Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Van destructie naar natuurbeheer en jacht
Moderator: moderatorteam
-
nyckle
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 1 airedale terrier
- Aantal honden: 1
Re: Van destructie naar natuurbeheer en jacht
Even dertig jaar terug, maar dan met een grote hoeveelheid grote grazers? Ik denk, dat dit meer een noodsprong van SBB is, dan realiteit.
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Denk dat je dat over meer jaren zou moeten zien om dat echt te kunnen zeggen.Jion schreef:De tellingen uit die link beslaan minder jaren dan die uit dat vorige artikel, maar geven ongeveer hetzelfde beeld.ranetje schreef:Toch geeft die link van SBB die door nyckle is gegeven een andere info..................Jion schreef:Nee hoor, kijk maar eens goed naar de grafiek.
Of lees de toelichting op blz. 8, daar staan de resultaten nog eens beschreven.
Uit die link:
Dus van 2011 naar 2012 een daling van de paarden en runderen, en een stabilisering van de herten.Grote grazers
Op 25 en 26 oktober 2011 heeft Staatsbosbeheer met hulp van de Koninklijke Luchtmacht met een helikopter de grote zoogdieren geteld die in natuurgebied de Oostvaardersplassen leven. Na drie vluchten zijn er door drie onafhankelijke waarnemers 3300 edelherten, 350 Heckrunderen en 1150 konikpaarden in het gebied geteld. Dit zijn geen exacte aantallen, maar afgeronde gemiddeldes.
Tijdens de helikoptertelling op 5 en 6 november 2012 zijn er tussen de 3150 en 3350 edelherten, tussen de 1080 en 1110 Konikpaarden en tussen de 300 en 310 Heckrunderen geteld.
Ik hoop het omdat er dan hopelijk minder dood gaan van de honger.
Maar ik betwijfel het wel omdat er door verschraling ook steeds minder te eten is
- Renee1966
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): X Duitse Staande Langhaar - Labrador
X Border Terriër - Jack Hussel - Aantal honden: 2
Maar het leed is toch meetbaar? Als dieren geschoten worden met conditiescore 2 of 1 dan lijden ze toch. Ik snap niet dat het niet als lijden gezien kan worden. Beesten verzwakken dusdanig, dat ze niet meer overeind kunnen komen.Jion schreef:Dat is inderdaad een kwestie van mening, en de meningen daarover verschillen.Renee1966 schreef:Maar het blijft te veel dieren, waardoor er iedernjaar heel veel zullen verhongeren.
Nomaals die afschot zoals het nu gaat, is als de dieren al op sterven na dood zijn, dan hebben ze imo al heel veel geleden. Schiet die beesten toch gewoon in de herfst dood.
Edit deze reactie was naar Jion
-
Muk
Waar haal jij het trouwens vandaan dat alles tot wilgenbos evolueert? Heb je daar een link van? Jij zegt zelf dat wilgenbos saai is, vandaar dat ik ervan uit ga dat je dat liever niet ziet. Ik denk zelf dat ook het wilgenbos zich wel evolueert tot een mooi oerbos. En ja, daar passen niet altijd bepaalde diersoorten bij, maar dat hoort bij de ontwikkeling van de natuur. Daarom zijn er ook diverse diersoorten uitgestorven, niet alleen door de jacht, maar ook door de verandering van het landschap. En ja, het grote wild (op herten, reëen en zwijnen na) is nu eenmaal al decennia geleden uitgestorven. Door menselijk toedoen vooral maar ook omdat de leefomgeving hier niet meer geschikt is voor die dieren. Dus waarom zou je die dieren dan weer opnieuw moeten herintroduceren? Om te voorkomen dat je wilgenbos krijgt? En wat is daar mis mee dan, behalve dat jij het saai vind en het minder divers is? Natuur ontwikkelt zich nu eenmaal.laeken schreef: Kijk, de pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet. Je hebt volkomen gelijk als je zegt dat ik je in dit geval woorden in de mond heb gelegd. Niet netjes dus mijn excuses daarvoor. Wie zegt dat ik liever geen wilgenbos zie? Dat hoort er net zo goed bij. Jij legt nu mij dus woorden in de mond. Alleen is alleen maar wilgenbos een wel heel onnatuurlijke situatie als je bedenkt dat oa de bever en de paarden daar wat aan doen toch? En ook altijd gedaan hebben. Alleen de laatste honderd jaar hebben wij die dieren uitgeschakeld en dus verbost alles als je niks doet.
