Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

het wordt steeds gekker lijkt het wel..........

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Re: het wordt steeds gekker lijkt het wel..........

Ongelezen bericht door laeken »

Deze is leuk!

Afbeelding

Of deze... :D :LOL:

Afbeelding
Afbeelding
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Tamara. schreef:Als je het plat slaat, is een jas met glitters niet direct zielig voor de hond nee, indirect wel omdat je daarmee de hond en het wezen hond belachelijk maakt. Vind ik dan :wink:
Toch wordt de hond door al die toeters en bellen anders neergezet dan een hond hoort te zijn: een levende paspop. Of je het wil of niet, uiteindelijk wordt een hond ook anders bekeken en behandeld. Misschien niet door de mensen die hier op het forum zitten en die het leuk vinden om hun hond een roze tutu aan te trekken en rond te rijden in een buggy maar ik kijk ook verder dan alleen de mensen die hier op het forum zitten en dat baart mij zorgen :schrik: En de tendens, op heeeeel veel vlakken, verandert voor honden en niet in het positieve.

Ik weet niet of het van deze tijd is. Domme mensen zijn van alle tijden. En domme mensen nemen een kind, een hond, een kat of een auto als accessoire.
Dat was 100 jaar geleden en dat is nog zo.
Een hond een tutu aantrekken vind ik ook raar. Maar als het dier verder goed verzorgd wordt, het juiste voer krijgt en lekker kan rennen, dan zal het aantrekken van een kledingstuk daar geen afbreuk aan doen.
Afbeelding
Badu
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Badu »

Tamara. schreef:Of je het wil of niet, uiteindelijk wordt een hond ook anders bekeken en behandeld. Misschien niet door de mensen die hier op het forum zitten en die het leuk vinden om hun hond een roze tutu aan te trekken en rond te rijden in een buggy maar ik kijk ook verder dan alleen de mensen die hier op het forum zitten en dat baart mij zorgen :schrik: En de tendens, op heeeeel veel vlakken, verandert voor honden en niet in het positieve.
Is reuzeleuk zo'n visie... hond wordt te kakken gezet door baasje tegenover - naar ik aanneem - andere honden/baasjes?
& wat als een hond ontdaan wordt van zijn ballen/eierstokken. Wordt hij/zij dan lekker geaccepteerd door de honden-goegemeente?

Neuh, maar da's niet on topic... denk ik :mrgreen:
Afbeelding
'alles van waarde is weerloos' Lucebert

De nakers..., óók op FB :)
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Nanna schreef:Als je 'over the top' jasjes niks vindt zou je eigenlijk ook geen mooie halsbanden en riemen moeten kopen maar alleen uiterst functionele. Donkerbruin leer, geen stiksels, geen overbodige fratsen. Halsband, riem, klaar. Puur functionaliteit.
En al helemáál geen tweede of God verhoede derde halsband. :hmmm:
Ik denk toch dat daar een paar anti-mooie-jasjes mensen de mist in gaan :engel:
Daar ga ik niet de mist in :mrgreen:
Ik heb een leren halsband met lijn (bruin) en een jachtlijntje voor Ita (en het zelfde had ik voor Rana).
Meer niet. :tongue:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Tamara. schreef:Diep- en diep triest vind ik het. Als je hond het al echt nodig heeft (al denk ik dat mensen het tegenwoordig eerder nodig vinden), waarom er dan meteen zo'n kermisattractie van maken? Het hele wezen hond wordt belachelijk gemaakt door er een wandelende swarovski paspop van te maken.
:ok:
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

Tara schreef:
renee-uk schreef:
Tara schreef:
renee-uk schreef: als je hond een jas kan gebruiken en je houdt van frutsels, waarom zou je het dan niet doen?
Omdat jij van die frutsels houdt, en dus niet omdat het voor de hond een meerwaarde heeft, terwijl dat eigenlijk wel het primair doel was.
het één sluit het ander niet uit hoor, jas voor functioneel frutsels voor het mooi.
ik zie het probleem nog steeds niet.

denk dat er heel wat dingen zijn die de baasjes mooi vinden en die voor de hond geen meerwaarde hebben.
hond kan ook wel van een oud bord eten, die hoeft echt geen leuke voerbak.
kan ook wel op een ouwe paardendeken slapen, hoeft echt geen mand.
en ga zo nog maar even door
Dat is ook allemaal helemaal waar hoor, natuurlijk maakt het die hond geen ruk uit of er wel of geen strass-steentjes of strikjes op zitten.
maar ik vind het dus een hellend vlak worden als je de esthetiek zwaarder laat wegen dan alleen maar of iets bij een vachtkleur past.
dat kan, maar jij bent niet de norm toch?
ik denk dat iemand dat gewoon heel fijn zelf moet weten en dat je, als je daar zo tegen bent, dat dan zelf maar gewoon niet moet doen.
problem solved, next!
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
laeken
Zeer actief

