Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

loslopende jagers (wat is wet)

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

cornelia
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse staande langhaar
Aantal honden: 1

loslopende jagers (wat is wet)

Ongelezen bericht door cornelia »

Ik heb er hier in eigen land nooit zo bij stil gestaan maar hier over de grens in Wallonië zie je momenteel vrijwel overal bordjes staan met daarop de data en tijden dat er gejaagd word. Wel zo handig.
Gisteren reden wij van Maastricht naar Berg (en Terblijt) en passeerden wij een veld waarin een stuk of 8 mensen liepen met geweren. Duidelijk opjagen van wild (konijnen, fazanten ????) Direct langs dat veld ligt een fietspad en liep er een vrouw met een klein hondje (hoorde m.i. niet bij de jagers)
Ik vond dit nogal vreemd, schrok er eigenlijk wel van. Zo'n jager zal een beetje mis schieten of zo ????

Ik woon aan de rand van Valkenburg en weet dat hier boven regelmatig gejaagd word. Je hoort ze schieten. Toch zie ik hier nooit bordjes met waarschuwingen staan. Ik vind dit wel verontrustend.

Nou heb ik afgelopen voorjaar een raar akkefietje met een boer gehad die hier boven dus woont (een door mij verkeerd geplaatste bal waardoor Ezio over zijn akker liep. Ik heb excuses aangeboden en zie er nu secuur op toe dat hij geen poot meer op de akkers ze, ik kan best mee gaan in de klachten van de boeren over loslopende honden in wei of op akker.) Maar die boer zei toen in eerste instantie tegen mij "ik geef mijn jagers opdracht jouw hond kapot te schieten als hij hier nog eens losloopt" (klinkt wat stom maar hij zei het echt letterlijk zo)

Enfin, voor mij wel reden om uitermate voorzichtig te zijn want een "ongeluk" is zo gebeurd. Ezio loopt daar wel los echter niet over de akkers. Het pad wat tussen de akkers door loopt is openbaar en daar mag de hond los. Maar ik kom er zeker in deze tijd heel weinig.

Als ik dan zoals gisteren zo maar bijna zelf op de openbare weg jagers zie lopen met geweren dan schrik ik echter toch wel.
Die lui kunnen dus zo ongeveer overal opeens opduiken.

Wat is hier de wet over ? Moeten die de jacht niet aankondigen, het publiek waarschuwen ?
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Re: loslopende jagers (wat is wet)

Ongelezen bericht door ranetje »

Wat is hier de wet over ? Moeten die de jacht niet aankondigen, het publiek waarschuwen ?
Nee dat hoeft niet.

Er zijn wel bepaalde regels waar een jager zich aan moet houden als hij op jacht is.
Denk dat anderen op het forum dat uitgebreider en beter kunnen uitleggen dan ik.

Het komt er op neer dat je nooit mag schieten als het risico berstaat dat je iemand treft (anders dan het wild waar je op jaagt).

Op de velden is het overigens duidelijk genoeg dat er gejaagd wordt.
Wordt er in Frankrijk en België niet vooral gewaarschuwd bij bosjachten (=onoverzichtelijk)?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
-Saskia-
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door -Saskia- »

Hier (een paar kilometer van Wallonië) wordt ook af en toe gejaagd in de velden waar ik ga wandelen. Daar loopt gewoon een openbaar wandelpad door, dus ik hoop dat ze goed kunnen mikken. Hier worden geen bordjes gezet, ik merk het pas wanneer gewapende meneren uit het struikgewas stappen :mrgreen:

Ik heb me ook al verbaasd over de beperkte zichtbaarheid. Zowel de personen als de honden hebben niets reflecterend aan en zijn amper zichtbaar in regen of schemer.
Ik lijn mijn honden graag aan als de jagers geconcentreerd bezig zijn maar dat gaat niet als ik ze helemaal niet zie, en omgekeerd zullen zij mij dan ook niet zien gok ik. Beetje beangstigend.

Overigens hier hele aardige jagers, groeten altijd vriendelijk en geven er niets om dat mijn honden loslopen op een plaats waar dat niet mag.
Goldendelicious

Ongelezen bericht door Goldendelicious »

cornelia schreef:Ik heb er hier in eigen land nooit zo bij stil gestaan maar hier over de grens in Wallonië zie je momenteel vrijwel overal bordjes staan met daarop de data en tijden dat er gejaagd word. Wel zo handig.
Gisteren reden wij van Maastricht naar Berg (en Terblijt) en passeerden wij een veld waarin een stuk of 8 mensen liepen met geweren. Duidelijk opjagen van wild (konijnen, fazanten ????) Direct langs dat veld ligt een fietspad en liep er een vrouw met een klein hondje (hoorde m.i. niet bij de jagers)
Ik vond dit nogal vreemd, schrok er eigenlijk wel van. Zo'n jager zal een beetje mis schieten of zo ????

