Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
diaree olé
Moderator: moderatorteam
- Mama Sanneke
- Zeer actief
diaree olé
Nu Luka is bij ons gekomen eind juli met diarée.
Het heeft bijna twee maand geduurd eer hij ervanaf was.
Stuur ik zo'n bon op voor een staaltje van Pedigree (Luka eet Royal Canin voor pups).
Krijg een zak van 3 kg thuis, ik dus even proberen.
Na twee dagen krijgt Luka gele diarée, het heeft me vijf dagen gekost om hem terug te genezen.
Nochtans heb ik voorzichtig geprobeerd met een beetje van het nieuwe voedsel.
Gebeurd dit nu vaker ?
Sanneke
Het heeft bijna twee maand geduurd eer hij ervanaf was.
Stuur ik zo'n bon op voor een staaltje van Pedigree (Luka eet Royal Canin voor pups).
Krijg een zak van 3 kg thuis, ik dus even proberen.
Na twee dagen krijgt Luka gele diarée, het heeft me vijf dagen gekost om hem terug te genezen.
Nochtans heb ik voorzichtig geprobeerd met een beetje van het nieuwe voedsel.
Gebeurd dit nu vaker ?
Sanneke
Sanneke, Bazinneke van Luka Poedelmans

Ik ben gewoon mezelf

Ik ben gewoon mezelf
- Roelfien
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Veel honden die niet zo goed gewend zijn aan wisselend voer krijgen inderdaad diareé zodra ze andere brokken krijgen. Ookal meng je het nog zo voorzichtig en laat je de overgang naar de nieuwe brok heel geleidelijk verlopen. Veel honden zijn gewoon gevoelig op hun maag en darmen. Ik heb dat zelf heel erg gehad met Beertje en Toby, maar sinds die twee vers vlees krijgen is de weerstand van hun maag/darmen heel erg verbeterd en kunnen ze veel beter tegen wisselingen.
Dus ik denk dat je gewoon, als je geen versvlees wilt voeren, moet zorgen dat je heel langzaam de hond laat wennen aan de nieuwe brok en dan dus een paar dagen diareé op de koop toe moet nemen.
Neem wel een goede brok en geen Pedigre Pall, want de kleur ontlasting zegt voldoende over de brok.
Dus ik denk dat je gewoon, als je geen versvlees wilt voeren, moet zorgen dat je heel langzaam de hond laat wennen aan de nieuwe brok en dan dus een paar dagen diareé op de koop toe moet nemen.
Neem wel een goede brok en geen Pedigre Pall, want de kleur ontlasting zegt voldoende over de brok.

Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
- Dingo
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herder
- mechelaar_fan
- Zeer actief
- Mama Sanneke
- Zeer actief
Ja het ging goed, tot opeens hij groene ontlasting kreeg, dus terug bij af zoals in het begin dat hij hier was.Dingo schreef:Waarom ben je van voer veranderd??? Deed je pup het niet goed op RC?
Hij krijgt dan medicatie en dan ging het goed tot ik die Pedigree thuis kreeg en dat natuurlijk wou proberen.
Je denkt dat een hond wel eens variatie wil.
Heb ook al geprobeerd met rijst en kip, daar kan hij ook niet tegen.
Ik ben al veel geadviseerd om vers vlees te gebruiken, kook je het dan eerst ?
Maar nu Luka zijn darmen eindelijk weer op plooi zijn hou ik het toch maar bij R.C.
Groetjes
dank voor jullie reacties.
Sanneke, Bazinneke van Luka Poedelmans

Ik ben gewoon mezelf

Ik ben gewoon mezelf
-
- Vaste gebruiker
Amber (14 weken) heeft ook veel last van dunne ontlasting. Dan is het weer goed en later weer niet. Ze eet soms ook bij mijn schoonouders en daar krijgt ze ander voedsel. Is dit verkeerd? En andere dingen zoals puppysnoepjes, iets om op te kauwen of een beetje melk? Kan dat kwaad?Roelfien schreef:...maar sinds die twee vers vlees krijgen is de weerstand van hun maag/darmen heel erg verbeterd en kunnen ze veel beter tegen wisselingen.
Bovenstaande wil ik ook wel weten. Werkt vers vlees goed, want dan ga ik dat zeker proberen. Zijn er ook nadelen?Mama Sanneke schreef:Ik ben al veel geadviseerd om vers vlees te gebruiken, kook je het dan eerst ?
-
- Zeer actief
Wat krijgt Amber nu eigenlijk?
