Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Jagen met een lange hond
Moderator: moderatorteam
- Nita
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): Lange hond en Teckel
- Aantal honden: 2
Jagen met een lange hond
Sinds 4 maanden heb ik Brody uit spanje. Hij is een herder windhondkruising.
Ik doe nu de sociale huishond nog met hem maar wil kijken welke activiteit/sport ik daarna met hem wil gaan doen.
Ik vraag me een beetje af wat mijn mogelijkheden zijn omtrent jagen.
Brody is een echt zichtjager en een meester in konijnenvangen. Zelfs in het pikke donker, met een lichtgevende halsband met belletjes om vangt hij konijnen. Het is echt wat hij het allerliefst doet en hij is dan zo in zijn element en dat vind ik prachtig om te zien.
Hoe kan ik van zijn kwaliteiten een hobby voor ons tweeën maken? Ik hoor namelijk aan alle kanten dat hij niet welkom zal zijn bij de jacht omdat hij doodt.
En stel dat ik met hem zou jagen... Wordt zijn obsessie naar katten dan niet veel erger?
Ik doe nu de sociale huishond nog met hem maar wil kijken welke activiteit/sport ik daarna met hem wil gaan doen.
Brody is een echt zichtjager en een meester in konijnenvangen. Zelfs in het pikke donker, met een lichtgevende halsband met belletjes om vangt hij konijnen. Het is echt wat hij het allerliefst doet en hij is dan zo in zijn element en dat vind ik prachtig om te zien.
Hoe kan ik van zijn kwaliteiten een hobby voor ons tweeën maken? Ik hoor namelijk aan alle kanten dat hij niet welkom zal zijn bij de jacht omdat hij doodt.
En stel dat ik met hem zou jagen... Wordt zijn obsessie naar katten dan niet veel erger?
Re: Jagen met een lange hond
Misschien zou je hondenrennen met hem kunnen gaan doen. Op een baan achter een nepkonijn aan.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): ESS
- Aantal honden: 1
Jacht in Nederland met lange hond is niet toegestaan (F&F-wet)
Wie een kuil graaft voor een ander is een arbeider.
- Nita
- Vaste gebruiker
Jagen met een lange hond verboden volgens de Flora en Faunawet!? Wat een giller. Dat wist ik helemaal niet. Ik ben ecoloog en doe onderzoek naar dieren die beschermd zijn door de flora en faunawet en dit wist ik niet... Haha, slecht. Terwijl ik dus vleermuizen aan het inventariseren ben loopt Brody de flora en faunawet te overtreden door konijnen te vangen
Hondenrennen lijkt me ook heel erg leuk. Hier ga ik eens naar informatie over opzoeken. Als het maar wel een 'spelletje' en leuk voor de hond. Je hoort vaak genoeg hele nare dingen over hondenrennen.

Hondenrennen lijkt me ook heel erg leuk. Hier ga ik eens naar informatie over opzoeken. Als het maar wel een 'spelletje' en leuk voor de hond. Je hoort vaak genoeg hele nare dingen over hondenrennen.
- Nita
- Vaste gebruiker
Oke, dus het kan wel ook voor de lol. Ik heb het tot nu toe nog niet kunnen vinden.
- rose
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador
Nita schreef:Oke, dus het kan wel ook voor de lol. Ik heb het tot nu toe nog niet kunnen vinden.
In Lelystad mag je met alle soorten honden meedoen (tegen betaling, meen 4 euro voor 2 x rennen), is echt superleuk om te doen. Zal zo eens kijken of ik het filmpje van Sam hier neer kan zetten.
- rose
- Zeer actief
Hier de link van mijn FB, dat is het makkelijkst
https://www.facebook.com/photo.php?v=49 ... =3&theater