Nanna schreef:
ranetje schreef:
Nanna schreef:Als je 'over the top' jasjes niks vindt zou je eigenlijk ook geen mooie halsbanden en riemen moeten kopen maar alleen uiterst functionele. Donkerbruin leer, geen stiksels, geen overbodige fratsen. Halsband, riem, klaar. Puur functionaliteit.
En al helemáál geen tweede of God verhoede derde halsband. :hmmm:
Ik denk toch dat daar een paar anti-mooie-jasjes mensen de mist in gaan :engel:
Daar ga ik niet de mist in :mrgreen:
Ik heb een leren halsband met lijn (bruin) en een jachtlijntje voor Ita (en het zelfde had ik voor Rana).
Meer niet. :tongue:
Ik heb ook alleen maar ouwe, meest functionele meuk hoor ;-) Voor Tops een zwarte doodsaaie jas. Maar als iemand anders hun Whippet liever dezelfde jas aantrekt maar dan met swarovskisteentjes, heb ik daar geen problemen mee ;-)
Het verschil is dan toch ook alleen de kleur en de aankleding? Want dat vergeten veel mensen. Of een hond nu een functioneel zwart jasje aan heeft van 15 euro of een heel duur functioneel jasje van burberry is toch gewoon hetzelfde?
Afbeelding
Selene
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herders

Ongelezen bericht door Selene »

renee-uk schreef:
Selene schreef:
renee-uk schreef:gina had ook een jas, belachelijk voor een hond met zo'n dikke vacht, maar ze had er wel degelijk baat bij en daarom had ze hem ook.
ik heb wel bewust een rode uitgezocht, gewoon omdat ik die leuker vond dan een zwarte.
als je hond een jas kan gebruiken en je houdt van frutsels, waarom zou je het dan niet doen?
ben ik met je eens zoals je ook een leuke halsband uitzoekt maar honden verkleden als konijn en standaard in de herfst al binnen een pyjama aandoen vind ik toch het andere uiterste en ja die trend zie je internationaal steeds meer komen
je verkleed gina toch ook niet als een konijn?
dat wordt wel een stoffig konijn dan, denk niet dat gina nog in een pakje past of ik moet asjes lijmen :jank:
ohwwwwww fuck! sorry renee! :roos: te veel aan het doen tegelijk al mag dat geen excuus zijn
Linda, Rayos (*02/06/2011) en Shepherd (*30/11/2012)
Voor altijd bij me: Prado van Scalindjo (28-11-2010 - 30-09-2011)

Afbeelding

It doesn't matter if the glass is half empty or half full. Be thankful that you have a glass and grateful there is something in it

Lotgering en Tammenga afhalen in Amersfoort? http://www.allerlei-versvlees.nl/page/home
renee-uk
Zeer actief

laeken schreef: Het verschil is dan toch ook alleen de kleur en de aankleding? Want dat vergeten veel mensen. Of een hond nu een functioneel zwart jasje aan heeft van 15 euro of een heel duur functioneel jasje van burberry is toch gewoon hetzelfde?
ja precies, dat probeer ik ook al een half uur te zeggen ;)
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
renee-uk
Zeer actief

Selene schreef: ohwwwwww fuck! sorry renee! :roos: te veel aan het doen tegelijk al mag dat geen excuus zijn
geeft niks hoor :J:
Afbeelding

Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Tara schreef:Nee. :pffff:
Op de voor mijn appeltjegroene Henry te naaien knikkerzak (jaja, je hébt het beloofd) mag je overigens van mij los hoor, als het maar matcht met appeltjesgroen of met zwart. :mrgreen:
Ohhhhhhhhhh chips, vergeten! Terwijl ik vanochtend wel onze zelf-gebakken chiabatta in een ongebleekt katoenen knikkerzak heb gedonderd. Met rood randje :pffff: :mrgreen:

Knikkerzak voor Henry ga ik voor zorgen. Eerste kerstdag loop ik samen met Miep langs je huis denk ik, dan prop ik hem wel door je brievenbus heen. Je mag zwaaien als je me ziet lopen :mrgreen:
Selene
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herders

Ongelezen bericht door Selene »

renee-uk schreef:
Selene schreef: ohwwwwww fuck! sorry renee! :roos: te veel aan het doen tegelijk al mag dat geen excuus zijn
geeft niks hoor :J:
:lief: het was wel een beetje dom.....
Linda, Rayos (*02/06/2011) en Shepherd (*30/11/2012)
Voor altijd bij me: Prado van Scalindjo (28-11-2010 - 30-09-2011)