Ik woon aan de rand van Valkenburg en weet dat hier boven regelmatig gejaagd word. Je hoort ze schieten. Toch zie ik hier nooit bordjes met waarschuwingen staan. Ik vind dit wel verontrustend.

Nou heb ik afgelopen voorjaar een raar akkefietje met een boer gehad die hier boven dus woont (een door mij verkeerd geplaatste bal waardoor Ezio over zijn akker liep. Ik heb excuses aangeboden en zie er nu secuur op toe dat hij geen poot meer op de akkers ze, ik kan best mee gaan in de klachten van de boeren over loslopende honden in wei of op akker.) Maar die boer zei toen in eerste instantie tegen mij "ik geef mijn jagers opdracht jouw hond kapot te schieten als hij hier nog eens losloopt" (klinkt wat stom maar hij zei het echt letterlijk zo)

Enfin, voor mij wel reden om uitermate voorzichtig te zijn want een "ongeluk" is zo gebeurd. Ezio loopt daar wel los echter niet over de akkers. Het pad wat tussen de akkers door loopt is openbaar en daar mag de hond los. Maar ik kom er zeker in deze tijd heel weinig.

Als ik dan zoals gisteren zo maar bijna zelf op de openbare weg jagers zie lopen met geweren dan schrik ik echter toch wel.
Die lui kunnen dus zo ongeveer overal opeens opduiken.

Volgens mij is zo'n boer goed fout met deze uitspraak. In de jachtakte is vastgelegd wat er in een gebied exact afgeschoten wordt en daar mag niet voor het plezier van afgeweken worden. Een loslopende hond zonder baas mag geen doelwit zijn, want logischerwijs volgt daar vaak een baas achter, al dan niet op geruime afstand.
Hier in ons gebied wordt ook gejaagd en bordjes dat het jachtseizoen geopend is, heb ik hier nog nooit zien staan. Dat behoor je gewoon te weten. 's ochtends vroeg loop ik minder prettig onze plas rond in de wetenschap dat een paar honderd meter verderop een jager bezig is en mijn honden wellicht door een verdwaalde kogel doelwit zijn.
Als je wilt weten wat je recht is als hondenbezitter, zou je hier eens kunnen informeren:
http://www.faunabescherming.nl/misstanden-jacht/
Rataplan
Zeer actief
Mijn ras(sen): asielhonden!

Ongelezen bericht door Rataplan »

Hier werd de drijfjacht wel aangekondigd. 120 jagers hadden (in een halve dag) maar liefst 3 wilde zwijnen geschoten. Ik hoop dat ze zelf bammetjes mee hadden genomen :mrgreen: Her en der wel bordjes en soms zie je zelfs kinderen van een jaar of 8 met geweer over de schouder lopen...........
Obelix 6-5- 2004 - 13-6- 2009 Rataplan 7-4 1998- 18-3-2013 Forever may not be long enough for this love....
Asta

Ongelezen bericht door Asta »

Inge O schreef:
ranetje schreef: Op de velden is het overigens duidelijk genoeg dat er gejaagd wordt.
Wordt er in Frankrijk en België niet vooral gewaarschuwd bij bosjachten (=onoverzichtelijk)?
maar waarom zou het duidelijk moeten zijn? het zijn toch de jagers die moeten opletten, niet het wandelende/fietsende publiek?
yep, en reflecterende kleding bij jagers zou wel een beetje dommig zijn.
Er mag niet geschoten worden naar bebouwing, ook niet in de richting van wegen etc. Volgens mij hoor mijn kennis is verouderd. Als het fietspad een jachtveld doorkruist tja dan kan je ze zien lopen. Overigens moet je je meer zorgen maken over stropers dan over jagers. Jagers zijn nogal gesteld op hun jachtakte en wapenvergunning is de loop op jou gericht als groepje fietsers is die heel snel foetsie.

Die uitspraak van die boer gewoon aangeven bij de politie, team milieu of bijzondere wetten, dreigen met een vuurwapen wordt meestal niet zo prijs gesteld namelijk.

