Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Honden bij schapen, doodschieten?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder
Aantal honden: 2

Honden bij schapen, doodschieten?

Ongelezen bericht door TessaThomas »

Op een ander forum loopt een discussie over het doodschieten van honden die bij schapen lopen. Nu ben ik benieuwd wat de meningen hier zijn? Mag de eigenaar van de schapen de hond doodschieten om zijn schapen te beschermen of niet? En maken jullie nog onderscheid tussen een hond die bezig is te moorden en een hond die er alleen heen rent?

Ik snap dat de schapeneigenaar zijn dieren wil beschermen en zou dat begrijpen als er dieren doodgebeten worden, maar om elke hond die maar een meter op het eigen terrein komt dood te schieten gaat mij veel te ver.
Corneliana
Zeer actief

Re: Honden bij schapen, doodschieten?

Ongelezen bericht door Corneliana »

nou een hond die alleen rent tussen drachtige schapen word je ook niet blij van.
doodschieten, mwah misschien eerder verdovingspistool?
en dan hond bij asiel inleveren om de roes uit te slapen.
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

tja, een hond bij schapen wil nog niet gelijk zeggen dat t beest gaat killen, kan de mijne er rustig bij gooien en er zal niets gebeuren,..
gaat een hond achter de schapen aan om te grijpen mag een boer van mij de hond aanschieten :pffff: :schrik:
Laatst gewijzigd door S@ndr@ op 09 nov 2013 11:01, 1 keer totaal gewijzigd.
runninggirl
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door runninggirl »

Nanna schreef:Een hond die om een kudde schapen heen rent, als het je lukt die dood te schieten ben je wel een zeer vooraanstaand schutter :80: Ik zou geloof ik eerst vijf schapen naar God schieten :LOL:
Verder: nee. Je zult maar net je buurmeisje van drie raken.
Ben wèl voorstander van alle schade vergoeden plus een torenhoge boete. Kijken of je de volgende keer weer die hond loslaat.
:ok:

Inderdaad. Een flinke boete en passende maatregelen, zoals een aanlijnplicht in de buurt van schapen. Doodschieten omdat een puberende hond eens probeert of het leuk is achter schapen aan te rennen lijkt me erg buiten proporties.
Je schiet een hond die een keer achter een kat aanrent toch ook niet meteen dood?
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Moet iedere schapenhouder ook een geweer aanschaffen of eigenlijk mogen hebben anders krijg je weer gezeik onderling van hij mag lekker schieten en ik nieeee.
Moeten ze weer met de bijl erachteraan jakken om zo'n hond dood te krijgen en das ook weer wat.

Nee tuurlijk niet .Zou mooi worden en beetje wildwest worden.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
TessaThomas
Zeer actief

Ja, zo denk ik er dus ook over. Als ze gaan moorden dan kan ik het snappen(niet dat ik het ermee eens ben), maar op het andere forum zeggen ze simpelweg dat je de hond dan maar onder controle moet houden of aan moet lijnen.

Wij hebben het 1 keer gehad, Tessa was aangelijnd, maar de lijn brak toen ze er achteraan ging. Ze kon er met geen mogelijkheid bij, maar we kregen wel allemaal dreigementen naar onze kop dat hij haar dood zou schieten.
Mutt
Zeer actief
Mijn ras(sen): Retrievermixen
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Mutt »

Nanna schreef:Een hond die om een kudde schapen heen rent, als het je lukt die dood te schieten ben je wel een zeer vooraanstaand schutter :80: Ik zou geloof ik eerst vijf schapen naar God schieten :LOL:
Ben wèl voorstander van alle schade vergoeden plus een torenhoge boete. Kijken of je de volgende keer weer die hond loslaat.
Dit inderdaad.
Vind doodschieten om eerlijk te zijn wel erg overdreven, tuurlijk kan me voorstellen dat zo'n boer er niet blij van wordt, maar zeg nou zelf ligt het aan de hond of aan de baas?
Als je als boer er echt last van hebt zou ik de buitenste randen van het terrein met hekwerk omheinen en een stroomdraadje erboven, denk dat het dan al veel schilt, omdat zo'n afzetting van schapen voor honden weinig voorsteld. En ja vervelend dat zij dan kosten moeten maken en het is de verantwoording van de baas, maar daar heb je helaas geen controle over.
Afbeelding
Because boy you were amazing just the way you were
Mazzel <3 15/05/2008 - 16/12/2014
mariabel
Zeer actief
Mijn ras(sen): teckels , spaanse waterhond en chinese koningin

Ongelezen bericht door mariabel »

Jaren geleden ging een vriend met zijn 2 honden wandelen, een van zijn honden ging dus achter schapen aan, hij bond zijn andere hond aan het hek vast en ging zijn andere hond halen ( die hij snel te pakken had en hij had geen schaap te pakken gehad.. ) Hij kwam terug gelopen met zijn hond en daar stond de boer met een geweer en schoot zo de hond die aan het hek vast stond dood..

