Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Onderzoek naar het voorkomen van erfelijke ziekten in honden

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Re: Onderzoek naar het voorkomen van erfelijke ziekten in ho

Ongelezen bericht door veertje »

Neeltje schreef:
Es schreef:Ik heb aangeboden om te helpen als ik eerst meer weet over hun onderzoek, wie ze gaan ondervragen enz., ik nl het idee dat het niet serieus genomen wordt en dan ze zich niet verdiepen. De Rvb zegt ook veel kritiek te hebben en overweegt zich terug te trekken, ontkent ook dat ze dingen hebben goed gekeurd.
Dus eerst meer info en dan ga ik ze pas evt. helpen, maar ze mogen zelf ook meer doen. Heb ook de Duitse herders en andere rasvereniging gemaild met de bemerkingen die ook door de RVB gemaakt zijn.

Dit onderwerp kan je echt niet zo ff onderzoeken laat staan conclusies aan verbinden.

Erger mee ook hier aan:
...meer te weten over de percepties van hondenfokkers en de keuzes met betrekking tot de verschillende fokkerij-strategieën en de wetenschappelijk onderbouwde prevalentie van erfelijke gebreken in een Nederlandse populatie, krijgen rasverenigingen handvaten om het aantal erfelijke gebreken binnen hun ras te verminderen....
Maar waarom ga jij ze helpen als ze het doen voor hun studie? Lijkt me iets dat ze dan toch zelf moeten doen? Zeker een universitaire studie? Dan zouden ze daar toch slim genoeg voor moeten zijn? Volgens mij zijn er sowieso al veel te veel van dit soort enquetes die door geen mens meer serieus genomen worden. Waarom zouden we? Iedereen denk het beter te weten, maar het maakt allemaal niks uit.
Niet iedereen weet evenveel van honden af en soms is het dan handig als iemand helpt die dat wel weet. Anders ben je al je tijd al kwijt met inlezen in het onderwerp zonder dat je ook nog maar aan het onderzoek begonnen bent. Dan is het toch handig als iemand helpt die zich al jaren verdiept heeft in honden en weet hoe de vork in de steel zit :19: Ook slimme mensen weten niet alles hoor :wink:
Es
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack russell terriers, wat anders?
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Es »

Dat is een beetje simpele stelling mbt wetenschap hoor. Ze zorgen maar dat ze het leren, ze hebben toch een begeleidingscie, bestaande uit experts...

2 vertegenwoordiger van Dier & Recht
Twee studenten Master of Animal Sciences
Dr. Jutta Wirth - begeleider en expert op gebied van Genetica
Dr.ir. Bonna Beerda - begeleider en onderzoeker Adaptatiefysiologie en Ethologie, expert op gebied van honden
Dr.ir. Severine van Bommel - begeleider en onderzoeker Strategische Communicatie
Dr.ir. Karen Eilers – projectleider, Schuttelaar & Partners
Drs. Femke Kiestra - expert huisdieren en beleid, Schuttelaar & Partners
Dr. Ingeborg de Wolf - Raad van Beheer
Drs. Laura Roest - Raad van Beheer
Dr. Peter Leegwater - wetenschapper UU
Gerard Straver - coördinator Wageningen UR, Wetenschapswinkel (agendalid)
Vertegenwoordigers namens rasverenigingen

Anja Boonemmer als vertegenwoordiger van de Vereniging van Fokkers en Liefhebbers van Duitse Herdershonden (V.D.H.)
Andrea Lapère als vertegenwoordiger van de Nederlandse Rottweiler Club (NRC)
Op elke wandeling is
Er eentje die ik mis.....
veertje
Zeer actief

Es schreef:Dat is een beetje simpele stelling mbt wetenschap hoor. Ze zorgen maar dat ze het leren, ze hebben toch een begeleidingscie, bestaande uit experts...

