Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
asielhond en papieren
Moderator: moderatorteam
-
billy20
- Actief
- Aantal honden: 2
asielhond en papieren
Wij hebben dit jaar 2 honden uit het asiel gehaald. Ik zat laatst tussen de papieren te kijken en zag dat we alleen entingsboekjes hebben meegekregen. Kan het zijn dat de asiels geen stamboekpapieren meegeven aan de nieuwe eigenaren??

-
~Suzanne~
- Zeer actief
Re: asielhond en papieren
HEBBEN de honden dan een stamboom? En ja, het kan zijn dat die achtergehouden worden, erger nog... ze worden ongeldig verklaard staat mij bij. Dat gezegd hebbende.... ik zou daar dus alert op zijn; als er stamboompapieren zijn wil ik die hebben. Niet omdat de hond daar mooier of liever van wordt.. maar omdat ze nou eenmaal bij de hond horen.billy20 schreef:Wij hebben dit jaar 2 honden uit het asiel gehaald. Ik zat laatst tussen de papieren te kijken en zag dat we alleen entingsboekjes hebben meegekregen. Kan het zijn dat de asiels geen stamboekpapieren meegeven aan de nieuwe eigenaren??
Bij Guinnie zaten ze er niet bij, waren ook niet in het asiel, maar ik vond het belangrijk haar op onze naam te krijgen.. dat is ook gelukt
Suzanne
- JYBD
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bullterrier
- Aantal honden: 1
Luna heeft dus ook papieren maar ik kreeg ook niets mee vanuit het asiel. Alleen haar vaccinatieboekje. Je schijnt dus bij de RvB wel een kopie aan te kunnen vragen? Maar misschien heeft haar vorige "baasje" die ook niet meegegeven toen ze het asiel in moest. Geen idee eigenlijk.
Ik ben niet labiel,.... ik ben emotioneel flexibel.

- gyanty
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
Het asiel waar ik heel lang vrijwilligerswerk voor heb gedaan stuurde de papieren terug naar raad van beheer volgens mij. De papieren van onze Winnie heb ik wel in mogen zien, maar dat kwam ook eigenlijk alleen maar omdat ze mij heel goed kenden. Het ligt er beetje aan wat het beleid van asiel is. Veel asiels hebben als beleid dat de hond in feite eigendom blijft (op papier) van het asiel. Om rare praktijken te voorkomen, wordt die enkeling die met papier toevallig binnenkomt, dus ook niet verkocht als zijnde met papier. Je kan altijd een duplicaat aanvragen bij de Raad van Beheer, maar ja dat kost wel wat centen, ook om de hond bij raad van beheer op jou naam te laten overzetten (de chip dat lukt nog wel aardig makkelijk).
Ik zelf vind die papier niet eens zo heel erg interessant en heb ze van mijn tweede handjes ook niet zo nodig hoeven te achterhalen, al wist ik bij winnie wel de fokker (en toen kon je dat ook nog online checken op de site van de raad) en bij mano wisten we dat ook, maar bij monty hebben we er nooit naar omgekeken en ook bij Norah heb ik dat eigenlijk nog steeds niet gedaan. Zie het nut er niet zo van in, ik heb een leuk tweedehandsje.
Maar heel vaak komen papieren ook niet mee van rashonden hoor. En kan het dus ook bij vorige eigenaar nog zijn of gewoon zoekgeraakt zijn bij vorige eigenaar (Zoals bij Norah)
Ik zelf vind die papier niet eens zo heel erg interessant en heb ze van mijn tweede handjes ook niet zo nodig hoeven te achterhalen, al wist ik bij winnie wel de fokker (en toen kon je dat ook nog online checken op de site van de raad) en bij mano wisten we dat ook, maar bij monty hebben we er nooit naar omgekeken en ook bij Norah heb ik dat eigenlijk nog steeds niet gedaan. Zie het nut er niet zo van in, ik heb een leuk tweedehandsje.
Maar heel vaak komen papieren ook niet mee van rashonden hoor. En kan het dus ook bij vorige eigenaar nog zijn of gewoon zoekgeraakt zijn bij vorige eigenaar (Zoals bij Norah)

