Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Verkoudheid....het heerst "nieuwste update, leverafwijking"

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

sandra&sammy
Zeer actief
Mijn ras(sen): Shih Tzu/Malteser
Aantal honden: 1

Verkoudheid....het heerst "nieuwste update, leverafwijking"

Ongelezen bericht door sandra&sammy »

Sinds een paar dagen had Sammy last van zijn keel leek het wel. Hij deed zijn koppie in de lucht gooien en dan een beetje smakken. Net of er een haar of zo in zijn strotje zat. Van het weekend eigenlijk helemaal niet meer gezien dat Sam het deed, dus ik vermoedde dat het weer over was. Sam is vanacht en vandaag bij mijn ouders gebleven omdat ik na het werk ook nog eens een overleg had. Vanmorgen even gauw mijn vader gebeld en Sam had heel onrustig geslapen. Toen ik vanavond uit mijn werk kwam had ik een onderbuik gevoel....gelijk mijn ouders gebeld om te vragen hoe het met Sam ging. Mijn moeder stond dus op dat moment met de telefoon in haar handen om mij te bellen omdat ze vermoedde dat ik op dat moment zo'n beetje thuis moest komen. Ze was dus vanavond met Sam naar de DA geweest. Hij was de hele dag heel onrustig geweest en weer zo gek doen met z'n koppie. DA had in zijn keel gekeken en zag het meteen. Zijn amandelen waren heel groot en opgezet, hij heeft een infectie aan zijn neus, de DA zei dat ze bij het kijken in zijn keel het snot en slijm haar tegemoed kwam. Ahhhhhh.......dus prikje voor het versnellen om de amandelen te laten slinken zodat hij weer wat meer lucht had. Kuurtje van 10 dagen een tablet voor de infecte en de amandelen en een hoestdrankje om de boel te verzachten. Het heerst zei de DA....dus bij de eerste symptonen weet je wat er zou kunnen zijn. Zonder kinderen heb ik nu toch een beetje een idee wat een moederinstinct is :)
Laatst gewijzigd door sandra&sammy op 02 nov 2013 19:53, 3 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Sammy 31-08-2010
rose
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador
Aantal honden: 2

Re: Verkoudheid....het heerst

Ongelezen bericht door rose »

Beterschap voor hem!
sandra&sammy
Zeer actief

Re: Verkoudheid....het heerst "update"

Dik twee weken geleden constateerde de da ontstoken amandelen bij Sammy en veel slijm in de keel. Een kuurtje meegekregen, doxycycline, voor 10 dagen en een hoestsiroop, bronchofort. Toen de kuur bijna op was (na 9 dagen) vond ik niet dat hij erg opgeknapt was en mijn vader hoorde Sam een keer behoorlijk hoesten. Daarnaast begon Sam een beetje lusteloos te worden. Terug naar de da en toen hij in zijn keel keek vond hij er nog te veel "troep" inzitten. Weer een kuur meegekregen voor 10 dagen, nu een sterkere, baytril , en weer bronchofort. De tweede kuur duurt nu nog 3 dagen. De verkoudheid is volgens mij een stuk verbeterd, hij heeft niet meer gehoest en ik hoor zijn neus net meer zo snotteren. Maar....Sammy is niet voorruit te branden. Sinds hij aan de kuren zit heeft hij niet meer gespeelt, buiten loopt hij te sjokken, ploft overal neer waar hij maar kan. Ik heb de da vorige week gebeld nadat hij baytril had voorgeschreven maar hij zegt dat hij nog niet eerder heeft meegemaakt dat het door de baytril komt. Ik zie wel enigszins verbetering, hij is iets alerter, reageert weer als je hem roept, kijkt weer wat helderder uit zijn ogen maar spelen of lekker meelopen buiten....nee, dat doet hij nog niet. Eten doet hij als hij een beer, ontlasting nog nooit zo goed geweest....Ik heb bronchofort gegoogled, nu zag ik dat daar heel minimaal alcohol in zit. Dat misschien de oorzaak? Hij krijgt dit nu al dik 2,5 week. Daar ga ik nu dan maar mee stoppen, kuur maak ik af uiteraard. Ik weet het even niet meer. Kon hij maar praten!! Heeft iemand ervaring met deze medicijnen? Ik wacht het eind van de kuur af, als hij daarna nog zo lusteloos is moet de da maar eens bloed prikken. Maar wat zo apart is, hij begint met de kuren en bronchofort en is zo lusteloos....toch verband?
Afbeelding
Sammy 31-08-2010
Nawosh
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zuid Russische ovcharka
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Nawosh »