https://www.facebook.com/photo.php?v=49 ... =3&theater
- Nita
- Vaste gebruiker
- rose
- Zeer actief
Moet je zeker doen, gewoon even bellen en dan weet je wanneer je terecht kunt.Nita schreef:Dat is leuk!! Ga ik zeker een keertje kijken in lelystad
- Nita
- Vaste gebruiker
- mito
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Dwergschnauzer, ESS
- Aantal honden: 3
Via het forum wordt ook af en toe een dag georganiseerd. Wij hebben dit jaar ook een keer mee gedaan. Reuze leuk en alle soorten honden deden mee toen. viewtopic.php?f=26&t=268053&hilit=%2Arenbaan%2A
Leuke manier om er mee kennis te maken.
Leuke manier om er mee kennis te maken.
-
- Zeer actief
Grapje neem ik aan, deze post? Het is verboden weet je nog?!Nita schreef:Sinds 4 maanden heb ik Brody uit spanje. Hij is een herder windhondkruising.
Ik zou het je hond beslist zien af te leren en mocht dat niet lukken hem dan aangelijnd houden. Eigenaren van terreinen waar je loopt zijn niet blij met dit soort acties; het kan je een boete kosten (nog het minste) en je hond kan in beslag genomen worden denk ik zomaar. Dit valt onder stropen en dien je te voorkomen met alle mogelijke middelen.
*edit: dat je het moet voorkomen is een persoonlijke mening.
Door je hond dit toe te staan worden straks terreinen waar jji
Suzanne
- Nita
- Vaste gebruiker
- Lunatic
- Erelid
- Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix - Aantal honden: 2
Wat jou hond doet is verboden en zeer onwenselijk! Afleren dus
Jacht heeft niks te maken met zelf doden, de hond stoot op, staat voor en apporteert het door de jager geschoten wild.
Jacht heeft niks te maken met zelf doden, de hond stoot op, staat voor en apporteert het door de jager geschoten wild.
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 1 airedale terrier
Het valt wel degelijk niet onder jacht. Het is jagen met een verboden middel, en dat is stropen.Nanna schreef:Dat hangt van de hond af. Windhonden hebben altijd zelfstandig gejaagd en zelf de prooi gedood. Dat het in NL niet toegestaan is, is andere koek. Maar het valt wel degelijk onder jachtLunatic schreef:Jacht heeft niks te maken met zelf doden, de hond stoot op, staat voor en apporteert het door de jager geschoten wild.
- Lunatic
- Erelid
- Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix - Aantal honden: 2
Ooit zijn ze er misschien voor gefokt, maar we wonen nou eenmaal in Nederland en daar is het verboden en heet het stropen. Hoe het in andere landen is weet ik niet, maar daar ging het hier niet omNanna schreef:Natuurlijk is het wèl jachtnyckle schreef:Het valt wel degelijk niet onder jacht. Het is jagen met een verboden middel, en dat is stropen.Nanna schreef:Dat hangt van de hond af. Windhonden hebben altijd zelfstandig gejaagd en zelf de prooi gedood. Dat het in NL niet toegestaan is, is andere koek. Maar het valt wel degelijk onder jachtLunatic schreef:Jacht heeft niks te maken met zelf doden, de hond stoot op, staat voor en apporteert het door de jager geschoten wild.Waar denk jij dat windhonden eeuwenlang voor gefokt zijn? Die bestaan voorlopig al veel langer dan uw Labrador of Golden die na het schot werkt

Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
-
- Zeer actief
Als je onderzoek doet naar vleermuizen, heb je een ontheffing nodig van de F/F wet. Als jij je hond laat stropen, en je wordt betrapt, kan dit zeer zeker consequenties hebben voor je werk als onderzoeker.Nita schreef:Jagen met een lange hond verboden volgens de Flora en Faunawet!? Wat een giller. Dat wist ik helemaal niet. Ik ben ecoloog en doe onderzoek naar dieren die beschermd zijn door de flora en faunawet en dit wist ik niet... Haha, slecht. Terwijl ik dus vleermuizen aan het inventariseren ben loopt Brody de flora en faunawet te overtreden door konijnen te vangen![]()
-
- Zeer actief
Jagen met een lange hond is natuurlijk jacht in optima forma.
Maar i.d.d. in Nederland staat de jagerij met dat geweer zover van de natuur, dat men uit armoe zelfs spreekt van ;" in de natuur is het eten of gegeten worden".
Maar weet toch zelfs als veganist, dat in de natuur primair geldt: "vangen of gevangen worden".
Tegenwoordig met de veeteelt zijn beide vormen- ook voor de vleeseters-overbodig en niet wenselijk
Maar i.d.d. in Nederland staat de jagerij met dat geweer zover van de natuur, dat men uit armoe zelfs spreekt van ;" in de natuur is het eten of gegeten worden".
Maar weet toch zelfs als veganist, dat in de natuur primair geldt: "vangen of gevangen worden".
Tegenwoordig met de veeteelt zijn beide vormen- ook voor de vleeseters-overbodig en niet wenselijk
-
- Zeer actief
Daarom zag ik laatst een veganist achter een wortel aan draven.korthaar schreef:Jagen met een lange hond is natuurlijk jacht in optima forma.

