Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Onderzoek naar het voorkomen van erfelijke ziekten in honden
Moderator: moderatorteam
- Renate van Veen
- nieuw lid
Onderzoek naar het voorkomen van erfelijke ziekten in honden
Voor mijn studie ben ik bezig met een onderzoek naar het voorkomen van erfelijke ziekten in honden en of er een verschil is in hoe vaak een ziekte voorkomt in rashonden (met FCI-erkende stamboom) en look-a-likes (zonder FCI-erkende stamboom). Hiervoor heb ik een enquête opgesteld. Nu is mijn vraag of jullie deze willen invullen. Het zou mij, fokkers en toekomstige honden heel erg helpen.
Dierenwelzijnsorganisaties adviseren aankomende hondenbezitters een kruising uit het asiel te halen, in plaats van voor veel geld een rashond te kopen. Een van de argumenten is dat rashonden vaker een erfelijke aandoening hebben, al ontbreekt hiervoor wetenschappelijk bewijs. De Stichting Dier & Recht is daarom samen met de Wetenschapswinkel van Wageningen UR en andere betrokkenen op onderzoek: is er een verschil in het aantal erfelijke aandoeningen bij rashonden (met Raad van Beheer stamboom registratie) en zogenaamde ‘look-a-likes’? Deels bestaat het onderzoek uit een enquête en hopelijk wilt u deze als hondenbezitter invullen om zo aan het onderzoek bij te dragen. De enquête is te bereiken via onderstaande website.
http://dws.surveyproject.org/survey.asp ... enSurveyWU
Bij voorbaat dank voor uw interesse tijd en moeite!
Dierenwelzijnsorganisaties adviseren aankomende hondenbezitters een kruising uit het asiel te halen, in plaats van voor veel geld een rashond te kopen. Een van de argumenten is dat rashonden vaker een erfelijke aandoening hebben, al ontbreekt hiervoor wetenschappelijk bewijs. De Stichting Dier & Recht is daarom samen met de Wetenschapswinkel van Wageningen UR en andere betrokkenen op onderzoek: is er een verschil in het aantal erfelijke aandoeningen bij rashonden (met Raad van Beheer stamboom registratie) en zogenaamde ‘look-a-likes’? Deels bestaat het onderzoek uit een enquête en hopelijk wilt u deze als hondenbezitter invullen om zo aan het onderzoek bij te dragen. De enquête is te bereiken via onderstaande website.
Groeten,
Renate
Renate
-
Laura84
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Re: Onderzoek naar het voorkomen van erfelijke ziekten in ho
Ik heb 2 honden, wil je dan dat ik hem 2 keer invul of het gewoon bij 1 keer laat?
Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka

- renee-uk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): duitse herder
- Aantal honden: 1
ik wil best een enquete invullen, maar heb totaal geen behoefte om daar allerlei persoonlijke gegevens aan te koppelen, sorry!

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
- gyanty
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
Wat voor studie volg je eigenlijk? Bij mij was zoals het onderwerp hier omschreven was volledig afgekeurd. Niet SMART! Er is nogal een verschil tussen rassen en hoe zit de verhouding met populaire hondenrassen (en de ongezondere hondenrassen die populair zijn)
En hoe ga je om met de wetenschap dat rashonden vaker gescreend worden. Iemand met een look-a-like zal misschien minder snel rontgenen (en toch fokken) of een dna test doen, terwijl dat bij de rashonden veel normaler is en dus wel degelijk een beter beeld van de rashonden is dan de look-a-likes. Wat je niet ziet, is er niet vind ik wel een heel gemakkelijke stelling.... Het is pas een onderzoek als je alle rassen in verhouding gaat nemen en alles ook echt daadwerkelijk gaat keuren en onderzoeken.... Niet op de mening van de baas afgaan
En hoe ga je om met de wetenschap dat rashonden vaker gescreend worden. Iemand met een look-a-like zal misschien minder snel rontgenen (en toch fokken) of een dna test doen, terwijl dat bij de rashonden veel normaler is en dus wel degelijk een beter beeld van de rashonden is dan de look-a-likes. Wat je niet ziet, is er niet vind ik wel een heel gemakkelijke stelling.... Het is pas een onderzoek als je alle rassen in verhouding gaat nemen en alles ook echt daadwerkelijk gaat keuren en onderzoeken.... Niet op de mening van de baas afgaan
Laatst gewijzigd door gyanty op 21 nov 2013 11:56, 1 keer totaal gewijzigd.