Mijn hond staat vanaf pup af aan (vanaf het moment dat vast voedsel was toegestaan) op vers en ook zij heeft wel eens diarree gehad hoor. Weer iets van straat geschooid, een virusje etc. Maar niet van het eigen voer.
Versvleesvoeding hoef je in principe niet te koken. Het kan zijn dat het voor honden met een zéér gevoelig maag-darmstelsel de eerste dagen overgoten kan worden met kokend water (dit wel snel afbouwen en uiteindelijk rauw geven). Het is de bedoeling dat het maag-darmstelsel uiteindelijk leert omgaan met het andere, verse, voer. Versvleesvoeding is in verschillende kwaliteiten verkrijgbaar, het is even aankijken waar je hond het het beste op doet.
Als je de hond ineens overzet op vers, kan de hond ook even aan de diarree gaan, omdat het maag-darmstelsel dit niet gewend is. Hiervan hoef je niet te schrikken. Zolang de hond genoeg vocht binnen krijgt en de diarree niet al te lang aanhoudt, hoeft er op zich niets aan de hand te zijn.
Het enige nadeel dat ik heb ontdekt, is dat je een flinke vriezer moet hebben als je vers geeft, of je moet vlak bij de dierenwinkel wonen.
Ik weet niet wat voor melk je geeft. Koemelk is dacht ik niet zo goed, maar ik ben even kwijt wat daar ook al weer mee was. Mijn hond kreeg geitenmelk en dat ging wel goed.
Het kan inderdaad ook zijn dat je hond puppysnoepjes of de kauwkluiven niet zo goed verdraagt. Let er eens op wanneer je hond aan de diarree is (alleen als de pup bij je schoonouders is of ook op andere dagen?). Zorg in ieder geval dat, als je naar je schoonouders gaat, je eigen voer meeneemt en kijk het dan eens aan. Geef voorlopig ook niets meer tussendoor en let er op dat anderen dit ook niet doen.
Mijn hond staat vanaf pup af aan (vanaf het moment dat vast voedsel was toegestaan) op vers en ook zij heeft wel eens diarree gehad hoor. Weer iets van straat geschooid, een virusje etc. Maar niet van het eigen voer.
Versvleesvoeding hoef je in principe niet te koken. Het kan zijn dat het voor honden met een zéér gevoelig maag-darmstelsel de eerste dagen overgoten kan worden met kokend water (dit wel snel afbouwen en uiteindelijk rauw geven). Het is de bedoeling dat het maag-darmstelsel uiteindelijk leert omgaan met het andere, verse, voer. Versvleesvoeding is in verschillende kwaliteiten verkrijgbaar, het is even aankijken waar je hond het het beste op doet.
Als je de hond ineens overzet op vers, kan de hond ook even aan de diarree gaan, omdat het maag-darmstelsel dit niet gewend is. Hiervan hoef je niet te schrikken. Zolang de hond genoeg vocht binnen krijgt en de diarree niet al te lang aanhoudt, hoeft er op zich niets aan de hand te zijn.
Het enige nadeel dat ik heb ontdekt, is dat je een flinke vriezer moet hebben als je vers geeft, of je moet vlak bij de dierenwinkel wonen.
Ik weet niet wat voor melk je geeft. Koemelk is dacht ik niet zo goed, maar ik ben even kwijt wat daar ook al weer mee was. Mijn hond kreeg geitenmelk en dat ging wel goed.
Het kan inderdaad ook zijn dat je hond puppysnoepjes of de kauwkluiven niet zo goed verdraagt. Let er eens op wanneer je hond aan de diarree is (alleen als de pup bij je schoonouders is of ook op andere dagen?). Zorg in ieder geval dat, als je naar je schoonouders gaat, je eigen voer meeneemt en kijk het dan eens aan. Geef voorlopig ook niets meer tussendoor en let er op dat anderen dit ook niet doen.

Nai nauvalyë moica alasailarin...
-
- Vaste gebruiker
- Roelfien
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Versvlees moet je gewoon rauw geven. Dat is juist de kracht van vers vlees. Maar probeer het gewoon eens voorzichtig.
Voor de rest zou ik niet teveel knoeien met verschillende soorten brokken.
Als mijn honden bij iemand anders moeten blijven en ze eten daar ook, dan krijgen ze hun eigen voer mee. Juist om van slag raken van de darm te voorkomen. Natuurlijk, als het niet anders kan, krijgen ze wat die ander in huis heeft. Maar liever niet.
Hondenkoekjes, botjes en dergelijke zouden niet zo'n groot effect op de darmen van een hond mogen hebben, want het zijn extraatjes en ik neem aan dat ze dat maar een paar keer per dag krijgen, de koekjes dan.