In Nederland zijn in de periode 1988 tot heden 163 bevers uitgezet. Deze populatie groeit nu inderdaad, maar dat heeft wel wat moeite gekost, zeker in de Biesbosch. Platgereden bevers zijn zeker voorgekomen, zelfs direct na de "herintroductie!laeken schreef: Ik vind dat een dicussie met jou aangaan zinloos is omdat je domweg constant onwaarheden loopt te verkondigen om maar je gelijk te halen. Dat verhaal over je bevers is echt totale onzin. Waarom verzin je dat dan? En dan het vanzelf terugkomen van dieren die uitgestorven zijn? Dat is toch een totaal onzinnig argument om aan te voeren? En hoe moet iemand daar dan op reageren? De bevers die volgens jou een vermogen gekost hebben en die volgens jou constant aangevuld moeten worden.....hoe kom je erop?Je gaat zelfs zeggen dat ze steeds onder de auto komen en dus geen kans hebben. Dat verzin je letterlijk en ter plekke. Dat vind ik niet nodig in een discussie.
Wat dit betreft heb ik niks onjuists verteld. De mens wilde graag dat de bever terugkeerde en heeft daarvoor vele malen de bevers moeten "herintroduceren" omdat één keer niet afdoende was. Dus dat zijn zeker geen verzinsels, dat maak jij ervan en daar hou ik niet van.
Dat heb ik je inderdaad in de mond gelegd om jouw discussiestrategie eens te gebruiken en dat is ook niet netjes, mijn excuses.laeken schreef: En heb je mij wel eens gevraagd of ik het leuk vind dat paarden verhongeren? Ik vind dat heel erg zielig en zonde mocht het je interesseren. En ik wil dat dus ook helemaal niet. Ik heb ook ethische bezwaren tegen dieren die verhongeren achter een hek. Ik weet alleen even niet wat daar een oplossing voor is want van mij mogen die hekken weg. Dat mag alleen niet van Nederland en de mensen die daar wonen. Logisch ook want een paard op de weg overleef je niet als autobestuurder. maakt dat echter dat we alles maar moeten afschrijven als niet haalbaar? Bijvoeren maakt dat ze geen functie meer hebben. Een paard achter een berg hooi doet niet meer aan bijschaven van een gebied maar staat lekker bij die baal hooi te vreten. Verder blijft dan alles leven en moeten wij dealen met duizenden paarden in een volledig plat getrapt gebied. Dus we moeten ze gaan slachten. Ook prima. Maar dan is het wel een grote kinderboerderij geworden en niet minder belangrijk, die dieren hebben geen functie meer. Alleen een mager paard eet boomschors. Alleen een mager paard zoekt alle delen van een gebied op. Alleen een mager paard laat zich uitselecteren op vitaliteit. Alles lijkt allemaal zo simpel maar dat is het helaas niet. Er wordt de klok rond onderzoek gedaan om oplossingen te verzinnen. Ik heb zelf ook een jaarrond onderzoek gedaan naar beheer met konik. Het is echt niet zo dat ze dol zijn op paarden afmaken die mager zijn in de OVP. Niemand vind het leuk dat er veel dieren sterven. Ik ook niet. Zeg dus niet dat het mij niks uit maakt. Dat is onwaar.
Wat is er eigenlijk mis met het afschieten van verzwakte dieren? De mens is namelijk verantwoordelijk voor de dieren die zij zelf uitzetten in een klein natuurgebied. In goede, maar ook in slechte tijden.
Niks geen onzin. De droge vennen zag ik wekelijks, aangezien ik wekelijks in het duingebied van Noord-Holland te vinden was om te wandelen en joggen. Ik kan je zo locaties doorgeven van aangelegde vennen die in het voorjaar droog komen te staan. Net op het moment dat deze vol zitten met kikkervisjes. En deze zitten ook vol met algen, maar daar weet ik de natuurtoegevoegde waarde niet van, dus daar zal ik verder niks over zeggen.laeken schreef: Zoals je ziet doe jij net als elk mens ook wel eens aan woorden in iemands mond leggen. Wat bij jou alleen jammer is is dat je er ook nog onzin bij gaat lopen verkopen over droge vennen, bevers en myxomatose ed. Dat maakt een gesprek haast onmogelijk omdat je iemand dwingt die eerst allemaal een voor een te gaan weerleggen. En dat is zonde. Als je gaat sabelen moet je wel je feiten kennen.