- Renate van Veen
- nieuw lid
Bij meerdere honden is het prettig als de vragenlijst per hond wordt ingevuld.
De persoonlijke gegevens hoeven niet te worden ingevuld. De vragen zijn niet verplicht, dus als een antwoord niet bekend is of als u om andere redenen het antwoord niet wilt/kunt geven, is dat geen probleem.
De persoonlijke gegevens hoeven niet te worden ingevuld. De vragen zijn niet verplicht, dus als een antwoord niet bekend is of als u om andere redenen het antwoord niet wilt/kunt geven, is dat geen probleem.
Groeten,
Renate
Renate
- Nawosh
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Zuid Russische ovcharka
Dat kon je ook oningevuld laten, ik heb ook geen pers. geg. ingevuld.renee-uk schreef:ik wil best een enquete invullen, maar heb totaal geen behoefte om daar allerlei persoonlijke gegevens aan te koppelen, sorry!
Groetjes, Marjan
- renee-uk
- Zeer actief
ok, dan zal ik nog eens kijken.

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
-
Laura84
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
- Contacteer:
ingevuld
Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka

- Renate van Veen
- nieuw lid
Ik volg de opleiding Dierwetenschappen aan de universiteit Wageningen. Er is inderdaad een verschil tussen rassen, vandar dat er gevraagd wordt naar het ras van de hond en dan wordt en binnen het ras gekeken naar of er een verschil is in het voorkomen van de erfelijke ziekten die in dat ras voorkomen. Voor de ongezondere hondenrassen die populair zijn is dit juist een goede studie, omdat hier wordt gekeken of de rashonden meer last hebben van de ziekten, wat zou betekenen dat de regels voor het fokken met rashonden moeten worden aangepast, of dat look-a-likes meer last hebben van de ziekten. Hieronder heb ik een link geplaatst naar de site van het project, waar iets duidelijker wordt uitgelegd waarnaar gekeken wordt en hoe het project tot stand is gekomen. Hopelijk heb ik hiermee de vragen en mogelijk enige twijfel beantwoord.gyanty schreef:Wat voor studie volg je eigenlijk? Bij mij was zoals het onderwerp hier omschreven was volledig afgekeurd. Niet SMART! Er is nogal een verschil tussen rassen en hoe zit de verhouding met populaire hondenrassen (en de ongezondere hondenrassen die populair zijn)
http://www.wageningenur.nl/nl/Onderwijs ... alikes.htm
Groeten,
Renate
Renate
- tekkel
- Erelid
- Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel
Ingevuld, maar ben te lui om van de bank af te komen om het stamboomnummer op te zoeken.
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
- tekkel
- Erelid
- Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel
Niet natuurlijk.Kruimel53 schreef:Ik ook. En hoe relevant is dat?tekkel schreef:Ingevuld, maar ben te lui om van de bank af te komen om het stamboomnummer op te zoeken.
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
- renee-uk
- Zeer actief
net zo relevant als de naam van je hond 
ik zou het niet ingevuld hebben als ik al een stamboomhond had gehad.
ik zou het niet ingevuld hebben als ik al een stamboomhond had gehad.

-
Neeltje
Stamboomnummer zou ik sowieso niet invullen. Maar inderdaad, als je hond niets mankeert, is er geen optie. Heb het ingevuld, maar denk niet dat deze enquete ook maar enigszins nut heeft. Veel te weinig vragen en er ontbreken te veel vragen.
- gyanty
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
Maar hoe wordt omgegaan met het feit dat niet-rashonden minder onderworpen worden aan gezondheidsonderzoeken om actief op zoek te gaan naar problemen die bij dat type hond naar voren kan komen en je dus op het 'deskundigheid' van het oog van de baas moet vertrouwen (en wat je niet ziet, dat is er niet?).
En tja wat is erfelijk? Van veel ziektes is dat nog niet duidelijk he?
Meer dan 1 kritische noot bij dit onderzoek, waaruit naar mijn idee nooit een feitelijke conclusie gedaan kan worden.
Maar ook binnen rashonden mag toch soms officieel een uitstapje gemaakt worden met een ander ras (zoals laatst met de wetterhun?)
En tja wat is erfelijk? Van veel ziektes is dat nog niet duidelijk he?
Meer dan 1 kritische noot bij dit onderzoek, waaruit naar mijn idee nooit een feitelijke conclusie gedaan kan worden.
Maar ook binnen rashonden mag toch soms officieel een uitstapje gemaakt worden met een ander ras (zoals laatst met de wetterhun?)

- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
In mijn ras worden er vaak lookalikes (okee, stabijna's) bij de boer gehaald.
Die hebben ook problemen, maar heel andere dan de rasstabijs, want de boeren screenen niet en wat slecht is verzuipen ze.
Maar dingen als epilepsie vinden ze geen punt want dat merk je toch pas na een jaar of zo.
En dan zijn er ook nog de stabijna's die een rasechte ouder (inclusief problemen) hebben en een bastaard moeder. Waar valt dat dan onder?
Die hebben ook problemen, maar heel andere dan de rasstabijs, want de boeren screenen niet en wat slecht is verzuipen ze.
Maar dingen als epilepsie vinden ze geen punt want dat merk je toch pas na een jaar of zo.
En dan zijn er ook nog de stabijna's die een rasechte ouder (inclusief problemen) hebben en een bastaard moeder. Waar valt dat dan onder?
- renee-uk
- Zeer actief
look-a-like denk ik?
daar schaar ik rita ook onder, alhoewel ik vermoed dat ze wel een stamboom heeft.
maar ik heb die niet in mijn bezit, dus blijft het bij een vermoeden.
het enige waar zij mee gekruisd zou kunnen zijn is een muilezel en volgens mij had je dat niet alleen gemerkt, zoals nu, maar ook gezien
daar schaar ik rita ook onder, alhoewel ik vermoed dat ze wel een stamboom heeft.
maar ik heb die niet in mijn bezit, dus blijft het bij een vermoeden.
het enige waar zij mee gekruisd zou kunnen zijn is een muilezel en volgens mij had je dat niet alleen gemerkt, zoals nu, maar ook gezien

- Madelief
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): berger de brie débris & beauceron
- Contacteer:
In hoeverre gaat een een onderzoek naar verschillen tussen rashonden en look-a-likes (met waarschijnlijk een hoog percentage ras erin) ondersteunen dan wel ontkrachten dat een kruising uit het asiel halen het beste advies is? Ik denk dat er een behoorlijk verschil is tussen stamboom rashond, stamboomloze rashondlook-a-like en een willekeurige kruising.Renate van Veen schreef:Voor mijn studie ben ik bezig met een onderzoek naar het voorkomen van erfelijke ziekten in honden en of er een verschil is in hoe vaak een ziekte voorkomt in rashonden (met FCI-erkende stamboom) en look-a-likes (zonder FCI-erkende stamboom). Hiervoor heb ik een enquête opgesteld. Nu is mijn vraag of jullie deze willen invullen. Het zou mij, fokkers en toekomstige honden heel erg helpen.
Of begrijp ik het verkeerd en is dat niet het doel van dit onderzoek?
groetjes Madelief en Yanthe

Het huishouden van Yanthe Steen: Beaucerons de la Bonhardiesse
Voor altijd in mijn hart. Bonha '00 - 26-02-2013

