Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Addison Disease?

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Tweetyj
geregistreerd lid
Mijn ras(sen): Dalmatiër
Aantal honden: 1

Addison Disease?

Ongelezen bericht door Tweetyj »

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier, maar ik val maar meteen met de deur in huis.
Ik heb een Dalmatiër reu van (bijna) 11 maanden nu, sinds een half jaar is hij (bijna op de kop af) om de 2 maanden ziek. Hij weigert zijn eten ineens, soms aan de diarree, overgeven.. De eerste keer had hij koorts, hij hoeft toen een prik gekregen en we zijn van voer gewisseld.. De tweede keer heeft hij ook weer een prik gekregen tegen misselijkheid en wat pilletjes, da dacht dat het misschien aan het voer lag, maar wilde nog even afwachten omdat het natuurlijk een jonge hond is, nu sinds een week of drie is hij wéér ziek. Het ziektebeeld is steeds hetzelfde, maar het lijkt wel steeds heftiger te worden. Eerst was het dus koorts en overgeven, de tweede keer is hij ook een beetje afgevallen, dit keer is hij in de afgelopen 2/3 weken al een ruime 4 kilo te licht (terwijl hij altijd goed op gewicht is geweest buiten het ziek zijn). We hebben dit keer bloed laten prikken, daar kwam niets uit, we zijn nu naar de da-praktijk in Oisterwijk geweest voor een endoscopie, toen is deze nog niet verleend omdat ze ook daar wilde kijken naar het voer, maar ik vond dat we dit al vaak genoeg gewisseld hebben en geprobeerd hebben..
Komende maandag gaan we weer naar Oisterwijk om alsnog de endoscopie te laten verrichten. Maar nu heeft de da echter ook gezegd dat hij misschien de ziekte van Addison heeft.. Ik zit inmiddels enigszins met mijn handen in het haar, kan iemand van jullie mij helpen?
Sorry als ik enigszins vaag ben, als ik nog dingen toe moet lichten hoor ik het wel.
Groetjes.
v.d. Zuidzijde Brave Basil [Chip]
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Re: Addison Disease?

Ongelezen bericht door sirene »

Is er wel al gedacht aan nier- of verteringsproblemen ? Ik dacht dat deze bij de dalmaat meer voorkomen, maar ik kan het mis hebben.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Tweetyj
geregistreerd lid

Blaasgruis is een veelvoorkomend probleem bij dalmaten, maar dat heeft hij sowieso niet (geen symptomen van, zou ook in het bloedonderzoek naar voren moeten komen) de endoscopie is nu eerst om te kijken naar een (chornische) maag-darmkanaal ontsteking en evt. wordt er dan ook bloed afgenomen om (afhankelijk van de endoscopie uitslag(en)) ook het onderzoek naar Addison te doen.
bandolero
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door bandolero »

Addison is vrij zeldzaam bij de hond (maar het kan dus wel),
het is perfect onder controle te houden met dagdagelijkse medicatie, maar die is niet goedkoop. (zou toch rond de 50 euro per maand rekenen, althans hier in België komt het ongeveer op zoiets neer, voor een hond van dergelijk formaat/gewicht).
Goldendelicious

Ongelezen bericht door Goldendelicious »

Tweetyj schreef:Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier, maar ik val maar meteen met de deur in huis.
Ik heb een Dalmatiër reu van (bijna) 11 maanden nu, sinds een half jaar is hij (bijna op de kop af) om de 2 maanden ziek. Hij weigert zijn eten ineens, soms aan de diarree, overgeven.. De eerste keer had hij koorts, hij hoeft toen een prik gekregen en we zijn van voer gewisseld.. De tweede keer heeft hij ook weer een prik gekregen tegen misselijkheid en wat pilletjes, da dacht dat het misschien aan het voer lag, maar wilde nog even afwachten omdat het natuurlijk een jonge hond is, nu sinds een week of drie is hij wéér ziek. Het ziektebeeld is steeds hetzelfde, maar het lijkt wel steeds heftiger te worden. Eerst was het dus koorts en overgeven, de tweede keer is hij ook een beetje afgevallen, dit keer is hij in de afgelopen 2/3 weken al een ruime 4 kilo te licht (terwijl hij altijd goed op gewicht is geweest buiten het ziek zijn). We hebben dit keer bloed laten prikken, daar kwam niets uit, we zijn nu naar de da-praktijk in Oisterwijk geweest voor een endoscopie, toen is deze nog niet verleend omdat ze ook daar wilde kijken naar het voer, maar ik vond dat we dit al vaak genoeg gewisseld hebben en geprobeerd hebben..
Komende maandag gaan we weer naar Oisterwijk om alsnog de endoscopie te laten verrichten. Maar nu heeft de da echter ook gezegd dat hij misschien de ziekte van Addison heeft.. Ik zit inmiddels enigszins met mijn handen in het haar, kan iemand van jullie mij helpen?
Sorry als ik enigszins vaag ben, als ik nog dingen toe moet lichten hoor ik het wel.
Groetjes.
Tussen zeggen en goed onderzoek zit nog een heel verschil wat betreft een eventuele diagnose Addison. Lijkt mij uiterst onwaarschijnlijk en daar had dan gericht bloed- en urineonderzoek op moeten plaatsvinden.
http://www.tollertales.nl/gezondheid/addison