Hij krijg de kuren niet omdat hij zo gezond is. Als je zelf ziek bent dan dartel je ook niet rond maar ben je op zijn best wat hangerig...
Als het lang aanhoudt zou ik de da er wel even weer naar laten kijken.
Groetjes, Marjan
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Nawosh schreef:Hij krijg de kuren niet omdat hij zo gezond is. Als je zelf ziek bent dan dartel je ook niet rond maar ben je op zijn best wat hangerig...
Als het lang aanhoudt zou ik de da er wel even weer naar laten kijken.
:ok:
Bovendien kunnen ze van antibiotica ook wat sloom en slaperig worden.

Sammy heeft er wel flink last van (als die antibiotica plus de infectie de oorzaak zijn).
Hoeveel krijgt hij per dag van die pillen?
Dus de hoeveelheid pillen en de hoeveelheid mg per pil.

Heeft de DA ook de longen goed beluisterd?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Ri@nne
Zeer actief
Mijn ras(sen): Baasje van Kai, mijn kleine boefje.

Ongelezen bericht door Ri@nne »

Bonnie heeft ook net haar 2e kuurtje achter de rug, en de tweede fles brochofort.
Die is ook dood en dood moe, waarschijnlijk van het niet lekker voelen en de antibiotica...
Sneu he!

Knuffel voor sammy!
Afbeelding
All my dreams... would still be dreams.. if there hadn't been you... :I: Bonnie 09-05-'99 ~ 06-09-'15
sandra&sammy
Zeer actief

Ranetje: Sammy krijgt 1 tabletje per dag. De hoeveelheid mg kan ik zo niet zeggen, tabletten liggen bij mijn ouders. Ik heb wel gezien dat dit de goede dosis is voor Sammy zijn gewicht. DA heeft wel van alles geluisterd dus ik neem aan ook zijn longen.

Princess: inderdaad zo sneu te zien....maar wel blij te horen, uiteraard niet voor Bonnie, dat Bonnie ook dood en doodmoe is. Ik heb je knuffel doorgegeven, bedankt namens Sammy. :J: voor Bonnie...

Ik moet wel zeggen dat Sammy met sprongen voorruit gaat. Ik ben woensdagmiddag met de bronchofort gestopt en sindsdien komt hij weer tot de levenden. Hij speelt nu weer af en toe, wil weer wat liever naar buiten. Hij is nog steeds snel moe maar ik zie duidelijk verbetering. Ik denk toch dat het drankje hem niet heel veel goed gedaan heeft.

Voor iedereen met een zieke hond veel sterkte. De DA wachtkamers zitten vol heb ik begrepen met kuchende en onder de antibiotica zittende honden. Ik, of beter gezegd Sammy, heb volgens mij het ergste gehad....
Afbeelding
Sammy 31-08-2010
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Fijn dat hij weer opknapt :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
sandra&sammy
Zeer actief

ranetje schreef:Fijn dat hij weer opknapt :ok:
Dank je!
Afbeelding
Sammy 31-08-2010
sandra&sammy
Zeer actief