Zelf zou ik met een pup, die aan de diaree is, gewoon stoppen met melk geven, even geen extraatjes geven zoals runderhuidbotjes en dergelijke. Geef dan maar kleine stukjes gekookte kip als lekkernijtje.
En ga eerst langs de dierenarts om uit te sluiten dat je hondje geen ziektes onder de leden heeft of last heeft van wormen.
Als blijkt dat dit allemaal geen probleem is, laat je dan niet het dure voer van de dierenarts aansmeren, maar zet de hond rustig over op versvlees of op een brok waar je echt een goed gevoel over hebt. En hou dat een aantal weken vol. Dan zou na een paar weken, 1 maand, de ontlasting goed moeten zijn. Zo niet, dan kun je altijd kijken naar iets anders.
Maar probeer al dat switchen te voorkomen, want juist brokken honden hebben vaak problemen als ze telkens iets anders krijgen. Daar zijn hun darmen niet op ingesteld.
En geef eens een tijdje geen tussendoortjes, dan weet je meteen of het daar wel of niet aan lag. (kipfilé is behoorlijk neutraal, dus dat kun je dan wel geven)
Voor de rest zou ik niet teveel knoeien met verschillende soorten brokken.
Als mijn honden bij iemand anders moeten blijven en ze eten daar ook, dan krijgen ze hun eigen voer mee. Juist om van slag raken van de darm te voorkomen. Natuurlijk, als het niet anders kan, krijgen ze wat die ander in huis heeft. Maar liever niet.
Hondenkoekjes, botjes en dergelijke zouden niet zo'n groot effect op de darmen van een hond mogen hebben, want het zijn extraatjes en ik neem aan dat ze dat maar een paar keer per dag krijgen, de koekjes dan.
Zelf zou ik met een pup, die aan de diaree is, gewoon stoppen met melk geven, even geen extraatjes geven zoals runderhuidbotjes en dergelijke. Geef dan maar kleine stukjes gekookte kip als lekkernijtje.
En ga eerst langs de dierenarts om uit te sluiten dat je hondje geen ziektes onder de leden heeft of last heeft van wormen.
Als blijkt dat dit allemaal geen probleem is, laat je dan niet het dure voer van de dierenarts aansmeren, maar zet de hond rustig over op versvlees of op een brok waar je echt een goed gevoel over hebt. En hou dat een aantal weken vol. Dan zou na een paar weken, 1 maand, de ontlasting goed moeten zijn. Zo niet, dan kun je altijd kijken naar iets anders.
Maar probeer al dat switchen te voorkomen, want juist brokken honden hebben vaak problemen als ze telkens iets anders krijgen. Daar zijn hun darmen niet op ingesteld.
En geef eens een tijdje geen tussendoortjes, dan weet je meteen of het daar wel of niet aan lag. (kipfilé is behoorlijk neutraal, dus dat kun je dan wel geven)
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
-
- Vaste gebruiker
Keurige drol vanochtend
Vanochtend heeft ze weer gewoon gepoept. Het is gewoon af en toe, tussendoor dat het fout gaat. En niet alleen als ze bij mijn schoonouders heeft gegeten. Ik geef haar tussendoor alleen een paar puppysnoepjes en ze heeft een kauwbot waar ze al 2 weken mee doet. Wat ik in elk geval wel heb ontdekt een aantal weken geleden is dat pedegree echt rotzooi is. O ja, kip met rijst werkt ook! Hoe zit het met Bonzo? Is dat ook minder goed voer? Wat ik ook heb gehoord is dat varkensvlees niet goed is. Klopt dat?
- mechelaar_fan
- Zeer actief
-
- Zeer actief
Vergeet even het 'supermarktvoer'. Hoewel er vast honden zijn die er heel oud op worden, ben ik er absoluut tegen.
Rauw varkensvlees kán besmet zijn met auzjeski. Daarom wordt dit zwaar afgeraden.
Bepaal eerst wat je de hond wilt geven; brok, vers/barf of een combi hiervan. Lees verder veel op voedingsforums, zodat je kunt lezen hoe anderen over een bepaald merk denken. Ongetwijfeld zul je daarna nog steeds veel vragen hebben, en die kun je natuurlijk altijd stellen
.
Rauw varkensvlees kán besmet zijn met auzjeski. Daarom wordt dit zwaar afgeraden.
Bepaal eerst wat je de hond wilt geven; brok, vers/barf of een combi hiervan. Lees verder veel op voedingsforums, zodat je kunt lezen hoe anderen over een bepaald merk denken. Ongetwijfeld zul je daarna nog steeds veel vragen hebben, en die kun je natuurlijk altijd stellen

Nai nauvalyë moica alasailarin...
