Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wie heeft er ook (ervaring met) een Mastin Espagnol (X)

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Wamel
nieuw lid
Mijn ras(sen): Mastin Espagnol, waarschijnlijk een X
Aantal honden: 1

Wie heeft er ook (ervaring met) een Mastin Espagnol (X)

Ongelezen bericht door Wamel »

Dit is Luna:
http://www.mijnalbum.nl/index.php?m=fto ... y=ZWD4VG44

http://www.mijnalbum.nl/index.php?m=fto ... y=ZLUXGQIX

Deze foto's heb ik net gemaakt na de grote uitlaat:

http://www.mijnalbum.nl/index.php?m=fto ... y=3KHGIGKG

http://www.mijnalbum.nl/index.php?m=fto ... y=OKZYNU7G

http://www.mijnalbum.nl/index.php?m=fto ... y=EITDLA4L

Inmiddels weegt ze 33 kg en is ongeveer 27 weken oud. In haar paspoort staat 20 mei, maar dat is geschat door een dierenarts in Spanje. In augustus is ze uit een asiel gehaald in Spanje en 17 september is bij ons gebracht. Ze woog toen 19,5 kilo en wij vonden haar te mager, ondanks dat ze al een maand bij de dame was geweest die haar uit het asiel had gehaald. Ook zat ze helemaal onder de vlooien en had ze diarree. 3 Weken later was ze na een aantal dierenartsbezoekjes helemaal opgeknapt en al goed aangekomen. Inmiddels groeit ze 1,5 tot 2,5 kilo per week en springt al over de omheinig van de (nu lege) schapenwei. We hebben een grote tuin en ze vindt het heerlijk om samen met mij naar buiten te gaan. Er moeten helaas nog een aantal hekken aangeschaft worden, want mevrouw gaat regelmatig even alleen op pad als ik 1 tel niet oplet. We wonen afgelegen, dus is het alleen vervelend als mensen die er toevallig lopen last van hebben of bang zijn. Het is toch al een flinke hond. Op puppycursus doet ze het erg goed! Voor een lekker snoepje heeft ze veel over. Met uitlaten luistert ze ook goed. Alleen als er prikkels zijn zoals andere honden of mensen is ze lekker eigenwijs, maar ik had niet anders verwacht. Ze zal nog wel eigenwijzer worden als ze gaat puberen.

Ik kan erg weinig vinden over het ras en zou het leuk vinden als er mensen zijn die hun ervaringen willen delen.
Heeft misschien iemand een idee hoe lang ze in de hoogte groeit? De breedte kan tot 2 jaar ongeveer, dacht ik. We denken dat ze erg groot wordt, maar misschien blijft ze wel zo ongeveer. De leidster van de puppycursus zegt dat ze niet heel veel meer in de hoogte groeit omdat haar poten dunner worden. Ze heeft nog wel flinke knobbels op haar gewrichten en komt de laatste weken veel aan. Misschien is ze jonger dan in haar paspoort staat?

Graag jullie meningen en adviezen!

Vriendelijke groet,
Laatst gewijzigd door Wamel op 26 nov 2013 09:55, 1 keer totaal gewijzigd.
h a n s
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mastin Espanol

Re: Wie heeft er ook (ervaring met) een Mastin Espagnol (X)

Ongelezen bericht door h a n s »

Leuk beest! Onze Mastin X :mrgreen: weegt momenteel zo'n 55 kg. en is een schat van een hond die met de meeste honden en mensen goed overweg kan. Hoe groot die van jou gaat worden is afhankelijk van de X, maar zo te zien wordt het ook wel een flinke. Qua luisteren scoort onze Manolo (ja, ook uit Spanje) 100%; alleen wel op zijn eigen tijd. Het heeft hier echt wel een half jaar geduurd voordat ik het gevoel had dat hij gewend was, maar dat komt waarschijnlijk doordat hij nogal wat achter de rug had. Nu is hij echt helemaal gewend en ik kan me geen betere hond wensen! Manolo is ongeveer 6 jaar, helemaal volgroeid en ongeveer 80 cm hoog. Met Manolo heb ik trouwens wel geleerd wat geduld is, haha. Ik wens je heel veel succes met Luna en ben benieuwd hoe het verder met d'r gaat.

