Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

jonge hond bij een oude hond

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

g.vercoelen
Zeer actief
Mijn ras(sen): border collie
Aantal honden: 1

jonge hond bij een oude hond

Ongelezen bericht door g.vercoelen »

Ik heb nu een hondje van 18,5 jr . Mijn andere hond is 5 maanden geleden overleden nu heb ik een leuke border collie gezien die in een asiel zit ze is 1,5 jr . Hoe denken jullie erover om haar bij mijn oude hondje te zetten. Mijn oude hondje is nu voor het eerst in 17,5 jr tijd als enigste hond bij me (ze kwam bij mij in een roedel van 3 en heeft jaren in een roedel van 5 geleeft) ze doet dat gelukkig goed maar heb
het idee dat ze sinds het overlijden van mijn andere hond toch in een keer heel oud is geworden dat is ze natuurlijk ook
Afbeelding
Rust zacht lieve Sammy 12-09-2002 - 15-06-2013
Rust zacht lieve Scruffie 03-01-1995 - 21-07-2014
Suske
Zeer actief
Mijn ras(sen): XMechelse Herder
Contacteer:

Re: jonge hond bij een oude hond

Ongelezen bericht door Suske »

Suske kwam toen Cas net 11 was.
Hij is nooit een speelhond geweest maar met haar vond hij het geweldig.
Het had alleen wat langer mogen duren.
Ff lekker in je oor tetteren :cheer:

Afbeelding
g.vercoelen
Zeer actief

Ze worden zo enzo als ze alleen zijn gescheiden mijn houde hondje is niet meer zo actief ze wordt ook appart uitgelaten maar dat was ook al bij mijn andere border collie zo
Afbeelding
Miezemuis
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedels
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Miezemuis »

Ik vind dat verschil toch wel behoorlijk. Mijn keuze zou het niet zijn. Zeker omdat het oudere hondje ook nog eens kleiner is, onbezonnenheid kan dan bij zo'n klein oudje meteen schade toebrengen.
Afbeelding
lets have fun

Ongelezen bericht door lets have fun »

Ik denk dat het vooral belangrijk is hoe jij er mee omgaat. Kun je scheiden, heb je voldoende tijd om met beide honden dingen apart te doen, krijgt je oudje voldoende rust en bescherming. Dat soort dingen. Als dat goed zit zou ik het wel aandurven.
g.vercoelen
Zeer actief

lets have fun schreef:Ik denk dat het vooral belangrijk is hoe jij er mee omgaat. Kun je scheiden, heb je voldoende tijd om met beide honden dingen apart te doen, krijgt je oudje voldoende rust en bescherming. Dat soort dingen. Als dat goed zit zou ik het wel aandurven.
ik kan ze scheiden als ze alleen zijn met mijn oude hondje die wil niet zoveel meer zeker nu mijn andere hond er niet meer is uitlaten doe ik appart dat deed ik al ze zijn bijna nooit alleen want mijn vader is altijd thuis behalve weekends maar dan ben ik thuis
Afbeelding
Melanie 74

Ongelezen bericht door Melanie 74 »

Hoe fit is je oudje? En kijk met eerlijke ogen naar je oudje, zou ze dat echt leuk vinden?
Hoe gaat ze sowieso om met nieuwe dingen?

Vaak wordt er gezegd dat de oude hond opleeft, maar vaker komt dat door de stress die dat meebrengt.
kaatje888
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boomer & Maltezer.

Ongelezen bericht door kaatje888 »

Het is toch wel een heel groot leeftijdsverschil.
Maar wij weten niet hoe je oude hondje is, en hoe hij/zij erop reageert.
Je zei dat ze wel goed met je andere hond kon, maar die was ook wel wat ouder.
En je kleine hondje is ook ouder geworden.
Het kan te druk zijn voor je hondje, maar het zou ook heel leuk voor haar kunnen zijn.
Dat weten wij niet.
In liefdevolle herinnering
Binky 12-08-2000?, ?-?-2010 en Tycho 20-05-2006, 02-04-2014
lets have fun

Ongelezen bericht door lets have fun »

g.vercoelen schreef:
lets have fun schreef:Ik denk dat het vooral belangrijk is hoe jij er mee omgaat. Kun je scheiden, heb je voldoende tijd om met beide honden dingen apart te doen, krijgt je oudje voldoende rust en bescherming. Dat soort dingen. Als dat goed zit zou ik het wel aandurven.
ik kan ze scheiden als ze alleen zijn met mijn oude hondje die wil niet zoveel meer zeker nu mijn andere hond er niet meer is uitlaten doe ik appart dat deed ik al ze zijn bijna nooit alleen want mijn vader is altijd thuis behalve weekends maar dan ben ik thuis
Kritisch naar jezelf kijken, naar je oudje, de andere hond en naar je thuissituatie. Jij moet het doen.

Ga je het ook leuk vinden en volhouden om altijd maar te scheiden en te regelen? Raakt je oudje niet onder gesneeuwd?