Myxamotose is een virus dat in Brazilië is ontwikkeld om de konijnenplaag daar te decimeren. Daarna heeft men dit virus ook in Australië en Frankrijk geïntroduceerd om de konijnenplaag uit te roeien. Van daaruit heeft de ziekte zich verspreid naar andere landen. Ik dacht, en daar zat ik inderdaad fout, dat deze ziekte ook in Nederland bewust is geïntroduceerd om de konijnenoverlast in Nederland te verminderen, maar dat is dus onjuist.
Nu ben ik echt klaar met discussiëren met je. Jij denkt anders over natuurbeheer dan ik en dat kan. Maar gelijk iemand voor leugenaar uitmaken en iemand woorden in de mond leggen of iemands woorden verdraaien omdat iemand een andere mening heeft vind ik ook geen prettige manier van discussiëren. En dan ga ik dat ook doen en daar wordt geen enkele discussie beter van.
Laatst gewijzigd door Muk op 05 nov 2013 13:23, 1 keer totaal gewijzigd.
- Renee1966
- Zeer actief
Nee juist niet natuurlijk. Je schiet ze dan af, voordat ze zo verzwakken. De meeste worden nu in of net na de winter geschoten. Als je dan toch gaat afschieten, dan heb ik het liever voordat ze een hele winter honger lijden.Jion schreef:Zijn ze in de herfst dan al dusdanig verzwakt dat ze niet meer op hun poten kunnen staan? Heb je daar een bron van? Want daar gaat het dus over. Of je de dieren pas afschiet als ze op sterven na dood zijn of al wanneer ze gaan vermageren.Renee1966 schreef:Maar het leed is toch meetbaar? Als dieren geschoten worden met conditiescore 2 of 1 dan lijden ze toch. Ik snap niet dat het niet als lijden gezien kan worden. Beesten verzwakken dusdanig, dat ze niet meer overeind kunnen komen.Jion schreef:Dat is inderdaad een kwestie van mening, en de meningen daarover verschillen.Renee1966 schreef:Maar het blijft te veel dieren, waardoor er iedernjaar heel veel zullen verhongeren.
Nomaals die afschot zoals het nu gaat, is als de dieren al op sterven na dood zijn, dan hebben ze imo al heel veel geleden. Schiet die beesten toch gewoon in de herfst dood.
Edit deze reactie was naar Jion
- Renee1966
- Zeer actief
Nee maar om dan maar 1700 dieren de hongerdood te laten sterven....Jion schreef:
Maar je weet toch niet welke individuen het wel en niet gaan redden? Je geeft je hond toch ook geen spuitje voordat hij ziek wordt?
Ik ben vrij vlot met spuitjes, behandel nietalles tot het uiterste
Relatie afschot en conditiescore is terug te vinden in de rapportages van sbb
-
laeken
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Tara schreef:Daar heb je dan weer die uitgebreide jachtcursus voor, om te kijken welke dieren het oudst zijn, het zwakst. De dieren die de minste kansen hebben worden er uitgehaald ten gunste van de gezondere en dominantere exemplaren.Jion schreef: Maar je weet toch niet welke individuen het wel en niet gaan redden? Je geeft je hond toch ook geen spuitje voordat hij ziek wordt?
Zo worden er ook meer mannelijke dieren dan vrouwelijke dieren geschoten.
En dat is dus iets wat ik niet vind kloppen. Ten eerste horen er niet minder mannelijke dieren te zijn. Dat is niet natuurlijk. Daarnaast is de jachtcursus 1 boekje van een laag niveau. Dat jagers overal verstand van zouden hebben klopt van geen kanten als je het mij vraagt.
- ranetje
- Zeer actief
Tsja, het kan zijn dat ik een grafiek anders (verkeerd?) lees.Jion schreef:En dat (de ontwikkeling van de aantallen van de verschillende grote grazers over meer dan 10 jaar) staat dus in die grafiek van dat eerste artikel.ranetje schreef:Denk dat je dat over meer jaren zou moeten zien om dat echt te kunnen zeggen.Jion schreef:De tellingen uit die link beslaan minder jaren dan die uit dat vorige artikel, maar geven ongeveer hetzelfde beeld.