Afbeelding
Wamel
nieuw lid

Wat een mooie hond ook! Qua bouw zijn ze ongeveer gelijk. Luna lijkt wat meer kinnen te hebben. We gaan misschien een dna-test doen omdat we nieuwsgierig zijn naar haar ouders. Ze hebben in ieder geval dezelfde eigenwijze blik en ik weet precies wat je bedoelt met het luisteren op eigen tijd.. Ze gaat in de tuin soms op 3 meter afstand zitten en al hou ik (bij wijze van spreken) een rookworst in de lucht dan denkt ze nog: 'O, die ga ik zo wel halen'. En dan is het natuurlijk helemaal leuk als ik naar haar toe probeer te lopen...Dat heb ik 1 keer geprobeerd en kon haar vervolgens uit de vijver halen. Ze kan daar staan en ze ging er gewoon keihard doorheen rennen. Achteraf kan ik er wel om lachen, maar het was op dat moment erg moeilijk om toch een koekje te geven toen ze eenmaal kwam.
Luna was naar ons idee zo gewend. Ze keek niet eens om toen haar vorige baasje afscheid nam en wegging. Ze is ook erg sociaal naar andere honden. Wel een beetje te onstuimig, dus voor kleine honden is ze iets te groot. Op de puppycursus is ze een flatgebouw vergeleken met de andere honden. Ze is zelfs 2 keer zo groot als een labrador reu van dezelfde leeftijd.
Is jouw hond weleens ziek? We hebben met Luna al het een en ander achter de rug. Al 2 keer een antibiotica kuur vanwege een hardnekkige ontsteking in haar neus en afgelopen weekend had ze een allergische reactie ergens op. Ze had eerst erge jeuk, maar ik dacht dat dat kwam doordat ze door de brandnetels had gelopen. De volgende morgen was haar kop helemaal opgezwollen en was ze sloom, dus toen zijn we gelijk naar de dierenarts geweest en die had geen idee. Ze heeft een prik gekregen tegen de zwelling en een dag later was het weer over. We hopen dat we nu in 2014 pas weer hoeven voor haar inentingen en ontwormen.
Vriendelijke groet,
eveliendepien
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vuilnisbakkie :)

Ongelezen bericht door eveliendepien »

Ik heb geen ervaring met dit ras, wel wil ik je zeggen dat ik het een heel leuk hondje vind!
Wij hebben sam ook uit het buitenland, op haar paspoort staat april 2013, meer niet.
Laatst moest ik foto's maken bij de dierenarts en die kon daar aan zien dat ze een stuk jonger was. Tijdje geleden heb ik de vindster van sam gesproken, die zei dat ze begin juli ongeveer 6 weken was. Ze was dus inderdaad een stuk jonger dan we dachten!
Dus kijk er niet gek van op als dat bij jullie hondje ook zo is!
Groetjes Evelien en een pootje van Sammie

