Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Vraag vroege sterilisatie

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Shima
Zeer actief
Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd
Aantal honden: 3
Contacteer:

Vraag vroege sterilisatie

Ongelezen bericht door Shima »

Eén van onze pupkopers wil haar teef laten steriliseren op een voor mij nieuwe manier. Haar dierenarts adviseerde haar deze manier omdat die minder invasief is voor de hond en alleen maar voordelen kent. Hierbij verwijderen ze de eierstokken bij de teef vòòr haar eerste loopsheid, op leeftijd van ongeveer 5 a 6 maanden. Als voordeel werd genoemd dat de baarmoeder dan verschrompelt en niet verwijderd hoeft te worden. Ik ga proberen wat informatie via Google te vinden en ben van plan een paar dierenartsen te bellen, maar wil hier ook even checken wat er over bekend is. Mijn eerste gevoel zegt: niet doen. Wacht tot de teef ouder is en eenmaal loops is geweest. Maar ik ben bereid te leren dus: heeft iemand hier ervaring mee? Zo ja, hoe was de ontwikkeling van de hond later? Hoe zit het met de gezondheid en het gedrag na deze procedure?
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Re: Vraag vroege sterilisatie

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Dit doen ze al tijden. Niks nieuws aan en het resultaat is gelijk aan een normale castratie
Rea
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse cocker spaniels: Teun en Pien
Engelse cocker spaniels: Lot, Jet en Noor
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rea »

Dit vroege tijdstip gaat ook volledig tegen m'n gevoel in.
Je ontneemt een teef in mijn ogen de mogelijkheid om zeker op hormonaal gebied en daardoor ook verder, normaal volwassen te worden.
Ik zou het in ieder geval nooit willen.
Afbeelding
Shima
Zeer actief
Contacteer:

Dus de hond ontwikkelt zich normaal na zo'n vroege sterilisatie? Lichamelijk en geestelijk?
Pippi
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Boomer en chihuahua
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Pippi »

Ze kunnen toch problemen krijgen, omdat de vagina dan niet uitontwikkeld?

Het lijkt mij ook invloed, omdat het karakter nog in ontwikkeling is en je de hormonen weg haalt.
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door renee-uk »

rita is heel vroeg gecastreerd/gesteriliseerd.
ze heeft een mini-vulvaatje en haar tepeltjes moet je haast met een vergrootglas zoeken.
ik vind het sneu en zou er nooit voor kiezen.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
kipo
Zeer actief

Ongelezen bericht door kipo »

Dit bestaat al jaren, het is een tijdje behoorlijk in zwang geweest, met als voornaamste argument dat de kans op melkkliertumoren dan 0% wordt. Inmiddels is men erop teruggekomen en is het advies toch om iig 1 loopsheid af te wachten om de hond de kans te geven om (hormonaal) 'volwassen' te worden.

edit: zolang de baarmoeder er rustig uitziet, hoeft die, ook na meerdere loopsheden, niet per se mee verwijderd te worden.
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Shima schreef:Dus de hond ontwikkelt zich normaal na zo'n vroege sterilisatie? Lichamelijk en geestelijk?
neen
Kit
Erelid
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco

Ongelezen bericht door Kit »

renee-uk schreef:rita is heel vroeg gecastreerd/gesteriliseerd.
ze heeft een mini-vulvaatje en haar tepeltjes moet je haast met een vergrootglas zoeken.
ik vind het sneu en zou er nooit voor kiezen.

Hier hetzelfde met Falera, die is nu 4 jaar volgens haar paspoort en nog steeds wat juvenielerig en niet erg stabiel, Rosita is ook nog geen jaar en in Oktober ergens "geholpen"

Ik zou het nooit zo doen als ik de keuze had... Die hormonen hebben ze nodig om uit te groeien tot gewone normale volwassen teven ( hetzelde vind ik van reuen trouwens )
kipo
Zeer actief

Ongelezen bericht door kipo »

Rosita Compagner schreef:
Shima schreef:Dus de hond ontwikkelt zich normaal na zo'n vroege sterilisatie? Lichamelijk en geestelijk?
neen
Ze blijven pup-achtig (of infantiel) in hun gedrag, wat door sommigen als een voordeel wordt gezien, omdat de conflicten tussen sekse-genoten minder voorkomen. Nadeel is dat je je kunt afvragen of een hond ooit echt stabiel wordt als hij nooit volwassen wordt.
Daarnaast sluiten de groeischijven later, waardoor ze in principe groter worden, langere beenderen. En het uitzwaren is minder, omdat dat grotendeels door de hormonen gestuurd wordt.
blacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.

