Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Eigenwijze Borde Collie

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

MikeTeekamp
geregistreerd lid
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 1

Eigenwijze Borde Collie

Ongelezen bericht door MikeTeekamp »

Beste Leden,

Ik ben de trotse eigenaar van een kortharige Border Collie, morgen 8Nov word hij 1 jaar oud.
Slim beestje luisterd goed en loopt niet weg.

Enige wat ik nog niet voor elkaar krijg is dat als ik de hond los laat lopen om hem dan vervolgens weer naar mij toe te laten komen zodat ik hem kan aanlijnen.

Ben hier wel flink mee aan het trainen, door gebruik te maken van een lange lichte 10M lijn.
Met dezen lijn komt hij met veel gedult wel vaak naar me toe en gaat hij zitten en beloon ik hem hiervoor.

Maar als hij echt los loopt kan ik roepen en wachten tot ik een ons weeg maar komen ho maar.
Ik moet dan de mazzel hebben dat een andere hond langs komt zodat ik hem dan snel ken pakken.

Ben wel al naar een cursus geweest maar hier is het ook maar een paar keer goed gegaan.

Hond is nog niet geholpen trouwens, dit ga ik wel eerdaags doen moet ook een hoop rust met zich mee brengen hoop ik.

Hoop dat jullie een paar goeie tips voor mij hebben.

Bedankt alvast!!
Veronique & Kyra
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse Stafford &
Weimaraner
Aantal honden: 2

Re: Eigenwijze Borde Collie

Ongelezen bericht door Veronique & Kyra »

Laten we voorop stellen dat castratie niet gaat helpen met het hierkomen, dat is toch echt opvoeding. :wink:

Hoe heb je het hier komen aangeleerd?
Wat ik altijd doe is zorgen dat het áltijd een groot feest is als de hond komt. Het moet altijd leuk zijn bij de baas.
Daarnaast niet altijd aanlijnen als je hem roept, ook gewoon eens roepen, flink belonen en meteen weer vrij geven.

Train eerst in rustige situaties, dus niet gaan roepen als je toch al weer dat hij niet gaat komen. Train op succes, desnoods eerst in je tuin tot het daar goed gaat, dan buiten op straat met weinig prikkels en zo steeds uitbouwen.

En inderdaad wat je al doet, hang er een lange lijn aan zolang het commando er nog niet goed in zit.
Ayronna
Zeer actief

Ongelezen bericht door Ayronna »

Castratie lost helemaal niks op. Trainen, trainen, trainen. Niet los laten lopen, altijd die lijn er aan tot hij in de meeste gevallen in 1x komt. En zoek iets wat hij echt fantastisch vind om voor te komen als beloning. Hier is dat een dik plak rodiworst of de bal. En ga daar mee trainen.

Let er ook op dat je de hond niet tientallen keren gaat roepen om hem 1x terug te krijgen.. Dan leert hij dat hij de eerste 9x wel mag negeren en dan vervolgens wel kan komen. Laat hem ook hier komen en geef hem direct weer vrij, zo leert hij dat de pret niet altijd over is als hij moet komen.

En als het echt niet gaat kun je altijd compleet overnieuw beginnen met een ander commando voor hetzelfde gedrag aan te leren. Of je kunt kijken of je nog meer cursussen kunt doen om specifiek op het hierkomen te trainen. Voor bijna elke sport is hierkomen een belangrijk commando, dus het is wel belangrijk dat hij het kent..
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Ayronna schreef:Castratie lost helemaal niks op. Trainen, trainen, trainen. Niet los laten lopen, altijd die lijn er aan tot hij in de meeste gevallen in 1x komt. En zoek iets wat hij echt fantastisch vind om voor te komen als beloning. Hier is dat een dik plak rodiworst of de bal. En ga daar mee trainen.

Let er ook op dat je de hond niet tientallen keren gaat roepen om hem 1x terug te krijgen.. Dan leert hij dat hij de eerste 9x wel mag negeren en dan vervolgens wel kan komen. Laat hem ook hier komen en geef hem direct weer vrij, zo leert hij dat de pret niet altijd over is als hij moet komen.