-
- Zeer actief
Bonzo is ehhh... kwalitatief vergelijkbaar met Pedigree. Bagger dus.
Rauw varkensvlees wordt inderdaad niet verstandig geacht. Sowieso zou ik in jouw geval beginnen met, als je vers wilt gaan voeren, een goede, complete versvleesvoeding. Daar zit vanzelf geen varkensvlees in. en wel alles wat je pup nodig heeft
Dat geeft je dan wat tijd om eraan te wennen en dan kun je altijd nog gaan kijken of je echt alles rauw en zelf samengesteld wilt gaan geven, en je daar eerst goed in verdiepen (want dat is dan wel nodig).
Wil je toch een brok geven, lees dan eerst goed zoals Janet al zei op diverse forums. Van de meningen van anderen kun je best veel leren, al moe je niet direct alles geloven natuurlijk. Brokken die in de supermarkt worden verkocht zijn in het algemeen eigenlijk sowieso niet best van kwaliteit. In de dierenspeciaalzaak is ook niet alles ok, maar daar liggen als je ze weet te vinden ook wel fatsoenlijke brokkenmerken.
Rauw varkensvlees wordt inderdaad niet verstandig geacht. Sowieso zou ik in jouw geval beginnen met, als je vers wilt gaan voeren, een goede, complete versvleesvoeding. Daar zit vanzelf geen varkensvlees in. en wel alles wat je pup nodig heeft
Dat geeft je dan wat tijd om eraan te wennen en dan kun je altijd nog gaan kijken of je echt alles rauw en zelf samengesteld wilt gaan geven, en je daar eerst goed in verdiepen (want dat is dan wel nodig).
Wil je toch een brok geven, lees dan eerst goed zoals Janet al zei op diverse forums. Van de meningen van anderen kun je best veel leren, al moe je niet direct alles geloven natuurlijk. Brokken die in de supermarkt worden verkocht zijn in het algemeen eigenlijk sowieso niet best van kwaliteit. In de dierenspeciaalzaak is ook niet alles ok, maar daar liggen als je ze weet te vinden ook wel fatsoenlijke brokkenmerken.
Groetjes, Marielle, Sirena, Diaz, Rios en Boeli!

Voor altijd in onze herinnering... Vigo (+02-11-2012); Esperanza (+19-06-2012); Ferro (+04-08-10); Grandi (+15-01-09); Moya (+01-02-08 ); Berta (+27-11-06); Ymke (+04-07-06); Nora (+02-12-05)
Voor altijd in onze herinnering... Vigo (+02-11-2012); Esperanza (+19-06-2012); Ferro (+04-08-10); Grandi (+15-01-09); Moya (+01-02-08 ); Berta (+27-11-06); Ymke (+04-07-06); Nora (+02-12-05)
- MissTique
- Actief
- Contacteer:
-
- Zeer actief
- Contacteer:
ook wij hadden er een die de hele tijd aan de diarree was zodra hij iets anders ook al was het maar een brokje te eten kreeg.
we zijn toen overgegaan op versvlees, Duck en nu perfect. Hij zit nu op de brokken van proplan en dat kan ik je ook heel goed aanraden. De pro plan lam en rijst.
pedigree is niet super slecht maar geen kwalitatief goed voer voor een hondje met gevoelige darmen.
bonzo is bagger echt super slecht, hetzelfde als blikvoer en dergelijke.
probeer gewoon eens een weekje versvlees, echt waar je zult zien dat het beter gaat !!!!
Maria.
we zijn toen overgegaan op versvlees, Duck en nu perfect. Hij zit nu op de brokken van proplan en dat kan ik je ook heel goed aanraden. De pro plan lam en rijst.
pedigree is niet super slecht maar geen kwalitatief goed voer voor een hondje met gevoelige darmen.
bonzo is bagger echt super slecht, hetzelfde als blikvoer en dergelijke.
probeer gewoon eens een weekje versvlees, echt waar je zult zien dat het beter gaat !!!!
Maria.
-
- Actief
Hoi Sanneke,
Varkensvlees is ERG slecht, niet geven dus. Inderdaad; zoek een goede complete
vers-vleesvoeding. Er zijn verschillende (Energique, Rodi, smuldier, Prins heeft
tegenwoordig ook diepvries, Bibi en zo zijn er nog een paar)
NIET ontdooien in de magnetron! Daarmee dood je nu net de juiste goede
bacterien die de ingewanden van je hond zo nodig hebben.
Melk is niet goed (geitenmelk gaat nog wel goed hoor) maar yoghurt is wat
beter en dan de biogarde yoghurts. (Er zijn zelfs al hondenyoghurs op de markt!)
