Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Een aanvulling op ons gezin

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Mieke-Bo

Een aanvulling op ons gezin

Ongelezen bericht door Mieke-Bo »

Hey hoi hallo,

Ik zoek een aanvulling op ons kleine gezin. Zal even kort omschrijven.

1 rode kater (castraat) van 5, 1 rode kitten (poes)..
En een Friese stabij van bijna 2. (16 mei)
En ik :mrgreen:
Er komen geen kinderen.

Wat ik zoek:
Middel groot zodat er lekker samen gespeeld kan worden.
Een hond die baas gericht is.
Een hond die kan speuren, en flexibel en actief genoeg is voor andere actieve sporten.
Geen sierhondje of showhondje, het moet de uitstraling van een werkhond hebben.
qua trimmen, paar keer per week een borstelbeurt moet voldoende wezen. Ik wil mijn focus leggen bij het actief zijn en niet een zere rug krijgen van het kammen en knippen of in de schrik schieten als het diertje op een moddersloot afvliegt.
Geen neuroot en in huis gewoon rustig, mag uiteraard zijn gekke momenten hebben maar ik word zelf onrustig van onrustige honden.

Wat ik graag wel meer wil zien is wat ik nu mis bij bo is de waaksheid buiten! Bo is een fijne beschermde hond maar mensen zien hem als doetje. Op sommige momenten voel ik mij ook niet veilig omdat hij achter mij gaat staan en ik hem moet redden. Al weet je nooit wat ze doen als er echt wat gebeurd, het nieuwe hondje mag wat meer zelfvertrouwen en zekerheid uitstralen!

Citaat uit het pup verwelkom topic in 2014 wat betreft de wetterhoun waarom ik denk dat die niet geschikt is.
Mieke-Bo schreef: Ze staan erom bekend erg volhardend te zijn en ik heb al een hond die erg volhardend in gedrag is. Hun karakter is goud maar als ik de weilanden door trek en hond 1 moet nog afmaken waar hij mee bezig is en hond 2 besluit zijn instinkt zo te uiten dat ik mij in tweeën moet splitsen. Dat word lastig.
Een goede consequente opvoeding kan voor gezorgd worden, trainingen op de club ook maar hun karakter is hun karakter.. Overigens zie ik nu ook dat ik mij telkens inlees op best heftig jagende rassen. Word echt nog een klus! Wat wil ik, wat is haalbaar en realistisch! Ik wil echt niet na enkele maanden een herplaatser aanbieden namelijk!
Ik hoef absoluut geen hond van de bullen kant, dat is totaal niet mijn gebied.

Ik hoop dat jullie met mij mee willen denken, zodat ik het juiste gezinslid mag verwelkomen in 2014...

Warme groet,
Mieke
Laatst gewijzigd door Mieke-Bo op 12 dec 2013 17:52, 1 keer totaal gewijzigd.
semmyboy
Zeer actief
Mijn ras(sen): De duitse herdershond!
Aantal honden: 2

Re: Een aanvulling op ons gezin

Ongelezen bericht door semmyboy »

Een duitse herder?
Die van mij is aardig waaks.
Hij is lekker sportief, maar rustig in huis.
Zijn uiterlijk schrikt andere vaak wel af. (Zelf vind ik dit minder leuk)
Leer nooit een taal af, die je zelf niet spreekt!
Afbeelding
[/URL]Afbeelding[/url]
Marloes*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Marloes* »

Hollandse herder wellicht? Zijn ook wel hele angstige van maar horen wel zelfverzekerd te zijn. Ik ken er een paar bij mij in de buurt en dat zijn 3 hele leuke vrije honden die wel iets gereserveerder zijn dan onze golden retriever maar zeker in zijn om te spelen met andere honden en die genoeg hebben aan fietsen/speuren tiijdens de wandeling en agility/andere hondensport. Helaas ook 1 hele angstige, maar dat is volgens mij niet de bedoeling met een Hollandse Herder.
Uiterlijk zal denk ik wel iets minder afschrikken dan dat van een Duitser of Mechel, zeker als je het over een langhaar hebt, maar wel meer dan dat van een stabij :mrgreen:
Mieke-Bo

