bang, wanneer ik hier aan begin dat ik mijn korthaar dan bij het voorstaan niet meer goed kan naderen. Het middel is dan erger dan de kwaal.
Wat zou je doen in mijn geval?
Verder ben ik benieuwd waarom je het veldwerk niet met de jacht kan combineren.
Heb wel eens gelezen dat de apporteerwedstrijden moeilijk tegelijkertijd met het veldwerk te combineren zijn. En dat zelfs hiervoor het apporteren en het veldwerk door verschillende personen worden gedaan.

____

Bij mijn weten wordt bij veldwedstrijden de jacht beoefend dus geschoten op wild wat opgestoten wordt. Verfoeilijk in jouw ogen. Waarom bekruipt mij het gevoel dat jij, je hond of mogelijk de combinatie niet geschikt zijn voor de jacht en je nu heerlijk afreageert.
Wie een kuil graaft voor een ander is een arbeider.
korthaar
Zeer actief

Ja, in het begin ben ik bij m'n zoektocht wel eens bij veldwedstrijden geweest met als doel de Korthaar ten allen tijde onder controle te krijgen. En zelfs nog even jachttraining gevolgd daarvoor.
Maar bij de professionals ben ik niet veel wijzer geworden: daar gaat het vaak met zo'n stroomkastje.
UIteindelijk is na korte tijd met eigen Fingerspritzengefuhl het doel feilloos bereikt.
Apporteert als de brandweer en is wildrein.
Ach ja, de kinderen wilden een hond en de ouwe kan het opknappen

Jij gaat misschien wel graag mee op jacht Veenmug?
Maar zeg nou zelf; het is toch niet normaal wat die gasten soms klaarspelen.
Laatst gewijzigd door korthaar op 14 dec 2013 23:19, 4 keer totaal gewijzigd.
nyckle
Zeer actief

suggesties korthaar. Waar is de waarheid? Een te dunne draad? Ooit je verdiept in het vissen? Ik denk dat je te veel vanaf een flat de wereld hebt bekeken.
korthaar
Zeer actief

nyckle schreef:suggesties korthaar. Waar is de waarheid? Een te dunne draad? Ooit je verdiept in het vissen? Ik denk dat je te veel vanaf een flat de wereld hebt bekeken.
Nou heb ik er expres bij vermeld dat de vis een snoek was, om je wat te leren.
Je kent w.s. de Beier en de Hannoveraan als sporen uitwerker( geen goed bladschot,oeps!), maar vergis je niet in de Korthaar!
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Nanna schreef:
nyckle schreef:
Marjoleine schreef:Jee, het is toch simpel?

Iedereen mag een ander aanspreken op gedrag, en maar een klein aantal mensen is bevoegd ook met bonnen te smijten.
En dus mogen burgers (en dus ook jagers) wel aanspreken, maar niet beboeten.

Welk recht is wie dan ontnomen?
De PVdd suggereert dat een jager bijvoorbeeld geen bevoegdheid heeft om mensen aan te spreken op loslopende honden.
Ik denk dat het woord bevoegdheid voor verwarring zorgt ;-) Iedereen mag elkaar natuurlijk overal op aanspreken; het is alleen zo dat voor veel mensen het woord 'bevoegdheid' impliceert dat je ook consequenties aan bepaald gedrag mag verbinden.
En dat mag een jager niet.
Dat mag een jager niet nee, net zoals alle mensen zonder opsporingsbevoegdheid.

Maar mensen aanspreken mag hij wel.
Uiteraard.

En ik denk dat dat voor niemand intimiderend hoeft te zijn als de jager daarbij zo verstandig is zijn geweer gebroken te houden en de patronen te verwijderen zoals dat dacht ik op de praktijktraining schietvaardigheid wordt vereist.

Laeken hou eens op over dat denigrerende "boekje" voor het jachtexamen.
Je kunt tegen de jacht zijn, is je goed recht :ok: maar er wordt wel wat meer verwacht dan het kennen van een "boekje".
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

nyckle schreef:Eigenlijk had ik een verborgen agenda. Het wordt toch zo slecht op straat met loslopende honden, die mensen bijten, honden doodbijten, loslopen.

Dan wordt er geklaagd. Terecht. Maar bij klagen alleen, schiet niemand wat op. Wetten zijn er om gehandhaafd te worden. Als al die klagers daar nou eens echt werk van maakten, dan Moet de politie wel wat doen.

Ik zie in het veld, dat mensen hun lieveling maar los gooien, terwijl ze nergens naar luisteren. Worden vermist, naar een lange strooptocht. Aan de lijn dat ding! In het voorjaar, de boel verstoren. Zowel katten als honden. De Eigenaars zijn de schuldigen.

Losloop gebieden, waar honden gaan buurten. Niet gewenst.
Iedereen op het forum maar klagen. Mijn god, jullie lijken soms wel een stel kamelen.

Loslopende hond in de straat? Kan gebeuren. Vaak? Bel de politie of dieren ambulance, anders ligt dat beest nog eens op een ambulance, en dan is het te laat.

Dus, meestal meisje, maar er zijn ook jongens, die beter wortels kunnen schieten, niet klagen, maar doen!
Ik zie wat je bedoelt, maar ik denk dat je hiervoor beter een nieuw topic kunt openen met eventueel verwijzing naar dit topic.
Want als het woord "jager" valt denk ik dat iedereen die hier reageert achter dat woord aanholt en echt niet meer kan bedenken dat er vergelijkbare situaties kunnen zijn in een toevallig net iets andere context.
Laatst gewijzigd door ranetje op 16 dec 2013 22:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
korthaar
Zeer actief

ranetje schreef: En ik denk dat dat voor niemand intimiderend hoeft te zijn als de jager daarbij zo verstandig is zijn geweer gebroken te houden en de patronen te verwijderen zoals dat dacht ik op de praktijktraining schietvaardigheid wordt vereist.
Dan blijft er niet veel autoriteit meer over.
Loopt ie daarmee geen risico, dat een dominante reu z'n dubarries vol zeikt?
Bons
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgebacks
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Bons »

korthaar schreef:Als je in een gesprek met een jager zou vragen: "hoor ik daar een Lama schijten?", gaat ie w.s. naarstig op zoek om het beest af te knallen. :mrgreen:
korthaar schreef:
ranetje schreef: En ik denk dat dat voor niemand intimiderend hoeft te zijn als de jager daarbij zo verstandig is zijn geweer gebroken te houden en de patronen te verwijderen zoals dat dacht ik op de praktijktraining schietvaardigheid wordt vereist.
Dan blijft er niet veel autoriteit meer over.
Loopt ie daarmee geen risico, dat een dominante reu z'n dubarries vol zeikt?
:LOL: :LOL: :LOL: :LOL:
Growing up I learned that pleasing everybody is impossible. Pissing everybody of on the other hand, is a piece of cake! ;)
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”