Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Een 2e hond, wat vragen

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Kaki
Actief
Mijn ras(sen): American Staffordshire Terrier X Olde English Bulldogge mix
Aantal honden: 1

Een 2e hond, wat vragen

Ongelezen bericht door Kaki »

Ik zit er al een tijd aan te denken om een tweede hond te nemen, over een klein jaar ongeveer, Buffeltje moet natuurlijk eerst wat ouder worden. Nu zat ik te denken, wat is een goede leeftijd voor je eerste hond om een tweede in huis te nemen? Ik lees veel verschillende meningen hierover, de een zegt 1,5, de ander 2, en weer een ander zegt dat het niet uitmaakt. Wat is jullie mening hierover? Ik zit zelf te denken aan een kleine 2 jaar.

Dan het ras, ik ben zelf een liefhebber van molossers en wil iets groters dan onze huidige hond, ben opgegroeid met reuzen dus Buffeltje valt in de categorie 'klein/gemiddeld'. We zijn aardig actief, en hebben de ruimte voor wat groters. Heb zelf een oogje op de Boerboel, maar hoor vaak dat je geluk moet hebben met hun karakter en dat er nogal wat 'foute' tussen zitten. Een Amerikaanse Akita staat ook hoog op de lijst, ondanks hun zelfstandigheid/dominantie. Dan is er nog de Amerikaanse Bulldog, maar ik heb tot nu toe nog geen fokker gevonden die met honden fokt die ik aantrekkelijk vindt (het meer atletische type) en de Dogo Argentino, maar daar is mijn vriendin helaas geen liefhebber van.

Het zijn zeker niet de makkelijkste honden, maar ik zie niet in waarom het niet zou kunnen. Het wordt sowieso een reutje, onze huidige hond is een teefje en wordt geholpen mocht er een tweede komen. Ook omdat het vrijwel allemaal honden zijn die een grote kans hebben om dominant te zijn naar hetzelfde geslacht heb ik liever een reu en een teef. Buffeltje werd ons ook afgeraden als eerste hond, maar dat gaat helemaal prima nu, luistert perfect *afkloppen* en het zou ons leuk lijken voor haar ook om een kameraad te hebben. Eventuele suggesties zijn welkom! :cheer:
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder
Aantal honden: 2

Re: Een 2e hond, wat vragen

Ongelezen bericht door Miranda »

De rassen die je noemt zijn allemaal vrij laat volwassen in de kop, net als je huidige hond. Ik zou wachten tot de hond een jaar of drie is én behoorlijk stabiel.
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Ik vind een leeftijd noemen zo lastig. Ik wil pas een hond erbij als de huidige volwassen en stabiel is. Dus geen pubergedrag, instabiel gedrag of probleemgedrag waar nog aan gewerkt moet worden. Het is altijd wel wat aanpassen als er een hond bij komt maar ik wil wel de meeste aandacht aan de pup kunnen geven de eerste weken zonder dat de rest ontspoort :mrgreen: Ik zou zeker wachten tot een jaar of 2 en dan eens zien of het haalbaar is op dat moment.

Bij Nilo heb ik gewacht tot hij een jaar of 4 was en dat was een goede timing. Coda is nu 18 maand en daar zou ik al wel een derde hond bij durven zetten. Het is heel afhankelijk van de individu dus.
Hippo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Hippo »

Ik zou zelf ook wachten tot je huidige hond een jaar of 2 is. Je kunt dan goed zeggen wat het karakter van je hond is en daar kan je fokker op inspelen met het maken van een keus voor een pup.

Bij een Boerboel ligt het volgens mij gewoon aan de bloedlijn(icm opvoeding). Ik heb een kennis met 4 boerboels uit een zelfde lijn en dat zijn heel fijne honden. Ze heeft ruim een jaar geleden een nestje gehad en ook al die pups zijn voor boerboel begrippen erg sociaal en makkelijk. Als je wil kan ik je haar site geven voor PB, geen idee wanneer ze weer een nest zal hebben want ze fokt maar heel af en toe.