Afbeelding
h a n s
Zeer actief

Wamel schreef:Wat een mooie hond ook! Qua bouw zijn ze ongeveer gelijk. Luna lijkt wat meer kinnen te hebben. We gaan misschien een dna-test doen omdat we nieuwsgierig zijn naar haar ouders. Ze hebben in ieder geval dezelfde eigenwijze blik en ik weet precies wat je bedoelt met het luisteren op eigen tijd.. Ze gaat in de tuin soms op 3 meter afstand zitten en al hou ik (bij wijze van spreken) een rookworst in de lucht dan denkt ze nog: 'O, die ga ik zo wel halen'. En dan is het natuurlijk helemaal leuk als ik naar haar toe probeer te lopen...Dat heb ik 1 keer geprobeerd en kon haar vervolgens uit de vijver halen. Ze kan daar staan en ze ging er gewoon keihard doorheen rennen. Achteraf kan ik er wel om lachen, maar het was op dat moment erg moeilijk om toch een koekje te geven toen ze eenmaal kwam.
Luna was naar ons idee zo gewend. Ze keek niet eens om toen haar vorige baasje afscheid nam en wegging. Ze is ook erg sociaal naar andere honden. Wel een beetje te onstuimig, dus voor kleine honden is ze iets te groot. Op de puppycursus is ze een flatgebouw vergeleken met de andere honden. Ze is zelfs 2 keer zo groot als een labrador reu van dezelfde leeftijd.
Is jouw hond weleens ziek? We hebben met Luna al het een en ander achter de rug. Al 2 keer een antibiotica kuur vanwege een hardnekkige ontsteking in haar neus en afgelopen weekend had ze een allergische reactie ergens op. Ze had eerst erge jeuk, maar ik dacht dat dat kwam doordat ze door de brandnetels had gelopen. De volgende morgen was haar kop helemaal opgezwollen en was ze sloom, dus toen zijn we gelijk naar de dierenarts geweest en die had geen idee. Ze heeft een prik gekregen tegen de zwelling en een dag later was het weer over. We hopen dat we nu in 2014 pas weer hoeven voor haar inentingen en ontwormen.
Vriendelijke groet,
Wat die kinnen betreft; Manolo heeft er ook best wat onder z'n kop hangen hoor, alleen is het op de foto niet zo goed te zien, vandaar dat ik er nog even een fotootje bij plaats. Eigenlijk is hij nooit ziek, zolang als we hem al hebben eet hij 2x per dag netjes zijn bak leeg. Laatst heeft Sally kennelhoest gehad, maar hij had nergens last van. Enige probleem dat ik zou kunnen noemen is dat hij een paar weken terug ontzettende jeuk had, we denken een soort van allergie, maar dat kan allerlei oorzaken hebben. We zijn nu wel bezig met een eliminatie dieet, maarja, het blijft moeilijk want wie weet is het de cv of is het iets heel anders. (nu ik er over nadenk heeft hij vorig jaar ook iets dergelijks gehad...)

Afbeelding
h a n s
Zeer actief

eveliendepien schreef:Ik heb geen ervaring met dit ras, wel wil ik je zeggen dat ik het een heel leuk hondje vind!
Wij hebben sam ook uit het buitenland, op haar paspoort staat april 2013, meer niet.
Laatst moest ik foto's maken bij de dierenarts en die kon daar aan zien dat ze een stuk jonger was. Tijdje geleden heb ik de vindster van sam gesproken, die zei dat ze begin juli ongeveer 6 weken was. Ze was dus inderdaad een stuk jonger dan we dachten!
Precies, heel vaak weet men het gewoon niet precies, want wij weten ook niet of Manolo nu 5 of 6 jaar is, volgens zijn paspoort is hij 5 maar volgens Peter Koekebakker (La Linea) moet hij ouder zijn omdat hij minstens twee jaar daar in het asiel gezeten heeft.
Wamel
nieuw lid

@Eveliendepien:
Dankjewel! Het is inmiddels geen hondje meer hoor. Vanmorgen woog ze 32.8 bij haar wekelijkse weegmoment. Het wordt ook steeds lastiger om haar de trap op en af te dragen. Dat hoeft gelukkig maar 1 keer per dag.
Misschien is ze idd jonger, maar ze had al wel gewisseld toen ze bij ons kwam. De een wisselt eerder dan de ander en ik kon niks vinden over of bijvoorbeeld grote honden eerder wisselen. Helaas staat het ras Mastin Espagnol niet in de database van de dna testbank, dus we moeten afwachten hoe groot ze gaat worden. Anders hadden we een test gedaan en zodoende geweten welke rassen er eventueel inzitten. Tenzij ze raszuiver is natuurlijk, maar dat lijkt me sterk. Die zijn geloof ik best gewild in Spanje.