Afbeelding

It doesn't matter if the glass is half empty or half full. Be thankful that you have a glass and grateful there is something in it

Lotgering en Tammenga afhalen in Amersfoort? http://www.allerlei-versvlees.nl/page/home
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Tara schreef:
renee-uk schreef:
Tara schreef: Dat is ook allemaal helemaal waar hoor, natuurlijk maakt het die hond geen ruk uit of er wel of geen strass-steentjes of strikjes op zitten.
maar ik vind het dus een hellend vlak worden als je de esthetiek zwaarder laat wegen dan alleen maar of iets bij een vachtkleur past.
ik denk dat iemand dat gewoon heel fijn zelf moet weten en dat je, als je daar zo tegen bent, dat dan zelf maar gewoon niet moet doen.
problem solved, next!
Nee, ik ben inderdaad niet de norm. Daarom zeg ik ook wat ik er van vind. Had ik er misschien even een smiley bij moeten zetten?
Overigens kan ik in alle eerlijkheid zeggen dat ik niks voor de honden koop wat niet puur praktisch is, halsbanden hebben ze niet, en de lijnen waar ze aan uitgelaten worden zijn de goedkoopste die ik kon vinden. Eenvoudig is voor mijn struikrovers genoeg, het moet goed zijn, mooi interesseert me niet. Ze zijn al mooi genoeg van zichzelf.
Tja, dat dikgedrukte vond ik ook altijd van mijn collies. En aan Bonnie valt niks op te leuken, die is te lillek van der zelf. :mrgreen:
Maar nu Kyra kaalgeknipt door het leven moet, ziet ze er niet meer uit. Dus moet ik haar gewoonweg wat oppimpen om er nog wat van te maken. :lol1:
Afbeelding
Marion.

Tara schreef:
Marion. schreef:
Tara schreef:Nee. :pffff:
Op de voor mijn appeltjegroene Henry te naaien knikkerzak (jaja, je hébt het beloofd) mag je overigens van mij los hoor, als het maar matcht met appeltjesgroen of met zwart. :mrgreen:
Ohhhhhhhhhh chips, vergeten! Terwijl ik vanochtend wel onze zelf-gebakken chiabatta in een ongebleekt katoenen knikkerzak heb gedonderd. Met rood randje :pffff: :mrgreen:

Knikkerzak voor Henry ga ik voor zorgen. Eerste kerstdag loop ik samen met Miep langs je huis denk ik, dan prop ik hem wel door je brievenbus heen. Je mag zwaaien als je me ziet lopen :mrgreen:
Bel dan gewoon even aan, we zijn het grootste deel van de dag gewoon thuis namelijk. Krijg je nog een kop thee en een pot mayo voor de moeite ook.
Kijk ik eerst even of je geen visite hebt. Geen idee hoe laat we verwacht worden namelijk. Denk een uurtje of 2? Dan gooit Pieter me er ergens bij Figi uit denk ik, loop ik het laatste stukje.
renee-uk
Zeer actief

Tara schreef:
renee-uk schreef:
laeken schreef: Het verschil is dan toch ook alleen de kleur en de aankleding? Want dat vergeten veel mensen. Of een hond nu een functioneel zwart jasje aan heeft van 15 euro of een heel duur functioneel jasje van burberry is toch gewoon hetzelfde?
ja precies, dat probeer ik ook al een half uur te zeggen ;)
Dat ís ook hetzelfde, en het zal een hond echt jeuken hoe het jasje dat hij draagt er uitziet natuurlijk.
Alleen vind ik, mijn persoonlijke mening dus, dat dáár wel ongeveer de grenzen beginnen te vervagen van wat functioneel is en wat de eigenaar leuk vindt om naar te kijken. Zolang het praktisch aspect maar op blijft wegen tov het esthetisch is het mij allemaal om het even, maar zo gauw iemand bereid is om veel meer te betalen voor die kwikjes en strikjes, dan begin ik daar wel mijn bedenkingen bij te krijgen. :U:
ja maar waarom krijg jij daar dan bedenkingen bij, jij hoeft dat toch niet te betalen?
jij hebt misschien wel dingen waar die mensen dan weer geen cent aan uit willen geven :U:
Afbeelding

laeken
Zeer actief

Ik krijg meer mijn bedenkingen bij mensen die een godsvermogen betalen om een hippe hond te mogen bezitten dan bij mensen die hun geliefde hond een te mooi truitje aan doen dat eigenlijk te duur is en eigenlijk nergens voor nodig. Immers, die hippe honden worden gewoon om hun uiterlijk gekocht terwijl we hier praten over mensen die dol op hun hond zijn en die dan even iets te veel willen aankleden. Daar zit voor mij wel echt een verschil. Ik ben op dit moment liever een aangeklede Boemer dan een bully XXL pitbull van 2500 euro die bij god weet welke gek terecht komt puur om hoe hij eruit ziet en wat hij uitstraalt.
Afbeelding
Marion.