Naar het passende ras ben ik opzoek, het liefst natuurlijk een pup maar loopt er een herplaatser tegen mijn lijf waar ik verliefd op word is die ook welkom!
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Ik moest ook gelijk aan een Wetterhoun denken. Dat zullen mensen minder snel zien als een doetje, al zijn ze dat soms wel :engel:

Overigens heb ik 2 Tollers, qua formaat hetzelfde als een Stabij maar ik voel me best veilig met die twee hoor. Een zelfverzekerd exemplaar zou ook een optie kunnen zijn?
bandolero
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door bandolero »

viszla of weimaraner?
(alleen ontbreekt het afschrik en waak gedeelte daar wel wat bij).
Kunnen ook rustig zijn in huis (indien ze dit vanaf het begin geleerd wordt)
bandolero
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door bandolero »

En euh, pitbull of Amstaff?
Zijn ook actief genoeg, rustig in huis, en schrikken af :)
Al zijn die misschien wel wat moeilijker met andere honden natuurlijk...
Char7
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgeback
Contacteer:

Ongelezen bericht door Char7 »

Ridgeback?? Misschien niet middelgroot maar verder past hij prima binnen je rijtje.
Mieke-Bo

De herder kant vind ik ook hele mooie honden! Ik ga eens informatie opzoeken over de bovengenoemde hollandse en duitse herder.
Zat er niet erg veel HD in de herder? Meen van de zomer gehoord te hebben dat er nog amper HD vrije Duitse herders gefokt worden.

Pittbull en Amstaff word hem niet, niet mijn type hond.

Rottweiler vind ik weer to much, die laat ik ook niet zo lekker makkelijk los.

viszla, weimarane, Ridgeback ook allemaal leuke rassen! Ga ik ook even wat meer research naar doen!
Dank tot zover voor alle reacties.
Laura84
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
Contacteer:

Ongelezen bericht door Laura84 »

Ik zeg idd ook een Hollander, weinig gedoe met gezondheid en 3 vacht variëteiten. Ze zijn waaks, sportief maar kunnen ook zeker met een dagje minder. Ze houden van uitdaging en variatie, over het algemeen genomen niet gigantische uitblinkers in g&g omdat ze dat saai vinden maar ze zijn briljant in aanlegsporten (speuren, hoeden).

Mocht je ze live willen zien ben je sowieso altijd welkom om de 2 langharen van mij te komen zien, begin volgend jaar hebben we een wandeling waar hoop ik alle 3 de variëteiten aanwezig zijn maar sowieso de kort en de langhaar. We lopen dan in de buurt van de veluwe dus volgens mij makkelijk kennis maken

edit: spelfout
Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka
Afbeelding
*Petra*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse Terrier en de Hollandse Herdershond Langhaar
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door *Petra* »

ik zeg ook de hollander, ze zijn niet hyper, wel waaks, willen werken als je de goede motivatie voor ze hebt. gewoon een heerlijke hond :D
Afbeelding

een dag niet gelachen om je hond, is een verloren dag.
Jeannettebo
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jeannettebo »

Ik denk dat de meeste herders wel passen, hollander, Belg, Duitser maar ook uit andere contrijen.
Afbeelding
thom
Zeer actief
Mijn ras(sen): Portugees 'straatschoffie'.
Contacteer:

Ongelezen bericht door thom »

Nanna schreef:Zoek je een reu of een teef?
Als een reu bij je hond kan is Adas misschien wel wat ;-)

Leeftijd: 4 jaar
Geslacht: reu
Hoogte: ong. 53 cm
Karakter: Adas is op straat gevonden. Hij is een vrolijke en blije hond. Hij wordt graag aangehaald en staat graag aan je zijde. Adas is liefdevol en vriendelijk naar iedereen. Ook is hij een hond die trouw en loyaal is. Hij is leergierig ingesteld. Adas is een zachtaardige hond. Hij is redelijk energiek. Adas kan goed met andere honden, katten en kinderen overweg.

Afbeelding
Waar haal jij toch altijd die leuke honden vandaan ??
Afbeelding
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Pongek schreef:ik zeg ook de hollander, ze zijn niet hyper, wel waaks, willen werken als je de goede motivatie voor ze hebt. gewoon een heerlijke hond :D
Je hebt anders hele hypere Hollanders (mijn wijlen Marouck bijvoorbeeld).
Maar ik zeg ook Hollander :wink:
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Mieke-Bo

Ik denk dat het een beetje uitvergroot word, dat waakgedeelte. En als je er met 2 loopt voel je je sowieso al wat sterker. Waakhond aan huis heb ik niet nodig.

