In deze context is het met gelijk-uitziende, gelijkende (als dat al ABN is), lijkende opCKS schreef:In correct Nederlands is het dubbelgangersirene schreef: In correct Nederlands is het lookalike.Maar vooruit, als je dan toch een leenwoord gaat gebruiken vind ik het best acceptabel om dan ook de spelling van de oorspronkelijke taal aan te houden (om gedrochten als kado te voorkomen, zeg maar). Hoe dan ook, in geen enkele taal wordt het met twee streepjes geschreven... Aan de andere kant misschien wel gewoon tijdsgeest. Look, a like! Beter kun je de facebookgeneratie niet samenvatten denk ik
Dit onderzoek is gewoon het typisch universitair niveau sinds Mark Zuckerberg
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Onderzoek naar het voorkomen van erfelijke ziekten in honden
Moderator: moderatorteam
- gyanty
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
- Aantal honden: 2
Re: Onderzoek naar het voorkomen van erfelijke ziekten in ho

- Es
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack russell terriers, wat anders?
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Het is oorverdovend stil ook Dier en recht reageert niet.
Op elke wandeling is
Er eentje die ik mis.....
-
Neeltje
Es schreef:Het is oorverdovend stil ook Dier en recht reageert niet.
Wat had je dan verwacht van zo'n onderzoek dat wordt opgezet door een paar studenten? Daar zoek ik verder niets achter als gewoon een opdracht die ze moeten doen meer niet. Geen hoogdravend weet ik wat doorbrekend onderzoek dat echte werkelijke resultaten oplevert.Es schreef:Het is oorverdovend stil ook Dier en recht reageert niet.
Net zoiets als alle studenten die wij op het werk hebben gedaan. Ze doen een of ander onderzoek en als ze vertrekken verdwijnt het hele onderzoek als sneeuw voor de zon. In de 33 jaar dat ik werk, heb ik het nog nooit anders meegemaakt.
- Es
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik had zonder enige voorinformatie destijds (nav mededeling door RVB) hoge verwachtingen...nu niet meer.
Op elke wandeling is
- veertje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje
Neeltje schreef:Es schreef:Het is oorverdovend stil ook Dier en recht reageert niet.Wat had je dan verwacht van zo'n onderzoek dat wordt opgezet door een paar studenten? Daar zoek ik verder niets achter als gewoon een opdracht die ze moeten doen meer niet. Geen hoogdravend weet ik wat doorbrekend onderzoek dat echte werkelijke resultaten oplevert.Es schreef:Het is oorverdovend stil ook Dier en recht reageert niet.
Net zoiets als alle studenten die wij op het werk hebben gedaan. Ze doen een of ander onderzoek en als ze vertrekken verdwijnt het hele onderzoek als sneeuw voor de zon. In de 33 jaar dat ik werk, heb ik het nog nooit anders meegemaakt.
Het onderzoek wordt niet opgezet door studenten, maar uitgevoerd. Dier en Recht is de opdrachtgever voor het onderzoek en zij gaan samen met de WUR over de opzet. De studenten hebben voornamelijk de uitvoerende taak.
-
Neeltje
Wie heeft dan die idiote enquete opgegezet? Dier en Recht? Ik heb nog nooit van die organisatie gehoord, maar dan kan er echt niet veel soeps werken. Als het studenten zijn, dan zou er toch ook begeleiding moeten zijn, zodat het onderzoek op z'n minst nut heeft? De hele vraagstelling slaat nergens op.veertje schreef:Neeltje schreef:Es schreef:Het is oorverdovend stil ook Dier en recht reageert niet.Wat had je dan verwacht van zo'n onderzoek dat wordt opgezet door een paar studenten? Daar zoek ik verder niets achter als gewoon een opdracht die ze moeten doen meer niet. Geen hoogdravend weet ik wat doorbrekend onderzoek dat echte werkelijke resultaten oplevert.Es schreef:Het is oorverdovend stil ook Dier en recht reageert niet.
Het onderzoek wordt niet opgezet door studenten, maar uitgevoerd. Dier en Recht is de opdrachtgever voor het onderzoek en zij gaan samen met de WUR over de opzet. De studenten hebben voornamelijk de uitvoerende taak.
- Es
- Zeer actief
- Contacteer:
@neeltje, dat is nou juist het hele probleem, ze zijn nu al 2x gecorrigeerd.
