Ik gun het mensen zoals Kooi bijna dat hun kat een keer te grazen genomen wordt, (en dat word dan weer wél gelezen) maar die kat zélf gun ik dat weer niet.
Dat dus....
er wordt hier gewag gemaakt van oorzaak en gevolg, actie en reactie.
en dat is precies wat er gebeurt, er wordt niet voor het eerst enorm gechargeerd over katteneigenaren en bijna met trots gerefereerd aan de schade die hun stoere hond wel eens eventjes zal aanbrengen.
en dan fulmineer ik ja, want weet je, Beppie, als dat gebeurt wat jij mij bijna gunt is mijn verdriet in niets anders dan dat wat Thom nu bijvoorbeeld doormaakt.
Begin niet met dat ik niet weet waar ik over praat, want ik heb mijn lievelingskat met zijn oog los op de weg van de straat gehaald.
En toen is daar, op het platteland, in dat lintdorp met al die katten haters, geen kat meer bij gekomen bij mij.
Daar op dat platteland waar een kat van mijn zus na anderhalf jaar thuiskwam met een stuk ijzerdraad zo diep in haar haar lijf ingegraven dat het niet eens te zien was.
Met een haakje eraan, ondersteboven heeft ze daar aangehangen en is ze zo hard tegen haa rkop geslagen dat ze er doof van geworden was.
Je komt aan wat mij lief is, aan wat essentieel in mijn leven is.
Opnieuw en opnieuw en opnieuw.
En ik zeg niet zoveel anders dan anderen want:
Mijn katten hebben een bak en gebruiken die.
mijn katten zijn 's nachts binnen.
Mijn katten gaan niet naar buiten voor ze gecastreerd zijn.
Al mijn omringende buren hebben geaccepteerd dat ze buiten lopen als iets wat er hier nu eenmaal bij hoort.
Mijn katten veroorzaken geen overlast bij onze konijnen en onze kippen.
Wanneer er buren klagen ben ik bereid daarmee in gesprek te gaan om tot een oplossing te komen die voor beiden bevredigend is, desnoods als mij dat geld zou kosten.
Ik heb heel bewust een risico versus plezier afweging gemaakt voor mijn katten en woon nu op een plek waar ze relatief veilig naar buiten kunnen.
Daar vraag ik respect voor en ook voor het gegeven dat ik ze liefheb.
Alleen als men mij vraagt om mijn katten binnen te houden omdat men zelf dieren houdt waar dat voor problemen zorgt, kan ik helaas daar niet in mee gaan omdat er nu eenmaal altijd katten zullen zijn die daarbij kunnen.
Ik stel voor om via de geëigende weg een wet aangenomen te krijgen die het buiten laten van katten verbiedt.
Ik geef aan dat het niet erg handig is van mensen om in een woongebied dieren te houden die je niet optimaal kunt beschermen vanwege de status quo die er heerst.
En ik vind persoonlijk dat het wreed is om dieren te houden in een kooi die hun belemmert in hun bewegingsvrijheid en hun nog weerlozer maakt naar roofdieren.
Ten leste meen ik dan nog dat de mate van overlast die mijn katten nu nog veroorzaken omgekeerd evenredig is aan de overlast die ik zelf ondervind van buren en die ik onvermijdelijk acht omdat ik nu eenmaal niet op een onbewoond eiland woon.
En dan kom jij weer met zo'n misselijkmakende opmerking die gespeend is van alle medemenselijkheid, bah.
Ja, dan krijg ik wel zin om eens op zo'n uitroeptekentje te drukken of een icoontje als dit te gebruiken: