Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Pup en kerst

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Linny
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Duitse herder
Aantal honden: 1

Pup en kerst

Ongelezen bericht door Linny »

Hallo allemaal! Na heel veel meelezen de afgelopen maanden, heb ik nu dan ook mijn eerste vraag hier op het forum.

Er komt namelijk eindelijk, na ruim 8 maanden geen hond gehad te hebben, dan toch weer een pup bij ons in huis volgende week zondag. Wij (ik, mijn man en onze twee kinderen van 5 en 3 jaar oud) kijken hier enorm naar uit! De voorpret alleen al is zó onwijs leuk! Ik ben druk aan het lezen in mijn boek van Peter Beekman, de spulletjes voor de pup zijn inmiddels in huis, vrijdag ga ik 34kg voer voor haar ophalen en daarna moeten we nog 2 dagen wachten tot de GROTE dag daar eindelijk is...

Het is een duitse herder teefje van dan bijna 8 weekjes jong. Zondag gaan mijn man en ik haar samen halen en zijn de rest van de dag thuis met haar en onze kinderen. Die maandag ben ik thuis met haar en de kinderen, maar moet mijn man werken. Dinsdag zijn we ook met z'n viertjes maar dan... Dan is het eerste kerstdag en komt de familie bij ons thuis. In eerste instantie had ik alleen mijn schoonouders en mijn vader uitgenodigd, maar inmiddels zijn daar mijn zwager en schoonzus + partners bijgekomen. Iets wat ikzelf eigenlijk niet wilde ivm de pup en de drukte, maar iedereen om mij heen zegt dat 'ze daar maar aan moet wennen en dat dat vanzelf wel losloopt op zo'n dag'.

Nou is mijn vraag: is dat ook zo? Kan een pup die hier dan net 3 dagen is zo'n huis vol wel aan? We zijn dan met 9 volwassenen en 2 kinderen. Ze komen om 16u en blijven allemaal eten. Ik denk dat ze blijven tot ongeveer 22u.

Maak ik me druk om niks?

Alvast bedankt voor de antwoorden!
Afbeelding
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder
Aantal honden: 2

Re: Pup en kerst

Ongelezen bericht door Miranda »

Linny schreef:In eerste instantie had ik alleen mijn schoonouders en mijn vader uitgenodigd, maar inmiddels zijn daar mijn zwager en schoonzus + partners bijgekomen. Iets wat ikzelf eigenlijk niet wilde ivm de pup en de drukte, maar iedereen om mij heen zegt dat 'ze daar maar aan moet wennen en dat dat vanzelf wel losloopt op zo'n dag'.
Ik vind dat het jouw huis is, en jouw pup. Wat 'iedereen' zegt zou mij persoonlijk aan mijn uitermate bevallige derriere oxideren.

Persoonlijk zou ik het wel een beetje te veel van het goede vinden. Dikke kans dat de pup wat bangig wordt óf dat ze helemaal doordraait en alles gaat slopen dan wel perforeren met die puppienaaldjes ;)
Het kan wel, denk ik, maar dat moet je wel héél goede afspraken maken met het bezoek. En daar moet het bezoek zich dan ook aan houden. En als je haar dan op de drukke momenten in de bench doet (met bv een doek erover), waarbij je afspreekt dat NIEMAND de pup lastig valt, zou dat een oplossing kunnen zijn. Niet mijn oplossing, maar je kerst en familierelaties verzieken is ook zo wat :mrgreen:
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Oh daar zou ik niet zo moeilijk over doen. Pup kan dat wel aan. Alleen zal je misschien even met je partner goede verdeling maken zodat er altijd iemand een oogje op de pup heeft (en alle anderen die rondlopen).

Wat voor problemen zie je? Als het een gewoon normaal vrij pupje is, zie ik het probleem niet.
Afbeelding
Linny
Vaste gebruiker

Bedankt voor jullie reacties Miranda en gyanty. Tsja... Mijn twijfels die ik heb, gewoon, een gevoel dat het allemaal nog zoveel is voor zo'n kleintje. Terwijl ze aan de andere kant een levendig, pittig ding is die volgens de fokker de drukte in ons gezin prima aan moet kunnen. Maar of we nou met z'n vieren zijn of ineens een huis vol hebben vind ik nogal een groot verschil. Daarbij komt dat vooral mijn zwager een nogal, hoe zal ik dit lief zeggen?, flink volume heeft :roll: ...