- Renate van Veen
- nieuw lid
Stamboomnummer hoeft niet per se ingevuld, het is voor ons een controle of een hond een stamboom heeft en om te zorgen dat mensen het niet verwarren met puur weten wie de ouders zijn.
De kans is inderdaad groot dat look-a-likes minder snel grote onderzoeken ondergaan om erfelijke aandoeningen te vinden. Echter, wanneer een hond pijn heeft of iets dergelijks, wordt deze wel naar de dierenarts gebracht, waardoor bepaalde erfelijke aandoeningen toch boven tafel komen.
Er is veel wetenschappelijk onderzoek gedaan naar de erfelijkheid van aandoeningen, dus er is aardig in kaart gebracht welke aandoeningen een genetische component hebben en welke niet.
Wanneer een hond zelf geen FCI erkende stamboom heeft, wordt het in dit onderzoek gezien als een look-a-like.
De kans is inderdaad groot dat look-a-likes minder snel grote onderzoeken ondergaan om erfelijke aandoeningen te vinden. Echter, wanneer een hond pijn heeft of iets dergelijks, wordt deze wel naar de dierenarts gebracht, waardoor bepaalde erfelijke aandoeningen toch boven tafel komen.
Er is veel wetenschappelijk onderzoek gedaan naar de erfelijkheid van aandoeningen, dus er is aardig in kaart gebracht welke aandoeningen een genetische component hebben en welke niet.
Wanneer een hond zelf geen FCI erkende stamboom heeft, wordt het in dit onderzoek gezien als een look-a-like.
Groeten,
Renate
Renate
- Renate van Veen
- nieuw lid
Er zit inderdaad een groot verschil tussen kruisingen aan de ene kant en rashonden en look-a-likes aan de andere kant. Dit onderzoek is opgesteld om te kijken of rashonden ook daadwerkelijk veel erfelijke aandoeningen hebben, of dat het de look-a-likes zijn die meer problemen hebben. Wanneer rashonden veel erfelijke aandoeningen hebben, kunnen bijvoorbeeld de Raad van Beheer en de rasverenigingen regels instellen of fokstrategieën maken om het voorkomen van de erfelijke aandoeningen te verminderen. Wanneer look-a-likes meer erfelijke aandoeningen blijken te hebben, dan is dat moeilijker te controleren met regels, maar het laat wel zien dat het beter is om een rashond te halen bij fokkers die fokken volgens de regels van het FCI, Raad van Beheer en de rasverenigingen. Omdat daar op dit moment nog geen duidelijkheid over is, wordt aangeraden een kruising te kopen, omdat daarvan verwacht wordt dat er minder erfelijke aandoeningen aanwezig zijn bij deze honden. Met andere regels zou dat dus eventueel kunnen veranderen, afhankelijk van wat de situatie is bij rashonden en look-a-likes.Madelief schreef:In hoeverre gaat een een onderzoek naar verschillen tussen rashonden en look-a-likes (met waarschijnlijk een hoog percentage ras erin) ondersteunen dan wel ontkrachten dat een kruising uit het asiel halen het beste advies is? Ik denk dat er een behoorlijk verschil is tussen stamboom rashond, stamboomloze rashondlook-a-like en een willekeurige kruising.Renate van Veen schreef:Voor mijn studie ben ik bezig met een onderzoek naar het voorkomen van erfelijke ziekten in honden en of er een verschil is in hoe vaak een ziekte voorkomt in rashonden (met FCI-erkende stamboom) en look-a-likes (zonder FCI-erkende stamboom). Hiervoor heb ik een enquête opgesteld. Nu is mijn vraag of jullie deze willen invullen. Het zou mij, fokkers en toekomstige honden heel erg helpen.
Of begrijp ik het verkeerd en is dat niet het doel van dit onderzoek?
Groeten,
Renate
Renate
- Madelief
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): berger de brie débris & beauceron
- Contacteer:
Dit onderzoek heeft dus niets met kruisingen te maken en de uitslag van het onderzoek kan eigenlijk nog steeds geen zinnig advies geven over rashond versus kruising. Alleen over stamboom versus stamboomloze fok van "rassen".
Niet dat dat erg is natuurlijk. Onderzoek moet wel afgebakend worden tenslotte.
Maar de inleiding deed anders vermoeden
Niet dat dat erg is natuurlijk. Onderzoek moet wel afgebakend worden tenslotte.
Maar de inleiding deed anders vermoeden
groetjes Madelief en Yanthe