Er is nu van alle kanten druk op de uitvoerders gezet om het goed te doen, ik hoop dat het helpt en anders trek ik weer overal aan de bel. Ik heb de meewerkende rasverenigingen ook gemaild maar die reageren niet. Die bel ik volgende week wel. En anders bel ik een journaliste die me al een keer heeft benaderd.
Er is nu van alle kanten druk op de uitvoerders gezet om het goed te doen, ik hoop dat het helpt en anders trek ik weer overal aan de bel. Ik heb de meewerkende rasverenigingen ook gemaild maar die reageren niet. Die bel ik volgende week wel. En anders bel ik een journaliste die me al een keer heeft benaderd.
Op elke wandeling is
-
Muk
Dat vind ik nu niet echt een onafhankelijke partij in deze.veertje schreef: Het onderzoek wordt niet opgezet door studenten, maar uitgevoerd. Dier en Recht is de opdrachtgever voor het onderzoek en zij gaan samen met de WUR over de opzet. De studenten hebben voornamelijk de uitvoerende taak.
- Es
- Zeer actief
- Contacteer:
Op zich niks mis met het idee, maar dan wel veel beter uitgevoerd. Ik geloof niet meer in deskundigheid van deze studenten.
Op elke wandeling is
-
Neeltje
Ik begrijp helemaal niet waarom je je hierover zo druk maakt? Dit is een van de weet ik hoeveel onderzoeken die hiernaar zijn geweest en er zullen er waarschijnlijk nog zo'n honderdduizend volgen. En over 3 jaar is het weer anders. Wat moet een journalist met een onderzoek van een paar studentjes en vereniging die waarschijnlijk niemand kent wat kant nog wal slaat? Helemaal niks, krijgt hij aan geen een krant verkocht.Es schreef:@neeltje, dat is nou juist het hele probleem, ze zijn nu al 2x gecorrigeerd.
-
Neeltje
En dan komt het onderzoek gewoonweg nooit af en verdwijnt in de prullebak.Mizzsylver schreef:Omdat dit in de nieuwsbrief van de Raad heeft gestaan en overkwam als eindelijk een gedegen onderzoek naar rashonden en lookalikes. Maar dat blijkt het dus niet te zijn, en de uitkomsten van dit broddelwerk kunnen van grote invloed zijn op de rashondenfokkerij.Neeltje schreef:Ik begrijp helemaal niet waarom je je hierover zo druk maakt? Dit is een van de weet ik hoeveel onderzoeken die hiernaar zijn geweest en er zullen er waarschijnlijk nog zo'n honderdduizend volgen. En over 3 jaar is het weer anders. Wat moet een journalist met een onderzoek van een paar studentjes en vereniging die waarschijnlijk niemand kent wat kant nog wal slaat? Helemaal niks, krijgt hij aan geen een krant verkocht.Es schreef:@neeltje, dat is nou juist het hele probleem, ze zijn nu al 2x gecorrigeerd.
- veertje
- Zeer actief
Is het ook niet (al kende ik ze helemaal niet voor dit topic). Al zou dat met een goed opgezet onderzoek niet moeten uitmaken.Muk schreef:Dat vind ik nu niet echt een onafhankelijke partij in deze.veertje schreef: Het onderzoek wordt niet opgezet door studenten, maar uitgevoerd. Dier en Recht is de opdrachtgever voor het onderzoek en zij gaan samen met de WUR over de opzet. De studenten hebben voornamelijk de uitvoerende taak.
@Neeltje: Wie de enquete opgesteld heeft weet ik niet. Er is in ieder geval iets mis gegaan met het controleren ervan.
- Es
- Zeer actief
- Contacteer:
Omdat dit onderzoek tig x gequot zal worden, 'nee beter een kruising kopen', veel gezonder..Als dit gebaseerd wordt op een niet-represensatief onderzoek...Neeltje schreef:Ik begrijp helemaal niet waarom je je hierover zo druk maakt? Dit is een van de weet ik hoeveel onderzoeken die hiernaar zijn geweest en er zullen er waarschijnlijk nog zo'n honderdduizend volgen. En over 3 jaar is het weer anders. Wat moet een journalist met een onderzoek van een paar studentjes en vereniging die waarschijnlijk niemand kent wat kant nog wal slaat? Helemaal niks, krijgt hij aan geen een krant verkocht.Es schreef:@neeltje, dat is nou juist het hele probleem, ze zijn nu al 2x gecorrigeerd.
Op elke wandeling is
-
bouvierpoedel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.