Ongelezen bericht door blacky »

bij laika is dit ook gedaan en dat is alweer 5 jaar terug. Laparoscopisch. Bij haar ook voor haar eerste loopsheid. Merk ik nadelen nee. Ontwikkelen ze zich door Ja. Zou ik het weer doen Nee. Ik zou haar toch één keer loops laten worden. Het castreren voor de eerste loopsheid is alweer achterhaald. Het is nu als je maar castreert voor de 3e.
Afbeelding
gevni havanezers
rose
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador

Ongelezen bericht door rose »

Jouw eerste gevoel is helemaal juist, gewoon niet doen. Is er een reden waarom deze mensen haar zo vroeg willen laten castreren?
CKS
Zeer actief

Ongelezen bericht door CKS »

Ach het zijn allemaal geen standaardkookboekrecepten. Welk moment het meest geschikt is hangt van allerlei dingen af, dingen die met de baas te maken hebben, met de omgeving, en niet te vergeten met het ras zelf. Dus een Rottweiler (hoog risico op botkanker) zou ik liever ná de eerste loopsheid steriliseren, maar een Cocker Spaniel (hoog risico op kwaadaardige melklijsttumoren) juist ervoor. Overigens vallen de risico's van de vroege sterilisatie erg mee, zelfs vroeg gecastreerde Rottweilerteven leven nog steeds zo'n twee jaar langer dan hun intacte rasgenootjes...
bron.
Ik zou me dus vooral niet al te druk maken over de leeftijd waarop het puppy gesteriliseerd wordt, er zijn echt belangrijkere dingen. De operatie is overigens inderdaad makkelijker en sneller naarmate de pup jonger is, en de genezing na de ingreep ook.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

CKS schreef:Ach het zijn allemaal geen standaardkookboekrecepten. Welk moment het meest geschikt is hangt van allerlei dingen af, dingen die met de baas te maken hebben, met de omgeving, en niet te vergeten met het ras zelf. Dus een Rottweiler (hoog risico op botkanker) zou ik liever ná de eerste loopsheid steriliseren, maar een Cocker Spaniel (hoog risico op kwaadaardige melklijsttumoren) juist ervoor. Overigens vallen de risico's van de vroege sterilisatie erg mee, zelfs vroeg gecastreerde Rottweilerteven leven nog steeds zo'n twee jaar langer dan hun intacte rasgenootjes...
bron.
Ik zou me dus vooral niet al te druk maken over de leeftijd waarop het puppy gesteriliseerd wordt, er zijn echt belangrijkere dingen. De operatie is overigens inderdaad makkelijker en sneller naarmate de pup jonger is, en de genezing na de ingreep ook.
Ah die hormonen zitten er dus voor jan lul? Niet volgroeide tepels etc is gewoon normaal en puppengedrag houden ook?
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers

Ongelezen bericht door gonnie »

Ik vind dat altijd zo makkelijk gezegd dat ze langer leven.

Mijn honden zijn allemaal niet gecastreerd en ik krijg steeds complimentjes dat ze er zo goed uitzien.

En mensen die hier in het Hitlandbos tegelijk met mij hun honden hadden die lopen alweer met andere honden.

Mijn honden zijn prima op gewicht, oké Tama zou iets minder kunnen maar volgens de dierenarts is ze nog niet te dik.

Het enige wat ik vervelend vind is dat ze nu al twee keer elke drie maanden loops worden inplaats elke vier maanden.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
semmyboy
Zeer actief
Mijn ras(sen): De duitse herdershond!

Ongelezen bericht door semmyboy »

Ik heb juist gelezen dat dit absoluut niet goed is!
Vroege castratie volgroeien ze in de geest niet goed, maar ook lichamelijk niet.
Ze groeien langer door waardoor de botten langer worden, en dus minder stevig zijn.
Daardoor kunnen ze meer problemen krijgen.
Dit heb ik gelezen in een hondentijdschrift.
Leer nooit een taal af, die je zelf niet spreekt!
Afbeelding
[/URL]Afbeelding[/url]
Shima
Zeer actief
Contacteer:

Ik begrijp dat iedereen hier een mening over heeft en bedankt voor het delen daarvan. Maar weet iemand ook links te vinden waar ik meer wetenschappelijke meningen kan vinden? Zijn hier resultaten van bijgehouden, hoe de hond zich ontwikkelde en of er negatieve gevolgen waren?
rose schreef:Jouw eerste gevoel is helemaal juist, gewoon niet doen. Is er een reden waarom deze mensen haar zo vroeg willen laten castreren?
Zij willen de hond overal mee naartoe nemen en bij de hond niet steeds loops laten worden, de kans op baarmoederontsteking wegnemen en de kans op melkklierkanker verkleinen. Hun dierenarts heeft hen aangeraden om het dan heel vroeg te doen en zeker voor de eerste loopsheid. De operatie is dan veel minder ingrijpend omdat alleen de eierstokken verwijderd worden en de baarmoeder vanzelf verschrompelt.