- veertje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje
Ik ben halverwege gestopt met invullen (hij is wel ingediend blijkbaar, terwijl ik alleen op next page klikte
). De vragen zijn wel heel erg persoonsafhankelijk. Waar de een een 8 geeft voor bewegelijkheid geeft de ander een 6. Hangt allemaal af van de persoon die het invult. Zo'n scores kan je toch beter door 1 persoon laten doen? Of je moet duidelijke richtlijnen geven wanneer je een 6 moet geven en wanneer een 8. Om even de conditiescore van een showlabrador als voorbeeld te geven; Showmensen beoordelen hem vast als
terwijl anderen hem als overgewicht beoordelen. Pijn is ook zoiets dat helemaal afhangt van je eigen interpretatie.
Ga je dit onderzoek ook doen bij anderen dan mensen op dit forum? Ik denk namelijk dat mensen die een hondje hebben gehaald 'omdat dat zo leuk is voor de kinderen', geen benul hebben van erfelijke aandoeningen en daar heel anders instaan dan de mensen op dit forum.
Hier was ook al een topic over: viewtopic.php?f=6&t=275318 Ik zou de kritische kanttekeningen goed meenemen, want verstand van (het houden van) honden ontbreekt soms een beetje bij de onderzoeken vind ik (als mede studiegeoot).
Ga je dit onderzoek ook doen bij anderen dan mensen op dit forum? Ik denk namelijk dat mensen die een hondje hebben gehaald 'omdat dat zo leuk is voor de kinderen', geen benul hebben van erfelijke aandoeningen en daar heel anders instaan dan de mensen op dit forum.
Hier was ook al een topic over: viewtopic.php?f=6&t=275318 Ik zou de kritische kanttekeningen goed meenemen, want verstand van (het houden van) honden ontbreekt soms een beetje bij de onderzoeken vind ik (als mede studiegeoot).
-
Muk
Post je de resultaten van je onderzoek hier ook nog? Of kom je hier alleen, zoals bijna alle studenten die een enquêtes hier plaatsen, om snel voldoende data binnen te halen?
Je vragen vind ik bijzonder, bijvoorbeeld
Vult u deze enquête in als:
- hondeneigenaar
- fokker Duitse herdershonden
- fokker Rottweilers
Beetje beperkt niet?
Ik mag hopen dat dit geen afstudeeronderzoek is.
- hondeneigenaar
- fokker Rottweilers
Beetje beperkt niet?
-
Muk
Klopt helemaal!veertje schreef:Ik ben halverwege gestopt met invullen (hij is wel ingediend blijkbaar, terwijl ik alleen op next page klikte). De vragen zijn wel heel erg persoonsafhankelijk. Waar de een een 8 geeft voor bewegelijkheid geeft de ander een 6. Hangt allemaal af van de persoon die het invult. Zo'n scores kan je toch beter door 1 persoon laten doen? Of je moet duidelijke richtlijnen geven wanneer je een 6 moet geven en wanneer een 8. Om even de conditiescore van een showlabrador als voorbeeld te geven; Showmensen beoordelen hem vast als
terwijl anderen hem als overgewicht beoordelen. Pijn is ook zoiets dat helemaal afhangt van je eigen interpretatie.
Mijn hond is best beweeglijk ..... voor een hoogbejaarde Newfoundlander.
- veertje
- Zeer actief
Dat is wel lastig, resultaten open op internet neerzetten. Vaak is het afstudeeronderzoek onderdeel van een groter onderzoek of wordt het voor een opdrachtgever gedaan. Dan mogen resultaten niet naar buiten gebracht worden voordat het allemaal netjes in een goedgekeurd artikel staat. En tegen de tijd dat dat allemaal klaar is en het wel naar buiten gebracht mag worden, is de student al lang afgestudeerd of met iets anders bezig.Muk schreef:Post je de resultaten van je onderzoek hier ook nog? Of kom je hier alleen, zoals bijna alle studenten die een enquêtes hier plaatsen, om snel voldoende data binnen te halen?(....)
Wat mij doet denken aan mijn onderzoekje dat ik een tijd terug gedaan heb en hier mensen voor gezocht heb. Ik zal eens zoeken of de resultaten al ergens gepubliceerd zijn
- veertje
- Zeer actief
Muk schreef:Klopt helemaal!veertje schreef:Ik ben halverwege gestopt met invullen (hij is wel ingediend blijkbaar, terwijl ik alleen op next page klikte). De vragen zijn wel heel erg persoonsafhankelijk. Waar de een een 8 geeft voor bewegelijkheid geeft de ander een 6. Hangt allemaal af van de persoon die het invult. Zo'n scores kan je toch beter door 1 persoon laten doen? Of je moet duidelijke richtlijnen geven wanneer je een 6 moet geven en wanneer een 8. Om even de conditiescore van een showlabrador als voorbeeld te geven; Showmensen beoordelen hem vast als
Mijn hond is best beweeglijk ..... voor een hoogbejaarde Newfoundlander.Dus dat is allemaal zoooo subjectief. Met zo'n onderzoek zou ik niet wegkomen op de universiteit.