Haar boerboels gaan goed samen met onze Amerikaanse stafford/pitbull Hippo. Zowel de reuen als teven en ze is zelf nu niet echt een 'africhter' :tongue:

Onze mechel was 1,5jr toen we Hippo erbij namen, maar die was toen al heel stabiel dus dat ging goed.
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Bij de ene hond kan het al vanaf een paar weken, bij de ander kan het nooit. Er zijn geen standaarden voor zulk soort dingen. Het hangt niet alleen van de hond af, maar ook van de baas, de omgeving en de tijd.

Tja het is maar net wat je wilt en hoe je omgeving is. Boerboelen kunnen inderdaad niet makkelijk zijn, dat is wel iets waar je rekening mee moet houden en dan heb je veel hond om in bedwang te moeten houden. Ik ken er een aantal de met veel plezier op een groot erf wonen en waar niet heel veel intensief contact is met andere honden. Ik ken er 1 die in gewoon huis woonden, maar die was nog niet volledig volwassen, maar ging ook prima met veel contacten op hem heen. En ik ken er een aantal op de hondenschool en die waren dus niet zo sociaal en zelfs 2 die erg bang waren.

Maar ook al eens aan een Cane Corso gedacht dan? Daar ken ik meer happy voorbeelden van eigenlijk.
Afbeelding
kaatje888
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boomer & Maltezer.

Ongelezen bericht door kaatje888 »

Het is individueel verschillend.
De 1 is bij 2 jaar stabiel en volwassen, en bij de ander is het pas bij een jaar of 4.
Het is gewoon heel erg verschillend en je kan beter niet op de leeftijd letten.
Ik zou er lekker 1tje bij nemen als je gewoon ziet en voelt dat je hond stabiel en volwassen is.
Als ze goed luistert en echt stabiel is.
Mijn 'pup' is nu 1,5 jaar en hij is nog echt een pup hoor !
En ik denk dat dit wel tot zijn 3de doorgaat :wink:
En mijn andere hond was al heel snel stabiel en volwassen.
Daarom is het gewoon heel erg verschillend en kan je het het beste zelf aanvoelen.
In liefdevolle herinnering
Binky 12-08-2000?, ?-?-2010 en Tycho 20-05-2006, 02-04-2014
vania
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 dogo Canario's, 1 boxer x rottweiler, 1 groenendaeler
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door vania »

ik denk dat het heel erg verschilt
hier zijn ze 9.5 (teef), 8 (reu), 6 (teef), 3 (teef) en bijna 5 maanden (teef)
tussen mijn teven zit eigenlijk overal 3 jaar tussen, omdat ik dat gewoon prettig vond, maar in prinicpe had er bij allemaal veel sneller een hond bij gekunnen
maar ik wil zelf graag dat de 1ste "af" is en dan pas de volgende komt, de enigste waar ik niet (nog) sneller een hond had bij gezet was Darko, omdat hij het eerste 1.5 jaar echt wel een hand vol was, nu met de jongste (geen mollosser zoals de andere 4, maar een herder) heb ik ook wel mijn handen vol, omdat het geheel anders opvoeden is als de andere 3 (de oudste (Zena) kwam hier als herplaatser van 1 jaar)
ik vind op dit moment zelfs mijn mollossers veel en veel gemakkelijker op te voeden als de herder :schrik:
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

tja, ik zou ook even wachten tot de 1 ste echt volwassen is, maar goed, als je voor een setje gaat dan kan er best veel hoor
Brigitte
Zeer actief

Ongelezen bericht door Brigitte »

Ik kijk niet naar leeftijd of geslacht, het gaat goed of het gaat niet goed. De keer dat het hier mis ging was door mijn teef die mijn oudste reu aanviel :ugh: Nu moet ik ook zeggen dat alles wat er hier nu loopt op het pad kwam maar ik ben wel heel blij dat tussen de 2 jongste hier maar 2 maanden zit en die zijn ook echt met elkaar opgegroeid en kunnen geen moment zonder elkaar.
Luckyday
Zeer actief
Mijn ras(sen): kruising border collie
Contacteer:

Ongelezen bericht door Luckyday »