En als het echt niet gaat kun je altijd compleet overnieuw beginnen met een ander commando voor hetzelfde gedrag aan te leren. Of je kunt kijken of je nog meer cursussen kunt doen om specifiek op het hierkomen te trainen. Voor bijna elke sport is hierkomen een belangrijk commando, dus het is wel belangrijk dat hij het kent..
je haald me de woorden uit de mond :ok:

Niet alleen voor sport is het van belang dat ze komen als je roept.
Ook bij de gewone huiselijke omstandigheden is het van (levens)belang. :wink:
Mike Teekamp schreef:Ben hier wel flink mee aan het trainen, door gebruik te maken van een lange lichte 10M lijn.
Met dezen lijn komt hij met veel gedult wel vaak naar me toe en gaat hij zitten en beloon ik hem hiervoor.
Hoe train je dat hierkomen aan die lange lijn?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
MikeTeekamp
geregistreerd lid

Bedankt voor de Reacties alvast,

Hond is 1 jaar oud dus ook flink aan het puberen.
Castratie gaat uiteraard niet helpen met het hier komen, maar een hond word er wel een stuk rustiger van, momenteel is ie erg bezig met zijn omgeving 100.000 keer pissen en zijn neus dient als stofzuiger.

Erg onrustig dus.

Aan de langer lijn Train ik 2X per dag 30 min.
Lijn is 10 meter lang en hangt los op de grond hier leer ik hem mee naast me lopen doormaten van het CLICK systeem "naast click snoepje"
Dat gaat aardig goed.

Voor het hierkomen geldt hetzelfde Jacky hier als ie komt gaat ie zitten, click snoepje en super blij reageren.
Dit gaat nu aardig.
Maar ja zondra hij echt los is dan steekt ie gewoon zijn middelfinger op:)

Naar mijn idee doe ik het wel goed.

maar tips and tricks zijn meer dan welkom!!:)
Jeannettebo
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jeannettebo »

ik zou terug gaan naar cursus, je hebt een hond waar je wat mee moet doen. ALs je met hem aan de slag gaat krijg je ook meer aandacht
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

MikeTeekamp schreef:Bedankt voor de Reacties alvast,

Castratie gaat uiteraard niet helpen met het hier komen, maar een hond word er wel een stuk rustiger van, momenteel is ie erg bezig met zijn omgeving 100.000 keer pissen en zijn neus dient als stofzuiger.

Erg onrustig dus.

Aan de langer lijn Train ik 2X per dag 30 min.
Lijn is 10 meter lang en hangt los op de grond hier leer ik hem mee naast me lopen doormaten van het CLICK systeem "naast click snoepje"
Dat gaat aardig goed.

Voor het hierkomen geldt hetzelfde Jacky hier als ie komt gaat ie zitten, click snoepje en super blij reageren.
Dit gaat nu aardig.
Maar ja zondra hij echt los is dan steekt ie gewoon zijn middelfinger op:)

Naar mijn idee doe ik het wel goed.

maar tips and tricks zijn meer dan welkom!!:)
Herhaal je commando's als hij niet direct komt?

Zonder lijn kan je hem dus kennelijk helemaal nog niet loslaten want dan komt hij niet?

Natuurlijk spelen de hormonen mee.
Ik zou eerst gaan trainen en dan bij een goeie club of privé en dat castreren nog maar even uitstellen.

Als hij aangelijnd is hoeft hij echt niet bij elk boompje hoor.
Dat kan je ook gewoon niet toestaan.

Tricks heb ik niet, wel een tip.
Trainen trainen trainen.
Doe dat met begeleiding, dan weet je wat je eventueel niet goed doet.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Magic
Zeer actief

Ongelezen bericht door Magic »

Jeannettebo schreef:ik zou terug gaan naar cursus, je hebt een hond waar je wat mee moet doen. ALs je met hem aan de slag gaat krijg je ook meer aandacht
Dit :).
Ga lekker 'gehoorzaamheid' volgen met je hondje, daar leer je dit soort dingen allemaal, het is ontzettend leuk en het verstevigt enorm de band met je hond :ok: .
Afbeelding
Iedere dag feest!
fenneke
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn

Ongelezen bericht door fenneke »

MikeTeekamp schreef:
Castratie gaat uiteraard niet helpen met het hier komen, maar een hond word er wel een stuk rustiger van

Joh :ugh:

En kijk eerst maar eens naar de nadelen dan :ok:

Hier komen is een kwestie van trainen niet van opereren :roll:

En dan positief trainen , het leuk maken voor de hond :cheer: roepen , belonen en weer vrij en dit steeds herhalen.
Niet aan lijnen als hij komt maar even spelen en weer laten lopen