Ik ook niet en ik doe nog wel dezelfde studie op dezelfde universiteit als TS
Probleem is vaak (tenminste dat vind ik) dat de mensen die de onderzoeken doen heel veel verstand hebben van ziektes, genetica, fokkerij, voeding etc. etc. Maar gewoon niet (genoeg) van honden en hondenmensen. Daardoor krijg je onderzoeken die voor de kritische hondebezitter, zoals de mensen hier, niet voldoende omvatten, waar dingen over het hoofd gezien worden en waar subjectieve resultaten uitrollen omdat partijen zich met het onderzoek bemoeien die één kant van het honden verhaal belichten.
-
Muk
Mee eens.veertje schreef:Muk schreef:Klopt helemaal!veertje schreef:Ik ben halverwege gestopt met invullen (hij is wel ingediend blijkbaar, terwijl ik alleen op next page klikte). De vragen zijn wel heel erg persoonsafhankelijk. Waar de een een 8 geeft voor bewegelijkheid geeft de ander een 6. Hangt allemaal af van de persoon die het invult. Zo'n scores kan je toch beter door 1 persoon laten doen? Of je moet duidelijke richtlijnen geven wanneer je een 6 moet geven en wanneer een 8. Om even de conditiescore van een showlabrador als voorbeeld te geven; Showmensen beoordelen hem vast als
Mijn hond is best beweeglijk ..... voor een hoogbejaarde Newfoundlander.Dus dat is allemaal zoooo subjectief. Met zo'n onderzoek zou ik niet wegkomen op de universiteit.
Ik ook niet en ik doe nog wel dezelfde studie op dezelfde universiteit als TS![]()
Probleem is vaak (tenminste dat vind ik) dat de mensen die de onderzoeken doen heel veel verstand hebben van ziektes, genetica, fokkerij, voeding etc. etc. Maar gewoon niet (genoeg) van honden en hondenmensen. Daardoor krijg je onderzoeken die voor de kritische hondebezitter, zoals de mensen hier, niet voldoende omvatten, waar dingen over het hoofd gezien worden en waar subjectieve resultaten uitrollen omdat partijen zich met het onderzoek bemoeien die één kant van het honden verhaal belichten.
Het is heel makkelijk om een vragenlijst zo op te stellen dat de uitkomst eigenlijk al bekend is.
Hier in deze vragenlijst gaat de ts er al vanuit dat afwijkingen erfelijk zijn. HD kan bijvoorbeeld erfelijk zijn, dat hoeft niet. Hartafwijkingen komen bij de Newfoundlander veel voor, de kans is groot dat het erfelijk is, maar dat hoeft niet. En zo zijn er nog veel meer ziekten te bedenken die erfelijk kunnen zijn, maar dat niet hoeven te zijn. Bij een kruising of look-a-like zijn de voorouders meestal niet bekend en kun je eigenlijk niet weten of de ziekte erfelijk is, want je hebt geen informatie over de voorouders. Alleen dat al maakt dit onderzoek waardeloos.
-
silvester
Muk schreef:Post je de resultaten van je onderzoek hier ook nog? Of kom je hier alleen, zoals bijna alle studenten die een enquêtes hier plaatsen, om snel voldoende data binnen te halen?
- hondeneigenaar
- fokker Rottweilers
Beetje beperkt niet?
Lol, nog één, onder erfelijke aandoeningen:" groeipijn"
-
bouvierpoedel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.
- Xtine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Havanezer
Vind het wel een compleet gemanipuleerde enquête hoor.
Geen ruimte voor gezonde honden.
Hoe kan je nu beoordelen hoe ernstig de situatie is wanneer je niet weet hoeveel gezonde honden er tegenover zieke honden staan.
Op die manier kan je dus onmogelijk een percentage opmaken.
De resultaten worden dus gewoon bepaald door het aantal mensen die de enquête invult.
Ik zie het resultaat al:
100% van de Duitse Herders met stamboom hebben heupdysplasie.
Uiteraard is dat 100%, de gezonde tellen niet mee.
Geen ruimte voor gezonde honden.
Hoe kan je nu beoordelen hoe ernstig de situatie is wanneer je niet weet hoeveel gezonde honden er tegenover zieke honden staan.
Op die manier kan je dus onmogelijk een percentage opmaken.
De resultaten worden dus gewoon bepaald door het aantal mensen die de enquête invult.
Ik zie het resultaat al:
100% van de Duitse Herders met stamboom hebben heupdysplasie.
Uiteraard is dat 100%, de gezonde tellen niet mee.
Handle every stressful situation like a dog.
If you can't eat it or play with it,
Just pee on it and walk away.
If you can't eat it or play with it,
Just pee on it and walk away.
- rose
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador
Na alle berichtgeving hier van het forum ga ik het dus maar niet invullen