-
billy20
- Actief
Geen idee, maar ik vermoed van wel.~Suzanne~ schreef:HEBBEN de honden dan een stamboom? En ja, het kan zijn dat die achtergehouden worden, erger nog... ze worden ongeldig verklaard staat mij bij. Dat gezegd hebbende.... ik zou daar dus alert op zijn; als er stamboompapieren zijn wil ik die hebben. Niet omdat de hond daar mooier of liever van wordt.. maar omdat ze nou eenmaal bij de hond horen.
Bij Guinnie zaten ze er niet bij, waren ook niet in het asiel, maar ik vond het belangrijk haar op onze naam te krijgen.. dat is ook gelukt
Suzanne

-
billy20
- Actief
Het gaat me ook niet zozeer om de papieren maar ik ben wel nieuwsgierig uit welke lijnen de honden komen.gyanty schreef:Ik zelf vind die papier niet eens zo heel erg interessant en heb ze van mijn tweede handjes ook niet zo nodig hoeven te achterhalen, al wist ik bij winnie wel de fokker (en toen kon je dat ook nog online checken op de site van de raad) en bij mano wisten we dat ook, maar bij monty hebben we er nooit naar omgekeken en ook bij Norah heb ik dat eigenlijk nog steeds niet gedaan. Zie het nut er niet zo van in, ik heb een leuk tweedehandsje.

-
billy20
- Actief
Dus blijkbaar vrij normaal dat asiels de papieren niet meegeven (dit vermoedde ik al). Iemand ook een idee hoe ik er achter kan komen of ze papieren hebben en hoe ik daar (eventueel) aan kan komen of een duplicaat van kan krijgen?

-
~Suzanne~
- Zeer actief
Nee, de stambomen worden ongeldig verklaard zodra een dier wordt overgeschreven op naam van een asiel. Je kunt geen copie opvragen als het dier niet op jouw naam staat ;-(JYBD schreef:Luna heeft dus ook papieren maar ik kreeg ook niets mee vanuit het asiel. Alleen haar vaccinatieboekje. Je schijnt dus bij de RvB wel een kopie aan te kunnen vragen? Maar misschien heeft haar vorige "baasje" die ook niet meegegeven toen ze het asiel in moest. Geen idee eigenlijk.
Dus, ALS je een dier met stamboom uit het asiel haalt, sta er dan op dat je die meekrijgt!
Suzanne
-
~Suzanne~
- Zeer actief
Niet ;-(billy20 schreef:Dus blijkbaar vrij normaal dat asiels de papieren niet meegeven (dit vermoedde ik al). Iemand ook een idee hoe ik er achter kan komen of ze papieren hebben en hoe ik daar (eventueel) aan kan komen of een duplicaat van kan krijgen?
Daar kun je gewoon niet meer achterkomen ;-(( Hooguit kun je proberen de chip te uitlezen, en dan te kijken of je aan de hand van dat nummer erachter komt OF de hond een stamboom had. De papieren... daar kun je naar fluiten, die kun je echt niet meer krijgen, ook geen copie ;-((
Wel kun je de fokker op die manier achterhalen en daar info vragen
Suzanne
- Nawosh
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Zuid Russische ovcharka
Kun je niet gewoon bij het asiel vragen of er papieren bij zaten?billy20 schreef:Dus blijkbaar vrij normaal dat asiels de papieren niet meegeven (dit vermoedde ik al). Iemand ook een idee hoe ik er achter kan komen of ze papieren hebben en hoe ik daar (eventueel) aan kan komen of een duplicaat van kan krijgen?
Anders kun je misschien de chip laten lezen en dan bij de RvB op basis van de chip informatie vragen.
Groetjes, Marjan
-
duitse herder
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie
Stamboom hoort toch gewoon bij de hond? Het is geen eigendomspapier. Toen ik in het asiel werkte zat er een DH met stamboom en baasje kreeg deze ook mee. En volgens mij heeft mijn zus met Tiborh ook de papieren gehad, inclusief rashondenlogboek en al. Gelukkig weet zij daar afstamming van aangezien ze volle zus Tuana al heeft 
- h a n s
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mastin Espanol
Hier in het asiel gaan die stamboompapieren bij mijn weten gelijk in versnipperaar om 'misbruik' te voorkomen.~Suzanne~ schreef:Nee, de stambomen worden ongeldig verklaard zodra een dier wordt overgeschreven op naam van een asiel. Je kunt geen copie opvragen als het dier niet op jouw naam staat ;-(JYBD schreef:Luna heeft dus ook papieren maar ik kreeg ook niets mee vanuit het asiel. Alleen haar vaccinatieboekje. Je schijnt dus bij de RvB wel een kopie aan te kunnen vragen? Maar misschien heeft haar vorige "baasje" die ook niet meegegeven toen ze het asiel in moest. Geen idee eigenlijk.
Dus, ALS je een dier met stamboom uit het asiel haalt, sta er dan op dat je die meekrijgt!
Suzanne
Kan ik me wel iets bij voorstellen..
Onze Sally heeft ook een stamboom maar wij hebben de papieren nooit gezien.
-
empyree
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Newfoundlander/Grand Basset Griffon Vendéen/Lagotto Romagnolo
- Aantal honden: 5
- Contacteer:
Je kunt in elk geval aan de chipnummmers zien of het honden met stamboom zijn tenzij ze uit het buiteland komen.
Sandra