Dr.ir. Bonna Beerda - begeleider en onderzoeker Adaptatiefysiologie en Ethologie, expert op gebied van honden
Dr.ir. Severine van Bommel - begeleider en onderzoeker Strategische Communicatie

Anja Boonemmer als vertegenwoordiger van de Vereniging van Fokkers en Liefhebbers van Duitse Herdershonden (V.D.H.)
Die expertise op het gebied van honden fokken moeten ze dan van de RvB krijgen en van de vertegenwoordigers van de rasverenigingen, de rest heeft (voor zover ik weet) die kennis niet in die mate. Niet iedereen weet waar je sommige info kan vinden en hoe het er bij rasverenigingen aan toe gaat. Ik lees hier al heel wat jaartjes mee, maar heb hier in dit topic ook al dingen gelezen die ik niet wist. Je kan van een onderzoeker ook niet verwachten dat ze dat maar even allemaal leren. Daar heb je die begeleidingscommissie voor nodig, voor de details die je als onderzoeker zelf niet weet. Maar jij geeft aan dat de RvB niets bijdraagt? Hoe moeten ze dat dan allemaal weten :19: Ja natuurlijk moeten ze er zelf achteraan, maar die begeleidingscommissie is er niet voor niets toch?
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

gyanty schreef:Je groepen hoeven niet even groot te zijn om ze te kunnen vergelijken hoor. Je rekent immers met gemiddelden, percentages etc.
Die even grote groepen stelde ik voor om al voor een groot deel uit te sluiten dat de ene groep misschien veel minder snel naar de da gaat. Bv mensen met kruisingen van een bepaald type. Uit die groepen haal je dan weer percentages.
Beetje flauwekul om een klein aantal aandoeningen die niet zo goed meetbaar gemaakt kunnen worden het gehele belang van daadwerkelijk lichamelijk onderzoek doen van tafel wordt geveegd. Nee je kan epilepsie niet altijd uitsluiten, maar genoeg zaken ook weer wel natuurlijk. Epilepsie is niet de gehele gezondheid natuurlijk....
Ja, maar daarom zou ik het juist bij de da doen. Omdat die al gegevens van de hond heeft. Ook van evt eerdere bezoeken.
Als je alleen de erfelijke problemen neemt waar men mee naar de dierenarts gaat.... Tja zoals ik al eerder aangaf: mogelijk heeft een erfhond geen last van HD-c of d en komt dus nooit bij de dierenart, terwijl diezelfde hond mogelijk in de sport wel problemen had ervaren......Is de erfhond dat ineens gezonder? (ik neem nu even iets heel simpels)
Als je uit een hele grote stapel ad random hondjes trekt dan heb je die onregelmatigheid er toch ook uit. Mensen met een huishond die een blokje om lopen zullen het vaak ook niet merken dat hij HDc heeft. Net als mensen met een rashondje die er verder niets mee doen niet voor PL naar de da zullen gaan.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

veertje schreef:
Es schreef:Dat is een beetje simpele stelling mbt wetenschap hoor. Ze zorgen maar dat ze het leren, ze hebben toch een begeleidingscie, bestaande uit experts...

Die expertise op het gebied van honden fokken moeten ze dan van de RvB krijgen en van de vertegenwoordigers van de rasverenigingen, de rest heeft (voor zover ik weet) die kennis niet in die mate. Niet iedereen weet waar je sommige info kan vinden en hoe het er bij rasverenigingen aan toe gaat. Ik lees hier al heel wat jaartjes mee, maar heb hier in dit topic ook al dingen gelezen die ik niet wist. Je kan van een onderzoeker ook niet verwachten dat ze dat maar even allemaal leren. Daar heb je die begeleidingscommissie voor nodig, voor de details die je als onderzoeker zelf niet weet. Maar jij geeft aan dat de RvB niets bijdraagt? Hoe moeten ze dat dan allemaal weten :19: Ja natuurlijk moeten ze er zelf achteraan, maar die begeleidingscommissie is er niet voor niets toch?
Dan hebben ze toch een verkeerd onderwerp gekozen?? Ik denk ook niet dat je van zo'n enquete te veel moet verwachten. Daarvoor zijn er denk ik betere partijen die dit kunnen doen, dan een paar studenten.
veertje
Zeer actief