Uit die link:
Dus van 2011 naar 2012 een daling van de paarden en runderen, en een stabilisering van de herten.Grote grazers
Op 25 en 26 oktober 2011 heeft Staatsbosbeheer met hulp van de Koninklijke Luchtmacht met een helikopter de grote zoogdieren geteld die in natuurgebied de Oostvaardersplassen leven. Na drie vluchten zijn er door drie onafhankelijke waarnemers 3300 edelherten, 350 Heckrunderen en 1150 konikpaarden in het gebied geteld. Dit zijn geen exacte aantallen, maar afgeronde gemiddeldes.
Tijdens de helikoptertelling op 5 en 6 november 2012 zijn er tussen de 3150 en 3350 edelherten, tussen de 1080 en 1110 Konikpaarden en tussen de 300 en 310 Heckrunderen geteld.
Maar ik zie alleen flinke stijgingen die iets gaan afvlakken en een behoorlijk aantal sterfgevallen.
Ook in de laatste twee jaar.
Toen zijn er alleen meer geschoten vlak voor ze definitief omvielen.
- ranetje
- Zeer actief
Wat is de functie voor de groep als een dier solitair gaat leven?Ook oude dieren hebben hun functie en nut binnen de groep. Het ontbeert ons (de mens, niet alleen jagers hoor) aan kennis om zoiets te kunnen inschatten en bepalen
Dat de jongeren zien (als ze daar al op letten en daar twijfel ik een beetje aan) dat je als oudje buiten de groep valt?
-
nyckle
- Zeer actief
Aha, daar komt dat boekje van Laeken weer uit de kast.laeken schreef: Daarnaast is de jachtcursus 1 boekje van een laag niveau. Dat jagers overal verstand van zouden hebben klopt van geen kanten als je het mij vraagt.
Ik heb zelf ook een dikke map in de kast staan. Misschien zou je een vergelijking kunnen trekken met het rijbewijs. Tot op zekere hoogte dan. Je leert de beginselen. De rest is praktijk. Verdere vergelijkingen gaan mank. Een jager is NOOIT uitgeleerd en dat moet ook zo blijven.
Ik raad je toch eens aan een jachtcursus te doen. Misschien steek je nog wat op.
Jagen is voor jou nu slechts het afknallen van diertjes. Voor een jager, is dat een van de laatste dingen die een jager doet. Dan komt het slachten en het opeten.
- ranetje
- Zeer actief
Die pispaal zit in de groep, anders kon hij geen pispaal zijn.Jion schreef:Wat is de functie van een pispaal in een groep mensen? Geen, zou je zeggen, maar toch kent vrijwel elke groep mensen een pispaal. En als die pispaal wegvalt wordt er een nieuwe pispaal gekozen. Blijkbaar heeft dat nut.ranetje schreef:Wat is de functie voor de groep als een dier solitair gaat leven?Ook oude dieren hebben hun functie en nut binnen de groep. Het ontbeert ons (de mens, niet alleen jagers hoor) aan kennis om zoiets te kunnen inschatten en bepalen
Dat de jongeren zien (als ze daar al op letten en daar twijfel ik een beetje aan) dat je als oudje buiten de groep valt?
Bovenstaande is slechts om te illustreren dat wij als mens misschien denken te weten wat het nut van alle dingen in de wereld is, maar dat er een hoop (fysieke, sociale, psychische) verschijnselen bestaan waarvan wij toch echt geen flauw idee hebben waarom ze zijn en hoe ze zich verbinden met de omgeving.
Soms moet je weten wat de grenzen van je kennis en kunde zijn, en daar naar handelen (of nalaten te handelen).
Een solitair leeft buiten de groep.
Anders heette dat niet solitair.
Toch?
-
nyckle
- Zeer actief
Dat had SBB zich ook kunnen bedenken, toen ze de beslissing maakten om de natuur zijn gang te laten gaan. Natuurlijk wisten ze dat wel waar het op uit zou draaien. Ondertussen trappen er veel mensen in dit experiment, wat ze nieuwe natuur noemen, of nieuwe wildernis.Jion schreef:Wat is de functie van een pispaal in een groep mensen? Geen, zou je zeggen, maar toch kent vrijwel elke groep mensen een pispaal. En als die pispaal wegvalt wordt er een nieuwe pispaal gekozen. Blijkbaar heeft dat nut.ranetje schreef:Wat is de functie voor de groep als een dier solitair gaat leven?Ook oude dieren hebben hun functie en nut binnen de groep. Het ontbeert ons (de mens, niet alleen jagers hoor) aan kennis om zoiets te kunnen inschatten en bepalen
Bovenstaande is slechts om te illustreren dat wij als mens misschien denken te weten wat het nut van alle dingen in de wereld is, maar dat er een hoop (fysieke, sociale, psychische) verschijnselen bestaan waarvan wij toch echt geen flauw idee hebben waarom ze zijn en hoe ze zich verbinden met de omgeving.