En dit alles zou je op een goede cursus moeten leren
Fenneke en Baloe
Afbeelding
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Castreren is echt doodzonde van zo'n hond. Zijn vacht wordt een ramp en met je probleempjes gaat het niet helpen.
Als je een rustige hond had gewild had je een ander ras moeten kiezen of je zult met hem aan de slag moeten gaan.Lekker samen trainen en bezig zijn.
Neem anders eens een paar keer ergens privéles als een hondenschool niks voor je is ? Trainen kan onwijs leuk zijn voor beide.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
lieveheersbeestje83
Zeer actief
Mijn ras(sen): Middenslag Poedel

Ongelezen bericht door lieveheersbeestje83 »

Klinkt mij meer als een verveelde border collie dan een eigenwijze. Castratie om deze reden zou ook niet iets zijn wat in me op zou komen.

Er zijn hele leuke hier-kom spelletjes die je zowel met als zonder clicker kunt spelen. Op een goede hondenschool kunnen ze je daarmee helpen (Zowel in de groep als prive).

Ik vind het daadwerkelijk gaan zitten bij het hier komen eigenlijk veel minder belangrijk dan de snelheid van reageren op de cue en de snelheid van komen. (Ik click dus vaak voor het acuut omdraaien of voor een hele snelle terugkom, tijdens het terugkomen dus, niet aan het einde). Voor het zitten click ik alleen als ik een "hondensport" kom voor vraag. Volgens mij click je nu dus niet voor hierkomen, maar voor het zitten op de manier waarop je het beschrijft.
Afbeelding
------Groetjes Prana-----
MikeTeekamp
geregistreerd lid

Ik click inderdaad pas op moment van het zitten.
Ga dus proberen om eerder te clicken. bedankt voor de tip.

Veel met de hond aan de slag gaan is een must ben ik ook best druk mee!

Ik ga hier even mee aan de gang en hou jullie op de hoogte.
lieveheersbeestje83
Zeer actief
Mijn ras(sen): Middenslag Poedel

Ongelezen bericht door lieveheersbeestje83 »

MikeTeekamp schreef:Ik click inderdaad pas op moment van het zitten.
Ga dus proberen om eerder te clicken. bedankt voor de tip.

Veel met de hond aan de slag gaan is een must ben ik ook best druk mee!

Ik ga hier even mee aan de gang en hou jullie op de hoogte.
Het gaat niet alleen om het eerder clicken, maar "het juiste" moment. Je moet dus wel een "clickcriterium" hebben. Bij mij is dat of reactiesnelheid of snelheid van hier komen (afhankelijk van het spelletje, mijn bui etc). Het is dus niet simpelweg eerder clicken.

Wat doe je verder met je border collie? En heeft deze dan wel aandacht voor je?
Afbeelding
------Groetjes Prana-----
Ayronna
Zeer actief

Ongelezen bericht door Ayronna »

Onze hond is ook snel afgeleid door geurtjes, en wil ook overal markeren. Maar dat betekend nog niet dat ik direct z'n ballen er af laat halen. Het markeren kun je trainen (ja, echt), en het snuffelen houdt verband met het niet hier komen- je bent niet belangrijk genoeg voor de hond. Tuurlijk moet je de hond castreren als dat echt nodig blijkt te zijn, maar gedragsverandering hoeft niet per se voor te komen. Castreren kan altijd nog als de hond een jaar of 3 is, volwassen is, en nog steeds problemen heeft ook al heb je zo veel met hem getrained.

2x 30 minuten kun je misschien beter op delen in 5 minuten trainen, 5 minuten rust, 5 minuten rainen etcetera. Na een half uur voluit trainen is een hond zwaar uitgeput. En, als het echt goed gaat, jackpot er in (bijvoorbeeld 10 snoepjes achter elkaar geven) en training stoppen.
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Het is een Border reu in z'n puberleeftijd, hoeveel rust verwacht je? :wink:

Ik zou hem allereerst alleen nog maar aan de lang lijn houden, geen vrijheid zolang hij niet luistert. Al moet hij aan die lange lijn wel gewoon z'n ding kunnen doen, net als bij loslopen eigenlijk want anders kun je die stap naar loslopen nooit maken.