De boer had dus een paar dagen van te voren een hond in zijn wei gehad die veel schade had aangericht en zag het nu weer gebeuren en nam zijn maatregelen. Vreselijk was het..
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

mariabel schreef:Jaren geleden ging een vriend met zijn 2 honden wandelen, een van zijn honden ging dus achter schapen aan, hij bond zijn andere hond aan het hek vast en ging zijn andere hond halen ( die hij snel te pakken had en hij had geen schaap te pakken gehad.. ) Hij kwam terug gelopen met zijn hond en daar stond de boer met een geweer en schoot zo de hond die aan het hek vast stond dood..

De boer had dus een paar dagen van te voren een hond in zijn wei gehad die veel schade had aangericht en zag het nu weer gebeuren en nam zijn maatregelen. Vreselijk was het..
Dan was die boer kennelijk nog behoorlijk van de wap.
Ik denk dat ik hem ondanks enig begrip voor zijn ellende, behoorlijk vervolgd zou hebben voor mijn ellende als me dat zou overkomen.

Is hij van de ratten besnuffeld om een vastgebonden hond dood te schieten :S:
Mee eens :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
silvester

Ongelezen bericht door silvester »

TessaThomas schreef:Op een ander forum loopt een discussie over het doodschieten van honden die bij schapen lopen. Nu ben ik benieuwd wat de meningen hier zijn? Mag de eigenaar van de schapen de hond doodschieten om zijn schapen te beschermen of niet? En maken jullie nog onderscheid tussen een hond die bezig is te moorden en een hond die er alleen heen rent?

Ik snap dat de schapeneigenaar zijn dieren wil beschermen en zou dat begrijpen als er dieren doodgebeten worden, maar om elke hond die maar een meter op het eigen terrein komt dood te schieten gaat mij veel te ver.
Twee Tatra's bij de schapen zetten, komt er echt geen andere hond bij je schaapjes. :mrgreen:
Chihuahua-paws
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

Het zal mij niet in dank worden afgenomen.
Maar ik vind dat de boer dus zijn vee of schapen of wat dan ook mag beschermen.
Een hond die rent tussen de schapen kan heel veel stress veroorzaken kan bij schapen ook tot de dood leiden.
Een dier is een dier en als een boer 100 schapen heeft en er loopt 1 zo'n K*t joekel op zijn schapen te jagen dan maar schieten.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
TessaThomas
Zeer actief

toots schreef:Het zal mij niet in dank worden afgenomen.
Een hond die rent tussen de schapen kan heel veel stress veroorzaken kan bij schapen ook tot de dood leiden.
Een dier is een dier en als een boer 100 schapen heeft en er loopt 1 zo'n K*t joekel op zijn schapen te jagen dan maar schieten.
Als je zo redeneert mag ik katten op mijn terrein ook doodschieten als ze daar rond rennen en stress bezorgen. Of een hond die ons terrein oprent, want ja voor mijn hond betekent dat stress.
Chihuahua-paws
Zeer actief

Nee jou hond gaat niet dood omdat daar een kat loopt.
Schapen kunnen niet tegen de stress en kunnen echt dood gaan daardoor.
En als dat vaker is voorgekomen dan kan ik mij indenken dat de boer ingrijpt.

We kunnen allemaal wel gaan lopen roepen moet de boer maar een hek met prikkeldraad en liefst ook met stroom neer zetten.
Nee jou hond hoort niet op andermans terrein. Koop een goede lijn en laat dit niet gebeuren heel simpel.

Ik vind ook dat je je kat niet in de tuin bij de buren moet laten schijten ;)

S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

kan me zo voorstellen dat die geweerschoten ook de nodige stress opleveren door de blatende dames :wink:
silvester

toots schreef:Nee jou hond gaat niet dood omdat daar een kat loopt.

We kunnen allemaal wel gaan lopen roepen moet de boer maar een hek met prikkeldraad en liefst ook met stroom neer zetten.
Nee jou hond hoort niet op andermans terrein. Koop een goede lijn en laat dit niet gebeuren heel simpel.

Waarom doodschieten als er hondenrassen zijn die speciaal gefokt zijn om schapenkuddes te beschermen? :19:
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

silvester schreef:

Waarom doodschieten als er hondenrassen zijn die speciaal gefokt zijn om schapenkuddes te beschermen? :19:
misschien omdat iemand met drie schapen daar nou niet meteen een tatra voor wil aanschaffen?
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers

Ongelezen bericht door gonnie »

TessaThomas schreef:
toots schreef:Het zal mij niet in dank worden afgenomen.
Als je zo redeneert mag ik katten op mijn terrein ook doodschieten als ze daar rond rennen en stress bezorgen. Of een hond die ons terrein oprent, want ja voor mijn hond betekent dat stress.
Ga een geweer aanschaffen, kan ik elke kat waar mijn honden stress van krijgen neerknallen.