-
- Zeer actief
nyckle schreef:Daarom zag ik laatst een veganist achter een wortel aan draven.korthaar schreef:Jagen met een lange hond is natuurlijk jacht in optima forma.

Een veganist zal eerder jagen op braakballen, omdat die hem -als natuur liefhebber - een schat aan informatie over de fauna verschaffen.
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
korthaar schreef:Maar weet toch zelfs als veganist, dat in de natuur primair geldt: "vangen of gevangen worden".

Nou ..............korthaar schreef:Tegenwoordig met de veeteelt zijn beide vormen- ook voor de vleeseters-overbodig en niet wenselijk

- nathalie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kelpie en Weimaraner
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Een hond die zelf een dier dood is wel degelijk aan het stropen
En dat is verboden.
Nou ben ik vrij makkelijk erin, en het kan weleens een keer voorkomen (helemaal met die myx. konijnen), maar wordt je betrapt krijg je wel een bekeuring.

Nou ben ik vrij makkelijk erin, en het kan weleens een keer voorkomen (helemaal met die myx. konijnen), maar wordt je betrapt krijg je wel een bekeuring.

Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15
True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10
Candy, voor altijd in mijn gedachten
http://www.greyblessings.nl
-
- Zeer actief
Ja, triest die myxomatose konijnen.nathalie schreef:Een hond die zelf een dier dood is wel degelijk aan het stropenEn dat is verboden.
De hond mag er niet aan en de vos ligt op het tableau.
-
- Zeer actief
En in het vossenhol hel veel bodembroeders die niet worden opgegeten. Net als bij de kat overigens. Ze blijven jagen, ook als hebben ze geen honger.
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Zo'n vos heeft nog een hoop overeenkomsten met de mens zeg.nyckle schreef:En in het vossenhol hel veel bodembroeders die niet worden opgegeten. Net als bij de kat overigens. Ze blijven jagen, ook als hebben ze geen honger.
-
- Zeer actief
sirene schreef:Zo'n vos heeft nog een hoop overeenkomsten met de mens zeg.nyckle schreef:En in het vossenhol hel veel bodembroeders die niet worden opgegeten. Net als bij de kat overigens. Ze blijven jagen, ook als hebben ze geen honger.

-
- Zeer actief
Er is een groot verschil. Een mens kan als het goed is, nog redeneren. Soorten herkennen. Dit ontbreekt bij vossen en katten.korthaar schreef:sirene schreef:Zo'n vos heeft nog een hoop overeenkomsten met de mens zeg.nyckle schreef:En in het vossenhol hel veel bodembroeders die niet worden opgegeten. Net als bij de kat overigens. Ze blijven jagen, ook als hebben ze geen honger.
En helaas ook bij sommige mensen.
-
- Zeer actief
Ohw, de natuur is in de fout gegaan met de predatoren?nyckle schreef:Er is een groot verschil. Een mens kan als het goed is, nog redeneren. Soorten herkennen. Dit ontbreekt bij vossen en katten.korthaar schreef:sirene schreef:Zo'n vos heeft nog een hoop overeenkomsten met de mens zeg.nyckle schreef:En in het vossenhol hel veel bodembroeders die niet worden opgegeten. Net als bij de kat overigens. Ze blijven jagen, ook als hebben ze geen honger.
En helaas ook bij sommige mensen.
Je zult misschien met mij eens zijn, dat het allemaal niet zonder insecten kan?
Dus wie weet, zit het met de vos ook wel goed.
-
- Zeer actief
Het kan zijn, dat dit het begrip van een feodaal te boven gaat, maar het kan ook zijn dat korthaar een beetje teveel gegist bietensap heeft gedronken.korthaar schreef: Ohw, de natuur is in de fout gegaan met de predatoren?
Is een vos nu ook al een insect?
-
- Zeer actief
Welnee, het gaat je pet niet te boven.nyckle schreef:Het kan zijn, dat dit het begrip van een feodaal te boven gaat, maar het kan ook zijn dat korthaar een beetje teveel gegist bietensap heeft gedronken.korthaar schreef: Ohw, de natuur is in de fout gegaan met de predatoren?
Is een vos nu ook al een insect?
Maar je houdt je graag van de domme, als het niet in je rechtse hobby verhaal past.