Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Als de hond iets fout doet........

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Selene
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herders
Aantal honden: 2

Als de hond iets fout doet........

Ongelezen bericht door Selene »

is dat altijd de schuld van de baas/geleider, die heeft het niet goed ingeschat, aangeleerd, verkeerd verwezen oid maar het ligt nooit aan de hond

Waar of niet waar?
Linda, Rayos (*02/06/2011) en Shepherd (*30/11/2012)
Voor altijd bij me: Prado van Scalindjo (28-11-2010 - 30-09-2011)

Afbeelding

It doesn't matter if the glass is half empty or half full. Be thankful that you have a glass and grateful there is something in it

Lotgering en Tammenga afhalen in Amersfoort? http://www.allerlei-versvlees.nl/page/home
S@ndr@
Zeer actief

Re: Als de hond iets fout doet........

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

ik vind t 50/50 t zijn allebei levende wezens, met een eigen wil, dus, t antwoord wat mij betreft is Nee :wink:
Pemba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër

Ongelezen bericht door Pemba »

Het zal vast vaak zo zijn maar niet altijd.
Voorbeeldje haha, Senghe begint nu op zijn 6de jaar ineens op tijdschriften te kauwen als wij eten :piew:
Heeft hij helemaal zelf bedacht :wink:
Afbeelding
rose
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador

Ongelezen bericht door rose »

Ik vind honden ook geen machientjes, die hebben wel degelijk een eigen wil dus mijn antwoord is ook niet waar. Ik vind het nog leuk ook als ze af en toe maling aan mij hebben en gewoon hun eigen ding blijven/gaan doen, ze horen wel aan mijn stem of het echt nodig is dat ze zich direct bij mij vervoegen (bij het terug komen bv).
Selene
Zeer actief

rose schreef:Ik vind honden ook geen machientjes, die hebben wel degelijk een eigen wil dus mijn antwoord is ook niet waar. Ik vind het nog leuk ook als ze af en toe maling aan mij hebben en gewoon hun eigen ding blijven/gaan doen, ze horen wel aan mijn stem of het echt nodig is dat ze zich direct bij mij vervoegen (bij het terug komen bv).
dat ze maling aan je hebben is omdat je het toestaat omdat het je niet zo stoort kennelijk, als je echt iets niet zo willen zou je het afleren of op een andere manier oplossen (want als het echt nodig is komen ze toch wel) :wink:

ik denk dat het grotendeels wel waar is, we leren niet dingen niet af waar we ons blijkbaar niet al te veel aan storen

Afbeelding

It doesn't matter if the glass is half empty or half full. Be thankful that you have a glass and grateful there is something in it

Lotgering en Tammenga afhalen in Amersfoort? http://www.allerlei-versvlees.nl/page/home
Selene
Zeer actief

Nanna schreef:Ik zou overigens niet eens een hond wíllen die werkelijk alles perfect deed. Gadverdamme, wat dódelijk saai.
maar dát was de vraag niet :F:

Afbeelding

rose
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador

Ongelezen bericht door rose »

Selene schreef:
rose schreef:Ik vind honden ook geen machientjes, die hebben wel degelijk een eigen wil dus mijn antwoord is ook niet waar. Ik vind het nog leuk ook als ze af en toe maling aan mij hebben en gewoon hun eigen ding blijven/gaan doen, ze horen wel aan mijn stem of het echt nodig is dat ze zich direct bij mij vervoegen (bij het terug komen bv).
dat ze maling aan je hebben is omdat je het toestaat omdat het je niet zo stoort kennelijk, als je echt iets niet zo willen zou je het afleren of op een andere manier oplossen (want als het echt nodig is komen ze toch wel) :wink:

ik denk dat het grotendeels wel waar is, we leren niet dingen niet af waar we ons blijkbaar niet al te veel aan storen
Dat is ook weer zo, maar moet je ze dat willen afleren dan? Nu heb ik het niet over het terug komen maar in het algemeen. Mijn honden doen wel meer dingen waar ik mij wel aan stoor, de reu aan plasjes likken en overal snuffelen bv, maar dat leer ik hem ook niet af, niet omdat ik mij er niet aan stoor maar omdat ik vind dat dat een hondendingetje is. Daar hebben ze naar mijn idee ook recht op toch al is het reuze irritant om regelmatig stil te staan.
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

90% Waar en de andere 10 niet.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Jokkebrok

Ongelezen bericht door Jokkebrok »

Waar.

