Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Gina hijgt veel en eet niet + pag 10 het houdt op

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Muk

Gina hijgt veel en eet niet + pag 10 het houdt op

Ongelezen bericht door Muk »

Gina kwakkelt weer eens en ik heb geen idee waar zij nu last van kan hebben, misschien dat jullie mij kunnen helpen?

Gina eet sinds gisteren haar brokken niet en hijgt heel veel. Bij elke inspanning hijgt zij en ook in rust ademt zij zwaar.
Nu kan dat pijn zijn, dus haar dosering pijnstilling (die zij ivm artrose krijgt) heb ik verhoogd. Omdat zij soms ook met haar kop schudt heb ik haar oren nagekeken, die zijn helemaal schoon.
Haar ademhaling wordt wel iets rustiger nu de dosering van de pijnstilling is verhoogd. Gina is wel levendig, maar minder dan normaal. Ze schooit bijvoorbeeld een stuk minder en dat kan natuurlijk niet. :mrgreen:
Gina eet wel alles wat ik (en de buurvrouw) haar voorschotel, dus op zich is het geen probleem dat zij haar brokken niet eet.

Nu krijgt Gina ook hartmedicatie, dus het zou ook zomaar kunnen dat het daardoor komt. Al hoop ik eerder op een "simpel" hondengriepje.

Als het morgen niet beter is ga ik naar de dierenarts. Maar die kan denk ik ook weinig met zulke vage klachten. Heeft iemand nog een idee wat nog meer aan de hand zou kunnen zijn?
Alvast bedankt.
Laatst gewijzigd door Muk op 21 dec 2013 03:22, 2 keer totaal gewijzigd.
Selene
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herders
Aantal honden: 2

Re: Gina hijgt veel en eet niet

Ongelezen bericht door Selene »

heeft ze geen buikpijn? beterschap, nooit fijn zieke honden
Linda, Rayos (*02/06/2011) en Shepherd (*30/11/2012)
Voor altijd bij me: Prado van Scalindjo (28-11-2010 - 30-09-2011)

Afbeelding

It doesn't matter if the glass is half empty or half full. Be thankful that you have a glass and grateful there is something in it

Lotgering en Tammenga afhalen in Amersfoort? http://www.allerlei-versvlees.nl/page/home
tekkel
Erelid
Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door tekkel »

Misschien houdt ze vocht vast -- ook in haar longen. Past wel bij een verminderde hartfunctie.
Beterschap!
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
Cos
Zeer actief
Mijn ras(sen): Havanezer mix.

Ongelezen bericht door Cos »

Geen idee maar hoop dat ze snel opknapt! En anders inderdaad even langs de Dierenarts.
'Anybody who doesn't know what soap tastes like, Never washed a dog.'
Kirry
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Kirry »

Ik denk ook aan eventueel vocht vasthouden, waardoor ze het benauwder krijgt. Ik zou de longen en het hart laten controleren.
Zeker wel een klacht waarmee de DA iets kan, naar mijn mening.
Muk

Selene schreef:heeft ze geen buikpijn? beterschap, nooit fijn zieke honden
Dat denk ik niet, ik kan prima aan haar buik zitten en haar ontlasting ziet er ook prima uit. Al eet ze wel graag half vermolmde stokken als wij aan het wandelen zijn. Mag niet, maar ik kan niet alles voorkomen helaas.

Vocht vasthouden vrees ik ook wel, al hoop ik dat toch echt niet. Gina moet namelijk nog wel even mee. :(:
Selene
Zeer actief

Muk schreef:
Dat denk ik niet, ik kan prima aan haar buik zitten en haar ontlasting ziet er ook prima uit. Al eet ze wel graag half vermolmde stokken als wij aan het wandelen zijn. Mag niet, maar ik kan niet alles voorkomen helaas.

Vocht vasthouden vrees ik ook wel, al hoop ik dat toch echt niet. Gina moet namelijk nog wel even mee. :(:
heeft ze geen plasmedicatie? die zou je voor 1 keer iets kunnen verhogen om te kijken of het verlichting brengt

Afbeelding

It doesn't matter if the glass is half empty or half full. Be thankful that you have a glass and grateful there is something in it

Lotgering en Tammenga afhalen in Amersfoort? http://www.allerlei-versvlees.nl/page/home
Jeannettebo
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jeannettebo »

Hoe is haar keel? Kan een stok daar wat beschadigt hebben? Beterschap voor je oude dame
Afbeelding
Muk

Selene schreef:
Muk schreef:

heeft ze geen plasmedicatie? die zou je voor 1 keer iets kunnen verhogen om te kijken of het verlichting brengt
Ja, dat heeft ze wel, maar dat is om te voorkomen dat ze in huis plast. Nu heeft ze meer controle over haar blaas. De dosering verhogen lijdt tot meer hijgen en dat wil ik ook niet.
Maar hoe bedoel je dat verhoging van die dosering tot meer vochtverlies lijdt? Dat snap ik niet namelijk.
Jeannettebo
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jeannettebo »