Snap eigenlijk niet zo goed waarom er een gezondheidsondezoek moet komen naar lookalikes en stamboomhonden.
Iedere boerenlul weet toch wel waar het naar toe gaat ,hoe meer verplichte inteelt hoe meer ziektes je kunt gaan testen en doe sneller dat die doodlopende weg bereikt is.
Daar heb je geen onderzoekjes voor nodig ,of je moet er iets uit willen halen waarvan je kunt zeggen , zie je wel dat het bij de lookalikes het net zo erg gestelt is om je gelijk te halen en te verdoezelen hoe het met de stamboomhond en gesloten stamboeken gestelt is.
Als je nu al moet testen welke combi het minste inteelt en rotzooi geeft dan heb je toch geen ander bewijs nodig hoe erg het gestelt is .
Allemaal leuke onderzoekjes om je maar niet druk te hoeven maken zolang je kunt vingerwijzen .
Iedere boerenlul weet toch wel waar het naar toe gaat ,hoe meer verplichte inteelt hoe meer ziektes je kunt gaan testen en doe sneller dat die doodlopende weg bereikt is.
Daar heb je geen onderzoekjes voor nodig ,of je moet er iets uit willen halen waarvan je kunt zeggen , zie je wel dat het bij de lookalikes het net zo erg gestelt is om je gelijk te halen en te verdoezelen hoe het met de stamboomhond en gesloten stamboeken gestelt is.
Als je nu al moet testen welke combi het minste inteelt en rotzooi geeft dan heb je toch geen ander bewijs nodig hoe erg het gestelt is .
Allemaal leuke onderzoekjes om je maar niet druk te hoeven maken zolang je kunt vingerwijzen .
Wat je zegt ben je zelfffff 

-
bouvierpoedel
- Zeer actief
Beter een rashond kopen dan .?Es schreef:Omdat dit onderzoek tig x gequot zal worden, 'nee beter een kruising kopen', veel gezonder..Als dit gebaseerd wordt op een niet-represensatief onderzoek...Neeltje schreef:Ik begrijp helemaal niet waarom je je hierover zo druk maakt? Dit is een van de weet ik hoeveel onderzoeken die hiernaar zijn geweest en er zullen er waarschijnlijk nog zo'n honderdduizend volgen. En over 3 jaar is het weer anders. Wat moet een journalist met een onderzoek van een paar studentjes en vereniging die waarschijnlijk niemand kent wat kant nog wal slaat? Helemaal niks, krijgt hij aan geen een krant verkocht.Es schreef:@neeltje, dat is nou juist het hele probleem, ze zijn nu al 2x gecorrigeerd.
Waarvan de meeste ook wel een portie vers bloed kan gebruiken om redelijk gezond te blijven ,lees minder inteeltmeuk die je steeds sneller naar voren aan het trekken bent met iedere nieuwe generatie.
Je kunt wel zeggen kijk ons een testen en dat omzetten in garantie hoe gezond het ras is ,maar eigenlijk zegt het gewoon dat het er helemaal niet zo garantievol voor staat.
Maar je betaald nog steeds de topprijs, jaja want wij moeten zoveel testen.
Terwijl je een leuke bastaard hebt voor weinig geld en alwel niet papier gezette garantie maar even snel kan dood flikkeren als die dure rashond die van testen aan elkaar hangt.

- veertje
- Zeer actief
bouvierpoedel schreef:Snap eigenlijk niet zo goed waarom er een gezondheidsondezoek moet komen naar lookalikes en stamboomhonden.
Hierom dusbouvierpoedel schreef:Beter een rashond kopen dan .?Es schreef: Omdat dit onderzoek tig x gequot zal worden, 'nee beter een kruising kopen', veel gezonder..Als dit gebaseerd wordt op een niet-represensatief onderzoek...
Waarvan de meeste ook wel een portie vers bloed kan gebruiken om redelijk gezond te blijven ,lees minder inteeltmeuk die je steeds sneller naar voren aan het trekken bent met iedere nieuwe generatie.
Je kunt wel zeggen kijk ons een testen en dat omzetten in garantie hoe gezond het ras is ,maar eigenlijk zegt het gewoon dat het er helemaal niet zo garantievol voor staat.
Terwijl je een leuke bastaard hebt voor weinig geld en alwel niet papier gezette garantie maar even snel kan dood flikkeren als die dure rashond die van testen aan elkaar hangt.