Soms moet je weten wat de grenzen van je kennis en kunde zijn, en daar naar handelen (of nalaten te handelen).
-
nyckle
- Zeer actief
Ik ben geen grofwild jager en zal het waarschijnlijk ook niet worden.
Eeerst wordt er naar de samenstelling van de roedel of rotte (groep varkens) gekeken. Aan de hand daarvan gaat de jager selecteren. Het gaat niet om de individu, maar om de groep en de samenhang van de ecologie, habitat.
Dat is een compleet andere benadering dan dat Dion heeft.
Eeerst wordt er naar de samenstelling van de roedel of rotte (groep varkens) gekeken. Aan de hand daarvan gaat de jager selecteren. Het gaat niet om de individu, maar om de groep en de samenhang van de ecologie, habitat.
Dat is een compleet andere benadering dan dat Dion heeft.
- rose
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador
- Aantal honden: 2
Dat klopt op zich wel, maar is er wel een habitat of goed werkend ecosysteem in de OVP? Naar mijn idee niet en op die manier bepalen mensen toch ook in zekere zin wat je laat sterven?Jion schreef:Jion. Met een J.nyckle schreef:Ik ben geen grofwild jager en zal het waarschijnlijk ook niet worden.
Dat is een compleet andere benadering dan dat Dion heeft.![]()
![]()
En ja, het lijkt me duidelijk dat onze 'benaderingen' verschillen. Al lijk je te concluderen dat het mij om het individu gaat terwijl het tegendeel waar is. Mijn punt is slechts dat niemand van ons genoeg inzicht heeft in een groep, habitat of ecosysteem om te kunnen bepalen wat mag blijven leven en wat moet sterven. Door daar in te gaan rommelen maak je meer kapot dan nodig is en verstoor je het evenwicht alleen maar meer.
-
nyckle
- Zeer actief
Wat in de OVP bezig is lijkt je tegen te spreken. De kleine dieren sterven uit door alle hoefgetrappel.Jion schreef:Jion. Met een J.nyckle schreef:Ik ben geen grofwild jager en zal het waarschijnlijk ook niet worden.
Dat is een compleet andere benadering dan dat Dion heeft.![]()
![]()
En ja, het lijkt me duidelijk dat onze 'benaderingen' verschillen. Al lijk je te concluderen dat het mij om het individu gaat terwijl het tegendeel waar is. Mijn punt is slechts dat niemand van ons genoeg inzicht heeft in een groep, habitat of ecosysteem om te kunnen bepalen wat mag blijven leven en wat moet sterven. Door daar in te gaan rommelen maak je meer kapot dan nodig is en verstoor je het evenwicht alleen maar meer.
Sorry Jion, dat ik Dion schreef.
- ranetje
- Zeer actief
Dat inzetten van grote grazers doet SBB bij meer natuurgebieden.
Maar de dieren laten ze zich niet vermeerderen om dan vervolgens af te wachten waar het mis gaat.
Als dat zo was geweest was de OVP niet zo'n "nieuw experiment" geweest.
Denk ik
Ben wel benieuwd of Laeken daar meer van weet
Want een uitleg over of en hoe het daar georganiseerd is staat er niet zo duidelijk.
Alleen dat ze er zijn gebracht voor de begrazing, nadat de przewalskipaarden (was een fokprogramma) naar Mongolië waren gebracht om daar te worden uitgezet.
En dat klinkt toch anders
Maar de dieren laten ze zich niet vermeerderen om dan vervolgens af te wachten waar het mis gaat.
Als dat zo was geweest was de OVP niet zo'n "nieuw experiment" geweest.
Denk ik
Ben wel benieuwd of Laeken daar meer van weet
Want een uitleg over of en hoe het daar georganiseerd is staat er niet zo duidelijk.