Clickeren zou ik voor nu alleen nog maar doen voor het binnen handbereik komen, niet vragen om een zit of dergelijke. Gewoon binnen handbereik *click*, beloning en weer vrij. Als hij dat goed doet zou je de zit kunnen toevoegen en nog weer later bijvoorbeeld even bij z'n halsband pakken en weer vrij geven. Maar pas na de volgende stap als de vorige echt goed aangeleerd is en onder alle omstandigheden wordt uitgevoerd.

Spelen met andere honden zou ik ook ff minderen. Mijn reu was op die leeftijd ook enorm gericht op z'n omgeving en spelen met andere honden versterkte dat alleen maar, want elke naderende hond was een mogelijk speelkameraadje en moest dus begroet worden. Ik ben een hele tijd op wat rustigere tijdstippen gaan lopen en zelf met hem gaan spelen tijdens de wandeling, balletjes gooien en dergelijke. Zo wordt jij als baas belangrijker dan alle andere honden.

Verder kun je zijn naam of commando "hier" ook extra kracht bij zetten door het te linken aan dat wat hij het allerleukst vind. Een bal bijvoorbeeld: elke keer voor dat je de bal gooit zeg je "hier!" en direct daarna gooi je de bal. Niet wachten tot hij het commando uitvoert, het gaat alleen tussen de link van het commando en de bal. Als hij dat door heeft zal je hem uiteindelijk ook kunnen roepen als hij bezig is met de vele geurtjes die hij onderweg tegen komt.
MikeTeekamp
geregistreerd lid

Met de hond doe ik best veel.
zo ie zo in het weekend ben ik in het bos te vinden(+- 2uur lopen) en ben ik de belangrijkste, aandacht voor andere honden heeft hij bijna niet.
bal wegooien en terug brengen vind hij het einde!

soms rent hij wel is een heel eind weg en dan hoef ik hem alleen maar te roepen en dan raced die alweer naar mij toe.

fietsen doe ik ook zo nu en dan.

in huis doe ik vaak verstop spelletjes dan wod hij helenmaal hyper en is hij ook gesloopt naar 10 min:)

wat ik al eerder zij verder luisterd hij perfect alleen het hierkomen is het probleem nog.

verder zit het zit lig af blijf naast er goed in.
Corneliana
Zeer actief

Ongelezen bericht door Corneliana »

ik denk dat je bij het begin moet beginnen. dus eerst in huis. gewoon op de bank, naam zeggen en bij kijken click je en gooi je wat in zijn richting. reken maar dat hij na 10x voor je neus staat. dat breidt je uit tot achtertuin en als het kan omheinde grote ruimte of de lange lijn dus
MikeTeekamp
geregistreerd lid

tjah,

das ook een beetje het probleem binne komt hij gewoon naar me toe als ik HIER roep:)
buiten in de tuin heb ik een poging gedaan.

hek 1.20 meter hoog na 10 min had hij uitgevonden dat hij daar makkelijk over heen kan springen.
hoogste hek waar hij over heen is geweest was hoger dan 1.5 meter:S

en nee ik heb er geen springveren onder laten zetten.

beste resultaat heb ik inderdaad tot nog toe aan de lange lijn.
denk dat ik dit gewoon goed moet gaan volhouden en alles op het juiste moment moet doen.
fenneke
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn

Ongelezen bericht door fenneke »

Wat doe je verder met de hond dan?

Als ik lees in het weekend 2 uur in het bos wat loop je dan de rest van de week

2 uur in het bos is hier dagelijkse kost als 1 wandeling daarnaast loop ik nog 2 tot 3 keer ruim een half uur tot driekwartier.
Fenneke en Baloe
Afbeelding
Veronique & Kyra
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse Stafford &
Weimaraner

Ongelezen bericht door Veronique & Kyra »

MikeTeekamp schreef:Met de hond doe ik best veel.
zo ie zo in het weekend ben ik in het bos te vinden(+- 2uur lopen) en ben ik de belangrijkste, aandacht voor andere honden heeft hij bijna niet.
bal wegooien en terug brengen vind hij het einde!

soms rent hij wel is een heel eind weg en dan hoef ik hem alleen maar te roepen en dan raced die alweer naar mij toe.

fietsen doe ik ook zo nu en dan.

in huis doe ik vaak verstop spelletjes dan wod hij helenmaal hyper en is hij ook gesloopt naar 10 min:)

wat ik al eerder zij verder luisterd hij perfect alleen het hierkomen is het probleem nog.

verder zit het zit lig af blijf naast er goed in.
Maar wat doe je buiten het weekend en zo nu en dan fietsen? Gewoon dagelijks dus.
Jeannettebo
Zeer actief

Wat jij doet met hem is zeker niet genoeg! Logisch dat hij druk is...

