Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Vraag vroege sterilisatie

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

dagmar88
Zeer actief

Re: Vraag vroege sterilisatie

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Tara schreef:Dit vind ik nou typisch een voorbeeld van een jong gecastreerde hond. Ik weet niet óf het zo is, maar op basis van hoe slungelig deze hond er uitziet durf ik er wel geld op in te zetten dat deze reu heel jong gecastreerd is.
:wink: Dat mini piemeltje zegt eigenlijk al genoeg. Heeft Pjotrtje ook.
Muk schreef: Doe mij maar een stabiele, uitgezwaarde hond in plaats van een volwassen, slungelige hond met puppengedrag.
Dat zeker. Wist het bij hem vooraf en dat was toch wel één van de redenen waarom ik hem in eerste instantie niet wilde houden.
Het is een zoet vrolijk ding hoor, maar mentaal op een jaar tijd amper "gegroeid".
Heb ook het idee dat andere honden vaak niet weten wat het nu is (geen pup, niet volwassen, geen reu, geen teef), ze veel onzekerder blijven en die combinatie nu niet echt uitnodigt tot normaal sociaal gedrag. Denk maar aan die zenuwpezige labradoodles die constant gepakt worden.
moosje
Zeer actief
Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd, Cão Lixeira Português, en een aantal part-time Chinese Cresteds
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door moosje »

Shendor was dan een reu, maar wel heel vroeg gecastreerd, hij was 9 maanden geloof ik.
Volgens de gedragstherapeuten en dierenartsen die hem gezien hebben heeft die vroege castratie absoluut invloed gehad op zijn angstagressie.

Bleza is ook erg jong gecastreerd, rond een half jaar volgens mij. Zij heeft ook mini-tepels, en is qua gedrag nog behoorlijk pupperig vind ik. Maar goed, ze is pas anderhalf, dus misschien moet ze gewoon nog volwassen worden.
Afbeelding
In loving memory: Tara, Cheeco, Rinty, Kazan, Zarah, Shendor & Bleza

Dierenvoedselbank Amersfoort
Facebookpagina Dierenvoedselbank Amersfoort
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

Tara schreef:Maar hé, ze wordt niet meer loops. Tel je zegeningen! :roll:
Ik heb veeeeeel liever een loopse Gina dan een lekkende Gina door incontinentie.

Maar goed, de volgende hond wordt hoogstwaarschijnlijk een reu, dus dan heb je, als het meezit, beide problemen niet. :mrgreen:
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

dagmar88 schreef:
Tara schreef:Dit vind ik nou typisch een voorbeeld van een jong gecastreerde hond. Ik weet niet óf het zo is, maar op basis van hoe slungelig deze hond er uitziet durf ik er wel geld op in te zetten dat deze reu heel jong gecastreerd is.
:wink: Dat mini piemeltje zegt eigenlijk al genoeg. Heeft Pjotrtje ook.
Mwah, Dumas heeft ook een mini piemeltje maar is ruim 3 en niet gecastreerd ;)
dagmar88
Zeer actief

Machie schreef: Mwah, Dumas heeft ook een mini piemeltje maar is ruim 3 en niet gecastreerd ;)

:mrgreen: Beter kijken tussen dat haar.

Serieus, ik kan me niet voorstellen dat een volle reu in verhouding dezelfde maat heeft als die DD.
Dan zou je bij Dumas al met een vergrootglas op zoek moeten.
duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie

Ongelezen bericht door duitse herder »

AnneBP schreef:
Pipje schreef:Ergens in dit topic las ik dat de hond na vroege castratie niet volwassen wordt qua gedrag. Waar moet ik dan aan denken? Wat is het puppengedrag dat dan niet over gaat? (Voor degenen die het nog weten, mijn hondje is nog niet gesteriliseerd) En waarom hebben sommigen spijt van de vroege castratie, puur omdat ze zien dat de ontwikkeling is gestopt van tepels en vulva etc. of hadden ze ook op ander/beter gedrag gehoopt?
ik ken nogal wat Golden Retriever x Poedels die vroeg gecastreerd zijn, op 7-8 weken leeftijd. Het zijn over het algemeen hele speelse honden die makkelijk in de omgang zijn, zowel voor mensen als andere honden, zoeken geen confrontaties met andere honden, maar veel zijn ook schijterds (al kan dit ook voor een deel aan de ouders liggen). De meeste blijven ook heel speels, maar dat kan ook aan de poedel liggen misschien. Nou zijn dit van zichzelf niet bepaald felle honden, maar ik kan me voorstellen dat als je een feller ras neemt dat deze angst kan leiden tot angstagressie?