Overigens loopt er een losgeslagen hond in een jachtgebied en wordt er gejaagd, hee even goede vrienden rent die voor de gans langs is het pech he bv. Je hond hoort wel onder appel te staan en niet zomaar de weilanden door te hossen.

Een betere site vind ik http://www.faunabeheereenheid.nl/ het gaat om voorlichting niet om klokkenluider te spelen als dat misschien helemaal niet nodig is, en jagers of stropers er is een verschil. Wat een stemmingmakerij die ene site.
ranetje
Zeer actief

Inge O schreef:
ranetje schreef: Op de velden is het overigens duidelijk genoeg dat er gejaagd wordt.
maar waarom zou het duidelijk moeten zijn? het zijn toch de jagers die moeten opletten, niet het wandelende/fietsende publiek?
Klopt :ok:
Voor zover mijn kennis strekt (en dat is niet zo heel ver :mrgreen: ) mag er niet richting openbare weg geschoten worden bijvoorbeeld en er zijn nog een paar van die regels.
Maar daarvoor moet je bij iemand zijn met een jachtacte :wink:
Ik weet dat gewoon niet. :U:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Asta

ranetje schreef:
Inge O schreef:
Klopt :ok:
Voor zover mijn kennis strekt (en dat is niet zo heel ver :mrgreen: ) mag er niet richting openbare weg geschoten worden bijvoorbeeld en er zijn nog een paar van die regels.
Maar daarvoor moet je bij iemand zijn met een jachtacte :wink:
Ik weet dat gewoon niet. :U:
of een BOA van een recreatieschap/ staatsbosbeheer of Zuid-hollands landschap etc houders van een jachtakte willen ook nog weleens in hun straatje lullen :ok:
iones
Zeer actief

Ongelezen bericht door iones »

De jachtperiode is hier vanaf medio oktober tot 1 januari. Dan heb je jagersgroepen die op bepaalde dagen gaan jagen. Op woensdag of vrijdagmiddag, of op zaterdag.

Ze letten heel goed op in welke richting ze schieten. Ze zullen nooit in de richting schieten waar mensen en of vee loopt. Want inderdaad, ze zullen maar een beetje er naast schieten.

Wat wel zo is, dat op verzoek van kattenliefhebbers jagers bellen, dat ze de katten binnen moeten houden. En dat vind ik dan wel zo netjes.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
miemot
Zeer actief

Ongelezen bericht door miemot »

Asta schreef: yep, en reflecterende kleding bij jagers zou wel een beetje dommig zijn.
Laat nu net dat hier wel verplicht zijn in België :mrgreen:
Asta

miemot schreef:
Asta schreef: yep, en reflecterende kleding bij jagers zou wel een beetje dommig zijn.
Van Belgie weet ik niks :engel: ik begreep sowieso dat de regels omtrent jagen in Belgie anders zijn
ranetje
Zeer actief

miemot schreef:
Bij een drijfjacht (over het veld lopen in een linie op fazant en/of haas) lijkt me dat ook bepaald niet dommig :wink:
Dan hebben behalve de jagers en voorjagers ook de honden een veiligheidsvestje of halsband die goed zichtbaar is.
Afbeelding
IngeK
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herders
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door IngeK »

Tara schreef: Er wordt niet richting huizen, wegen, paden weilanden met vee geschoten, en daar wordt over het algemeen scherp op gelet.
mmhh daar dacht de jager die achter ons huis in Friesland jaagde anders over :80: Wij hadden geregeld de hagel op ons platdak. Zelfs een keer dat we tijdens een verjaardag met veel visite zaten landde de hagel op het terras.
Afbeelding
iones
Zeer actief

Ongelezen bericht door iones »

Ik zou daar melding van maken bij de politie. Je kunt het laten zien.
Die jagers daar overtreden de regels.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
IngeK
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herders
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door IngeK »

iones schreef:Ik zou daar melding van maken bij de politie. Je kunt het laten zien.
Die jagers daar overtreden de regels.