laeken schreef:Ik krijg meer mijn bedenkingen bij mensen die een godsvermogen betalen om een hippe hond te mogen bezitten dan bij mensen die hun geliefde hond een te mooi truitje aan doen dat eigenlijk te duur is en eigenlijk nergens voor nodig. Immers, die hippe honden worden gewoon om hun uiterlijk gekocht terwijl we hier praten over mensen die dol op hun hond zijn en die dan even iets te veel willen aankleden. Daar zit voor mij wel echt een verschil. Ik ben op dit moment liever een aangeklede Boemer dan een bully XXL pitbull van 2500 euro die bij god weet welke gek terecht komt puur om hoe hij eruit ziet en wat hij uitstraalt.
Ach. Ik vind dat Wawa's ook wel eens bij gekke poppedientjes terecht komen, puur om het popperige en het aankleden. Wel eens is eigenlijk te zacht uitgedrukt :ugh:

Maar goed. Wat een ander met zijn geld doet moeten ze zelf weten, maar ik vind een dikke auto op afbetaling kopen iets minder sneu voor de auot dan wanneer honden worden gekocht om hun imago.
Badu
Zeer actief
Contacteer:

renee-uk schreef:
Tara schreef:
Dat is ook allemaal helemaal waar hoor, natuurlijk maakt het die hond geen ruk uit of er wel of geen strass-steentjes of strikjes op zitten.
problem solved, next!
Precies :ok:

Net zoals een ieder zelf moet weten of ie Aldi brokken voert of niet :U:
Afbeelding

krullie
Zeer actief

Ongelezen bericht door krullie »

tja word het jasje minder functioneel van de strass steentjes?
Het oog wil ook wat. :pffff:
maar hiet is het gewoon een paardedeken voor de hond.
als het hem maar warm houd.
en zelfs liever niet, maar ik heb geen keus en gelukkig vind de hond het niet
erg.
ook heb ik liever de hond naakt lopen maar ik heb een tuig gekocht want
nadat hij artrose in de nek kreeg had ik weer geen keus.
dus als het maar functioneel is dan vind ik het best.
met of zonder strass steentjes. :mrgreen:
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Cleva schreef: Wel zou ik donders uitkijken met andere honden want het is natuurlijk vragen om ellende qua interactie.
Heb Charlie nog nooit zo opgefokt gezien als met twee chineesjes in jassen, afgezien van konijnen vlakbij.
Die zag volgens mij echt niet dat dat honden waren.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Cleva schreef: We hebben Eva een keer een trui aangetrokken. Twee seconden later vloog Cleo haar naar de strot. haha.

Oh, dat kan ze hier dan weer niets schelen. Had Charlie laatst een vuilniszak aan getrokken. Vond zij lollig (ritselde zo lekker met springen :mann: ) en de rest trok nog geen wenkbrauw op.

Afbeelding

:engel: Alleen is luisteren ook met jas aan niet optioneel.

Afbeelding
esenhazel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door esenhazel »

Tja, ieder z'n eigen ding. Als we allemaal hetzelfde zouden zijn was het of zwart/wit of bling bling met veel kleuren en franjes.
Dat ik m'n hond een jas aandoe omdat ze het ander koud heeft lijkt me toch minder erg dan dat ik het niet aandoe
en het arme beest op de stoep loopt te bibberen van de kou. En dat ik haar in een buggy stop omdat ze niet mag lopen?
Nee, 3 maanden in een bench stoppen is dan een beter idee :19:
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

Selene schreef:
dagmar88 schreef:
Selene schreef: het is geen pop en ook veel whippets lopen zelfs in de sneeuw zonder jas zonder dat het bibberige honden zijn :19:

Topsi draagt ook een jas en Nanna lijkt me er nu niet direct één voor poppenhondjes.
ik heb het niet over een dekje als het erg koud is maar over dit soort gekkigheid, hele outfits worden er verzonnen voor die honden inclusief mutsen. Dekje prima maar verder?