Het gebeurd vaak genoeg dat een onderzoek alleen nodig is om aan te tonen dat iets is zoals het is. Dan weet men het wel, maar zolang het niet wetenschappelijk aangetoond is is het nog geen feit.
-
Neeltje
Het maakt niets uit wat je koopt. Het zijn levende wezens die allemaal wat kunnen krijgen of het nu wel of geen stamboom heeft. Als je een goed onderzoek wilt doen, zul je een zeer grote populatie honden moeten gebruiken met evenveel bastaards en rashonden, en dan niet een paar honderd honden, daar schiet je niets mee op. En dan gedaan door een stel wetenschappers en niet mensen die hondjes lief vinden.veertje schreef:bouvierpoedel schreef:Snap eigenlijk niet zo goed waarom er een gezondheidsondezoek moet komen naar lookalikes en stamboomhonden.Hierom dusbouvierpoedel schreef:Beter een rashond kopen dan .?Es schreef: Omdat dit onderzoek tig x gequot zal worden, 'nee beter een kruising kopen', veel gezonder..Als dit gebaseerd wordt op een niet-represensatief onderzoek...
Terwijl je een leuke bastaard hebt voor weinig geld en alwel niet papier gezette garantie maar even snel kan dood flikkeren als die dure rashond die van testen aan elkaar hangt.De een zegt dit, de ander dat en met dit onderzoek zouden ze willen aantonen wie er nu eigenlijk 'gelijk' heeft (voor zover je van gelijk kan spreken in deze).
Het gebeurd vaak genoeg dat een onderzoek alleen nodig is om aan te tonen dat iets is zoals het is. Dan weet men het wel, maar zolang het niet wetenschappelijk aangetoond is is het nog geen feit.
-
Marion.
Hmmm, en raad eens? Die "studentjes" waar jij zo minderwaardig over doet zijn toekomstige wetenschappers, en staan bovendien onder supervisie van al echte wetenschappers.Neeltje schreef:En dan gedaan door een stel wetenschappers en niet mensen die hondjes lief vinden.
- Miranda
- Erelid
- Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder - Aantal honden: 2
Hm. Niet dat dat op te maken was uit de 'kwaliteit' van de enquête, maar dat geheel terzijde.Marion. schreef:Hmmm, en raad eens? Die "studentjes" waar jij zo minderwaardig over doet zijn toekomstige wetenschappers, en staan bovendien onder supervisie van al echte wetenschappers.
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
- Es
- Zeer actief
- Contacteer:
Nou niet terzijde dat maakt het zo erg. Ik vond erg eens HBO profielwerkstuk aangeboden dat al op beter informatie gestoeld zou zijn dan dit onderzoek.
http://www.hogeschoolvhl.nl/Informatie_ ... nheid.aspx
http://www.hogeschoolvhl.nl/Informatie_ ... nheid.aspx
Op elke wandeling is
-
bouvierpoedel
- Zeer actief
Het maakt toch geen kloote verschil.veertje schreef:bouvierpoedel schreef:Snap eigenlijk niet zo goed waarom er een gezondheidsondezoek moet komen naar lookalikes en stamboomhonden.Hierom dusbouvierpoedel schreef:Beter een rashond kopen dan .?Es schreef: Omdat dit onderzoek tig x gequot zal worden, 'nee beter een kruising kopen', veel gezonder..Als dit gebaseerd wordt op een niet-represensatief onderzoek...
Terwijl je een leuke bastaard hebt voor weinig geld en alwel niet papier gezette garantie maar even snel kan dood flikkeren als die dure rashond die van testen aan elkaar hangt.De een zegt dit, de ander dat en met dit onderzoek zouden ze willen aantonen wie er nu eigenlijk 'gelijk' heeft (voor zover je van gelijk kan spreken in deze).
Het gaat dan niet omdat de een gezond is en de andere niet , het gaat om ie van de 2 het minst gezond is .
Lood om oud ijzer dus. Het is nu meer een wedstrijdje en afleiding vann het geen waar het werkelijk om moet gaan.
Ja maar ja maar .....ja ma... houd toch eens op met dat gezeik en om de pot heen draaien.
Als je al bezig moet zijn wie er het gezonds is dan kun jezelf ook achter de oren krabben en even je gezonde verstand gebruiken en zorgen datt jouw produkt beter word ipv het gezeik van ja maar die is veel ongezonder.