Alleen dat ze er zijn gebracht voor de begrazing, nadat de przewalskipaarden (was een fokprogramma) naar Mongolië waren gebracht om daar te worden uitgezet.
En dat klinkt toch anders
Laatst gewijzigd door ranetje op 05 nov 2013 19:46, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Veenmug
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): ESS
Wie een kuil graaft voor een ander is een arbeider.
-
nyckle
- Zeer actief
Tja, we maken een nieuw moeras, en alles komt goed. Zo is het toch? Hoe eenvoudig kan het zijn, om aan de subsidie te krijgen, om de boswachters te belonen.
-
nyckle
- Zeer actief
Geloof maar in de, propaganda van de nieuwe wildernis. Jion. Ik doe niet aan dierproeven.
-
laeken
- Zeer actief
nyckle schreef:Geloof maar in de, propaganda van de nieuwe wildernis. Jion. Ik doe niet aan dierproeven.

-
nyckle
- Zeer actief
Kijk je altijd zo boos Laeken?laeken schreef:nyckle schreef:Geloof maar in de, propaganda van de nieuwe wildernis. Jion. Ik doe niet aan dierproeven.
- rose
- Zeer actief
En dit kan dus ook een mogelijkheid zijn:
Bron: http://www.vier-pfoten.org/en/news-pres ... be-delta-/FOUR PAWS starts wild horse birth control program in Danube Delta
2013-10-31
After over two years of negotiating with the Romanian authorities, FOUR PAWS is now able to launch the pilot phase of the project of birth control for Letea horses, Danube Delta. The first fifteen wild female horses were vaccinated recently.
Approximately 1000 free range horses are living in and around the forest of Letea in the Danube delta. “Such a large population of wild horses can actually disturb the balance of nature”, says Robert Hengl, Head of the Competence Centre Horses at FOUR PAWS. “This is the reason why we have initiated a birth control program, which is based on a scientifically proven and humane method; immune-contraception with a special vaccine.”
This contraception method aims to maintain the balance of the local flora and fauna in Letea. Dr. Veterinarian Ovidiu Rosu from FOUR PAWS is very proud to be part of this pioneer project, which is designed to give the wild horses a chance to continue living freely in the Danube Delta: “This is the first time that this kind of birth control program has been applied to a population of wild animals in Europe. Our goal is to vaccinate 100 mares by the beginning of next spring.” The harsh conditions of the local weather will be challenging for the FOUR PAWS team. Rosu continues, “Nevertheless, the launch of the project has been well chosen as in spring, the mares could already be in foal again.”
The vaccine will stop the horses’ reproduction at a crucial level; fertilization of the ovum. The vaccine has no side effect on a current foetus, but will assure that the mare will not fall pregnant at the next heat cycle. The effect of the vaccine lasts for one year and, similarly to any other vaccines, it needs to be renewed each year before the heat to continue having the contraception effect. The booster can be done remotely with the help of a dart gun, so the mares don’t have to be caught a second time.
To inoculate the females for the first time, the mares need to be tranquillized. Once under anaesthesia, our team does a close medical check-up. The vets are taking blood samples and doing a biopsy for further studies. Each horse is receiving an ear tag, so they can be identified later. At the final stage, they receive the immune-contraception vaccine.
The medical protocol and research is done in close collaboration and under the guidance of the Faculty of Veterinary Medicine Bucharest and the Romanian Sanitarian – Veterinarian Authority (ANSVS) and with the acceptance of the local council. Recently, other institutions such as the Faculty of Veterinary Medicine Cluj have joined to acquire more knowledge about this unique population.
The program is currently designed to last for three years. FOUR PAWS will also work towards a law that clearly defines the status of this unique wild horse population and that will protect these noble animals from any cruelties.
-
Veenmug
- Zeer actief
Oostvaardersplassen een postzegelgebiedje wereldwijd gezien wordt aangewezen als ontwikkelingsgebied voor echte natuur waarbij de natuur alles wel zal regelen. Moet natuurlijk wel een hekje om. Vervolgens laten we een aantal grote grazers los en kijken toe. Er sterven nu jaarlijks een kleine 2000 dieren de hongerdood maar dat is natuur en gebeurt overal in de wereld. Jaarlijks?