@Hans:
Haha.. inderdaad! Zelf meer dan Luna nu heeft! Haar eetlust heeft er trouwens nooit onder geleden. Ze eet nu 3 keer per dag 300 gram plus een heleboel kleine koekjes bij het trainen. Luna is overal voor ingeënt. Dat moest voordat ze op puppycursus ging. Misschien kwam het door een plant die rond deze tijd bloeit o.i.d.? Luna had het vorige week en had toen de hele dag buiten gelopen. Misschien is het wel dezelfde allergie. Na die prik had ze trouwens nergens last meer van.
DebbieZ
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dwergpoedel, Galgo Espagnol
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door DebbieZ »

Misschien is dit leuk om te lezen: http://www.sos-strays.nl/nederlands/nl-mastins.html
aragoleon
Actief
Mijn ras(sen): Mastines en dashonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door aragoleon »

Hier ervaring met raszuivere Mastines Españoles en mastínes del pirineo.
Een paar kernwoorden (bij iedere eigenschap in meerdere of mindere mate): loyaal, zelfstandig, hoge prikkeldrempel, geringe will to please, attent, dominant, territoriaal.
Groei is voor reuen tot circa 4,5 jaar: de eerste 16 - 18 maanden inde hoogte, daarna breedte en uitzwaren. Ook psychisch duurt het minmaal tot deze leeftijd voordat ze heel stabiel zijn. Teven zijn bij ongeveer 3 jaar "af".
afmetingen: onze teef (4,5 jaar): 70 cm en 68 kilo (is relatief "klein") Wordt volgend jaar moeder.
onze reu (2 jaar 2 maanden) 80 cm en 95 kilo: deze stamt uit lijnen van zeer zware en brede honden.
de reu groeide in de eerste weken 2,5 kilo per week tot ongeveer de 26e week; woog 13,5 kilo met 8 weken.
Qua hoogte en zwaarte zie je een tendens naar met name meer kilo's.
Veel van de zogenaamde espagnol en kruisingen hebben vaak wel (soms 100%) mastin español of pirineos bloed doch zijn vaak niet generaties lang bewust als zodanig gefokt. er kan van alles tussen zitten. Om de uiteindelijke afmetingen te kunnen inschatten zal men de voorouders moeten kennen: dus die DNA test kan veel uitsluitsel geven. Ben benieuwd.
de pirineo zijn iets lichter met de opmerking dat één van de teven 79 cm en 77 kg is en een reu met 86 cm (na castratie) 100 ++

wil je meer informatie: http://rasvereniging.org met name de oudere artikelen
of zie ook mijn website: http://mostinaragoleon.com
En zoek op de posts uit het verleden op dit forum.
Laatst gewijzigd door aragoleon op 27 nov 2013 16:39, 1 keer totaal gewijzigd.
bellabeest
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2x kruising spaanse waterhond ratonero
1x kruising labrador border collie
1x kruising erdelyi kopó
1x spaans markiesje
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door bellabeest »

h a n s schreef:
eveliendepien schreef:Ik heb geen ervaring met dit ras, wel wil ik je zeggen dat ik het een heel leuk hondje vind!
Precies, heel vaak weet men het gewoon niet precies, want wij weten ook niet of Manolo nu 5 of 6 jaar is, volgens zijn paspoort is hij 5 maar volgens Peter Koekebakker (La Linea) moet hij ouder zijn omdat hij minstens twee jaar daar in het asiel gezeten heeft.
hans weet jij nog de naam die manolo had in het asiel heette hij daar toevallig vladimir ofzoiets? vind hem zo bekend voorkomen. ( heb stage gelopen bij peter)

Afbeelding
Afbeelding
h a n s
Zeer actief

DebbieZ schreef:Misschien is dit leuk om te lezen: http://www.sos-strays.nl/nederlands/nl-mastins.html
Leuk! Dank je. :flower:
h a n s
Zeer actief

bellabeest schreef:
h a n s schreef:
hans weet jij nog de naam die manolo had in het asiel heette hij daar toevallig vladimir ofzoiets? vind hem zo bekend voorkomen. ( heb stage gelopen bij peter)

Afbeelding
Ja, dat klopt, dat is hem! Geinig zeg!
(Ik weet trouwens niet wie hem Manolo genoemd heeft want zo heette hij al toen we hem kregen en we hebben het zo gelaten)
bellabeest
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2x kruising spaanse waterhond ratonero
1x kruising labrador border collie
1x kruising erdelyi kopó
1x spaans markiesje
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door bellabeest »

was iets aan het nakijken en kwam opeens nog wat foto's van manolo tegen misschien leuk om te hebben hans

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
h a n s
Zeer actief

Dank je! Inderdaad leuk om te hebben en ik zie dat het toen ook al zo'n knuffelkont was. :E:
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”