-
Brindlecardi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Asiels geven geen stamboompapieren mee.
Je kan er echter wel zelf aankomen, maar dit kan alleen door de vorige eigenaar te traceren en met een getekend akkoord, een nieuwe
stamboom op te vragen met je eigen gegevens. Zo ging het in ieder geval bij ons 9 jaar geleden.
Je kan er echter wel zelf aankomen, maar dit kan alleen door de vorige eigenaar te traceren en met een getekend akkoord, een nieuwe
stamboom op te vragen met je eigen gegevens. Zo ging het in ieder geval bij ons 9 jaar geleden.
-
billy20
- Actief
Hoe kun je dat zien dan? Overigens heeft 1 van de 2 een Duitse chip.empyree schreef:Je kunt in elk geval aan de chipnummmers zien of het honden met stamboom zijn tenzij ze uit het buiteland komen.

-
billy20
- Actief
Tja, maar hoe kom je achter de vorige eigenaar?Apple schreef:Asiels geven geen stamboompapieren mee.

- iones
- Zeer actief
I.v.m. broodfokken geven asiels nooit stamboom papieren mee. Ze willen liefst dat er helemaal niet met de hond gefokt wordt. Er zijn immers al genoeg honden zonder tehuis.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
-
billy20
- Actief
Beetje lastig fokken met gecastreerde honden.iones schreef:I.v.m. broodfokken geven asiels nooit stamboom papieren mee. Ze willen liefst dat er helemaal niet met de hond gefokt wordt. Er zijn immers al genoeg honden zonder tehuis.

- noekie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): american bulldog,
Xfila/stabij/lab/? - Aantal honden: 2
- Contacteer:
Vroeger gaven wij geen stambomen mee omdat de gegevens van de oude eigenaren erop stonden en die mag je niet geven ivm wet op de privacy.
Vaak worden ze niet eens meegegeven als een hond afgestaan word, want baasjes weten niet meer waar dat ding ooit gebleven is.
Aan de hand van het chipnummer van de hond uit nederland kan je zien of hij stamboom heeft 528140 begint het dan mee
Vaak worden ze niet eens meegegeven als een hond afgestaan word, want baasjes weten niet meer waar dat ding ooit gebleven is.
Aan de hand van het chipnummer van de hond uit nederland kan je zien of hij stamboom heeft 528140 begint het dan mee
scooby 06-07-1995/31-08-2007
andor 12-04-2001/10-09-2009
-
g.vercoelen
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): border collie
Bij ons krijg je de papieren ook niet mee
mede om te oor komen dat er mee gefokt gaat worden
mede om te oor komen dat er mee gefokt gaat worden
- iones
- Zeer actief
Ja, dan zie ik het probleem eigenlijk ook niet, als de honden toch al gecastreerd zijn.billy20 schreef:Beetje lastig fokken met gecastreerde honden.iones schreef:I.v.m. broodfokken geven asiels nooit stamboom papieren mee. Ze willen liefst dat er helemaal niet met de hond gefokt wordt. Er zijn immers al genoeg honden zonder tehuis.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
-
billy20
- Actief
Maar vanaf welk jaar worden rashonden gechipt? Het is pas sinds kort verplicht en de Nederlandse hond is al 6 jaar.noekie schreef:Aan de hand van het chipnummer van de hond uit nederland kan je zien of hij stamboom heeft 528140 begint het dan mee