Dat hebben we na een paar keer ook gedaan hoor. De auto stond iets verder dus ik had alle gegevens en daarna is het ook niet meer voor gekomen.
Afbeelding
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

Nanna schreef:
Inge O schreef: wetende dat er van die leukerds zijn die een beetje lekker gif niet schuwen (ja, helaas ook ervaring mee, bijna twee honden kwijt) durf ik er nu zelfs niks meer van te zeggen.
Als je leest dat er zat vossen en roofvogels vergiftigd worden door de HH jagers omdat die het wágen beestjes te verschalken die de jagers af hadden willen knallen dan hield ik mijn bakkes ook.
Met gif en geweren valt niet te praten.

idd. Wij hadden altijd een koppel torenvalken in ons bos, jaarlijks een nest... prachtig.
3 jaar geleden heb ik ze beide van het veld gaan halen, vergiftigd.
Zelfde tijdstip heeft Ds ook een portie vergif binnengehad en kon ze een nacht op logement bij de DA (alweer ze zich kostelijk geamuseerd heeft, dat wel :engel: )

Ik heb niets tegen jagen. Maar ik heb alles tegen onze buurman die geen greintje respect voor de natuur heeft en ganse dagen rondtoert als een neuroot op zijn quad met zakken vol graan om alle voedertonnen te gaan vullen en 's zondags met 15 man op een afstandje van 2 m van elkaar de velden oversteekt om even wat "wild" te schieten :kotz:
Coockie
Zeer actief
Mijn ras(sen): jachthonden + mix Border C

Ongelezen bericht door Coockie »

Ze zijn nu momenteel aan het jagen in het stuk bos net achter waar ik woon en ik hoor de hagel zo door de struiken "kletteren" en de honden hoor ik gewoon al blaffend door de struiken rennen . Ik hou voor de veiligheid mijn honden binnen : je weet maar nooit . Er is al een paar keren door mijn buren klacht neergelegd geweest tegen die jagers maar er is niks aan te doen : ze jagen op privé terreinen . Ik heb helemaal niks tegen de jacht ( ik ga graag mee om 1 van mijn honden te laten werken ) maar deze mannen zijn echt niet te vertrouwen : ze knallen alles wat ze zien bewegen ( daarom dragen mijn honden altijd een fluo halsband !! ) . Het zijn ook die mannen die na de toegestane uur ( lees 's nachts ) gaan "jagen" ..... : daar klacht voor neerleggen ( wat ook al gedaan geweest is ) is nutteloos : "jagers" zijn grote namen en hebben ongelooflijke veel connecties : daar sta je dan als gewone mens ....
Coockie
Zeer actief
Mijn ras(sen): jachthonden + mix Border C

Ongelezen bericht door Coockie »

Tara schreef:En zo zijn het altijd weer degenen die zich netjes aan de regels houden dezelfden die zich moeten verantwoorden om wat de aso's uitspoken.
Zorgvuldige jagers merk je nauwelijks op. De aso's schetsen jammer genoeg het beeld. :(
Zo is dat .
Velen van ons melden het nog wel aan de politie, maar ja .....
nyckle
Zeer actief
Mijn ras(sen): 1 airedale terrier

Ongelezen bericht door nyckle »

Het is ALTIJD oppassen met schieten. Vooral met de kogel. Zo'n kogel heeft een bereik van 6km! Daarom staan er ook van die hoogzitten aan de rand van het bos. Er moet achtergrond zijn, om de kogel te smoren. Zo'n hoogzit is strategisch geplaatst. Dat wil zeggen, dat er geen wandelpaden zijn. Je moet een kogel vooral Veilig kunnen afvuren.

Ik ben me een keer doodgeschrokken, toen er onverwacht een wandelaar met hond samen met een ruiter te paard dwars door het bos kwam zetten. Dan zit je te trillen op je hoogzit. Er staat dan ook niet voor niets, dat wandelaars, fietsers enz. op de paden moeten blijven.

Zo te lezen bestaat er vooral veel misverstanden over de hagel. Met hagel kun je gerust in de lucht schieten. De korreltjes, (Meestal ongeveer 3mm) vallen zonder enige kracht op de grond. Mocht je onder valhagel staan, dan zul je het niet eens merken.

Hagel van 3mm heeft rechtuit geschoten een bereik van 300 meter. De schutter moet hier zeker rekening mee houden. Nooit richting een weg of bebouwing op een haas of laagvliegende vogel schieten Deze regels zitten er echt in gedrild!

Nooit een wapen op een mens of dier richten. Ook al zit er geen patroon op je wapen. De meeste ongelukken gebeuren, met zogenaamde lege geweren.

Geen geladen wapens op de openbare weg. De patronen gaan uit het wapen, en het geweer wordt open gedragen, zodat iedereen kan zien dat het wapen leeg is.
Bij kogelgeweren staat de grendel open.

