Gevonden op Facebook:
De beleidsmaker van de Sophia-vereniging die de hele rashondenwereld over zich heen kreeg vanwege zijn ongenuanceerde uitspraken in een interview naar aanleiding van de Amsterdam Winner Show is naar eigen zeggen schizofreen. 'Misschien heeft de omvang van het hele evenement ervoor gezorgd dat ik een aanval kreeg', vertelt hij aan de Telegraaf.
Frank Wassenberg beweert dat hij al een aantal jaren aan schizofrenie lijdt. Hij vertelt dat hij tijdens het interview plots zijn concentratie verloor, stemmen in zijn hoofd hoorde en hallucineerde. Nadien werd het alleen maar erger en begon hij taal uit te slaan die nergens op sloeg. 'Ik kon er niets aan doen', zegt hij. 'Ik bevond me in een gevaarlijke situatie. Ik heb geprobeerd mezelf onder controle te krijgen en ervoor te zorgen dat de wereld er niets van zou merken. Het spijt me enorm, maar het was sterker dan ik zelf was.'
'Het leven is niet eerlijk', verzucht de beleidsmaker. 'Iemand die schizofrenie niet begrijpt, zal gewoon denken dat ik dit allemaal verzin. Ik weet zelf heel goed dat het gewoon heel leuk is op de Amsterdam Winner Show, dat de meeste fokkers met veel kennis en inspanning mooie, gezonde honden op de wereld zetten en dat de door mij genoemde verschijnselen excessen zijn, waartegen de organisatie van de Winner maatregelen heeft getroffen. Alleen kwam dat er tijdens het interview niet uit. Men moet ook bedenken dat ik onder zware druk sta van de vele leken in de Sophia-vereniging, die de klok hebben horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt. Zij willen de media-aandacht die de Dierenwijzer ook heeft gekregen. Probeer dat maar eens voor elkaar te krijgen met genuanceerde uitspraken. Dat gaat dus niet lukken.'
Als beleidsmaker van de Sophia-vereniging fungeren is voor Wassenberg van levensbelang. 'Het is voor mij, met mijn aandoening, de enige manier om de eindjes aan elkaar te knopen. In een normale organisatie zou ik direct worden ontslagen en zou ik van een uitkering moeten rondkomen. Uiteraard had ik graag gezien dat ik bij de Tweede Kamerverkiezingen van 2012 was verkozen als kamerlid, maar dat is helaas niet gebeurd. Toen de Telegraaf mij vroeg om mee te werken aan een spraakmakend artikel was ik ongelofelijk trots', aldus Wassenberg. 'Helaas heb ik mij onvoldoende gerealiseerd dat ik wartaal zou gaan uitslaan.'