Ik heb met Lucky gewacht tot hij inderdaad rustig en stabiel was en ik het idee had dat ik veel aandacht in de pup kon gaan steken. En dat hij als goed voorbeeld diende zodat het voor mij makkelijker word.
Het viel me nog tegen hoe gedoe dat is twee honden, je aandacht verdelen want je wil niet al je aandacht in de pup steken, de ene heeft veel meer beweging al nodig dan de ander, etc etc..
Toen luck pup was wilde ik er ook een pup bij nu ben ik echt blij dat ik gewacht heb en al me aandacht eerst in hem heb gestoken en ervoor gezorgd dat hij goed luistert (altijd) en zijn pubergedrag kwijt is en hij me kan helpen opvoeden van de volgende.
Afbeelding
True friendship is sitting together in silence and feeling like it was the best conversation you've ever had
Bed and Breakfast Angelbeeck
Romy Smink Photography
Kaki
Actief

gyanty schreef:Maar ook al eens aan een Cane Corso gedacht dan? Daar ken ik meer happy voorbeelden van eigenlijk.

Wel aan gedacht, maar heeft niet mijn voorkeur, niet zozeer vanwege het karakter, maar het uiterlijk. Niet dat dat het zwaarste telt, maar het oog wilt ook wat (:

@Hippo; Stuur me maar een link naar hun website, ben benieuwd! Had zelf al https://www.facebook.com/MojoYsterbergM ... tos_stream gevonden en dat vindt ik dus prachtige boerboels, die driekleur :I:

En inderdaad wachten tot de huidige hond 'stabiel' is, zou niet durven om nu een pup in huis te nemen met een onstuimige puber :schrik:
S@ndr@
Zeer actief

Kaki schreef:
gyanty schreef:Maar ook al eens aan een Cane Corso gedacht dan? Daar ken ik meer happy voorbeelden van eigenlijk.

Wel aan gedacht, maar heeft niet mijn voorkeur, niet zozeer vanwege het karakter, maar het uiterlijk. Niet dat dat het zwaarste telt, maar het oog wilt ook wat (:

:hmmm:

:LOL: :LOL:
gyanty
Zeer actief

S@ndr@ schreef:
Kaki schreef:

Tja voor mij zien al die hangoren en hangwangen met enorme hoofden er hetzelfde uit eigenlijk (niet mijn type) Wat is het verschil in wat je op het oog ziet tussen het hoofd van een boerboel en cane corso en een stafford? (tuurlijk zie ik het verschil, maar in type vind ik het toch wel heel erg hetzelfde?)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zo maar even visueel vergelijking..... ik vind de cane corso er nou niet zo heel anders uitzien?
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

wel hoor :pffff: :mrgreen:
Kaki
Actief

S@ndr@ schreef:
Kaki schreef:

Haha, dat had ik misschien wat beter moeten verwoorden! Het zijn mooie honden, alleen niet helemaal mijn ding. Vind ze gecoupeerd mooier (al mag ik dat natuurlijk al helemaaaal niet zeggen) en hun kleurslagen spreken me minder aan. Je hebt verder een prachtig beest hoor :roos:
S@ndr@
Zeer actief

Ja ja :hmmm:

:LOL: :LOL: :LOL:
gyanty
Zeer actief

Maar welke kleur vind je in de boerboel die je niet in de cane corso hebt (deze discussie moet je een bij de border collie fans voeren...... een hond op kleur kiezen.... :schrik: )
Afbeelding
Kaki
Actief

gyanty schreef:Maar welke kleur vind je in de boerboel die je niet in de cane corso hebt (deze discussie moet je een bij de border collie fans voeren...... een hond op kleur kiezen.... :schrik: )

https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/ ... 7896_o.jpg

https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/ ... 5689_o.jpg

Beide nog pups, maar de duidelijkste foto's die ik kon vinden voor die kleurslagen. Foto's komen van; https://www.facebook.com/MojoYsterbergMastiff
vania
Zeer actief

Qua kleurslag zou de DC ook nog kunnen :engel:
maar dat fawn komt toch ook voor bij de CC?
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Hylos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hylos »

Ik heb er geen ervaring mee.. maar dat "luistert perfect" zou ík nog even af willen wachten tot hij een jaar of 2 is :engel:
De ene hond blijkt geen last van pubertijd te hebben en de ander wel. Mijne was eerst een stuk braver, hij heeft ineens besloten dat het wel anders kan. Dus ff de riemen wat strakker, maar heb er wel aardig werk van. Nu heb ik ook een vrij eigenwijs beest maargoed. :mann:

Als je erg naar formaat kijkt zou ik verder zoeken dan een bulldog of stafford. Mijne is dan een kruising, en dan ook nog vrij groot voor het "ras", maar het blijft toch een middelmaat hond voor het oog (als je het puur over lengte hebt).
Afbeelding
Afbeelding
Kaki
Actief

Hylos schreef:Ik heb er geen ervaring mee.. maar dat "luistert perfect" zou ík nog even af willen wachten tot hij een jaar of 2 is :engel:
De ene hond blijkt geen last van pubertijd te hebben en de ander wel. Mijne was eerst een stuk braver, hij heeft ineens besloten dat het wel anders kan. Dus ff de riemen wat strakker, maar heb er wel aardig werk van. Nu heb ik ook een vrij eigenwijs beest maargoed. :mann:

Als je erg naar formaat kijkt zou ik verder zoeken dan een bulldog of stafford. Mijne is dan een kruising, en dan ook nog vrij groot voor het "ras", maar het blijft toch een middelmaat hond voor het oog (als je het puur over lengte hebt).

Vandaar het afkloppen :mrgreen: Buffeltje is ook een kruising, Am Staff X Olde English Bulldogge, en die zit inmiddels al tegen de 40kg nu met 11 maandjes.

En inderdaad, het wordt sowieso geen stafford of bulldog (héél misschien een amerikaanse mits ik een fokker vind die 'mijn' type heeft). Top 2 is toch nog steeds Boerboel en Amerikaanse Akita. Heb ook een aantal fokkers al een kleine enquête gestuurd, die weten het vaak toch wat beter dan de algemene beschrijvingen die je veelal via google vindt.

En @Vania; Canario's vind ik ook héél mooi en zijn ook zeker niet uitgesloten ^^
Hylos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hylos »

Wowie :80: Das 10 kilo zwaarder dan mijn monster!
Dan gaat jouw hondje aardig de breedte in zeker :lol1:
Afbeelding
Afbeelding
Kaki
Actief

Hylos schreef:Wowie :80: Das 10 kilo zwaarder dan mijn monster!
Dan gaat jouw hondje aardig de breedte in zeker :lol1:

Yup! Onverwacht ook moet ik zeggen, aangezien ze nu al zwaarder is dan haar moeder, en al bijna op haar vaders gewicht zit :LOL: De DA dacht toen we haar net hadden dat ze eenmaal volwassen een kilootje of 30 zou gaan wegen. Maar het is schijnbaar een kruising die genetisch wonderen verricht, haha. Ze is ook al aardig breed voor teef van 11 maanden. Heb net wat nieuwe foto's van haar in een ander topic gezet mocht het je interesseren; http://www.hondenforum.nl/plaza/viewtop ... 2&t=278223 :mrgreen:
S@ndr@
Zeer actief

vania schreef:Qua kleurslag zou de DC ook nog kunnen :engel:
Afbeelding
Afbeelding
Bij de CC fokken ze op zo min mogelijk wit erin, en de pup foto`s die ze liet zien, zit behoorlijk wat wilt - denk dat daar een groot punt zit :wink:
vania
Zeer actief

S@ndr@ schreef:
vania schreef:Qua kleurslag zou de DC ook nog kunnen :engel:
Afbeelding
Afbeelding
Bij de CC fokken ze op zo min mogelijk wit erin, en de pup foto`s die ze liet zien, zit behoorlijk wat wilt - denk dat daar een groot punt zit :wink:
ow ja dat kan ook nog :oohja:
Afbeelding
gyanty
Zeer actief

Volgens mij komt bij de boerboel ook niet zo veel wit voor en is dat ook niet gewenst?
Om even op het uiterlijk van de Boerboel terug te komen. Naast z'n imposante maat en specifieke karakter maken ook de verschillende bij het ras toegestane kleuren de Boerboel tot een aantrekkelijke hond. De kleur van de Boerboel varieert van het geel van het zand aan het strand tot het rood van de ondergaande zon; effen of gestroomd bij voorkeur met een zwart masker. Kleine witte aftekeningen worden geaccepteerd, maar mag nooit naar bond neigen
bron:http://www.spirit-boerboels.nl/boerboel.php

En blauwe ogen zien ze al helemaal niet graag. Dus dat is weer iets zoeken naar iets wat eigenlijk niet of nauwelijks in een ras voorkomt en waar mogelijk alleen uitbaters nu misschien wat mee proberen, als je van wit in een hond houdt zou ik toch meer gaan voor een Amerikaanse Bulldog waarin dat gewoon veel meer voorkomt.