Maar wat me ook altijd opvalt die dat ze zo slungelig lijken, de dieren die niet vroeg gecastreerd zijn vind ik veel beter kloppen qua proportie en hebben vaak in verhouding een wat langere rug. De reuen zijn vaak van die jongens-achtige slungels om te zien, alsof ze nog een klein beetje uitgerekt zijn.

Qua gezondheid kan ik niet zeggen dat deze honden extra problemen hebben oid.
Dit is ook mijn ervaring, nogal angstig en ontzettend jolig qua karakter. Gewoon nooit volwassen, altijd speels, puppyachtig en ontzettend onnozel kunnen ze zijn :mrgreen: Ik zou wel eens een intakte doodle willen zien, kijken hoe die dan worden. Ik ken er 1, die was ook onwijs druk en jolig, maar met 2 jaar werd ze wel wat rustiger. De rest blijft een beetje in de puppy tijd hangen. En dat slungelige herken ik ook, vaak ook onwijs overbouwd met name dat de achterkant hoger is dan de voorkant.
Perry en Noah

Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Rassen die minder stabiel zijn van nature worden er bovendien vaan een pak labieler door.
Angstbijters dus. Deels vermoed ik dat het te maken heeft met hun onherkenbaarheid: andere honden weten vaak niet precies wat ze nou aan castraten hebben.
Maar deels komt het volgens mij écht doordat die hormonen voor een bepaalde balans zorgen. Ze zitten e rniet voor niks.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie

dagmar88 schreef:
Machie schreef: Mwah, Dumas heeft ook een mini piemeltje maar is ruim 3 en niet gecastreerd ;)

Serieus, ik kan me niet voorstellen dat een volle reu in verhouding dezelfde maat heeft als die DD.
Nee, maar die dd is sowieso een net representatieve hond. Ziet er niet heel gezond uit zeg maar :F:
Luca heeft n boel piemel, kijk
https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hph ... 4419_n.jpg
En dan hangt er nog haar 'voor' ook :F:
En dit is alles wat Dumas heeft...
https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hph ... 6204_n.jpg
rose
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador

Ongelezen bericht door rose »

Even wat foto's van de schouders van mijn bruine meisje. Er is ook geen bespiering op te krijgen itt haar achterpoten, daar wil het nog wel een beetje. Heel jammer want juist zij kan bespiering zo goed gebruiken met haar artrose ellebogen. Ze kijken beiden niet te blij, maar dat komt omdat we weer naar huis gingen :lol1:

Afbeelding

Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Machie schreef:
dagmar88 schreef:

Nee, maar die dd is sowieso een net representatieve hond. Ziet er niet heel gezond uit zeg maar :F:
Luca heeft n boel piemel, kijk
https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hph ... 4419_n.jpg
En dan hangt er nog haar 'voor' ook :F:
En dit is alles wat Dumas heeft...
https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hph ... 6204_n.jpg
:tongue: Hij heeft inderdaad wel een beetje lullig dingetje voor een reu.

Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Shima schreef:Eén van onze pupkopers wil haar teef laten steriliseren op een voor mij nieuwe manier. Haar dierenarts adviseerde haar deze manier omdat die minder invasief is voor de hond en alleen maar voordelen kent. Hierbij verwijderen ze de eierstokken bij de teef vòòr haar eerste loopsheid, op leeftijd van ongeveer 5 a 6 maanden. Als voordeel werd genoemd dat de baarmoeder dan verschrompelt en niet verwijderd hoeft te worden. Ik ga proberen wat informatie via Google te vinden en ben van plan een paar dierenartsen te bellen, maar wil hier ook even checken wat er over bekend is. Mijn eerste gevoel zegt: niet doen. Wacht tot de teef ouder is en eenmaal loops is geweest. Maar ik ben bereid te leren dus: heeft iemand hier ervaring mee? Zo ja, hoe was de ontwikkeling van de hond later? Hoe zit het met de gezondheid en het gedrag na deze procedure?
Ik zou het in ieder geval niet voor de eerste loopsheid laten doen.
Laat ze eerst goed uitgroeien en volwassen worden.

Aan castratie zitten voor en nadelen.

Dierenziekenhuis Rotterdan heeft een hele bibliotheek met info over van alles en dus ook over castratie.
Misschien wel interessant om te lezen?

http://www.dierenziekenhuis.nl/Biblioth ... +castratie

http://www.dierenziekenhuis.nl/Biblioth ... ontra%27s+

Misschien is dit interessant om door te geven aan je pupkoper?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
dagmar88
Zeer actief

Tara schreef:
dagmar88 schreef: Heb ook het idee dat andere honden vaak niet weten wat het nu is (geen pup, niet volwassen, geen reu, geen teef), ze veel onzekerder blijven en die combinatie nu niet echt uitnodigt tot normaal sociaal gedrag. Denk maar aan die zenuwpezige labradoodles die constant gepakt worden.
Hadden we hier op het forum ook niet zo'n doodle die steeds gepakt werd? Staat me ineens iets van bij... :scratch:

Bailey, maar dat lag aan de grote gevaarlijke wereld :mrgreen: Was/is een goldendoodle geloof ik.
Shima
Zeer actief
Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Shima »

ranetje schreef: Ik zou het in ieder geval niet voor de eerste loopsheid laten doen.
Laat ze eerst goed uitgroeien en volwassen worden.