Ze kwamen met dit verhaal bij mij en ik vroeg hen te wachten tot ik wat onderzoek had gedaan. Ik moet eerlijk bekennen dat ik niet wist dat dit in Nederland werd gedaan. Mijn teven (behalve de Shilohs) zijn allemaal gecastreerd destijds. Mijn eerste hondje pas op 10 jarige leeftijd vanwege een baarmoederontsteking en de 3 Bouviers ook vanwege baarmoederontstekingen, maar al veel vroeger, zo rond hun 2e en 3e jaar.
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Bij Nika was dat hetzelfde, die heb ik 13 jaar geleden ook voor haar eerste loopsheid gecastreerd.
Ik zou het nu niet meer doen.
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

gonnie schreef:Ik vind dat altijd zo makkelijk gezegd dat ze langer leven.

Mijn honden zijn allemaal niet gecastreerd en ik krijg steeds complimentjes dat ze er zo goed uitzien.

En mensen die hier in het Hitlandbos tegelijk met mij hun honden hadden die lopen alweer met andere honden.

Mijn honden zijn prima op gewicht, oké Tama zou iets minder kunnen maar volgens de dierenarts is ze nog niet te dik.

Het enige wat ik vervelend vind is dat ze nu al twee keer elke drie maanden loops worden inplaats elke vier maanden.
Dit klopt gewoon helemaal. Door vroege castratie sluit je uit dat de hond eierstokkanker ed kan krijgen. Klopt ook helemaal. Echter, je zorgt er ook voor dat de hond een andere bouw krijgt, meer kans op overgewicht met alle gevolgen van dien als suiker, gewrichtsklachten, minder bespiering en een gecastreerde teef mag veel minder voeding gemiddeld genomen en krijgt dus netto domweg veel minder voedingsstoffen binnen. Allemaal zaken die weer nadelig zijn voor het lichaam.

Eva is ook niet gecastreerd, kan prima lekker veel eten, is vanzelf strak van lijf en leden en heeft een lichaam dat helemaal in balans is en prima functioneel. Daar staat tegenover dat ze baarmoederontsteking kan ontwikkelen en evt bepaalde vormen van kanker. Tja, het is het een of het ander. Mij valt in elk geval op dat veel gecastreerde honden toch te dik worden en die krijgen dan toch echt weer andere problemen. Dus wie netto ouder kan worden weet ik niet. Zeker in de HD rassen en bij honden met lichte of zware HD zou ik zelf nooit castreren. Elke afname van spier is nadelig en elke extra kilo is nadelig. Mijn gecastreerde grote hond met gewrichtsklachten at net zoveel als een gemiddelde middenslag. Zodra ze dik werd werd ze minder mobiel en helaas had de castratie een vreetschuur van de hond gemaakt. Ik was eigenlijk bezig de hond slank te houden en toch te proberen haar voedingsstoffen op te laten nemen. Vond het erg lastig.
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Ongelezen bericht door laeken »

Cleo had trouwens ook geen vulva en geen tepels meer. Ze plaste uit een piepklein gaatje en door haar husky-haar zag je het nog net. Eva zag er daar toch heel anders uit en die heeft ook gewoon grote tepels.
Afbeelding
AnneBP
Zeer actief
Mijn ras(sen): Australian Kelpie
Golden RetrieverxPoedel
Contacteer:

Ongelezen bericht door AnneBP »

Shima schreef:Eén van onze pupkopers wil haar teef laten steriliseren op een voor mij nieuwe manier. Haar dierenarts adviseerde haar deze manier omdat die minder invasief is voor de hond en alleen maar voordelen kent. Hierbij verwijderen ze de eierstokken bij de teef vòòr haar eerste loopsheid, op leeftijd van ongeveer 5 a 6 maanden. Als voordeel werd genoemd dat de baarmoeder dan verschrompelt en niet verwijderd hoeft te worden. Ik ga proberen wat informatie via Google te vinden en ben van plan een paar dierenartsen te bellen, maar wil hier ook even checken wat er over bekend is. Mijn eerste gevoel zegt: niet doen. Wacht tot de teef ouder is en eenmaal loops is geweest. Maar ik ben bereid te leren dus: heeft iemand hier ervaring mee? Zo ja, hoe was de ontwikkeling van de hond later? Hoe zit het met de gezondheid en het gedrag na deze procedure?
De eierstokken geven de hormonen af, dus dan lijkt me het effect inderdaad hetzelfde als elke andere castratie op die leeftijd... Alleen misschien met een iets kleinere ingreep omdat de baarmoeder blijft zitten.
Afbeelding
rose
Zeer actief