Voordeel is wel dat je een proefperiode hebt met een asielhond.
g.vercoelen
Zeer actief

Melanie 74 schreef:Hoe fit is je oudje? En kijk met eerlijke ogen naar je oudje, zou ze dat echt leuk vinden?
Hoe gaat ze sowieso om met nieuwe dingen?

Vaak wordt er gezegd dat de oude hond opleeft, maar vaker komt dat door de stress die dat meebrengt.
ze is niet zo fit meer ze slaapt niet de hele dag ze loopt nog regelmatig op en neer in huis
om nieuwe dingen geeft ze niet zo veel ze is altijd heel makkelijk geweest
als de honden van mijn broer en zus komen dan blijft ze gewoon liggen maar ja die kent ze natuurlijk
Afbeelding
dre
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door dre »

Ik heb een 1-jarige hond gezet bij mijn oudje van 12.
Ik heb het puur voor mezelf gedaan, ik wilde weer een hond om mee bezig te zijn, in elk geval meer dan wat ik met die oude kon.

Mijn oudje is niet opgeleefd trouwens, die vind het best dat ze rondhupst, maar hij had haar wel vrij vlot duidelijk dat hij niet omver gekegeld wenst te worden, niet wil beuken en meer van dat soort dingen. Ze accepteert dit en doet met hem rustig.

Ik moet wel zeggen dat mijn oudje nog vrij goed was toen ze kwam, was hij dat niet had ik gewacht tot hij om was gevallen en daarna pas verder gaan kijken. Dan kon in de "laatste" periode nog even alle aandacht naar hem gaan :wink:
Afbeelding
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Ik zou het oude besje denk ik gewoon haar rust gunnen. De kans dat het vanwege leeftijd en drukte toch minder leuk is voor haar acht ik gewoon erg groot en zoals je het nu al beschrijft is ze niet echt meer in tot sociaal contact met anderen, ondanks dat ze altijd heeft samen geleefd.
Afbeelding
Lieke87
Zeer actief
Mijn ras(sen): X Mechelse herder en een X Labrador.

Ongelezen bericht door Lieke87 »

Ik heb een mechelse herder bij mijn bejaarde dametje gezet (maatje foxterrier) En dit heeft bijzonder goed uitgepakt. Mijn bejaarde dame leefde weer op en heeft zich druk bezig gehouden met de opvoeding van mijn gespuis. Ze kunnen het geweldig samen vinden, bij mij heeft het beter uit gepakt als ik heb durven hopen.
g.vercoelen
Zeer actief

Ik heb besloten om haar toch niet te gaan halen inverband scruffie ik vind het zelf wel heel jammer zeker omdat als scruffie komt te overlijden ik bang ben om in een heel diep gat tevallen
dank jullie wel voor jullie reacties
Afbeelding
kaatje888
Zeer actief

Ik weet niet hoe je oude hondje is en misschien vind ze het ook wel fijn een ander hond erbij maar dat weet je nooit van te voren.
Zo te lezen vind je het heel jammer om die hond niet te nemen.
Wat je ook kan doen is die hond op proef nemen want het is een asielhond en je kan hem op proef nemen.
Merk je aan je oude hondje dat ze het niks vind dan doe je het gewoon niet, vind ze het niet erg of juist leuk
dan kan je de overweging maken om haar wel te houden.

Alleen weet ik niet of je dit kan? :ugh:
Misschien als je haar eenmaal op proef hebt dat je haar wilt houden ookal wilt je oude hondje dit niet.
Dat weet ik niet, hoe je daar dan over denkt?
g.vercoelen
Zeer actief

kaatje888 schreef:Ik weet niet hoe je oude hondje is en misschien vind ze het ook wel fijn een ander hond erbij maar dat weet je nooit van te voren.
Wat je ook kan doen is die hond op proef nemen want het is een asielhond en je kan hem op proef nemen.
Merk je aan je oude hondje dat ze het niks vind dan doe je het gewoon niet, vind ze het niet erg of juist leuk

Misschien als je haar eenmaal op proef hebt dat je haar wilt houden ookal wilt je oude hondje dit niet.
Helaas is het 171 kilometer bij ons vandaan en ik ben afhankelijk van iemand die met mij mee wil rijden en die kan ik niet vragen als het niet gaat ook nog een keer terug te rijden
Afbeelding
iones
Zeer actief

Ongelezen bericht door iones »

Ga gewoon eens praten met die mensen in het asiel of bel ze op. Die kunnen vertellen hoe de hond is met andere honden, en of deze druk is met andere honden of rustig is of niet. Het is een bordercollie, een werkhond. Die kan heel rustig zijn mits je er actief mee aan de slag gaat en dan kan ze best rustig zijn met je andere hond.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
g.vercoelen
Zeer actief

iones schreef:Ga gewoon eens praten met die mensen in het asiel of bel ze op. Die kunnen vertellen hoe de hond is met andere honden, en of deze druk is met andere honden of rustig is of niet. Het is een bordercollie, een werkhond. Die kan heel rustig zijn mits je er actief mee aan de slag gaat en dan kan ze best rustig zijn met je andere hond.
Ik heb ze vandaag een mail gestuurd maR nog niets gehoord wel op mijn werk dus mischien hebben ze naar half 5 nog een maill terug gestuurd en toen heb ik de knoop maar door gehakt omdat ze maar door mijn hoofd bleef malen
Afbeelding
kaatje888
Zeer actief

g.vercoelen schreef:
kaatje888 schreef:Ik weet niet hoe je oude hondje is en misschien vind ze het ook wel fijn een ander hond erbij maar dat weet je nooit van te voren.