Neeltje schreef:Dan hebben ze toch een verkeerd onderwerp gekozen?? Ik denk ook niet dat je van zo'n enquete te veel moet verwachten. Daarvoor zijn er denk ik betere partijen die dit kunnen doen, dan een paar studenten.
Die studenten die op dit onderzoek staan zullen waarschijnlijk maar een klein deel van het onderzoek doen. Zij hebben vooral een uitvoerende rol en gaan maar over een bepaald deel van het onderzoek. Daarvoor moeten ze een literatuuronderzoek doen voor achtergrondinformatie en het onderbouwen van de resultaten. Zij leveren allebei een verslag af, maar daarmee is het onderzoek niet klaar. Dat gaat veel verder. De opzet van de studie wordt voornamelijk door anderen bepaald. Als student kan je daar wel wat invloed op hebben, maar dat verschilt per onderzoek.
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

renee-uk schreef:ik wil best een enquete invullen, maar heb totaal geen behoefte om daar allerlei persoonlijke gegevens aan te koppelen, sorry!
En ik heb geklikt dat ik hem in wil vullen, en ik krijg de mededeling dat de enquete binnen een paar dagen beschikbaar is.

Nou ja, dan ben ik niet meer beschikbaar denk ik.
Es
Zeer actief
Contacteer:

Nou eerst stelden ze dat rashonden alleen stamboom kregen wanneer ze aan regels rasver. voldeden, zie :
viewtopic.php?f=6&t=275318, dat werd door niemand van de deskundigen weersproken....
Op elke wandeling is
Es
Zeer actief
Contacteer:

veertje schreef:
Neeltje schreef:Dan hebben ze toch een verkeerd onderwerp gekozen?? Ik denk ook niet dat je van zo'n enquete te veel moet verwachten. Daarvoor zijn er denk ik betere partijen die dit kunnen doen, dan een paar studenten.
Die studenten die op dit onderzoek staan zullen waarschijnlijk maar een klein deel van het onderzoek doen. Zij hebben vooral een uitvoerende rol en gaan maar over een bepaald deel van het onderzoek. Daarvoor moeten ze een literatuuronderzoek doen voor achtergrondinformatie en het onderbouwen van de resultaten. Zij leveren allebei een verslag af, maar daarmee is het onderzoek niet klaar. Dat gaat veel verder. De opzet van de studie wordt voornamelijk door anderen bepaald. Als student kan je daar wel wat invloed op hebben, maar dat verschilt per onderzoek.
Er zit geen experise bij dat blijkt toch wel, de vragen, opzet en formulering zijn ondeskundig in alle opzichten. Zie eerste post in dit topic. Renate is bezig ivm studie...
Op elke wandeling is
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ik lees dat het project al in maart begonnen is en 31 dec afgelopen. Loopt deze enquete dan al zo lang ?

http://www.wageningenur.nl/nl/Onderwijs ... alikes.htm

Onderzoeksvragen
Het onderzoek bestaat uit twee delen met 2 verschillende onderzoeksvragen:

1.Is er een verschil is in het voorkomen (prevalentie) van erfelijke gebreken tussen rashonden en ‘look-a-likes’?
2.Wat is de perceptie van Nederlandse hondenfokkers, aangesloten en niet aangesloten bij een rasvereniging, over erfelijke gebreken in rashonden en ‘look-a-likes’?