Shima schreef:Ik begrijp dat iedereen hier een mening over heeft en bedankt voor het delen daarvan. Maar weet iemand ook links te vinden waar ik meer wetenschappelijke meningen kan vinden? Zijn hier resultaten van bijgehouden, hoe de hond zich ontwikkelde en of er negatieve gevolgen waren?
rose schreef:Jouw eerste gevoel is helemaal juist, gewoon niet doen. Is er een reden waarom deze mensen haar zo vroeg willen laten castreren?
Zij willen de hond overal mee naartoe nemen en bij de hond niet steeds loops laten worden, de kans op baarmoederontsteking wegnemen en de kans op melkklierkanker verkleinen. Hun dierenarts heeft hen aangeraden om het dan heel vroeg te doen en zeker voor de eerste loopsheid. De operatie is dan veel minder ingrijpend omdat alleen de eierstokken verwijderd worden en de baarmoeder vanzelf verschrompelt.
Gisteren is het twee jarig teefje van mijn dochter gecastreert en bij haar mocht de BM ook gewoon blijven zitten, beetje kul hoor dat de da dit aandraagt als medereden. Mijn teefje is op aanraden van de da te vroeg gecastreert en als ik ergens spijt van heb dan is het wel daarvan.
Ik ben hier al een aantal jaar niet meer mee bezig, maar als je op Dr Schaefers-Okkens zoekt dan kom je wel wat tegen. Zij is van de UU en houdt/hield zich hiermee bezig, in ieder geval een ernstige tegenstander van de vroege castratie. Verder kun je ook nog op nadelen vroege castratie teef zoeken, dan kom je ook wel het ea tegen.
Hieronder de mening van een NL da, het stukje is al wat ouder maar geeft wel een beeld:

http://www.labradorforum.nl/viewtopic.php?t=36175

Verder zou ik nog willen toevoegen dat hormonen niet alleen slecht zijn, zij regelen heel veel belangrijke zaken in het lichaam, naar mijn idee niet iets om zomaar even te laten verwijderen zonder gegronde redenen.
Laatst gewijzigd door rose op 06 dec 2013 10:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Pipje
Actief

Ongelezen bericht door Pipje »

Ergens in dit topic las ik dat de hond na vroege castratie niet volwassen wordt qua gedrag. Waar moet ik dan aan denken? Wat is het puppengedrag dat dan niet over gaat? (Voor degenen die het nog weten, mijn hondje is nog niet gesteriliseerd) En waarom hebben sommigen spijt van de vroege castratie, puur omdat ze zien dat de ontwikkeling is gestopt van tepels en vulva etc. of hadden ze ook op ander/beter gedrag gehoopt?
AnneBP
Zeer actief
Golden RetrieverxPoedel
Contacteer:

Pipje schreef:Ergens in dit topic las ik dat de hond na vroege castratie niet volwassen wordt qua gedrag. Waar moet ik dan aan denken? Wat is het puppengedrag dat dan niet over gaat? (Voor degenen die het nog weten, mijn hondje is nog niet gesteriliseerd) En waarom hebben sommigen spijt van de vroege castratie, puur omdat ze zien dat de ontwikkeling is gestopt van tepels en vulva etc. of hadden ze ook op ander/beter gedrag gehoopt?
ik ken nogal wat Golden Retriever x Poedels die vroeg gecastreerd zijn, op 7-8 weken leeftijd. Het zijn over het algemeen hele speelse honden die makkelijk in de omgang zijn, zowel voor mensen als andere honden, zoeken geen confrontaties met andere honden, maar veel zijn ook schijterds (al kan dit ook voor een deel aan de ouders liggen). De meeste blijven ook heel speels, maar dat kan ook aan de poedel liggen misschien. Nou zijn dit van zichzelf niet bepaald felle honden, maar ik kan me voorstellen dat als je een feller ras neemt dat deze angst kan leiden tot angstagressie?

Maar wat me ook altijd opvalt die dat ze zo slungelig lijken, de dieren die niet vroeg gecastreerd zijn vind ik veel beter kloppen qua proportie en hebben vaak in verhouding een wat langere rug. De reuen zijn vaak van die jongens-achtige slungels om te zien, alsof ze nog een klein beetje uitgerekt zijn.