Aan castratie zitten voor en nadelen.

Dierenziekenhuis Rotterdan heeft een hele bibliotheek met info over van alles en dus ook over castratie.
Misschien wel interessant om te lezen?

http://www.dierenziekenhuis.nl/Biblioth ... +castratie

http://www.dierenziekenhuis.nl/Biblioth ... ontra%27s+

Misschien is dit interessant om door te geven aan je pupkoper?
Dank je, die had ik ook net gevonden en dat vind ik goede links om door te sturen. :ok:
AnneBP
Zeer actief
Mijn ras(sen): Australian Kelpie
Golden RetrieverxPoedel
Contacteer:

Ongelezen bericht door AnneBP »

duitse herder schreef:
AnneBP schreef:
Pipje schreef:Ergens in dit topic las ik dat de hond na vroege castratie niet volwassen wordt qua gedrag. Waar moet ik dan aan denken? Wat is het puppengedrag dat dan niet over gaat? (Voor degenen die het nog weten, mijn hondje is nog niet gesteriliseerd) En waarom hebben sommigen spijt van de vroege castratie, puur omdat ze zien dat de ontwikkeling is gestopt van tepels en vulva etc. of hadden ze ook op ander/beter gedrag gehoopt?
ik ken nogal wat Golden Retriever x Poedels die vroeg gecastreerd zijn, op 7-8 weken leeftijd. Het zijn over het algemeen hele speelse honden die makkelijk in de omgang zijn, zowel voor mensen als andere honden, zoeken geen confrontaties met andere honden, maar veel zijn ook schijterds (al kan dit ook voor een deel aan de ouders liggen). De meeste blijven ook heel speels, maar dat kan ook aan de poedel liggen misschien. Nou zijn dit van zichzelf niet bepaald felle honden, maar ik kan me voorstellen dat als je een feller ras neemt dat deze angst kan leiden tot angstagressie?

Maar wat me ook altijd opvalt die dat ze zo slungelig lijken, de dieren die niet vroeg gecastreerd zijn vind ik veel beter kloppen qua proportie en hebben vaak in verhouding een wat langere rug. De reuen zijn vaak van die jongens-achtige slungels om te zien, alsof ze nog een klein beetje uitgerekt zijn.

Qua gezondheid kan ik niet zeggen dat deze honden extra problemen hebben oid.
Dit is ook mijn ervaring, nogal angstig en ontzettend jolig qua karakter. Gewoon nooit volwassen, altijd speels, puppyachtig en ontzettend onnozel kunnen ze zijn :mrgreen: Ik zou wel eens een intakte doodle willen zien, kijken hoe die dan worden. Ik ken er 1, die was ook onwijs druk en jolig, maar met 2 jaar werd ze wel wat rustiger. De rest blijft een beetje in de puppy tijd hangen. En dat slungelige herken ik ook, vaak ook onwijs overbouwd met name dat de achterkant hoger is dan de voorkant.
ik ken ook redelijk wat intacte doodles, die vind ik met name wat meer hun rust kunnen vinden. Onze Noa is ook niet gecastreerd maar tja dat is sowieso altijd een vaatdoek geweest, als pup al een luie donder en nu vaak nog :p
Afbeelding
Machie
Zeer actief

Tara schreef:Zeg Machie, ik vind dat Luca wel beter verdient dan een lullig linkje hoor! :neenee:
Hier, één van de mooiste honden van het forum:

Afbeelding
Ohw, t was beetje offtopic, dacht maak er linkjes van ;) En het is maar een ordinaire castraat :F:
En dank voor het compliment :)
Asta

Ongelezen bericht door Asta »

Asta is met 7/8 maanden gesteriliseerd, toen dacht ik er niet zo over na, maar wel bespierd hoor, en niet incontinent en die angstagressie komt volgens mij echt doordat ze te vaak gegrepen is. Zou het nu niet meer doen Booh is niet gesteriliseerd en wordt het ook niet tenzij medisch noodzakelijk.
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Rosita Compagner schreef:Dit doen ze al tijden. Niks nieuws aan en het resultaat is gelijk aan een normale castratie
Bij Maarten Kappen in Eersel doen ze dit niet meer, daar zijn ze van terug gekomen. Ik durf zo niet meer de werkelijke reden neer te zetten, is me een ontschoten.
Liesbeth
Zeer actief

Ongelezen bericht door Liesbeth »

Als aanvulling op het berichtje van Neeltje, een artikel van de site van Maarten Kappen.

http://www.dierenkliniekeersel.nl/castr ... j-de-hond/
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.

Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Hier nog zo'n typisch geval van heel jong gecastreerde, slungelige reu met miniscuul piemeltje:
Afbeelding
Shima
Zeer actief
Contacteer:

Even voor de duidelijkheid: dat ze gecastreerd gaat worden hebben ze al besloten en staat buiten kijf. De discussie is dus niet of ze gecastreerd moet worden, maar wanneer. Dus als het dan toch gaat gebeuren, wanneer is dan de beste leeftijd.
Kit
Erelid
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco

Ongelezen bericht door Kit »

Shima schreef:Even voor de duidelijkheid: dat ze gecastreerd gaat worden hebben ze al besloten en staat buiten kijf. De discussie is dus niet of ze gecastreerd moet worden, maar wanneer. Dus als het dan toch gaat gebeuren, wanneer is dan de beste leeftijd.

In iedergeval volwassen laten worden, ik weet niet met welke leeftijd dat bij de Shiloh's zo ongeveer is?
En dan niet alleen lichamelijk, maar ook geestelijk :wink:
rose
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador

Ongelezen bericht door rose »

Waarom stuur je de link van het topic niet helemaal? Dan kunnen ze alle meningen lezen, lijkt mij niet overbodig :wink:
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

Shima schreef:Even voor de duidelijkheid: dat ze gecastreerd gaat worden hebben ze al besloten en staat buiten kijf. De discussie is dus niet of ze gecastreerd moet worden, maar wanneer. Dus als het dan toch gaat gebeuren, wanneer is dan de beste leeftijd.
Waarom?
blacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.

Ongelezen bericht door blacky »

Muk schreef:
Waarom?
heel soms omdat mensen het gewoon fijner vinden. Ze kunnen hun hond altijd overal mee naar toe nemen en hoeven geen rekening meer te houden met loopsheden. Sommige mensen willen nu eenmaal heel erg graag een hond, zijn er erg goed voor maar willen die loopsheden niet.

Een reu willen ze ook niet omdat die niet bij hun past en dus ook voor het gemak gecastreerd zou worden. Je hebt nu eenmaal dit soort honden bazen.
Afbeelding
gevni havanezers
Machie
Zeer actief

Csiva laat ik n februari castreren. Ze is nu net loops geweest en dan is ze zo'n 17 maanden. Ik wilde castreren tussen de 15 en 24 maanden dus dat komt dan mooi uit :)
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Ongelezen bericht door Gollum »

Ik heb Gollum ook laparoscopisch laten castreren, wel ná de eerste loopsheid. Ik vond het ideaal, twee piepkleine sneetjes en heel snel hersteld.
Shima
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:
Muk schreef:
Waarom?
Shima schreef: Zij willen de hond overal mee naartoe nemen en bij de hond niet steeds loops laten worden, de kans op baarmoederontsteking wegnemen en de kans op melkklierkanker verkleinen.
en waarom zou shima zich hoeven te verantwoorden of zelfs nog maar uitleg geven over iets wat iemand anders gaat doen?
Dank je Inge O.
Haha, omdat ik de fokker ben misschien? Sorry, ik wil alleen advies en meningen aan de baasjes geven en ga me niet verantwoorden. wink:
nathalie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kelpie en Weimaraner
Contacteer:

Ongelezen bericht door nathalie »

Tara schreef:Niemand hoeft zich te verantwoorden voor de reden waarom hij of zij besluit tot castratie, maar het is wel wijs om alle voors en tegens tegen elkaar af te wegen. Ik zeg dan ook tegen al mijn pupkopers dat als zij toch willen castreren, ze daar wel mee moeten wachten tot de hond geestelijk en lichamelijk volwassen is geworden.
Heb ik ook gedaan. En ook gezegd dat ze zich absoluut niet door een dierenarts om moeten laten praten. Alles is godzijdank nog intact.
Afbeelding
Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15
True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10
Candy, voor altijd in mijn gedachten
http://www.greyblessings.nl
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

weet ik niet, ik denk dat je als fokker ook los moet laten, ik weet dat t moeilijk is, maar anders gaan mensen ja knikken en Nee doen,
je kunt ze wel voorlichten over wat volgens jou beter is en de voors en tegens laten zien op internet - hebben zo ook een soort van naslag en geweten daarin zeg maar
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

er wordt gezegd, wachten tot ze volwassen zijn, niet er wordt aangeraden te wachten
daar zit toch een verschil
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”