-
billy20
- Actief
Bij een volgende hond zal ik dat ook zeker doen maar bij deze honden heb ik er nooit aan gedacht.Tara schreef:En dat kan dus niet, want juridisch niet mogelijk.gyanty schreef: Veel asiels hebben als beleid dat de hond in feite eigendom blijft (op papier) van het asiel.
Voor de wet is degene die voor de hond zorgt de eigenaar, en niet het asiel.
Om die reden zou ik eventuele stamboompapieren die bij mijn asielhond horen dus ook gewoon bij de hond willen hebben.

- yuki
- Zeer actief
Nee nooit erbij gekregen bij asiels. Bij eentje ( die was overigens zwaar gehavend gevonden) kon ik via een fokker dmv chipnummer destijds wel achter de geboortedatum komen ( hondje bleek 6, 5 jaar ipv door da geschatte leeftijd van 3
) Bij de andere heb ik er noiit bij het asiel naar gevraagd. Toen dacht ik dat het toch niks toevoegde.
Eventhough you're gone, we're still a team'.
(r.i.p. Yuki / Askiem Yoshi)
Esther
(r.i.p. Yuki / Askiem Yoshi)
Esther
- ZaZa
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Herder
Dat is in ieder geval al langer dan 6 jaar zo. Maar waarom ga je er vanuit dat je honden papieren hebben?billy20 schreef:Maar vanaf welk jaar worden rashonden gechipt? Het is pas sinds kort verplicht en de Nederlandse hond is al 6 jaar.noekie schreef:Aan de hand van het chipnummer van de hond uit nederland kan je zien of hij stamboom heeft 528140 begint het dan mee
- **Nancy**
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Sheltie's
- Aantal honden: 3
billy20 schreef:Maar vanaf welk jaar worden rashonden gechipt? Het is pas sinds kort verplicht en de Nederlandse hond is al 6 jaar.noekie schreef:Aan de hand van het chipnummer van de hond uit nederland kan je zien of hij stamboom heeft 528140 begint het dan mee
Mijn oudste wordt in februari 8 en heeft een chip (RvB)

- JYBD
- Zeer actief
Eigenlijk krom, om misbruik te voorkomen, welk misbruik. Luna bijv. was geholpen. En dan het asiel blijf (op papier) eigenaar? Betalen ze dan ook de (on)kosten die we krijgen ? Er is nooit meer gevraagd hoe het met haar ging. Ook nooit huisbezoek gehad. Ze had al lang weer 3 keer verkocht kunnen zijn. Onzin vind ik het. Geen papieren mee, maar wel toch proberen een vinger in de pap te houden? Al was het dan op papier?

-
Muk
Onze hond komt uit het asiel en ook wij hebben alleen een entingsboekje meegekregen. Een chip heeft ze ook niet, dus een stamboom zal ze zeker niet hebben.
Als je echt zou willen weten of de hond een stamboom heeft, dan zou je het asiel kunnen bellen met die vraag. De stamboom meekrijgen zal hoogstwaarschijnlijk niet gaan, ik ken geen asiel die dat meegeeft.
Als je echt zou willen weten of de hond een stamboom heeft, dan zou je het asiel kunnen bellen met die vraag. De stamboom meekrijgen zal hoogstwaarschijnlijk niet gaan, ik ken geen asiel die dat meegeeft.
- JYBD
- Zeer actief
Prima, ze mogen de papieren houden, het blijft hun hond, ik zal de DA facturen even zoeken van de afgelopen 2 jaar. Is al met al toch gauw iets van 1500 euries.

- noekie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): american bulldog,
Xfila/stabij/lab/? - Aantal honden: 2
- Contacteer:
Mijn oude labrador met stamboom is van 2001 en was ook gechipt; dit doen ze al vele jaren bij stamboomhonden.billy20 schreef:Maar vanaf welk jaar worden rashonden gechipt? Het is pas sinds kort verplicht en de Nederlandse hond is al 6 jaar.noekie schreef:Aan de hand van het chipnummer van de hond uit nederland kan je zien of hij stamboom heeft 528140 begint het dan mee
scooby 06-07-1995/31-08-2007