Dat ligt er denk ik aan wat voor medicatie het is, vochtafdrijvers zijn ook plaspillen, maar andere dan dat ze nu krijgt
Afbeelding
Muk

Jeannettebo schreef:Hoe is haar keel? Kan een stok daar wat beschadigt hebben? Beterschap voor je oude dame
Heb net even in haar bek gekeken, maar daar zie ik niks geks in. Misschien verderop in haar keel, maar dat zie ik niet. Is ook iets waar de da naar mag kijken morgen.
Selene
Zeer actief

Muk schreef:
Selene schreef:
Muk schreef:

Ja, dat heeft ze wel, maar dat is om te voorkomen dat ze in huis plast. Nu heeft ze meer controle over haar blaas. De dosering verhogen lijdt tot meer hijgen en dat wil ik ook niet.
Maar hoe bedoel je dat verhoging van die dosering tot meer vochtverlies lijdt? Dat snap ik niet namelijk.
met plasmedicatie bedoel ik iets om te ontwateren, wordt bij mensen vaak naast de hartondersteunende medicatie gegeven maar dat heeft ze blijkbaar niet

Afbeelding

Melanie 74

Ongelezen bericht door Melanie 74 »

Welke anti plasmedicatie krijgt ze?
Ik vermoed het hart of haar schildklier, wellicht toch een bloedonderzoekje?

Sterkte met Gina, zeg maar dat ze niet zo raar moet gaan doen!
Muk

Jeannettebo schreef:Dat ligt er denk ik aan wat voor medicatie het is, vochtafdrijvers zijn ook plaspillen, maar andere dan dat ze nu krijgt
Nee, dat krijgt ze niet, ze krijgt nu alleen hartpillen (Cardisure) en incontinentiemedicijnen (Propalin). Haar hartmedicatie kan ik nog iets verhogen, die had ik in overleg met de dierenarts iets afgebouwd (al maanden terug).
De Propalin kan ik wel flink verhogen (ze krijgt nu 1/3e van de begindosering), maar dat geeft hijgen als bijwerking en het verandert niets omdat zij haar plas nu goed ophoudt.
Muk

Selene schreef: met plasmedicatie bedoel ik iets om te ontwateren, wordt bij mensen vaak naast de hartondersteunende medicatie gegeven maar dat heeft ze blijkbaar niet
Ah ok, nee dat krijgt ze inderdaad niet. Dat is iets wat ik morgen ook zal vragen.
Schildklier staat ook genoteerd.

Bedankt allemaal. :ok:
Selene
Zeer actief

Muk schreef:
Jeannettebo schreef:Dat ligt er denk ik aan wat voor medicatie het is, vochtafdrijvers zijn ook plaspillen, maar andere dan dat ze nu krijgt
Nee, dat krijgt ze niet, ze krijgt nu alleen hartpillen (Cardisure) en incontinentiemedicijnen (Propalin). Haar hartmedicatie kan ik nog iets verhogen, die had ik in overleg met de dierenarts iets afgebouwd (al maanden terug).
De Propalin kan ik wel flink verhogen (ze krijgt nu 1/3e van de begindosering), maar dat geeft hijgen als bijwerking en het verandert niets omdat zij haar plas nu goed ophoudt.
ik weet niet of ik zonder onderzoek door een da de hartmedicatie zou verhogen, voor hetzelfde geld is het iets anders, maar ik ben een muts daarin want plasmedicatie zou ik wel zo verhogen :Q: wsch omdat ik beter weet hoe het werkt, wat het doet en waar ik op moet letten

Afbeelding

Melanie 74

Ongelezen bericht door Melanie 74 »

Het kan ook aan de propalin liggen, even van een ander forum gehaald.

meine kastrierte Hündin ist/war auch undicht, habe sie leider einige Jahre mit Propalin "gequält".
Würde ich nie wieder machen, der Wirkstoff/Phenylpropanolaminhydrochlorid wird in der Humanmedizin als Appetitzügler eingesetzt, was sich natürlich auch bei Nanda gezeigt hat.
Sie war ziemlich mäkelig und hat kaum noch gefressen.
Seit Nanda absolut keinen Reis (seit ca. 11 Monaten) mehr bekommt, hat sich das Problem mit der Inkontinenz sehr verbessert. Hab die Dosis ganz langsam verringert und seit 5 Monaten bekommt sie nur noch ab und zu ein homöopathisches Mittel (Plantago-Homaccord / Heel).
Naja, auf jeden Fall hat mein Hund mittlerweile Probleme mit der Leber und ich werde den Verdacht nicht los, dass dies eventuell Spätschäden vom Propalin sein könnten.
Würde meinen Hund deswegen nie wieder mit Chemie vollstopfen, eher müßte sie im Haus eine Windel tragen.

