Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Otiderm

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Peter27
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador
Aantal honden: 2

Otiderm

Ongelezen bericht door Peter27 »

Mijn lab heeft meestal 2 of 3 X per jaar last van haar oren. Dit wegens een voorliefde voor prut slootjes en modder poeltjes. Met de dierenarts had ik de afspraak dat ik gewoon een tube otiderm kon halen als ze weer last had. Het is goed te constateren want ze gaat eraan krabben en het stinkt.

Gisteren kreeg ik te horen dat dat niet meer mag zonder consult. Daar ben ik dus lekker mee. Worden dure oordruppels als ik ook elke keer een consult moet betalen. Thuis een voorraadje aanhouden mag ook niet.
Heeft iemand tips voor mij?

Sent from my LG-P760 using Tapatalk
blablabla :)
Caat*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Berger Piekhaar ;)
Aantal honden: 3

Re: Otiderm

Ongelezen bericht door Caat* »

Ik snap op zich wel waarom het niet zonder controle mag, als er een gat in het trommelvlies zit heb je een probleem als je otiderm zomaar gebruikt.
Afbeelding
Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Branka »

Oren schoonhouden met een oorreiniger. Verder restand Otiderm bewaren. Tuitje schoonmaken en zorgen dat je links en rechts niet wisseld. Wij kregen altijd 2 tubes mee, voor elk oor 1 en niet wisselen zodat je de besmetting niet van het ene oor naar het andere overbracht.
Maar oren schoonhouden en -maken na een zwembeurt. Voorkom je ook ellende mee.
Afbeelding
Peter27
Zeer actief

Oren schoonhouden heb ik.slechte ervaringen mee. Kreeg er juist sneller last van.

dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Ik gebruik voor Charlie en Niko Otalgan spray of druppels. Gewoon zoutoplossing voor mensen.
Bij een vies oor 2 x per week en het oor schoonmaken met een babydoekje.
Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door Branka »

Peter27 schreef:Oren schoonhouden heb ik.slechte ervaringen mee. Kreeg er juist sneller last van.
Mogelijk dat je dan reinigt als het niet nodig is? Wij maakten alleen schoon als we merkten dat de oren wat viezer werden. Daardoor had onze hond een stuk minder last van ontstoken oren.
Afbeelding
Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix

Ongelezen bericht door Lunatic »

Ik zou ook zeker laten checken wat er in het oor zit.
Luna heeft ook regelmatig last van haar oren, vorige week zijn ze weer eens gespoeld en is er meteen een swab genomen om te onderzoeken. Vorige keer had ze last van een schimmel en deze keer waren het bacterieën, daar heb je een compleet andere zalf voor nodig dus, zalven met de verkeerde zalf heeft dan totaal geen nut!
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
kipo
Zeer actief

Ongelezen bericht door kipo »

Eigenlijk mag geen enkele oorzalf zomaar meegegeven worden, vanwege de risico's bij schade aan het trommelvlies. Otiderm heeft daarnaast sinds dit jaar ook nog eens de beperking dat het alleen nog maar mag als er aangetoond is dat het de enige werkzame is. Maar als jouw da er op zich geen probleem mee heeft om een oorzalf zo mee te geven, zou je kunnen vragen of je ipv otiderm auribiotic mag hebben, die valt niet onder de nieuwe regels mbt antibiotica.
Peter27
Zeer actief

Dank je kipo. Kan ik wel eens proberen volgende keer.

Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix

Ongelezen bericht door Lunatic »

Peter27 schreef:Dank je kipo. Kan ik wel eens proberen volgende keer.

:scratch: Je vindt het dus belangrijker om zonder consult een zalf mee te krijgen dan dat je weet waarvoor en waarmee je moet behandelen?
De verkeerde zalf bij de verkeerde aandoening werkt niet, zonde van je geld dus :wink:
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
kipo
Zeer actief

Ongelezen bericht door kipo »

Lunatic schreef:
Peter27 schreef:Dank je kipo. Kan ik wel eens proberen volgende keer.

:scratch: Je vindt het dus belangrijker om zonder consult een zalf mee te krijgen dan dat je weet waarvoor en waarmee je moet behandelen?
De verkeerde zalf bij de verkeerde aandoening werkt niet, zonde van je geld dus :wink:
Nou, alle veterinair geregistreerde oorzalven bevatten een antibioticum, een antimycoticum (tegen schimmels) en een cortisonenpreparaat, dus je kunt die heel breed inzetten, alleen zie je bij de bacteriële oorinfecties zo nu en dan resistentie en dan kan het zijn dat een van de zalven niet geschikt is.
Ik ben het met je eens dat het geen onzin is om te laten bekijken wat de oorzaak is, zeker bij regelmatig terugkerende problemen, omdat er dan ook nog wel eens een andere onderliggende oorzaak kan zijn, zoals een te nauwe gehoorgang of allergie.
Peter27
Zeer actief

Er is al meerdere keren beoordeeld hoe het kan komen. Van oormijt tot voedsel allergie. Conclusie van de da is dat het komt door dagelijks natte flaporen en dat schoonmaak middeltjes niets toevoegen. Natuurlijk ga ik niet lopen miepen over een consult. Maar als ik 3x per jaar een consult en een tube mag afrekenen terwijl het probleem al bekend is vind in dat zonde. Geef ik liever ergens anders aan uit.

Daniela
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dwergteckel

Ongelezen bericht door Daniela »

Vraag bij je dierenarts om zure oordruppels (van volgens mij fabrikant Maxani). Schijnt goed te helpen bij honden die veel zwemmen en daardoor oorontstekingen krijgen. Zit verder geen AB in.
Afbeelding
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”