Ik merk dat ik er al moeite mee heb om duidelijkheid te geven aan degene waar ik hulp vraag, het forum dus.
Denk dat de zin: Wel een hond die beschermend over zijn baas is en voor zijn baas gaat staan bij dreigende situaties beter past. Bo, mijn huidige held die kruipt achter mij weg. (stabij word ook wel sta mij bij genoemd hihi)

Wat ik altijd meegekregen heb is het stukje dat herders politie pak honden zijn en daarvoor voornamelijk ingezet worden, in de normale huiselijke kringen zijn het de waakhonden op terreinen die de boeven moeten pakken.
Maar zoals ik al zei, ik ga research doen. Wil wat honden gaan bezoeken en kreeg die kans ook al aangeboden van een forumlid. Een verre reis heb ik er wel voorover. Dan kom je in neutraal gebied, en met een vreemde praat het anders als met een bekende. Wellicht dat mijn vooroordelen als sneeuw voor de zon verdwijnen en denk: Ja! Dit is de aanvulling...
Maar dat moet ik gaan ervaren! Ben de mensen wel erg dankbaar die mij helpen in deze zoektocht en hun huis en hond openstellen.

Als iemand nog iemand weet met een Weimarane en die staat open voor bezoek dan houd ik mij vriendelijke aanbevolen!

Jammer dat je bij een foute in het nest een hittepetit kan treffen maar de Australian shepherd vind ik ook geweldig! De mini lassie, ook mooie honden. Heidewachtel, Groenendealer, welsh/engelse springer spaniël zijn ook rassen wat erg naar mijn hart ligt. Stralen dan wel geen waaksheid uit maar ik ben er ook nog niet uit of het rassen zijn die voor de baas springen zegmaar. Feit is wel dat ik de mogelijkheid heb om dagelijks actief in de weilanden aan het werk te gaan dus dat is een bijkomend voordeel voor zeer gedreven werkhonden.
Jeannettebo
Zeer actief

Ik denk dat je dan een heel beperkt beeld hebt van herders, en ze in mijn ogen tekort doet...
Ja je moet zeker wat met ze ondernemen, maar dat hoeft niet per se pakwerk te zijn.
Ik doe ook geen pakwerk etc met Layla, mijn Mechelse herder. Ik heb voor een herder gekozen omdat ik een flink actieve hond wilde om lekker mee aan de slag te kunnen en stevige wandelingen mee te kunnen maken
Afbeelding
Mieke-Bo

Jeannettebo schreef:Ik denk dat je dan een heel beperkt beeld hebt van herders, en ze in mijn ogen tekort doet...
Ja je moet zeker wat met ze ondernemen, maar dat hoeft niet per se pakwerk te zijn.
Ik doe ook geen pakwerk etc met Layla, mijn Mechelse herder. Ik heb voor een herder gekozen omdat ik een flink actieve hond wilde om lekker mee aan de slag te kunnen en stevige wandelingen mee te kunnen maken
Daarom ben ik blij met een plek zoals hier, ik wil geen enkele hond te kort doen vandaar mijn uitgebreide zoektocht. Je hebt een beeld in je hoofd met wat je ongeveer wilt en nu de tijd en energie nemen om dat langzaam bij te schaven en dan hopelijk de juiste keuze te maken.
Jeannettebo
Zeer actief

Juist in jouw omschrijving vind ik dus een herder juist bij uitstek passen.
Afbeelding
Mieke-Bo

Jeannettebo schreef:Juist in jouw omschrijving vind ik dus een herder juist bij uitstek passen.
Dankjewel, wat een gave honden vallen er allemaal onder het kopje "herder"...