Mijn honden doen regelmatig iets 'fout'. Dat betekent: ze doen dan iets waarvan ik liever had, dat ze het op dat moment hadden gelaten.... Het feit alleen al dat ik het fout vind, geeft voor mij al aan dat het aan mij ligt. Vaak vinden andere mensen namelijk niet eens dat er iets fout gaat.
h a n s
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mastin Espanol

Ongelezen bericht door h a n s »

Zelf denk ik aan 95% baas en 5% hond, en die 5% is dan toch weer mijn fout omdat ik te laat was. :mrgreen:
Selene
Zeer actief

h a n s schreef:Zelf denk ik aan 95% baas en 5% hond, en die 5% is dan toch weer mijn fout omdat ik te laat was. :mrgreen:
:LOL: :LOL:

Afbeelding

sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

dat ligt eraan wat je onder 'iets fout doen' verstaat, lijkt mij.
Marco88
Zeer actief
Mijn ras(sen): nova scotia duck tolling retriever

Ongelezen bericht door Marco88 »

Een hond kan ook fouten maken, net als mensen.
Afbeelding
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Miranda »

Selene schreef:is dat altijd de schuld van de baas/geleider, die heeft het niet goed ingeschat, aangeleerd, verkeerd verwezen oid maar het ligt nooit aan de hond

Waar of niet waar?
Niet waar. Een hond heeft ook eigen inbreng.
Waar. Een hond heeft eigen inbreng omdat je de hond toestaat die te hebben.

:mrgreen:

Hier leer ik de honden bewust dat een eigen inbreng en zelf meedenken gewaardeerd wordt. Dat houdt automatisch in dat je de hond de ruimte geeft om de fout in te kunnen gaan. Dus ja, het ligt bij de geleider, maar het is maar net wat voor band je met je hond wil.
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
Spirit
Actief

Ongelezen bericht door Spirit »

Wat is fout?

Ik denk wel dat een heel groot gedeelte van het gedrag van een hond bepaald is door het baasje en zijn/haar opvoeding. Maar alles, dat is ook weer zo'n extreme verwoording. Hangt miss ook beetje van het ras af, wat zelfstandigere honden reageren ook weer anders dan honden die bijna alles alleen maar voor baasje doen.
Selene
Zeer actief

Inge O schreef:en hond kan niet fout zijn want een hond is een hond en kan zich alleen maar als hond gedragen, hem treft dus nooit schuld.

wat uiteraard niet hoeft te betekenen dat we zomaar alles van hem zouden moeten pikken maar ook als we dat af en toe tegen onze zin wel moeten doen is hij nog niet in fout.

heerlijk toch, hond zijn :mrgreen: ?
:E:

Afbeelding

Daisy@
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herders
Aantal honden: 3
Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy

Ongelezen bericht door Daisy@ »

50/50
Kan zeker aan de baas liggen als je iets niet goed leert.
Maar ook aan de hond als hij weet dat wat hij doet net iets meer opleverd voor hem dat dat hij luisterd.
Suske
Zeer actief
Mijn ras(sen): XMechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Suske »

Je kan altijd nog de schuld aan puppycursus geven.
Suske moest omdat dat bij de DA natuurlijk ook moet leren op een tafel te staan.
Dat heeft ze onthouden :LOL:
Ff lekker in je oor tetteren :cheer:

Afbeelding
Selene
Zeer actief

Cleva schreef:
Daisy@ schreef:50/50
Maar ook aan de hond als hij weet dat wat hij doet net iets meer opleverd voor hem dat dat hij luisterd.
Ja, en dan heb je hem dus verkeerd getraind.
en dat was mijn stelling dus :wink:

Afbeelding

esenhazel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door esenhazel »

als tegen een muur aanlopen omdat je zo nieuwsgierig bent wat er achter je gebeurd (en dat is dus meer
als 1 keer gebeurd) of gewoon naast een bank springt :Q: valt onder een fout van de hond, dan is mijn antwoord nee.
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

Nanna schreef:Ik zou overigens niet eens een hond wíllen die werkelijk alles perfect deed. Gadverdamme, wat dódelijk saai.
Absoluut waar!
Gina begint nu eindelijk wat streken uit te halen. Ik heb nog nooit een hond gehad die zo goed luistert als Gina.

Als Gina wat fout doet, dan is dat bijna altijd mijn fout omdat ik haar te laat doorheb.
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

als mijn hond iets fout doet ben ik niet duidelijk genoeg geweest.
het is aan de baas om de hond manieren bij te brengen en doet hondlief iets dat de baas niet zint had ie hem maar beter moeten uitleggen dat dat niet de bedoeling is.
honden zijn opportunisten, zullen doen wat hen het beste uitkomt als ze daar de kans voor krijgen en eerlijk gezegd kan ik ze dat ook niet kwalijk nemen ;)

oh, ik ben het eens met de stelling dus :mrgreen:
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Wat ik vind staat er al :wink:
Inge O schreef:Een hond kan niet fout zijn want een hond is een hond en kan zich alleen maar als hond gedragen, hem treft dus nooit schuld.