Nogmaals, cursus! Maak hem geestelijk moe
Afbeelding
MikeTeekamp
geregistreerd lid

dit wil niet zeggen dat hij doordeweeks niet genoeg loopt:)
hij gaat er van maandag tot vrijdag 6 tot 7 keer uit.

en dan loop ik een goed stuk.
MikeTeekamp
geregistreerd lid

+ het druk zijn maakt mij niet uit daar gaat dit onderwerp ook niet over.
met onrustig bedoel ik dus het snuffelen in gras en snel afgeleid.

hond is 1 jaar tuurlijk is hij druk enzo.

Het gaan om tips en trick voor het hierkomen:)

de rest overleef ik wel!!
Pakdebal

Ongelezen bericht door Pakdebal »

MikeTeekamp schreef:Ik ben de trotse eigenaar van een kortharige Border Collie, morgen 8Nov word hij 1 jaar oud.
heb je hem 2de hands?. :denken:

want dit doe je al na zoveel weken in kleine stapjes tegelijk
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Als hij zo dol is op balletjes apporteren, zou ik dat gebruiken. Niet meer zo maar de bal gooien, maar hem dat laten verdienen met het hierkomen.
Misschien is hij meer gericht op spel en balletjes dan op voertjes. Dus probeer ook uit te vinden wat jouw hond het meeste motiveert en dat krijgt hij alléén als hij op commando direct bij je komt. Dan is dat kwartje zo gevallen.

En inderdaad, trainen verstevigt ook jullie band en is voor een border zo belangrijk om rust in het koppie te krijgen. Hoe meer energie jij daarin steekt, hoe meer je ook van hem terug zult krijgen als het gaat om gehoorzaamheid.
MikeTeekamp
geregistreerd lid

nee niet 2e hands.

aan het begin luiterde hij ook wel naar hier.
maar sinds hij is gaan puberen is dit gewoon gedeleted en dit houd al een paar maandjes aan.

dus ja ben daardoor weer op 0 begonnen het lukt ook wel mondjes maat. maar erg langzaam.

vind het ook wel leuk om zo druk bezig te zijn met de hond.

post is gewoon in de hoop dat er iemand een geniaal idee heeft of hier ervaring mee heeft.
Jeannettebo
Zeer actief

Maar het gaat niet om het lopen, hij moet wat te doen hebben
Afbeelding
MikeTeekamp
geregistreerd lid

wat ik veel lees is inderdaad de bal erbij pakken.
dit ga ik vanavond even proberen aangezien hij hier helenmaal gek van is:)

en de bal wegooien is dan zijn beloning of ook nog is een snoepje geven?
Odi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border collie
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Odi »

Ik zou naar een hondenschool gaan en een cursus volgen.
En verder aan het werk met je hond.

Mijn honden komen elke dag bij onze schapen. Soms maar kort, maar een korte training bij de schapen is vermoeiender dan 2 uur wandelen. En alleen al naar het kijken naar een andere hond die aan het trainen is bij de schapen is vermoeiend.
Verder wandel ik elke dag een flink stuk met ze en geef ze onderweg opdrachten.

Laat hem maar eens denken tijdens je wandeling.

En van castreren wordt je reu echt niet rustiger.
Ik heb een gecastreerde reu en die is niet rustiger geworden na de castratie (heb er ook spijt van dat ik het ooit op aanraden van de DA heb laten doen).
Afbeelding
Odi, Meagan, Judy, Macey, Jade (Jace *)
Pakdebal

Ongelezen bericht door Pakdebal »

MikeTeekamp schreef:nee niet 2e hands.

aan het begin luiterde hij ook wel naar hier.
maar sinds hij is gaan puberen is dit gewoon gedeleted en dit houd al een paar maandjes aan.

dus ja ben daardoor weer op 0 begonnen het lukt ook wel mondjes maat. maar erg langzaam.

vind het ook wel leuk om zo druk bezig te zijn met de hond.

post is gewoon in de hoop dat er iemand een geniaal idee heeft of hier ervaring mee heeft.

mijn hond heeft nooit " gepuberd " , ik vind dat zo'n trend-woord . :roll:

maar ik denk eerlijk gezegd dat JIJ (!! ) het een beetje laat afweten , misschien minder tijd ?. :denken:
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”