Kort samen gevat: hoe groot kans is dat je een boerboel met zoveel wit treft? En hoeveel groter is die kans bij een Cane Corso (waarbij het heus ook zal voorkomen en waarschijnlijk niet gewenst is)
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

ja die heb je ook met allerhande vlekken en leuke oog platen enz, wat je maar wilt :wink:
Kaki
Actief

gyanty schreef:Volgens mij komt bij de boerboel ook niet zo veel wit voor en is dat ook niet gewenst?
Om even op het uiterlijk van de Boerboel terug te komen. Naast z'n imposante maat en specifieke karakter maken ook de verschillende bij het ras toegestane kleuren de Boerboel tot een aantrekkelijke hond. De kleur van de Boerboel varieert van het geel van het zand aan het strand tot het rood van de ondergaande zon; effen of gestroomd bij voorkeur met een zwart masker. Kleine witte aftekeningen worden geaccepteerd, maar mag nooit naar bond neigen
bron:http://www.spirit-boerboels.nl/boerboel.php

En blauwe ogen zien ze al helemaal niet graag. Dus dat is weer iets zoeken naar iets wat eigenlijk niet of nauwelijks in een ras voorkomt en waar mogelijk alleen uitbaters nu misschien wat mee proberen, als je van wit in een hond houdt zou ik toch meer gaan voor een Amerikaanse Bulldog waarin dat gewoon veel meer voorkomt.

Kort samen gevat: hoe groot kans is dat je een boerboel met zoveel wit treft? En hoeveel groter is die kans bij een Cane Corso (waarbij het heus ook zal voorkomen en waarschijnlijk niet gewenst is)

Ik heb een link in dit topic gepost naar een fokker die een met een aantal boerboels fokt die deels wit zijn. En dat is een van de betere fokkers in Europa met volgens mij ook nog een pittige wachtlijst. Ik vind Cane Corso's verder ook heel erg verschillen van Boerboels, hetzelfde geld voor de Am Bull. De een vindt de meeste molossers misschien op elkaar lijkt maar ik zie toch duidelijk verschillen. Karakter is weer een heel ander verhaal natuurlijk.
S@ndr@
Zeer actief

Binnen de boerboelen komt ook nogal wat diversiteit voor, dus ze kunnen onderling heel erg verschillen, van bouw ,...., maar ook van kleurstelling, ze zijn er ook gestroomd en zwart
ben wel heel nieuwsgierig welke fokker je op t oog hebt, want er zijn er nogal wat die t niet al te nauw nemen ( zullen we maar zeggen ) :wink:
Kaki
Actief

S@ndr@ schreef:Binnen de boerboelen komt ook nogal wat diversiteit voor, dus ze kunnen onderling heel erg verschillen, van bouw ,...., maar ook van kleurstelling, ze zijn er ook gestroomd en zwart
ben wel heel nieuwsgierig welke fokker je op t oog hebt, want er zijn er nogal wat die t niet al te nauw nemen ( zullen we maar zeggen ) :wink:

Daar ben ik me erg bewust van, en mocht de uiteindelijke keuze een Boerboel zijn dan reis ik stad en land af voor een geweldige fokker. Zit niet te wachten op een bakbeest met een kronkel in de kop of kapotte heupen/knieën als ie 2 jaar oud is. Niet dat het anders niet kan gebeuren, maar scheelt toch een hoop.

De fokker is Mojo Boerboels; https://www.facebook.com/MojoYsterbergMastiff / http://www.mojoboerboels.com/
De website zit niet helemaal lekker in elkaar heb ik het idee, dus bent beter af op facebook om hun honden te zien, info staat wel op hun website.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”