Hoe is dat laatste onderzocht ? Ik heb daar niks over gezien volgens mij ?
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Es schreef:
veertje schreef:
Er zit geen experise bij dat blijkt toch wel, de vragen, opzet en formulering zijn ondeskundig in alle opzichten. Zie eerste post in dit topic. Renate is bezig ivm studie...
Ik kan zo'n ding ook wel verzinnen, zonder enige studie, behalve kennis van honden. Dit lijkt meer op middelbare school niveau.
Es
Zeer actief
Contacteer:

Nee ze hebben nog 1 maand en komen nu pas met enquete.
Op elke wandeling is
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

We kunnen beter zelf een enquête opstellen. Ik durf te wedden dat dat veel objectiever zal zijn.
veertje
Zeer actief

Es schreef:
veertje schreef:
Ik heb toch ook nergens gezegd dat er expertise bij zit? Dat vind ik namelijk ook niet en daarom geef ik aan dat hulp van mensen die die expertise wel hebben, handig is (vanwege de vraag van Neeltje waarom je zou helpen en het ze niet zelf laat uitzoeken).

@Muk: Ik denk dat ze blij zijn als mensen helpen met de vragen voor de enquete. Alle tips zullen welkom zijn.
Es
Zeer actief
Contacteer:

Eerst zorgen dat je weet wat je doet, niet achteraf. Dus eerst meer info over dit onderzoek voor ik verder moeite voor ze doe.
Op elke wandeling is
Es
Zeer actief
Contacteer:

De rashondenwijzer is ook nav bijna alleen literatuuronderzoek opgesteld...
Op elke wandeling is
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door gyanty »

sirene schreef:
gyanty schreef:Je groepen hoeven niet even groot te zijn om ze te kunnen vergelijken hoor. Je rekent immers met gemiddelden, percentages etc.
Die even grote groepen stelde ik voor om al voor een groot deel uit te sluiten dat de ene groep misschien veel minder snel naar de da gaat. Bv mensen met kruisingen van een bepaald type. Uit die groepen haal je dan weer percentages.
Beetje flauwekul om een klein aantal aandoeningen die niet zo goed meetbaar gemaakt kunnen worden het gehele belang van daadwerkelijk lichamelijk onderzoek doen van tafel wordt geveegd. Nee je kan epilepsie niet altijd uitsluiten, maar genoeg zaken ook weer wel natuurlijk. Epilepsie is niet de gehele gezondheid natuurlijk....
Ja, maar daarom zou ik het juist bij de da doen. Omdat die al gegevens van de hond heeft. Ook van evt eerdere bezoeken.
Als je alleen de erfelijke problemen neemt waar men mee naar de dierenarts gaat.... Tja zoals ik al eerder aangaf: mogelijk heeft een erfhond geen last van HD-c of d en komt dus nooit bij de dierenart, terwijl diezelfde hond mogelijk in de sport wel problemen had ervaren......Is de erfhond dat ineens gezonder? (ik neem nu even iets heel simpels)
Als je uit een hele grote stapel ad random hondjes trekt dan heb je die onregelmatigheid er toch ook uit. Mensen met een huishond die een blokje om lopen zullen het vaak ook niet merken dat hij HDc heeft. Net als mensen met een rashondje die er verder niets mee doen niet voor PL naar de da zullen gaan.
Nee, alleen bij de dierenarts ad random eruit pikken is alleen het publiek van de dierenarts. De honden die niet bij de dierenarts komen hoeven niet per se allemaal gezond te zijn. Je hebt je publiek dus toch al bepaald op die manier. En van het volgende kan ik het niet helemaal hard maken, maar in sommige sporten zul je toch meer rashonden vinden, omdat (geteste) gezondheid wel erg belangrijk is. Soms kan je niet eens met een rasloze/stamboomloze hond mee doen. Dus tja kan dat invloed hebben op de ervaren gezondheid van onze honden?