heeft de hond er last van denk je?
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Wat me opvalt is dat de paarden hier wel rondlopen met een winterjas aan. De paarden die achter mijn tuin lopen hebben allebei een soort deken om. Als dat maar niet tegen de kou is want als een whippet geen kleren aan hoeft in de kou dan lijkt het mij voor een paard helemaal overdreven...
Afbeelding
Jacq
Zeer actief
Mijn ras(sen): vubara
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Jacq »

mijn oudje heeft een coltrui aan 's avonds tijdens de wandeling.
maar dat is functioneel. als ik hem niet aandoe heeft ze gigantische
last van haar nekartrose 's nachts. die kou trekt erin.
ach, ik kan er wel om lachen om thuis eens zoiets aan te trekken.
alleen als de hond het ook niet erg vindt. niet dat ik het gedaan heb.
maar om met zoiets over straat te gaan, nee dat gaat me iets te ver.
Manu

Ongelezen bericht door Manu »

Veel te veel paarden worden overdreven ingepakt. Ze zijn op hun comfortabelst tussen -10 en +10.
Ik heb lang in een ruitersportzaak gewerkt, daar komen mensen in september al vragen om de dikste dekens want hij staat overdag wel 4 uurtjes buiten, ook als het waait.
Dit is weer een stukje vermenselijken. Ik trek mijn winterjas aan, dus paard krijgt deken op. Dan heb je ook nog het fabeltje dat het de vacht kort zou houden, dat doet het ook niet. Dat is het licht. En als we een lange winter hebben gehad, blijft de vacht volgende winter langer.

Dat was het stukje paard.

Voor honden vind ik het ook wel vermenselijken. Ligt er natuurlijk wel aan wat voor hond je hebt. Als je een teckel hebt met een bloot buikje in de sneeuw en je loopt je rondje van 10 minuutjes kan ik me voorstellen dat die zo'n winterjas met buikflapje best lekker vindt.
De meeste honden gaan toch hopelijk wel langer naar buiten en lopen zichzelf wel warm?
Met een Husky heb ik er gelukkig geen last van, sterker nog: hier vriest het nog tijdens onze ochtendronde, dus dan is onze lange wandeling. En aan het einde neemt meneer een duik in het water om even af te koelen :mrgreen:
YvetteJ
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruaanse Naakthond, Toypoedel
Contacteer:

Ongelezen bericht door YvetteJ »

Dat er steeds sneller allerlei kleren uit de kast getrokken worden dat zie ik ook inderdaad.
Ik sta regelmatig tegenover mensen die hun hond in de trimsalon komen afleveren, dan mag er niet teveel haar af, blijft er nog 1,5cm opzitten en krijgt ie een jas mee voor als ie weer naar huis moet want dan zal ie het wel koud hebben... Alsof die centimeter haar die eraf is gegaan het verschil maakt :hmmm: Mijn nakers lopen dan nog gewoon naakt buiten maar dat durf ik die mensen dan al helemaal niet meer te vertellen :LOL:
Mit schreef:Geloof overigens dat veel van die tutu's en alles goedkoper zijn dan een degelijke hurta jas hoor
Dit verbaasd mij ook! Iets normaals functioneels vinden voor je hond is veel moeilijker er stukken duurder dan een raar trouwpakje, paillettenjasje of weet ik wat voor koud stuk stof.

Maar al met al vind ik het wel leuk als ze er leuk uitzien tegen de tijd dat ze wat aanmoeten. Dit pak heb ik zelf gemaakt en ik vond dat bloemetje wel geinig erop, het is overigens wel de max hoor want met meer frutsels voel ik me zelf niet meer comfortabel over straat gaan, ik wil wel dat ze nog als normaal ervaren worden door de mensen die ik tegenkom.
Afbeelding
Groetjes Yvette

Chupa (2007)
Tobias (2008-2021)
Freek (2020)
Badu
Zeer actief
Contacteer:

YvetteJ schreef: Afbeelding
Die kraag :E:
Sagan wordt wel wat humeurig van een jas. Moet allemaal zacht & comfortabel zijn anders gaat hij heel raar lopen ook nog :O:
Afbeelding

YvetteJ
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruaanse Naakthond, Toypoedel
Contacteer:

Ongelezen bericht door YvetteJ »

Badu schreef:Sagan wordt wel wat humeurig van een jas. Moet allemaal zacht & comfortabel zijn anders gaat hij heel raar lopen ook nog :O:
En terecht :pffff:
Maar ik wil zelf ook altijd alles zo zacht mogelijk voor ze zodat het niet kan irriteren. Ik ben eigenlijk nooit 100% tevreden maar het wordt allemaal steeds beter dus er is nog hoop voor me :mrgreen:
Groetjes Yvette

Chupa (2007)
Tobias (2008-2021)
Freek (2020)
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”