Wat voor voeding geef je? Heb je ooit al eens geëlimineerd, al dan niet vers of gekookte voeding? Vaak kan een holistisch dierenarts goed ondersteunen, waar regulier ophoudt qua voeding en andere zienswijzen.
Tweetyj
geregistreerd lid

Ja, we willen maandag evt ook onderzoek daarnaar laten doen, wil eerst horen wat da te zeggen heeft, hoe waarschijnlijk ze het acht.
Hij krijgt KVV, heeft eerst puppy-totaal gekregen, krijg nu 100% rund met vaak wat gekookte groenten en soms wat fruit (fruit vaak als tussendoor, groenten door zijn maaltijd heen)
Goldendelicious

Waarom 100% rund? Het is (juist voor een pup ook) beter om te wisselen met diersoorten, aangezien elke diersoort zijn eigen aminozuren en vitamine- en mineralenpatroon heeft. Vaak is de calciumbron van rund zonder premix enkel runderstrot. Dat is niet volwaardig en heeft ook invloed op de stofwisseling. Persoonlijk zou ik rap wisselen met als je KVV voert goede betrouwbare merken, met een niet te hoog vetpercentage. Verder (als het addison al zou zijn...) is het nuttig om regelmatig door de week heen algen bij te geven. Maar in dit geval van enkel 100% rund zou ik eerst gevarieerder gaan voeren.
Goldendelicious

Tweetyj schreef:Ja, we willen maandag evt ook onderzoek daarnaar laten doen, wil eerst horen wat da te zeggen heeft, hoe waarschijnlijk ze het acht.
Hij krijgt KVV, heeft eerst puppy-totaal gekregen, krijg nu 100% rund met vaak wat gekookte groenten en soms wat fruit (fruit vaak als tussendoor, groenten door zijn maaltijd heen)
Nog even hierop inhakend buiten de eenzijdige voeding die eventueel ook tot stofwisselingsstoornissen kan leiden ....een mondelinge diagnose zonder goed bloed- en urineonderzoek zou ikzelf nooit en te nimmer als vaste diagnosestelling accepteren. Er komt nogal wat bij kijken om Addison of bijv. Cushing goed bevestigd te krijgen, waaronder een gerichte cortisolbepaling uit bloed en urine en een ACTH test, naast schildklieronderzoek en algemeen geriatrisch profiel. :wink: Voordat zomaar medicatie wordt verstrekt op basis van een mondelinge diagnose, die een verdere bijnierfunctie om zeep helpen, is dit wel iets om goed over na te denken. Daar is jouw hond nog erg jong voor.
Tweetyj
geregistreerd lid

Zijn voer komt wel degelijk van een betrouwbare leverancier, we hebben hem enkel op rund gezet omdat hij het totaalvoer erg vaak liet staan en we vermoeden dat hij een (lichte) allergie heeft voor lam. Verder wisselen we af en toe ook wel eens af wat betreft vlees, rund is gewoon de basis waar we vaak vanuit gaan. Dit werkt voor ons goed, dit hebben we ook overlegd met anderen.
En je hebt gelijk, ik wil ook wel degelijk een bloed- en/of urineonderzoek als er niets uit de endoscopie voortkomt, maar ik wil gewoon óók weten wat da ervan denkt..
Badu
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Badu »

Heb je zijn problemen met de fokker besproken?
Afbeelding
'alles van waarde is weerloos' Lucebert

De nakers..., óók op FB :)
Tweetyj
geregistreerd lid

Ja, die weet ook niet goed wat het is.. Is druk aan het meedenken en googlen, maar we blijven zoekende tot nog toe..
Tweetyj
geregistreerd lid

Ja, we zijn nog zoekende, wachten eerst de endoscopie af maandag en dan gaan we verder in overleg zegmaar.
Maar dat is inderdaad ook iets waar ik aan zit te denken, dankjewel!
Iedereen bedankt trouwens voor de hulp/het meedenken!
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”