-
Neeltje
Maar dat is wel erg moeilijk voor ze om te begrijpen.bouvierpoedel schreef:Het maakt toch geen kloote verschil.veertje schreef:bouvierpoedel schreef:Snap eigenlijk niet zo goed waarom er een gezondheidsondezoek moet komen naar lookalikes en stamboomhonden.Hierom dusbouvierpoedel schreef:Beter een rashond kopen dan .?Es schreef: Omdat dit onderzoek tig x gequot zal worden, 'nee beter een kruising kopen', veel gezonder..Als dit gebaseerd wordt op een niet-represensatief onderzoek...
Het gaat dan niet omdat de een gezond is en de andere niet , het gaat om ie van de 2 het minst gezond is .
Lood om oud ijzer dus. Het is nu meer een wedstrijdje en afleiding vann het geen waar het werkelijk om moet gaan.
Ja maar ja maar .....ja ma... houd toch eens op met dat gezeik en om de pot heen draaien.
Als je al bezig moet zijn wie er het gezonds is dan kun jezelf ook achter de oren krabben en even je gezonde verstand gebruiken en zorgen datt jouw produkt beter word ipv het gezeik van ja maar die is veel ongezonder.
-
Wilm@
Open, als daar behoefte aan is, een nieuw topic.
Want als je deze blijft gebruiken dan is de kans zeer groot dat men die enquete van Renate alsnog gaat invullen. Men kijkt naar de titel en vult in. Om dit te voorkomen is het slim om dit topic te laten zakken en verdwijnen.
Want als je deze blijft gebruiken dan is de kans zeer groot dat men die enquete van Renate alsnog gaat invullen. Men kijkt naar de titel en vult in. Om dit te voorkomen is het slim om dit topic te laten zakken en verdwijnen.
- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): waterhonden
- Contacteer:
De enquête was dezelfde dag al offline gehaald. Geen zorgen daaroverWilm@ schreef:Open, als daar behoefte aan is, een nieuw topic.![]()
- veertje
- Zeer actief
Oh ik ben het met je eens hoor, vandaar dat ik schreef dat je eigenlijk niet van gelijk kan spreken in dezebouvierpoedel schreef:Het maakt toch geen kloote verschil.veertje schreef: Hierom dusDe een zegt dit, de ander dat en met dit onderzoek zouden ze willen aantonen wie er nu eigenlijk 'gelijk' heeft (voor zover je van gelijk kan spreken in deze).
@Neeltje: om een goed onderzoek uit te voeren heb je geen zeer grote populatie honden nodig, je hebt namelijk gewoon een minimum aantal dieren nodig en dat valt allemaal van te voren te berekenen. Wel moet je zorgen dat de honden die je gebruikt uit verschillende groepen komen. Met groepen bedoel ik dan eigenlijk van verschillende bazen. Dus niet alleen honden van mensen van dit forum, want ik denk toch wel dat de mensen hier niet de gemiddelde hondenbezitter representeren.
- Es
- Zeer actief
- Contacteer:
Nieuwe enquete. Nog steeds geen kwaliteit.
Op elke wandeling is
- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): waterhonden
- Contacteer:
Met zo'n lijst zakt de moed mij weer in de schoenen http://erfelijkeziekten.webnode.nl/
A omdat ze bestaan en blijkbaar de moeite van het meten waard zijn
B omdat ik niet verwacht dat de argeloze eigenaar hier tussen gaat grasduinen
maar ik heb hem ingevuld voor 1 hond
A omdat ze bestaan en blijkbaar de moeite van het meten waard zijn
B omdat ik niet verwacht dat de argeloze eigenaar hier tussen gaat grasduinen
maar ik heb hem ingevuld voor 1 hond
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
- Aantal honden: 1
Geen sterke enquête volgens mij, maar ik was wel snel klaar
Ben ook heel benieuwd wie er in die enorme lijst ziektes gaat zoeken en dat allemaal invult
Ben ook heel benieuwd wie er in die enorme lijst ziektes gaat zoeken en dat allemaal invult
- Miranda
- Erelid
- Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder - Aantal honden: 2
Ik heb hem ingevuld voor allebei, was inderdaad lekker snel klaar.ranetje schreef:Geen sterke enquête volgens mij, maar ik was wel snel klaar![]()
And few will ever climb
-
Muk
Zelfde link? Of een andere?Es schreef:Nieuwe enquete. Nog steeds geen kwaliteit.
Jammer dat het weer een mindere enquête is, maar ja het moet in één semester blijkbaar klaar zijn.