Nog een maand voor dit onderzoek..... oei..... is dit onderwerp niet veel en veel te groot voor deze tijd?
Afbeelding
sirene
Zeer actief
Contacteer:

gyanty schreef: Nee, alleen bij de dierenarts ad random eruit pikken is alleen het publiek van de dierenarts. De honden die niet bij de dierenarts komen hoeven niet per se allemaal gezond te zijn. Je hebt je publiek dus toch al bepaald op die manier. En van het volgende kan ik het niet helemaal hard maken, maar in sommige sporten zul je toch meer rashonden vinden, omdat (geteste) gezondheid wel erg belangrijk is. Soms kan je niet eens met een rasloze/stamboomloze hond mee doen. Dus tja kan dat invloed hebben op de ervaren gezondheid van onze honden?
Dat snap ik dat het alleen het publiek van de da is maar hoe wil je het dan wel doen ?
Je kan moeilijk boerderijen afgaan, die honden van het erf trekken en aan een hele lichamelijke screening gaan blootstellen.
Je kan gaan vragen aan mensen die nooit naar een da gaan (en dan niet omdat de hond niets mankeert) hoe de gezondheidheid van hun hond is, maar van zulke mensen krijg je dus ook geen objectief beeld.
Mensen vragen een enquete in te vullen is ook geen steekproef want dan heb je ook alleen maar mensen die het iets interesseert en er blijkbaar tijd voor over hebben, bovendien heb je echt geen idee of de enquete goed ingevuld wordt.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Muk

veertje schreef: @Muk: Ik denk dat ze blij zijn als mensen helpen met de vragen voor de enquete. Alle tips zullen welkom zijn.
Ik snap niet dat het zo moeilijk is om een paar neutrale vragen te bedenken. Zeker een student zou dit, onder supervisie van een docent echt wel moeten kunnen. Ik ben serieus geschokt dat het weggehaalde onderzoek universitair niveau is.

Meehelpen wil ik best, dat is geen probleem, mits het onderzoek dus echt serieus van opzet én objectief is! En vooral aan dat laatste hecht ik veel waarde. Je thesis mag best een pittige stellingname zijn, maar het onderzoek zelf moet objectief zijn.
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Miranda »

Muk schreef:Ik ben serieus geschokt dat het weggehaalde onderzoek universitair niveau is.
Ik niet (meer). Uni's worden betaald per afgestudeerde. Dús worden er bullen verstrekt. Ongeacht het niveau. En (ja écht) ongeacht of je afstudeerscriptie eigen werk is of (met medewerking van de docent) 'geleend' werk. Zulks overkwam man, die vervolgens vond dat de uni die aio positie maar ergens moesten steken waar het erg donker was en het bedrijfsleven instapte.

Natuurlijk zijn er goede universitair docenten.
Maar het systeem is ziek en bevat teveel perverse prikkels.

Ontopic: Fijn dat er nu iemand met verstand van zaken naar kijkt. Nu nog hopen dat het ook wat uitmaakt :oeps:
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
Muk

Miranda schreef:
Muk schreef:Ik ben serieus geschokt dat het weggehaalde onderzoek universitair niveau is.
Ik niet (meer). Uni's worden betaald per afgestudeerde. Dús worden er bullen verstrekt. Ongeacht het niveau. En (ja écht) ongeacht of je afstudeerscriptie eigen werk is of (met medewerking van de docent) 'geleend' werk. Zulks overkwam man, die vervolgens vond dat de uni die aio positie maar ergens moesten steken waar het erg donker was en het bedrijfsleven instapte.