wat uiteraard niet hoeft te betekenen dat we zomaar alles van hem zouden moeten pikken maar ook als we dat af en toe tegen onze zin wel moeten doen is hij nog niet in fout.

heerlijk toch, hond zijn :mrgreen: ?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Hilde
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies

Ongelezen bericht door Hilde »

Een hond kent geen normen en waarden, dus ook geen goed of fout.
Mijn hond kiest er soms voor liever bij bejaardenhuizen brood voor de vogeltjes te gaan roven, omdat dat gewoon meer voor hem opbrengt dan met mij meelopen en heel misschien wat krijgen. Mijn fout dat ik hem niet op tijd heb aangelijnd/bij me geroepen/z'n aandacht heb gevraagd. Niet dat ik dat gedrag leuk vind, maar wel heel logisch en het is te voorkomen.

Wat vaak als fout van een hond wordt gezien is een reactie die de baas niet verwacht had of één waar hij niet mee om kan gaan. De fout van de baas, dus.
Afbeelding
Jackira
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jackira »

Niet de schuld, maar wel de verantwoordelijkheid van de baas.
Pepper en Lucy
Zeer actief

Ongelezen bericht door Pepper en Lucy »

Absoluut met je eens :ok:
Beetje tegenwicht van de hond maakt de dag ook weer leuker op. En het houdt je ook scherp.
Ik vind sommige wandelingen met uitlaatservice die te makkelijk verlopen :slaap: verwekkend.
[size=40]In nood leert men z'n vrienden kennen.
Hoe beter je mensen leert kennen des te meer dat je van honden
Daisy@
Zeer actief

Cleva schreef:
Selene schreef:
Cleva schreef:
Daisy@ schreef:50/50
Ja, en dan heb je hem dus verkeerd getraind.
en dat was mijn stelling dus :wink:

Ik ben het met de stelling eens.
Hoewel ik niet zo van de tegeltjeswijsheden ben is dit er een die gewoon klopt. De hond zelf maalt niet om perfecte oefeningen en streeft zelf het doel van yde trainer niet na. De trainer wil iets bereiken en waar dat niet lukt doet hij of zij zelf iets fout. Dat betekent overigens niet dat het niet nog steeds fout kan gaan als je wel alles goed doet maar de hond doet zelf ook waar hij zin in heeft of het nut van inziet. Als dat niet hetzelfde is als wat de trainer wil zien dan is er iets mis gegaan in de training, niet bij de hond.

Honden kunnen natuurlijk wel iets fout doen maar dat slaat dan op een actie waarbij de prioriteit van de hond zelf verloren gaat.
Begrijp wat je bedoeld. Begin bij jezelf wordt bij ons met trainen ook altijd gezegd. Hond volgt op wat geleerd of dat nu goed of fout is.

Maar dan nog geloof ik nog dat een hond bewust voor een fout kiest omdat hem dat zoveel meer oplevert dan doen wat goed geleerd. Bv met bijten. Ultiem genot, en ja, dan zie k toch wel eens honden die perfect hebben leren lossen, dat ookaltijd keurig doen, wel eens langer vasthouden dan zou mlgen. Gewoon, omdat het hun zoveel oplevert.
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Vaak de fout van de baas maar zeker niet altijd. In de aanleerfase zal ik nooit boos worden op een hond, nooit. Als die fase voorbij is verwacht ik wel dat er gewoon geluisterd wordt. Honden en ook zo hun eigen karakters en bedenken wel eens een aanpassing op wat ik ze heb aangeleerd :mrgreen: Als dat ongewenst is, is het dus een fout van de hond. Ik hou daar wel van, die eigenzinnige karaktertjes maar dan krijg je dus ook wel eens te maken met dat soort acties. En ik ben zeker niet altijd voor het negeren van ongewenst gedrag.
Daisy@
Zeer actief

Oh, maar ik hou er ook wel van. Indy is met bergen geduld heel veel bijgebracht. Ze mag van mij zeker wel eens haar eigen weg bewandelen binnen de perken. Het is en blijft een levend wezen wat niet altijd strak kan staan.
Dee
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder en een Roemeens meisje

Ongelezen bericht door Dee »

Dan doet hij ( hij, want Nani is nooit stout ) dat om mij dwars te zitten :pffff:

Nee, dan is het mijn fout of nalatigheid. Ik vind sommige streken stiekem wel leuk en ook dat weet ie.
Beetje eigenwijsheid mag ik wel, dat laat ik ook toe. Als ik het echt meen ( dan gaat het bijvoorbeeld meer om zijn eigen veiligheid, of omdat ik wil dat hij de andere dieren met rust laat ) dan hoort hij dat ook wel aan mijn toon en dan is er geen gegein.
Maar het is wel een lolbroek.

Maar de pupcursus vind ik ook een goede :mrgreen:
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”