Al zal ik er niet moeilijk over doen hoor als mijn honden achter de schapen aangaan en de eigenaar van de schapen schiet ze dood, zal het natuurlijk niet leuk vinden maar ik kan die man dan ook wel begrijpen.

Ik weet van mezelf dat ik me heel erg beroerd voel als mijn honden op het terrein van een ander lopen. Is een keer gebeurd dat ze op een stuk grond van iemand hebben gelopen toen ze achter een haas aanzaten, die boer heeft toen Jarah door het draad heen terug getrokken toen ze voor hem weg liepen die had toen een wond aan haar kop. Die boer kwam me tegemoet en zei dat hij 25 euro van me wilde hebben anders kreeg ik mijn hond niet terug.

Gelukkig ga ik snel janken als iemand kwaad op me is dus hoefde ik alleen een bos bloemen te kopen voor hem en wat snoep voor de buurkinderen die hadden geholpen. Mijn honden hadden verder niks gedaan, niet achter zijn schapen aangehold en niet achter de kippen aangezeten.
Later kwam ik die boer weer tegen en toen zei hij dat hij mijn honden heel erg leuk vond en dat ze zo goed luisteren. Haha. Of hij herkende mij en mijn honden niet of hij vond het achteraf toch niet zo erg.

Hij vertelde wel dat er mensen langs lopen die het totaal niet erg vinden om hun honden achter zijn schapen aan te laten lopen. Dus snapte wel dat hij eerst pissig was, later was hij wel aardig.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
silvester

renee-uk schreef:
silvester schreef:

misschien omdat iemand met drie schapen daar nou niet meteen een tatra voor wil aanschaffen?
Hhmmm, kan, maar drie schapen zijn makkelijk te beschermen door een goed hek.
Chihuahua-paws
Zeer actief

silvester schreef:

Omdat het heel simpel niet nodig hoeft te zijn om op eigen terrein extra bescherming in te zetten.
En niet elke boer een hondenliefhebber is.

En wat het geweerschot betreft @S@ndra dat geluid is 1 malig en een schaap is een prooi dier net als bijv een hert als er op ze gejaagd wordt schieten ze in de stress en met een geluid is dat niet zo.
Laatst gewijzigd door Chihuahua-paws op 09 nov 2013 12:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Chihuahua-paws
Zeer actief

silvester schreef:
renee-uk schreef:
silvester schreef:

Hhmmm, kan, maar drie schapen zijn makkelijk te beschermen door een goed hek.
Jou hond is makkelijk bij je te houden door hem aangelijnd te houden :wink:

TessaThomas
Zeer actief

En natuurlijk moet je verantwoordelijkheid nemen als hondeneigenaar, maar er zijn dingen die je niet kunt voorzien. Zoals bij ons, de lijn die breekt bij een hond die nog nooit gereageerd heeft op schapen en net die dag wel. Om een hond dan vogelvrij te verklaren vind ik nogal ver gaan. Ik zou zonder problemen alle schade betalen, zelfs als er niet gebeten is maar alleen nagejaagd en er daardoor schapen dood zijn gegaan. Maar als mijn hond doodgeschoten wordt, maak ik daar toch echt werk van.
Corneliana
Zeer actief

TessaThomas schreef:En natuurlijk moet je verantwoordelijkheid nemen als hondeneigenaar, maar er zijn dingen die je niet kunt voorzien. Zoals bij ons, de lijn die breekt bij een hond die nog nooit gereageerd heeft op schapen en net die dag wel. Om een hond dan vogelvrij te verklaren vind ik nogal ver gaan. Ik zou zonder problemen alle schade betalen, zelfs als er niet gebeten is maar alleen nagejaagd en er daardoor schapen dood zijn gegaan. Maar als mijn hond doodgeschoten wordt, maak ik daar toch echt werk van.
maar... waarom is het erger dat een hond doodgaat tov een dood schaap?
om even te zeuren :wink:
nyckle
Zeer actief
Mijn ras(sen): 1 airedale terrier

Ongelezen bericht door nyckle »

De eigenaar van de schapen mag dus Nooit op een hond schieten. De politie wel.
Chihuahua-paws
Zeer actief

TessaThomas schreef:En natuurlijk moet je verantwoordelijkheid nemen als hondeneigenaar, maar er zijn dingen die je niet kunt voorzien. Zoals bij ons, de lijn die breekt bij een hond die nog nooit gereageerd heeft op schapen en net die dag wel. Om een hond dan vogelvrij te verklaren vind ik nogal ver gaan. Ik zou zonder problemen alle schade betalen, zelfs als er niet gebeten is maar alleen nagejaagd en er daardoor schapen dood zijn gegaan. Maar als mijn hond doodgeschoten wordt, maak ik daar toch echt werk van.