Leer steeds meer! :I:
Plumeau
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 leen-shelties en 1 leen-collie

Ongelezen bericht door Plumeau »

Mieke-Bo schreef:...Jammer dat je bij een foute in het nest een hittepetit kan treffen maar de Australian shepherd vind ik ook geweldig! De mini lassie, ook mooie honden. Heidewachtel, Groenendealer, welsh/engelse springer spaniël zijn ook rassen wat erg naar mijn hart ligt. Stralen dan wel geen waaksheid uit maar ik ben er ook nog niet uit of het rassen zijn die voor de baas springen zegmaar. Feit is wel dat ik de mogelijkheid heb om dagelijks actief in de weilanden aan het werk te gaan dus dat is een bijkomend voordeel voor zeer gedreven werkhonden.
De schotse herdershond ken ik als een hond die toont als doetje, maar ondertussen wel met de haren omhoog in het donker tussen baasje en bedreiging gaat staan... Ik denk dat de meeste herders dat wel hebben. Qua speuren heb ik zelf geen ervaring, op het spontaan zien volgen van een egelspoortje na ;)
Het weekendbaasje van Salina, Pipra en Cayenne.
Het echte baasje van Jasmine (kat), Miss Piggy en Hartje (cavia). Mr en Mrs Blue, Lessa en Vanyel (parkiet)
Afbeelding
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Jeannettebo schreef:Juist in jouw omschrijving vind ik dus een herder juist bij uitstek passen.
Ik ook. Neig wel naar het advies teef, zeker omdat ik denk (staat er niet bij) dat Bo een reu is.
moosje
Zeer actief
Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd, Cão Lixeira Português, en een aantal part-time Chinese Cresteds
Contacteer:

Ongelezen bericht door moosje »

Een Shiloh Shepherd?
Zijn misschien te groot, dat wel.
Op www.shilohshepherds.nl kun je meer informatie vinden.
Afbeelding
In loving memory: Tara, Cheeco, Rinty, Kazan, Zarah, Shendor & Bleza

Dierenvoedselbank Amersfoort
Facebookpagina Dierenvoedselbank Amersfoort
Mieke-Bo

Dank voor de reacties! Goed om te horen dat de herder de beschermingsfactor bij zich draagt. Bo is inderdaad een reu.
Jeannettebo
Zeer actief

crutz schreef:
Ik ook. Neig wel naar het advies teef, zeker omdat ik denk (staat er niet bij) dat Bo een reu is.
typetje layla zou er wel gelukkig mee worden denk ik..
Afbeelding
Mieke-Bo

moosje schreef:Een Shiloh Shepherd?
Zijn misschien te groot, dat wel.
Op www.shilohshepherds.nl kun je meer informatie vinden.
vanmiddag eens op mijn gemak rond kijken op de site. Dankjewel voor het reageren!
kaatje888
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boomer & Maltezer.

Ongelezen bericht door kaatje888 »

Ik denk inderdaad ook dat een herder mooi zou passen.
Ik zou wel een teefje nemen omdat Bo een reu is.
Veel succes met zoeken :ok:
In liefdevolle herinnering
Binky 12-08-2000?, ?-?-2010 en Tycho 20-05-2006, 02-04-2014
Mieke-Bo

Het word een Teef, en dan wel 1 volgens de verenigingseisen met een stamboom. Dan kan ik dat ene nestje wat ik ooit nog wil gericht fokken en dus bijdragen aan een gezondere hond.
Bo moet ik nog laten castreren, daar wacht ik nog eventjes mee. Hij mag zich niet vermeerderen, dat heeft geen enkele zin en voegt ook niks toe.
lets have fun

Ongelezen bericht door lets have fun »

Wat vind je van de kelpie? Is qua formaat meer wat je zoekt denk ik.

http://www.ikelpie.com/het-ras/temperament.htm
Mit
Zeer actief
Mijn ras(sen): Een Roemeense krielkip

Ongelezen bericht door Mit »

Welsh Springer is een leuke hond. Zachtaardig, makkelijk op te voeden, wel een eigen karaktertje maar ook erg meegaand en wel met een flinke jachtpassie. Ik vind het heerlijke honden.
Afbeelding
Nawosh
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zuid Russische ovcharka

Ongelezen bericht door Nawosh »

Mieke-Bo schreef:Het word een Teef, en dan wel 1 volgens de verenigingseisen met een stamboom. Dan kan ik dat ene nestje wat ik ooit nog wil gericht fokken en dus bijdragen aan een gezondere hond.
Bo moet ik nog laten castreren, daar wacht ik nog eventjes mee. Hij mag zich niet vermeerderen, dat heeft geen enkele zin en voegt ook niks toe.
In dat castreren zou ik me dan ook nog even verder verdiepen als ik jou was :wink:
Groetjes, Marjan
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”