Re: Verkoudheid....het heerst "nieuwste update, leverafwijki

Helaas...we zijn er nog niet. Nadat ik gestopt was met het geven van de hoestsiroop zag ik enigszins vooruitgang maar het was nog steeds niet mijn Sammy. Afgelopen woensdag toch maar weer naar de da om bloed te laten testen. Gisteren belde de da met de uitslag van het onderzoek en er kwam een kleine afwijking van de lever naar voren. Daar komt de vermoeidheid en lusteloosheid vandaan. Aan de ene kant ben ik blij dat ik nu weet waar het vandaan komt maar toch had ik liever gehad dat zijn bloed goed was. Sammy heeft gisteren een prik gehad om de werking van de lever weer op te wekken, over twee wkn nog zo'n prik en nu komt het.....drama.....leverdieet voor waarschijnlijk een maand of twee!!! Sammy en eten (lees: goed eten, snoepen en Sammy zijn twee handen op een buik) gaan niet goed samen. Eindelijk was ik zo ver dat hij goed eet met Smuldier, Carnibest en Barf menu van Tinlo afgewisseld met gekookte kip/rund/gehakt. Daarnaast krijgt Sammy altijd een klein stukje vlees van mijn avondeten en een hondensnack in de avond. Zo gaat het prima. Nu mag hij alleen speciaal eten voor die lever. Dit hebben ze in brok of nat voer. Ik heb beiden gekocht en vandaag is de eerste dag. God wat een drama. Ik heb het natte voer maar als eerste geprobeerd, hij heeft hooguit een kwart gegeten en snapt er niets van dat hij nog niets heeft gehad (hondjesnoepje)....elke keer zet ik het weer neer en haal het weer weg. Hij zal heus wel gaan eten als hij echt honger krijgt en doorkrijgt dat hij niets anders krijgt, het is voor zijn eigen gezondheid, maar die grote donkere kijkers die zooooooo zielig kijken.....pffff
Afbeelding
Sammy 31-08-2010
Goldendelicious

Ongelezen bericht door Goldendelicious »

sandra&sammy schreef:Helaas...we zijn er nog niet. Nadat ik gestopt was met het geven van de hoestsiroop zag ik enigszins vooruitgang maar het was nog steeds niet mijn Sammy. Afgelopen woensdag toch maar weer naar de da om bloed te laten testen. Gisteren belde de da met de uitslag van het onderzoek en er kwam een kleine afwijking van de lever naar voren. Daar komt de vermoeidheid en lusteloosheid vandaan. Aan de ene kant ben ik blij dat ik nu weet waar het vandaan komt maar toch had ik liever gehad dat zijn bloed goed was. Sammy heeft gisteren een prik gehad om de werking van de lever weer op te wekken, over twee wkn nog zo'n prik en nu komt het.....drama.....leverdieet voor waarschijnlijk een maand of twee!!! Sammy en eten (lees: goed eten, snoepen en Sammy zijn twee handen op een buik) gaan niet goed samen. Eindelijk was ik zo ver dat hij goed eet met Smuldier, Carnibest en Barf menu van Tinlo afgewisseld met gekookte kip/rund/gehakt. Daarnaast krijgt Sammy altijd een klein stukje vlees van mijn avondeten en een hondensnack in de avond. Zo gaat het prima. Nu mag hij alleen speciaal eten voor die lever. Dit hebben ze in brok of nat voer. Ik heb beiden gekocht en vandaag is de eerste dag. God wat een drama. Ik heb het natte voer maar als eerste geprobeerd, hij heeft hooguit een kwart gegeten en snapt er niets van dat hij nog niets heeft gehad (hondjesnoepje)....elke keer zet ik het weer neer en haal het weer weg. Hij zal heus wel gaan eten als hij echt honger krijgt en doorkrijgt dat hij niets anders krijgt, het is voor zijn eigen gezondheid, maar die grote donkere kijkers die zooooooo zielig kijken.....pffff
Je kunt ook prima een leverdieet voeren op basis van verse voeding, hoor...zo'n DA leverdieet vind ik niet zo denderend gezond qua inhoud. :mrgreen:
Als je hond een leverafwijking heeft, dan is het kruid mariadistel, eventueel gecombineerd met artisjok een prima middel om lever en galwegen te ondersteunen. Dit mag naast conventionele medicatie worden gegeven.
http://www.natuurlijkerwijs.com/mariadistel.htm
Sterkte er mee!
kiki78
Zeer actief
Mijn ras(sen): cairn terrier en schafpudel