Het punt is dat de boer dit niet kan weten en die beschermt zijn schapen.
Dat jij er werk van gaat maken is logisch op zo'n moment. Als jou hond echter al iets aangericht heeft en de boer zou een Wapenvergunning hebben weet ik alleen niet of jij een poot hebt om op te staan :wink:

Elk dier heeft gevoel ook de schapen dus en de boer heeft net zoveel recht om zich zo te voelen als jij op zo'n moment zijn dieren beschermen.
Laatst gewijzigd door Chihuahua-paws op 09 nov 2013 12:29, 2 keer totaal gewijzigd.

silvester

toots schreef:
Jou hond is makkelijk bij je te houden door hem aangelijnd te houden :wink:
mijn honden jagen geen schapen. :mrgreen:
(Het enige wat gebeurd is dat schaap en hond mekaar "schaapachtig" staan aan te staren, denkend: "ik ken je ergens van, maar waarvan?")
Grappig is ook altijd te zien dat de schapen altijd naar onze honden komen kijken en niet wegrennen, toen we Tosca nog hadden (onze terriër) daarvoor gingen de schapen wel voor op de loop.
TessaThomas
Zeer actief

Corneliana schreef:
Dat vind ik niet. Daarom zou ik het ook begrijpen als de boer mijn hond dood schiet als hij of zij een schaap verwondt, ik ben het er alleen niet mee eens. Ik zou zelf maatregelen nemen en als ik denk dat er geen andere oplossing is, dan wordt hij of zij ingeslapen. Ik zou het alleen niet begrijpen als mijn hond doodgeschoten wordt als ze net 1 meter op dat terrein is en niet bijt of zelfs geen interesse toont in de schapen. Als de hond namelijk doodgeschoten mag worden, omdat de schapen stress ervaren en dan dood gaan, dan zou dat ook al kunnen als ze langs het hek rennen bij wijze van.

Toots, een schietvergunning betekent niet dat je op alles mag schieten.
_Leonie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door _Leonie »

Mutt schreef: Als je als boer er echt last van hebt zou ik de buitenste randen van het terrein met hekwerk omheinen en een stroomdraadje erboven, denk dat het dan al veel schilt, omdat zo'n afzetting van schapen voor honden weinig voorsteld. En ja vervelend dat zij dan kosten moeten maken en het is de verantwoording van de baas, maar daar heb je helaas geen controle over.
Belachelijk dat een boer een beter hek neer moet zetten omdat er anders een hond, van iemand anders, er te makkelijk bij kan.

Ik vind het niet ideaal dat mensen überhaupt geweren hebben, dus nee.
Kan mij de emotie van de boer wel voorstellen op zo'n moment hoor. Doodschieten gaat te ver, maar als hondeneigenaar mag je wel diep door het stof en alles betalen. En denk dat de meesten dat wel doen. :wink:

Ligt erg aan de situatie. Gebeurd het dag na dag, door dezelfde hond, de eigenaar/politie doet er niks aan, vind ik anders dan 'een keer' dat het per ongeluk gebeurd. In dat geval kan ik de boer eigenlijk best begrijpen.
Corneliana
Zeer actief

TessaThomas schreef:
Corneliana schreef:
Dat vind ik niet. Daarom zou ik het ook begrijpen als de boer mijn hond dood schiet als hij of zij een schaap verwondt, ik ben het er alleen niet mee eens. Ik zou zelf maatregelen nemen en als ik denk dat er geen andere oplossing is, dan wordt hij of zij ingeslapen. Ik zou het alleen niet begrijpen als mijn hond doodgeschoten wordt als ze net 1 meter op dat terrein is en niet bijt of zelfs geen interesse toont in de schapen. Als de hond namelijk doodgeschoten mag worden, omdat de schapen stress ervaren en dan dood gaan, dan zou dat ook al kunnen als ze langs het hek rennen bij wijze van.

Toots, een schietvergunning betekent niet dat je op alles mag schieten.
mee eens.
Chihuahua-paws
Zeer actief

TessaThomas schreef: Toots, een schietvergunning betekent niet dat je op alles mag schieten.
Klopt maar als die het niet heeft zou hij al geen wapen mogen hebben :wink:

Voor de rest gaat de discussie erover of we vinden dat een boer zijn schapen mag beschermen door het doodschieten van een hond.
Ik vind als de situatie zo is dat de hond de schapen echt in gevaar brengt dat dat zo moeten mogen.

silvester

Iets wordt hier overigens vergeten, boeren zijn in de regel verzekerd tegen verlies van schapen door dit soort "ongevallen". En krijgen het gedode schaap in de regel gewoon vergoed.
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”