Dit zuivert ook heel goed.
Houd dit 1 week vol. En als je daarnaast toch een brok wil blijven voeren
en ik geef toe; dat is veel gemakkelijker onderweg, op reis, vakanties, uit logeren,
maar voor jezelf ook, dan is dat natuurlijk prima en je eigen keuze.
Maar zoek dan wel een goede brok uit (en dat hoeft echt niet de duurste te zijn).
Ikzelf ben er een voorstander van om mijn hond zo weinig mogelijk chemicalien,
bindmiddelen, houdbaarheidsmiddelen etc te geven en in geexpandeerde
brokken (de krokant gebakken brokken) is dat wel vaak zo.
Bij de ene wat minder dan bij de ander, maar mijn voorkeur gaat uit naar een geperste
brok. Deze worden tijdens de productie minder verhit en hoeft er minder
achteraf chemisch te worden toegevoegd. Ook hierin heb je meerder keuzes
(zij het wat minder) maar Biofood heeft een geperste brok (maar ook best goede
krokante hoor) maar Farmfood is ook een geperste brok.
Met 2 versvleesdagen ('smorgens EN 'savonds en achter elkaar; dus maandag
en dinsdag bijvoorbeeld) in de week, een paar keer wat yoghurt
en een geperste brok (ik heb gekozen voor Farmfood) heb ik mijn hond en de 3
andere in mijn familie
eindelijk waar ik hebben wil; geen ontlastingsproblemen meer, en 2 daarvan hadden
nogal wat huidklachten. We hebben wel even geduld moeten hebben hoor; als
zo'n hondenlijfje gaat ontgiften komen er eerst nog heel wat andere problemen
(schilfers etc) naar boven (en troep naar buiten, dus eerst werd de diaree wat erger)
maar switch niet te snel over; geef het lijfje minstens een maand of 2 de tijd
te ontgiften.
Misschien heb je hier iets aan?-)
Ik hoor het wel!
Varkensvlees is ERG slecht, niet geven dus. Inderdaad; zoek een goede complete
vers-vleesvoeding. Er zijn verschillende (Energique, Rodi, smuldier, Prins heeft
tegenwoordig ook diepvries, Bibi en zo zijn er nog een paar)
NIET ontdooien in de magnetron! Daarmee dood je nu net de juiste goede
bacterien die de ingewanden van je hond zo nodig hebben.
Melk is niet goed (geitenmelk gaat nog wel goed hoor) maar yoghurt is wat
beter en dan de biogarde yoghurts. (Er zijn zelfs al hondenyoghurs op de markt!)
Dit zuivert ook heel goed.
Houd dit 1 week vol. En als je daarnaast toch een brok wil blijven voeren
en ik geef toe; dat is veel gemakkelijker onderweg, op reis, vakanties, uit logeren,
maar voor jezelf ook, dan is dat natuurlijk prima en je eigen keuze.
Maar zoek dan wel een goede brok uit (en dat hoeft echt niet de duurste te zijn).
Ikzelf ben er een voorstander van om mijn hond zo weinig mogelijk chemicalien,
bindmiddelen, houdbaarheidsmiddelen etc te geven en in geexpandeerde
brokken (de krokant gebakken brokken) is dat wel vaak zo.
Bij de ene wat minder dan bij de ander, maar mijn voorkeur gaat uit naar een geperste
brok. Deze worden tijdens de productie minder verhit en hoeft er minder
achteraf chemisch te worden toegevoegd. Ook hierin heb je meerder keuzes
(zij het wat minder) maar Biofood heeft een geperste brok (maar ook best goede
krokante hoor) maar Farmfood is ook een geperste brok.
Met 2 versvleesdagen ('smorgens EN 'savonds en achter elkaar; dus maandag
en dinsdag bijvoorbeeld) in de week, een paar keer wat yoghurt
en een geperste brok (ik heb gekozen voor Farmfood) heb ik mijn hond en de 3
andere in mijn familie
eindelijk waar ik hebben wil; geen ontlastingsproblemen meer, en 2 daarvan hadden
nogal wat huidklachten. We hebben wel even geduld moeten hebben hoor; als
zo'n hondenlijfje gaat ontgiften komen er eerst nog heel wat andere problemen
(schilfers etc) naar boven (en troep naar buiten, dus eerst werd de diaree wat erger)
maar switch niet te snel over; geef het lijfje minstens een maand of 2 de tijd
te ontgiften.
Misschien heb je hier iets aan?-)
Ik hoor het wel!
Lieve groet van Eefy