Helaas is het 171 kilometer bij ons vandaan en ik ben afhankelijk van iemand die met mij mee wil rijden en die kan ik niet vragen als het niet gaat ook nog een keer terug te rijden
Hmm dat is wel een eind rijden..
g.vercoelen
Zeer actief

iones schreef:Ga gewoon eens praten met die mensen in het asiel of bel ze op. Die kunnen vertellen hoe de hond is met andere honden, en of deze druk is met andere honden of rustig is of niet. Het is een bordercollie, een werkhond. Die kan heel rustig zijn mits je er actief mee aan de slag gaat en dan kan ze best rustig zijn met je andere hond.
Ik heb ze vandaag een mail gestuurd maR nog niets gehoord wel op mijn werk dus mischien hebben ze naar half 5 nog een maill terug gestuurd en toen heb ik de knoop maar door gehakt omdat ze maar door mijn hoofd bleef malen
Afbeelding
iones
Zeer actief

Ongelezen bericht door iones »

Ik denk dat bellen beter werkt. Een mail nemen ze misschien minder serieus.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
Daisy@
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herders
Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy

Ongelezen bericht door Daisy@ »

Ligt aan de oude hond vind ik. Toen wij 2 oude rottweilers gadden hadden we bij de teef nooit een pup moeten zetten, die was daar niet blij mee geweest. Teef overleed eerder. Reu was met zijn 9jaar dolblij dat Indy als pup kwam, leefde helemaL op.
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Toen Bente overleed was Max 16 en ik kon en wilde het hem niet aandoen om weer een pup te nemen omdat hij daar de hond niet naar was.
Maar jij kent je hond het beste en als je denkt dat je oudje het aankan moet je het zeker doen hoor.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie

Ongelezen bericht door duitse herder »

Wat iedereen al aangeeft, je moet naar de oude hond kijken en naar hoe de nieuwe hond zal zijn. Nanni was 9 jaar toen Tuana kwam en ze was 12 jaar toen Tuana mee het huis uit ging met mijn zus. Ze werd daarna rustiger, al genoot ze van de aandacht. Ik kreeg een unieke kans om Noah te nemen en zo is Noah als pupzijnde gekomen toen Nanni 12 jaar oud was. Ze leefde weer op, had weer iets om voor te strijden :mrgreen: Al met al hebben ze nog 1,5 jaar samen geleefd en heeft Noah een hoop geleerd van Nanni. Nanni was 13,5 jaar geworden en Noah vond het wel best :blauwoog: Ze is niet gaan zoeken, helemaal niks.
Hou daar trouwens ook rekening mee, als de herplaatser erg gaat hangen aan je oude hond, word het misschien nog lastiger als je oude hond komt te overlijden. Een treurende hond lijkt mij niet leuk om te zien
Perry en Noah

Afbeelding
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Zou het gewoon doen .
Al dat gemiereneuk over een hond bij een ouder hondje zetten , alsof de hele wereld om zo'n oude knakker draaid die zelf al een groot deel vann de tijd niet meer aanwezig is.
Die ouwe schikt zich wel hoor ,dat is het voordeel van ouder worden en er wat van geleerd hebben.
Daarnaast ben je er zelf toch ook nog om op te voeden en te leiden in wat je wil en niet wil. En laat je zo'n jonge hond ook niet zijn goddelijke gang gaan.
Honden zijnn zo heerlijk makkelijk met een groot aanpassingsvermogen die vrij snel door hebben om respect voor elkaar te tonen.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Xena was 9 toen Xavi erbij kwam. En dat ging uitstekend. Ze zou t geweldig vinden als er nu weer een zou komen ... die neemt direct de taak van plaatsvervangende moeder op.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
g.vercoelen
Zeer actief

ik zag net dat ze gelukkig al een nieuw baasje heeft
Afbeelding
kaatje888
Zeer actief

Zo dat is snel..
Heel jammer, maar er komen nog genoeg honden op je pad hoor :wink:
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Ik vind het afhangen van de oude hond en van de aard van de jonge hond.
Wat je had bedacht was geen pup meer (1,5 jaar) en als dat een gematigd hondje is dat over het algemeen oude honden met rust kan laten lijkt het me geen probleem.
Een pup van 8 weken kan wat moeilijker worden denk ik.
Ook afhankelijk van de pup, maar dat is iets moeilijker te voorspellen.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”