Ruim voor de hongerdood afschieten kan en mag niet. Je zal de verkeerde eens schieten. Selectief afschieten gebeurt mbt tot edelherten en reeën al minstens decennia. Resultaat gezonde populaties maar voor de OVP kunnen wij die deskundigheid niet vinden.
Alles gesteund door SBB maar nu bij het achteruitgaan van het leefgebied van een een minivogeltje wat over de hekken kan gaan moeten wij ingrijpen.
Voorstel van Rose alles aan de pil is natuurlijk niet ingrijpen in natuurlijke processen zolang er maar niet geschoten word.
Ruim voor de hongerdood afschieten kan en mag niet. Je zal de verkeerde eens schieten. Selectief afschieten gebeurt mbt tot edelherten en reeën al minstens decennia. Resultaat gezonde populaties maar voor de OVP kunnen wij die deskundigheid niet vinden.
Alles gesteund door SBB maar nu bij het achteruitgaan van het leefgebied van een een minivogeltje wat over de hekken kan gaan moeten wij ingrijpen.
Voorstel van Rose alles aan de pil is natuurlijk niet ingrijpen in natuurlijke processen zolang er maar niet geschoten word.
- rose
- Zeer actief
Erg omslachtig naar mijn mening hoor die pil, maar ik vind het toch wel een optie mocht afschieten geen goed plan zijn voor het een of ander.
-
nyckle
- Zeer actief
In het lauwersmeer gebied kan men wel goed scharrelvlees krijgen. Ook daar vliegt de vliegende deur en nestelt daar. Nog niet gehoord, dat daar ingrepen moeten worden gepleegd, om de biodiversiteit op te krikken, om maar subsidie te krijgen.
Ik heb de link naar de cijfers van SBB gegeven. Tel die dieren eens op, die daar mochten hongeren. Voor wie? Waarschijnlijk voor de toeristen, die zo graag grote dieren zien wandelen in de zomer. In de winter is het gebied gesloten, zodat deze toeristen de uitgemergelde dieren niet zien.
Dat is de nieuwe natuur. Dat is de nieuwe wildernis, waar zelfs de PVDD achterstaat, en z'n gang laat gaan.
Ik heb de link naar de cijfers van SBB gegeven. Tel die dieren eens op, die daar mochten hongeren. Voor wie? Waarschijnlijk voor de toeristen, die zo graag grote dieren zien wandelen in de zomer. In de winter is het gebied gesloten, zodat deze toeristen de uitgemergelde dieren niet zien.
Dat is de nieuwe natuur. Dat is de nieuwe wildernis, waar zelfs de PVDD achterstaat, en z'n gang laat gaan.
- rose
- Zeer actief
In eerste instantie was het niet de bedoeling dat dit gebied afgesloten zou worden toch? Mijn oplossing zou heel simpel zijn, haal de grote grazers eruit en geef het gebied terug aan de natuur. Hekken weg en dan kan daar leven wat er wil 
-
Veenmug
- Zeer actief
Ben dan wel geen Nyckle maar als voorbeeld wanneer je wacht tot grazers van ellende de bast van bomen gaan vreten vernietig je de boom en ook alles wat er van afhankelijk is. Ik denk dat er wel meer te bedenken is mbt tot een te grote druk van bepaalde diersoorten op bodem(vertrapping nesten), overmatige vraatschade etc.Jion schreef:@ Nyckle: Maar jij zat hier een paar pagina's terug toch ook te klagen over de dalende biodiversiteit in de OVP? Wat is dan jouw oplossing daarvoor? Het enige wat ik van jou en andere jagers hoor is dat jullie vóór vroegtijdige afschot zijn. Maar met afschot in de herfst inplaats van in de winter krijg je die biodiversiteit echt niet terug hoor.
-
laeken
- Zeer actief
Veenmug schreef:Ben dan wel geen Nyckle maar als voorbeeld wanneer je wacht tot grazers van ellende de bast van bomen gaan vreten vernietig je de boom en ook alles wat er van afhankelijk is. Ik denk dat er wel meer te bedenken is mbt tot een te grote druk van bepaalde diersoorten op bodem(vertrapping nesten), overmatige vraatschade etc.Jion schreef:@ Nyckle: Maar jij zat hier een paar pagina's terug toch ook te klagen over de dalende biodiversiteit in de OVP? Wat is dan jouw oplossing daarvoor? Het enige wat ik van jou en andere jagers hoor is dat jullie vóór vroegtijdige afschot zijn. Maar met afschot in de herfst inplaats van in de winter krijg je die biodiversiteit echt niet terug hoor.