Ongelezen bericht door kiki78 »

Mijn Daan zit al 2 jaar op een zelf samengesteld leverdieet en deed het daar super op. Ondertussen is hij 15,5 en begint hij echt af te takelen.
Hij was heel sloom en traag daarnaast deed Dieber serieuze pogingen om Daan naar een andere wereld te helpen. Aan de hand van die signalen heb ik toen bloedonderzoek laten doen naar de nier en leverwaarde. Daan had bijna 3 keer verhoogde leverwaarde.
Ik ben meteen gestart met het zelf samengestelde leverdieet en binnen 2 dagen had ik de oude Daan weer terug. Alert en actief.

Daan's maaltijd bestaat voor ongeveer de helft uit gekookte havermoutvlokken. Hij krijgt voornamelijk wit vlees dus konijn, kip, kalkoen, parelhoen, eend.
Hij krijgt een minimale hoeveelheid orgaanvlees. Daarnaast krijgt hij mariadisteltinctuur en rozemarijntinctuur. Op dit moment krijgt hij alleen nog maar gemalen vlees aangezien zijn vertering achteruit gaat. Ik weet nu dus niet hoeveel orgaanvlees hij krijgt.

De havermout zorgt ervoor dat hij voldoende glucose binnen krijgt, de hersenen hebben glucose nodig om goed te functioneren.
De lever speelt een grote rol in het omzetten van eiwitten naar glucose. Bij de vertering van rood vlees komt meer ammoniak vrij dan bij wit vlees de lever zorgt ervoor dat de ammoniak uit het bloed wordt gehaald. Door voornamelijk wit vlees te voeren hoeft de lever minder ammoniak te verwerken.

Als je vragen hebt stel ze dan gerust.

.
Afbeelding
Lindsey
Zeer actief

Ongelezen bericht door Lindsey »

Goldendelicious schreef:
Als je hond een leverafwijking heeft, dan is het kruid mariadistel, eventueel gecombineerd met artisjok een prima middel om lever en galwegen te ondersteunen. Dit mag naast conventionele medicatie worden gegeven.
Sterkte er mee!
Ja, Mariadistel is het enige kruid dat de lever aanzet tot celvernieuwing. Volgens mij heeft een goede drogist het wel in het schap staan. Je kunt de capsules openen en over het eten strooien. 1 capsule per keer is genoeg.

Ik zou het voer van de DA een paar dagen mengen met wat vers; om zó over te stappen op dat niet lekkere voer...dat (vr)eet geen hond... :W:
Goldendelicious

Ongelezen bericht door Goldendelicious »

Lindsey schreef:
Goldendelicious schreef:
Sterkte er mee!
Ja, Mariadistel is het enige kruid dat de lever aanzet tot celvernieuwing. Volgens mij heeft een goede drogist het wel in het schap staan. Je kunt de capsules openen en over het eten strooien. 1 capsule per keer is genoeg.

Ik zou het voer van de DA een paar dagen mengen met wat vers; om zó over te stappen op dat niet lekkere voer...dat (vr)eet geen hond... :W:
'Uit het schap' is Arkocaps een zeer goed gecontroleerd merk met niet wijzigende samenstelling en werkzame stof. Ik krijg het zelf ook in mijn assortiment en ben er zeer tevreden over.
Er zijn ook complexvormen voor dieren, waaronder die van Phytonics goed is:
http://www.nmlhealth.com/p,58,1385/Phyt ... -comp.aspx
En van Puur: http://www.nmlhealth.com/p,34,2485/PUUR-Lever.aspx Ik ben zelf niet zo kapot van Rozemarijn, maar wel weer van Curcuma in dit complex.
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”