Ik zou naar incurin overstappen, dat zijn oestrogenen, en vaak beter voor de hond.
Muk

Selene schreef:
Muk schreef:
ik weet niet of ik zonder onderzoek door een da de hartmedicatie zou verhogen, voor hetzelfde geld is het iets anders, maar ik ben een muts daarin want plasmedicatie zou ik wel zo verhogen :Q: wsch omdat ik beter weet hoe het werkt, wat het doet en waar ik op moet letten
Dat doe ik ook niet zonder overleg. Pijnstilling, plasmedicatie enz. vind ik ook van een andere orde dan hartmedicatie. :mrgreen:
fes/lou
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door fes/lou »

Als Kiri teveel vocht vasthoudt begint ze te kuchen, niet te hijgen.
Ik hoop dat het morgen mevalt, sterkte...
"All animals are equal, but some are more equal than others." George Orwell
Muk

Melanie 74 schreef:Het kan ook aan de propalin liggen, even van een ander forum gehaald.

meine kastrierte Hündin ist/war auch undicht, habe sie leider einige Jahre mit Propalin "gequält".
Würde ich nie wieder machen, der Wirkstoff/Phenylpropanolaminhydrochlorid wird in der Humanmedizin als Appetitzügler eingesetzt, was sich natürlich auch bei Nanda gezeigt hat.
Sie war ziemlich mäkelig und hat kaum noch gefressen.
Seit Nanda absolut keinen Reis (seit ca. 11 Monaten) mehr bekommt, hat sich das Problem mit der Inkontinenz sehr verbessert. Hab die Dosis ganz langsam verringert und seit 5 Monaten bekommt sie nur noch ab und zu ein homöopathisches Mittel (Plantago-Homaccord / Heel).
Naja, auf jeden Fall hat mein Hund mittlerweile Probleme mit der Leber und ich werde den Verdacht nicht los, dass dies eventuell Spätschäden vom Propalin sein könnten.
Würde meinen Hund deswegen nie wieder mit Chemie vollstopfen, eher müßte sie im Haus eine Windel tragen.

Ik zou naar incurin overstappen, dat zijn oestrogenen, en vaak beter voor de hond.
Zou zij dan niet al meteen die bijwerking moeten hebben? Gina krijgt hier heel weinig van en dat kan ik nog wel verder afbouwen (rustig aan uiteraard).
Incurin gaf weinig resultaat, dat hebben wij heel even gehad. En dierenarts 2 raadde ons dat af in verband met de hartproblemen van Gina.
Muk

fes/lou schreef:Als Kiri teveel vocht vasthoudt begint ze te kuchen, niet te hijgen.
Ik hoop dat het morgen mevalt, sterkte...
Kuchen doet ze niet, wel af en toe een soort van rochel, alsof er iets dwars zit in haar keel. Maar dat doet ze ook hooguit een keer per dag.
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

geen idee wat er aan de hand is muk, maar ik ga wel hard duimen dat het niks bijzonders is :ok:
gina moet echt nog langer mee hoor!
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
moosje
Zeer actief
Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd, Cão Lixeira Português, en een aantal part-time Chinese Cresteds
Contacteer:

Ongelezen bericht door moosje »

Geen advies, maar wil je wel sterkte wensen.
Afbeelding
In loving memory: Tara, Cheeco, Rinty, Kazan, Zarah, Shendor & Bleza

Dierenvoedselbank Amersfoort
Facebookpagina Dierenvoedselbank Amersfoort
Browny
Zeer actief
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Browny »

Heb je al een echo laten maken van haar hart/longen? Als ze vocht vasthoud dan kan dit tegen de longen drukken. Mijn vorige hondje had dit ook bij haar hartafwijking en had het daardoor ook benauwd (hijgen) met soms rochelen. Zij kreeg vochtafdrijvers en dat werkte heel goed.

Sterkte ermee! Hoop voor jullie dat er snel duidelijkheid komt
Afbeelding
Hilly45
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schapendoes

Ongelezen bericht door Hilly45 »

Ik heb ook geen advies, behalve sommige dingen, die al genoemd zijn. Verder zou ik w.b. medicatie idd alles in overleg doen, omdat het vaak een samenspel is van medicatie op elkaar.

Bah, toch naar, lieve Gina.......... niet zo raar doen hoor.
Afbeelding
Muk

Bedankt allemaal voor de tips en de sterktewensen. Gina moet inderdaad nog langer meegaan. Morgen ga ik met haar naar de dierenarts en dan weet ik hopelijk meer. :ok:
Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix

Ongelezen bericht door Lunatic »

Ik heb ook geen advies, wel wil ik je sterkte wensen, Gina moet gewoon nog een hele tijd mee :8):
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
rose
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador

Ongelezen bericht door rose »

Hier ook geen advies, maar ik wil jouw wel veel sterkte wensen.
HillieS
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising Border Terriër en Schapendoes

Ongelezen bericht door HillieS »

Sterkte met haar! En hopelijk kan de DA morgen helpen!
Afbeelding
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door alm@ »

Ik denk ook in de richting van vocht vasthouden. Hopelijk geeft de da morgen duidelijkheid en knapt je oude dametje weer op :ok:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”