Ik doe het ook vooral voor mijn man en schoonmoeder hoor, ik weet namelijk dat hun het heel fijn vinden om de familie weer eens in z'n totaal bij elkaar te hebben die dag. En tuurlijk, al met al is het ook best gezellig zo met z'n allen, maar het knaagt bij mij gewoon een beetje dat die kleine pruts daar misschien problemen van gaat ondervinden? Overprikkeld raakt en even niet weet wat te doen? Aan de andere kant, ik zit er natuurlijk zelf bovenop en als er iets niet gaat zoals ik wil, kan ik natuurlijk meteen ingrijpen. Ze heeft haar eigen plekje in de bench, dus mocht het druk zijn kan ik haar natuurlijk altijd nog even van de drukte afzonderen.

Het is gewoon zo dat ik het allemaal goed wil doen met onze pup, ik vind het zo ontzettend spannend allemaal. Ik wil doen wat voor haar het beste is...
Afbeelding
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Ik persoonlijk zou het ook net teveel van het goede vinden. Pup moet overal aan wennen.. dat snap ik ;-) maar juist op dat soort dagen gaat het doorgaans om "aandacht voor de familie" terwijl er juist zoveel aandacht naar pup ook hoort te gaan die eerste dagen. Met een beetje "pech" ;-) sta je om het uur buiten met uitlaten, spelen, "opvoeden"... ik denk dat ik het stomweg zelf niet voor elkaar krijg mijn aandacht op die manier te verdelen. De eerste dagen ben ik niet zo van het langdurige bezoek voor pup.. als daar dan ook nog bijkomt dat het een feestdag is....?
Aan de andere kant, als je beslist voldoende tijd kunt vrijmaken voor pup.. en dus weet dat je OOK onder het (koken of eten van het) kerstdiner naar buiten kunt worden geroepen ;-) en dat ook gaat doen... tsja... ieder zijn keus. De mijne zou het niet zijn maar goed, daar is niets anders mee gezegd dan dat! ;-)

Suzanne
fes/lou
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door fes/lou »

Gewoon regelmatig rust geven en de famile moet hem dan ook echt met rust laten....Komt wel goed hoor
En ik zou vooraf instellen dat niet iedereen met hem gaat sjouwen, gewoon rondscharrelen en lekker veel geknuffeld worden, maar niet door iedereen laten optillen. Als ze hem op schoot willen gaan ze maar plat op het gat op de grond zitten :D
"All animals are equal, but some are more equal than others." George Orwell
Hylos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hylos »

Vorige jaar was Xavi ook nog maar 2 maanden rond deze tijd. Die ging mee met pakjesavond, kerst en oud en nieuw en toen waren er aardig wat familieleden. Er was daar nog een hond en daar was gewoon een plek voor ingericht in een hoek. Bench mee, kleed er over en ze gaan echt wel slapen hoor als ze moe zijn van alle indrukken. Daarnaast was iedereen wel met de pup bezig als in opletten enzo, maar niet steeds optillen of storen.

Ik heb het zeker niet als een last of probleem ervaren, zolang je pup maar een plekje voor hemzelf heeft en niet iedereen hem steeds gaat storen/aandacht vragen. Lekker scharrelen, gezellig toch :ok:

En als je bij je eigen familie al niet eens om het uur, dus ook onder het eten, naar buiten kan gaan.. bleef ik sowieso thuis :hmmm:
Afbeelding
Afbeelding
Linny
Vaste gebruiker

Bedankt iedereen voor de verhelderende antwoorden! Ik moet mezelf gewoon niet al te druk maken zie ik al :wink:

En natuurlijk besteed ik alle tijd aan de pup, ga gewoon ieder half uur/uur naar buiten met haar en ook tijdens het eten (lekker makkelijk steengrillen) heb ik alle tijd voor de kleine meid. Komt vast goed :ok:

Ik was vooral bang dat het voor Nica zelf 'too much' zou zijn, maar met genoeg rust op zijn tijd moet dat dus ook wel goed gaan komen. Ik ben nu iig minder benauwd bij de gedachte aan eerste kerstdag dan aan het begin van deze middag :mrgreen:
Afbeelding
M@rleen
Zeer actief
Aantal honden: 0
Contacteer:

Ongelezen bericht door M@rleen »

Het zal wel loslopen denk ik, zolang je maar tijd voor de pup maakt en haar ook de rust geeft, want zelf zal ze die nog niet opzoeken :wink:
Heel veel plezier alvast!
_Leonie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door _Leonie »

Wij hadden hier ook hetzelfde dilemma. Alleen was het een verjaardag.
Ayleen is na een half uurtje de bench in gegaan, uit zichzelf, en heeft de hele avond geslapen. Mensen duidelijk maken dat ze niet de hele tijd aan haar moeten zitten, maar ook dat ging wel goed - zeker als ze slaapt.
Maar zal per pup verschillend zijn lijkt mij. Lastig te zeggen.

Wel was het handig dat er de dagen erna geen visite kwam - iedereen had haar al gezien. :wink:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”