O jeetje, een boom gaat dood. Straks gaan we klagen dat paarden gras eten en dat het gras daardoor minder wordt.....
Die bomen willen ze onder controle houden. Het is dus juist de bedoeling dat de dieren die boomschors eten want anders verbost alles en bestaat er geen weide en grasland meer over 10-20 jaar. Maargoed, ik denk niet dat dit gesprek erg zinvol is als je gaat klagen over het eten van bast door paarden. Dat is nu net de bedoeling van die paarden. Daarom ook dat vroeg afschieten niet werkt want dan eten ze geen bast aangezien ze geen honger meer hebben.....
-
nyckle
- Zeer actief
Jion, ik heb nooit geklaagd. Enkel geconstateerd. Ik heb ook geschreven, dat elke boer weet, wat er met een weiland gebeurd, als daar teveel grote hoefdieren lopen. Alles gaat kapot. Heel op den duur de kuddes zelf, door inteelt. Zelfs dat weten boeren.Jion schreef:@ Nyckle: Maar jij zat hier een paar pagina's terug toch ook te klagen over de dalende biodiversiteit in de OVP? Wat is dan jouw oplossing daarvoor? Het enige wat ik van jou en andere jagers hoor is dat jullie vóór vroegtijdige afschot zijn. Maar met afschot in de herfst inplaats van in de winter krijg je die biodiversiteit echt niet terug hoor.
De ingreep is te groot, om kuddes hun gang te laten gaan.
Ik vind die Vera een van de grootste sadisten, die er rondloopt. Door zijn babbel heeft hij ook nog eens gekken meegetrokken in iets wat een experiment is. Dierproeven dus. Dan is er nog een pvdd, die alles scherp in de gaten houdt, maar het maar wat leuk vindt, dat de natuur zijn gang kan gaan. De partij van de dode dieren dus.
Nu wordt er straks weer een proef genomen. Ik kan nu al raden waar het op uitloopt in een moeras met hongerige dieren.
SBB zit tot de strot in hun eigen moeras. Eens zullen ze hiervoor zwaar moeten boeten. Let op mijn woorden.
ondertussen kun je je ook nog laten trouwen voor €400,- op dat Nederlandse woestijnkerkhof.
-
Veenmug
- Zeer actief
In grote gebieden in Nederland wordt dit opschot door medewerkers van de TBO's en vrijwilligers verwijderd en hoeven er geen dieren de hongerdood voor te sterven. Pas de populatie dan maar aan aan de draagkracht van het gebied.laeken schreef:Veenmug schreef:Ben dan wel geen Nyckle maar als voorbeeld wanneer je wacht tot grazers van ellende de bast van bomen gaan vreten vernietig je de boom en ook alles wat er van afhankelijk is. Ik denk dat er wel meer te bedenken is mbt tot een te grote druk van bepaalde diersoorten op bodem(vertrapping nesten), overmatige vraatschade etc.Jion schreef:@ Nyckle: Maar jij zat hier een paar pagina's terug toch ook te klagen over de dalende biodiversiteit in de OVP? Wat is dan jouw oplossing daarvoor? Het enige wat ik van jou en andere jagers hoor is dat jullie vóór vroegtijdige afschot zijn. Maar met afschot in de herfst inplaats van in de winter krijg je die biodiversiteit echt niet terug hoor.
O jeetje, een boom gaat dood. Straks gaan we klagen dat paarden gras eten en dat het gras daardoor minder wordt.....
Die bomen willen ze onder controle houden. Het is dus juist de bedoeling dat de dieren die boomschors eten want anders verbost alles en bestaat er geen weide en grasland meer over 10-20 jaar. Maargoed, ik denk niet dat dit gesprek erg zinvol is als je gaat klagen over het eten van bast door paarden. Dat is nu net de bedoeling van die paarden. Daarom ook dat vroeg afschieten niet werkt want dan eten ze geen bast aangezien ze geen honger meer hebben.....Het beheer start pas als je ook toestaat dat de dieren op alternatieve voeding overstappen. Dat doen ze nooit als ze genoeg gras hebben en genoeg wortels van gras omdat wij vinden dat er maar een paar paarden mogen lopen die volledig dik moeten blijven in de winter op gras. Dan kun je ze net zo goed weghalen.