Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Vertaling over de Engelse CockerSpaniel ivm erfel blindheid

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

idorh
Zeer actief
Mijn ras(sen): Saarlooswolfhonden.
Aantal honden: 6
Contacteer:

Vertaling over de Engelse CockerSpaniel ivm erfel blindheid

Ongelezen bericht door idorh »

Vertaling van een artikel over de ECS.

Waarom veranderd de leeftijd waarop PRA-onderzoek wordt aanbevolen bij de ECS (Engelse Cocker Spaniel)zo vaak?

Antwoord:- Hoewel deze ziekte veroozaakt wordt door dezelfde mutatie in hetzelfde gen als bij Labradors, Portugese waterhonden en Chesapeak Bay retrievers, lijkt het zo te zijn dat de ziekte bij ECS een uniek langzaam ontwikkelingsproces doorloopt. In andere rassen heeft PRA een vaststaande periode waarin de ziekte met zowel spiegelen als met ERG(dit gaan we dus met een stel honden 10 december doen) gediagnosticeerd
kan worden. Bij de ECS is dit niet zo.

In de beginfase van onderzoek naar PRA in dit ras nam men aan dat de ziekte met spiegelen kon worden vastgesteld tussen de 4 en 6 jaar. Helaas, dit was FOUT! De leeftijden werden bijgesteld, voor spiegelen tussen de 4 en 8 jaar, en voor ERG tussen de 2,5 en 3 jaar. Dit was weer NIET JUIST! Om vele jaren van onderzoek, klinische ervaring en frustatie samen te vatten, dit is het moeilijkste ras als het gaat om het vrijgeven van een hond door klinisch onderzoek.

D. Aguirre(amerikaans arts) zegt: "Gedurende de afgelopen jaren heb ik té veel honden gezien die ik jaarlijks onderzocht heb, en die er normaal uitzagen, totdat ik op een leeftijd van 10-11 jaar waarnam dat met spiegelen veranderingen in het netvlies de verdenking van PRA losmaakten. In vervolg-onderzoeken bleek dit zich te hebben ontwikkeld tot PRA, op een leeftijd van 11-12 jaar.
Tegelijkertjd heb ik bijzonder gedetailleerde ERG studies verricht bij ECS, en de honden vrijgegeven op 4-5 jaar. Dit soort ERG onderzoek is erg tijdsintensief en ingewikkeld en wordt alleen gedaan ten behoeve van
onderzoeksdoeleinden. En wederom kwam ik later honden tegen die ik op leeftijden hoger als 4 jaar vrij had gegeven en later de PRCD-vorm van PRA ontwikkelden. Zoals u begrijpt, deze leeftijd ligt veel hoger dan die waarop we andere rassen definitief vrij geven in ons laboratorium. Als u nu weet dat ERG onderzoek in andere gebieden (voor andere doeleinden?) nooit zo gedetailleerd zijn, en in feite niet van diagnostische kwaliteit zijn inveel gevallen, (+++meestal wordt dit onderzoek gedaan om te bepalen of ze nog iets aan de cataract kunnen doen,dit kan dus alleen als het niet het gevolg is van PRA. Dit is natuurlijk makkelijk te bepalen met ERG onderzoek,want dan is de PRA al in eindstadium. Dan heb je ook niet van die goede aparatuur nodig)+++
dan is het niet verrassend dat ik terughoudend ben met het vrij geven van een bepaalde hond ná een bepaalde leeftijd."

Samenvattend: er zijn ECS met PRA wiens ziekte werd vastgesteld op de jonge leeftijd van 3 maanden, en anderen pas op 11-12 jaar. Deze honden hadden het patroon C-type met de Optigen-test (spiegelen). De
aanbevelingen van Optigen (zie verderop) zijn zo zuiver mogelijk volgens de huidige staat van kennis en ervaring. Het moge duidelijk zijn dat we in de wetenschap open staan voor nieuwe feiten, en aanbevelingen aanpassen op grond van deze nieuwe feiten.

Optigen aanbevelingen voor ERG: In ECS de PRCD-vorm van PRA kan op zeer gevorderde leeftijd de kop opsteken bij sommige individuele honden. Tegelijkertijd is het zo dat ERG onderzoek in dit ras verscheidene beperkingen kent, en vroege diagnose (voor 4-5 jaar) is moeilijk. Een normaal ERG kan niet dienen om PRA uit te sluiten bij honden jonger dan 8 jaar. In sommige gevallen is het mogelijk dat een lijder een normaal ERG beeld geeft na 8-jarige leeftijd.

Konklusie:
De huidige test voor de PRCD-vorm van PRA in ECs heeft enkele beperkingen, zoals van het begin af aan zijn beschreven. Het is mogelijk dat deze test geen nut heeft voor álle ECS en hun eigenaars. Om de testresultaten te
kunnen gebruiken dient men de bovenstaande informatie plús de info op de PRCD-PRA pagina onder tests te bestuderen en mee laten wegen. Óf de info die in de Optigen-brochure over PRA onderzoek gaat. Indien u een kopie wilt mail of bel ons dan. Optigen.
annicka
Zeer actief

Ongelezen bericht door annicka »

:ok

Ha, Bertus,

Bedankt................ik zal het even opslaan, heel interessant.

Ellen
Groetjes van Ellen en een Knuf van Noa, Luna en Fitz.
Elly*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Contacteer:

Ongelezen bericht door Elly* »

Als het soms pas zo laat geconstateerd kan worden is dat zeer nadelig voor de fokkerij. Tijd om het via DNA-onderzoek aan te kunnen tonen.
Er is dus nog heel wat werk aan de winkel voor de rasvereniging en de fokkers.
Ik wens ze daarbij veel sterkte en succes voor het welzijn van de honden
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”