Qua gezondheid kan ik niet zeggen dat deze honden extra problemen hebben oid.
Afbeelding
rose
Zeer actief

AnneBP schreef:

Maar wat me ook altijd opvalt die dat ze zo slungelig lijken, de dieren die niet vroeg gecastreerd zijn vind ik veel beter kloppen qua proportie en hebben vaak in verhouding een wat langere rug. De reuen zijn vaak van die jongens-achtige slungels om te zien, alsof ze nog een klein beetje uitgerekt zijn.

Klopt, ze kunnen er inderdaad een vreemd modelletje aan overhouden, heeft Dewi ook. En dan die akelig smalle schoudertjes :(:
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door renee-uk »

Inge O schreef:
Shima schreef:Hun dierenarts heeft hen aangeraden om het dan heel vroeg te doen en zeker voor de eerste loopsheid. De operatie is dan veel minder ingrijpend omdat alleen de eierstokken verwijderd worden en de baarmoeder vanzelf verschrompelt.
het is al door een paar mensen aangehaald maar dit is inderdaad een kulargument om het voor de eerste loopsheid te moeten doen, daarna kan de bm ook nog prima blijven zitten (tenzij bij een teef die al tig zware schijndrachten heeft doorgemaakt en de baarmoeder daardoor een risico-orgaan zou kunnen blijven maar dat speelt uiteraard nog niet na de eerste loopsheid).
dat hoeft niet persé met de vroege castratie te maken hebben, dat effect krijg je ook bij latere castratie. sette is pas na haar tweede nest gecastreerd en bij haar is alles ook 'weg'.
oh?
ik heb het bij geen van mijn andere gecastreerde teven gezien, hun castratie had dat effect niet en zij bleven er wel volgroeid uitzien.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
AnneBP
Zeer actief
Golden RetrieverxPoedel
Contacteer:

Tara schreef:Dit vind ik nou typisch een voorbeeld van een jong gecastreerde hond. Ik weet niet óf het zo is, maar op basis van hoe slungelig deze hond er uitziet durf ik er wel geld op in te zetten dat deze reu heel jong gecastreerd is.

Ik vind het afschuwelijk om te zien, en helemaal gezond komt het op mij ook niet over.
beetje extreem maar ja dat bedoel ik. En dan hangt er ook nog zo'n minisecuul piemeltje onder (nouja hangen lukt dus niet eens zo klein)
Afbeelding
rose
Zeer actief

:ugh: en hij is akelig mager ook, of ligt dat aan mij?
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

rose schreef::ugh: en hij is akelig mager ook, of ligt dat aan mij?
Akelig mager is een understatement, het is net een wandelend skelet!
Doe mij maar een stabiele, uitgezwaarde hond in plaats van een volwassen, slungelige hond met puppengedrag.

Gina is mijn eerste teef en die is gecastreerd / gesteriliseerd. Hoe vroeg of laat weet ik niet en dat interesseert mij ook niet. Maar een ontzettend groot nadeel van castratie / sterilisatie bij teven is dat de kans op incontinentie behoorlijk groot is. En helaas heeft Gina dat. Echt, ik heb nog liever de puspiemels van de reuen die ik had dan de dagelijkse incontinentie van een teef.
En om die incontinentie weer te verminderen heb je medicijnen met....jawel....hormonen erin. Kortom, hormonen die de teef zonder die ingreep zelf ook al aanmaakte.
Kit
Erelid
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco

Ongelezen bericht door Kit »

Mijn ervaring met een jong gecastreerde teef is dat ze dat pupgedrag blijft houden, ronduit opdringerig soms, maar... Waar een pup zich laat corrigeren, pikt zij dat niet en bekt terug. Ook is ze een schijtert, alles is eng en moet aangeblaft worden, ik heb het hier dus over Falera, die is nu 4 jaar ( ook minimaal aanwezige tepels en een vulva van een bosmuis)... Ik vind het echt strontjammer hoor, ze had zo veel meer lol in het leven kunnen hebben als ze die hele handel er wat later uitgehaald hadden, zodat ze wat zelfverzekerder zou zijn, want ik ben echt van mening dat dit door die veel te vroege castratie komt

Voor ons is het een scheet van een hond hoor, begrijp me niet verkeerd, maar een pak meer werk als onze intacte teven, ja ze worden allemaal loops, ook boeiend, dan extra dweilen, so be it... Die paar keer per jaar dat je een paar dagen op moet letten? Dat is voor mij persoonlijk geen reden om die hele handel er voor de eerste loopsheid uit te halen...

Ik snap wel dat het gedaan is, het is een rescue en daar wil je het risico niet mee lopen dat ze gedekt wordt, maar geestelijk gezond? Nee
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”