Ontopic: Fijn dat er nu iemand met verstand van zaken naar kijkt. Nu nog hopen dat het ook wat uitmaakt :oeps:
Is ook zo, zeker bij het HBO, maar toen ik nog studeerde was deze ontwikkeling zeker nog niet zo erg.
Miranda
Erelid
Tervuerense herder

Muk schreef:Is ook zo, zeker bij het HBO, maar toen ik nog studeerde was deze ontwikkeling zeker nog niet zo erg.
Mijn voorbeeld is van 18 jaar geleden ;)
Op een uni die als uitstekend bekend staat.
And few will ever climb
veertje
Zeer actief

Muk schreef:
Miranda schreef:

Is ook zo, zeker bij het HBO, maar toen ik nog studeerde was deze ontwikkeling zeker nog niet zo erg.
Nou moet ik het toch even opnemen voor de WUR (en mezelf) :engel:
Omdat hier een enquete staat die veel beter had gekund wil dat natuurlijk niet meteen zeggen dat het niveau van studenten zo laag is. Ik denk meer dat het aan dit onderwerp ligt. Onderzoek naar honden staat een beetje in de kinderschoenen. Er zijn weinig feiten en heel veel meningen als het om honden gaat. Ik zie heel vaak onderzoeken naar honden en katten voorbij komen waarbij ik mezelf afvraag wat het niveau is (dat is ook een van de redenen dat ik daar niet in wil afstuderen). Als je gaat kijken naar andere diersoorten is dit veel minder het geval. Ik denk dat dat ook wel een beetje te maken heeft met het vele onderzoek dat al naar die andere diersoorten gedaan is. Honden en katten zijn vrij nieuw voor een universiteit die zich eerder voornamelijk bezig hield met landbouwhuisdieren.

Dat niet altijd het niveau overal even hoog is kan ik wel beamen, maar er wordt ook wel veel goed onderzoek gedaan hoor :wink:

Oh en om nog even terug te komen op het feit dat studenten hier vragen om hulp en nooit met de resultaten komen. Ik heb het onderzoek gevonden waar ik hier mensen voor gevraagd heb. Ik zal het artikel in het voedingshoekje plaatsen zodra ik het heb samengevat :wink:
gyanty
Zeer actief

sirene schreef:
gyanty schreef: Nee, alleen bij de dierenarts ad random eruit pikken is alleen het publiek van de dierenarts. De honden die niet bij de dierenarts komen hoeven niet per se allemaal gezond te zijn. Je hebt je publiek dus toch al bepaald op die manier. En van het volgende kan ik het niet helemaal hard maken, maar in sommige sporten zul je toch meer rashonden vinden, omdat (geteste) gezondheid wel erg belangrijk is. Soms kan je niet eens met een rasloze/stamboomloze hond mee doen. Dus tja kan dat invloed hebben op de ervaren gezondheid van onze honden?
Dat snap ik dat het alleen het publiek van de da is maar hoe wil je het dan wel doen ?
Je kan moeilijk boerderijen afgaan, die honden van het erf trekken en aan een hele lichamelijke screening gaan blootstellen.
Je kan gaan vragen aan mensen die nooit naar een da gaan (en dan niet omdat de hond niets mankeert) hoe de gezondheidheid van hun hond is, maar van zulke mensen krijg je dus ook geen objectief beeld.
Mensen vragen een enquete in te vullen is ook geen steekproef want dan heb je ook alleen maar mensen die het iets interesseert en er blijkbaar tijd voor over hebben, bovendien heb je echt geen idee of de enquete goed ingevuld wordt.
Tja ik zeg ook steeds dat dit onderzoek niet makkelijk is en dat het niet goedkoop is. Je zult naast de dierenarts meerdere organisaties moeten betrekken: trimsalons, herplaatsstichtingen/asiels(ik denk dat deze zelfs in het verhaal heel belangrijk moeten zijn, omdat de uitspraak gaat om herplaatsers te nemen toch?), ja zelfs broodfokkers, hondenscholen, dierenwinkels, wie weet misschien ook wel voerfabrikanten om mensen te bereiken..... Misschien via chipgegevens (databanken), via fokkers, via rasverenigingen, via raad van beheer etc etc etc.
Afbeelding
gyanty
Zeer actief

En die paar scholen of leerlingen die het wat minder doen zijn natuurlijk niet toonbeeld voor alles (lekker met voorbeelden van jaren geleden komen....... echt in 20 jaar verandert er wel enigszin iets.