Die boer kan wel roepen, dat hij zijn jagers opdracht zal geven om jou hond te schieten, maar ik denk, dat er geen jager zal zijn die dat zal doen. Dit is bluf van die boer. Of beter intimidatie.
nyckle
Zeer actief

Cleva schreef:Is het eigenlijk tegen de regels om het wild met landbouwvoertuigen uit de bebossing te drukken?
Dat zag ik laatst en ik vond dat opvallend lullig staan. Het maakt voor de dieren natuurlijk niets uit maar het staat zo onsportief.
Hoe wil je dat doen?
nyckle
Zeer actief

Ik denk, dat het resultaat 0 is geweest. Ik weet het wel zeker.Zonde van de diesel.
nyckle
Zeer actief

In zo'n geval bereik je meer met 3 man, dan met 5 tractors. :scratch:
nyckle
Zeer actief

:lol1: Die maken toch alleen gaten?
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Hier doen ze dat ook hoor. Laatste mais laten staan, dan afspreken dat er wat van die domme jagers komen en dan ineens in de avond dat laatste stuk mais wegmaaien met grote schijnwerpers waarbij langs elke kant een meneertje met een hard piemeltje en een geweer op de haasjes of reetjes schiet. Ik vond het nogal triest, vooral ook omdat ze er voor gingen zitten op klapstoeltjes. Nu vind ik dat al snel van jagers. Dat ze triest zijn.

Ik loop in het bos ook gewoon op kleine paadjes. Ik blijf dus niet op de brede paden en ga er toch vanuit dat ik niet beschoten wordt. Vooral omdat jagers zo ontzettend goed schieten en alles doen om een ree niet aan te schieten maar in 1 keer te doden. Als je dat allemaal zo ontzettend gericht en secuur doet lijkt mij dat de kans dat ik beschoten wordt vrijwel nihil moet zijn. Of schieten ze in de praktijk toch maar gewoon wat in de rondte? Dat idee heb ik al wel een beetje omdat jagers soms elkaar en elkaars honden weten te raken. Dat vind ik bijzonder vreemd voor mensen die pretenderen de juiste dieren te kiezen om op te schieten en deze dieren ook zo te raken dat ze in 1 keer dood zijn. Met al die secure en doordachte overwegingen lijkt het mij onmogelijk om een Duitse Draadhaar met een ree te verwarren. En een medejager met een zwijn. Hoewel ik me bij dat laatste wel weer wat kan voorstellen....
Afbeelding
korthaar
Zeer actief

Ongelezen bericht door korthaar »

Cleva schreef:
nyckle schreef:In zo'n geval bereik je meer met 3 man, dan met 5 tractors. :scratch:
Ja, maar dan moeten ze lopen.
Postuursgewijs ga ik er vanuit dat ze daar niet zo dol op waren. Het zijn wel Duitsers, he?
Ach ja, als je als boer duizenden euro's jachtpacht vangt om wat beestjes af te laten knallen mag je zelf ook wel wat assistentie verlenen toch?
korthaar
Zeer actief

laeken schreef: Dat vind ik bijzonder vreemd voor mensen die pretenderen de juiste dieren te kiezen om op te schieten en deze dieren ook zo te raken dat ze in 1 keer dood zijn.
Die belofte kunnen de jagers alleen nakomen, als de juiste dieren eerst aan de loop worden vastgebonden.
korthaar
Zeer actief

nyckle
Zeer actief

korthaar schreef:
laeken schreef: Dat vind ik bijzonder vreemd voor mensen die pretenderen de juiste dieren te kiezen om op te schieten en deze dieren ook zo te raken dat ze in 1 keer dood zijn.
Die belofte kunnen de jagers alleen nakomen, als de juiste dieren eerst aan de loop worden vastgebonden.
Niet alleen een korthaar, maar ook nog kortzichtig? :scratch:
nyckle
Zeer actief

Kells schreef:
korthaar schreef:
:LOL:
:LOL: Zo zie je maar, mensen geloven in filmpjes en sprookjes.
cornelia
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse staande langhaar

Ongelezen bericht door cornelia »

OK, ben toch weer wat wijzer geworden. Inderdaad bij nader inzien bij de Walen vnl waarschuwingen rondom drijfjacht vnl. in de bossen en nooit bij velden. Had ik niet bij stil gestaan.
Jagers hier liepen ook echt in het veld (gekleed in keurig jager-groen-tweed. Van die kleding die ik alleen ken van Engelse series waarin ook hele grote landhuizen en hopeloze liefdes voorkomen).
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”