Dit zijn overigens de leerlingen, ze hebben nog geen voldoende en zijn nog niet geslaagd.....
Overigens heb ik HBO, maar dit kon bij ons niet door de beugel. Dat er weinig onderzoek naar iets gedaan is, verandert niks aan hoe een onderzoek uitgevoerd moet worden en welke methode je kiest bij je vraagstelling. Dat je meeting bij je vraagstelling moet kloppen etc.
Afbeelding
Miranda
Erelid
Tervuerense herder

gyanty schreef:lekker met voorbeelden van jaren geleden komen....... echt in 20 jaar verandert er wel enigszin iets.
Ja, er is wel verandering. Niet ten goede. De prestatiedruk is alleen maar toegenomen.

Natúúrlijk is er goed onderzoek. Duh. Natúúrlijk zijn er goede universitair docenten. Veel zelfs. Duh.
Maar de goede universitair docenten vechten tegen de bierkaai. De vergissing die gemaakt wordt is de aanname dat het in de wetenschap om de wetenschap draait. Een logische vergissing, en je zou hopen dat het zo werkt, maar neen. Het draait om fondsen en het draait om publiceren.
And few will ever climb
Es
Zeer actief
Contacteer:

Gisteren even de directeur gesproken die zegt dat ze het 'onderzoek' kritisch volgen, al eerder aan de bel hebben getrokken en overwegen zich terug te trekken als ze geen antwoorden krijgen.
Op elke wandeling is
CKS
Zeer actief

Ongelezen bericht door CKS »

Ik heb alleen pagina 1 gelezen, en het viel me op dat er steeds over 'look-a-likes' gesproken werd. Ik dacht nog, zal wel een foutje zijn van de betreffende studente. Maar nee hoor, ook in Wageningen zelf hebben ze het over look-a-likes in plaats van Look-alikes. Oftewel, ze kennen de juiste spelling van hun onderzoeksobject niet eens! En dat voor onderzoek op masterniveau van een universiteit die bij de top-100 ter wereld schijnt te horen.... Dieptriest.
Ik hoop dat dit projectje als een kleiduif uit de lucht geschoten wordt alvorens er allerlei op niets gebaseerde rapporten verschijnen op basis waarvan er dan weer zinloos beleid uitgestippeld gaat worden.
sirene
Zeer actief
Contacteer:

CKS schreef:Ik heb alleen pagina 1 gelezen, en het viel me op dat er steeds over 'look-a-likes' gesproken werd. Ik dacht nog, zal wel een foutje zijn van de betreffende studente. Maar nee hoor, ook in Wageningen zelf hebben ze het over look-a-likes in plaats van Look-alikes. Oftewel, ze kennen de juiste spelling van hun onderzoeksobject niet eens! En dat voor onderzoek op masterniveau van een universiteit die bij de top-100 ter wereld schijnt te horen.... Dieptriest.
Ik hoop dat dit projectje als een kleiduif uit de lucht geschoten wordt alvorens er allerlei op niets gebaseerde rapporten verschijnen op basis waarvan er dan weer zinloos beleid uitgestippeld gaat worden.
In correct Nederlands is het lookalike.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
CKS
Zeer actief

Ongelezen bericht door CKS »

sirene schreef: In correct Nederlands is het lookalike.
In correct Nederlands is het dubbelganger :tongue: Maar vooruit, als je dan toch een leenwoord gaat gebruiken vind ik het best acceptabel om dan ook de spelling van de oorspronkelijke taal aan te houden (om gedrochten als kado te voorkomen, zeg maar). Hoe dan ook, in geen enkele taal wordt het met twee streepjes geschreven... Aan de andere kant misschien wel gewoon tijdsgeest. Look, a like! Beter kun je de facebookgeneratie niet samenvatten denk ik :lol1: Dit onderzoek is gewoon het typisch universitair niveau sinds Mark Zuckerberg :80:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”