Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Feromonenverstuiver voor angstige hond - Ervaringen?

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Sento
geregistreerd lid
Contacteer:

Feromonenverstuiver voor angstige hond - Ervaringen?

Ongelezen bericht door Sento »

Ik heb net even de dierenarts gebeld met het oog op het geknal van vuurwerk met oud en nieuw. Onze hond is daar als de dood voor, hij raakt helemaal van slag en in paniek.
De dierenarts vertelde dat ze bezig zijn met het uittesten van een nieuw product, namelijk de DAP-verstuiver. Dit apparaatje steek je in het stopcontact in de ruimte waar de hond is. Het apparaatje verspreidt (gedurende een maand, daarna heb je een navulling nodig) feromonen, die de hond een gevoel van veiligheid zouden moeten geven. Mensen ruiken deze feromonen niet; katten ruiken ze ook niet (voor katten kun je ook zo'n apparaatje krijgen maar dan met kattenferomonen ).

De dierenarts raad ons aan om eerst dit uit te proberen (komt mooi uit, over een maand is het oudjaar) en mocht dit niet werken, dan kunnen we wel een slaappil oid krijgen voor onze hond. Deze verstuiver is 'natuurlijk' en niet meteen zo'n paardenmiddel als de chemische werking van zo'n tablet.

We denken er nu over om zo'n verstuiver aan te schaffen. Al vind ik het best prijzig; €24,95 en €18,25 voor een navulling. Maar ja, als het beter is voor mijn hond, dan wil ik dat best proberen.

Is er iemand die al ervaring heeft met zo'n verstuiver of die mij meer kan vertellen over de werking ervan (feromonen)?
miekmiek

Ongelezen bericht door miekmiek »

Heb er geen ervaring mee en ben er ook niet zo enthousiast over. Ik hou meer van het zelf oplossen, dus zorgen dat er lekkere snoepjes en hapjes klaar staan als het vuurwerk begint (voor de hond dus he! :mrgreen: ). Gordijnen dicht, tv hard aan en doen alsof er niets aan de hand is.
Nu ken ik jou honden natuurlijk niet, als je hond echt heel bang is is dit misschien wel een oplossing.
anubis
Zeer actief

Ongelezen bericht door anubis »

Als je alleen de navulling besteld mag je van mij de adaptor hebben ;) Ik heb het uitgeprobeert maar bij Ramses heeft het geen effect maar er zijn er veel waar het wel effect heeft dus wie weet. Je moet hem wel nu halen want het duurt even (1 of 2 weken dacht ik) voor het effect begint te hebben als ik het me nog goed herinner.
Groetjes Birgit en een lebber van Ramses
AfbeeldingRIP
Afbeelding
http://www.zivotinjsko-carstvo.com/imag ... odenco.jpg
anubis
Zeer actief

miekmiek schreef:Heb er geen ervaring mee en ben er ook niet zo enthousiast over. Ik hou meer van het zelf oplossen, dus zorgen dat er lekkere snoepjes en hapjes klaar staan als het vuurwerk begint (voor de hond dus he! :mrgreen: ). Gordijnen dicht, tv hard aan en doen alsof er niets aan de hand is.
Nu ken ik jou honden natuurlijk niet, als je hond echt heel bang is is dit misschien wel een oplossing.
Het is geen oplossing maar een hulpmiddel ;)
AfbeeldingRIP
Afbeelding
Sento
geregistreerd lid
Contacteer:

anubis schreef:Als je alleen de navulling besteld mag je van mij de adaptor hebben ;) Ik heb het uitgeprobeert maar bij Ramses heeft het geen effect maar er zijn er veel waar het wel effect heeft dus wie weet. Je moet hem wel nu halen want het duurt even (1 of 2 weken dacht ik) voor het effect begint te hebben als ik het me nog goed herinner.
Hé dat is aardig!!! ;)

Mijn man en ik denken er nog even over. We hebben niet zo'n goed gevoel bij die feromonenverstuiver, omdat Zito héél erg in paniek raakt en echt heel erg bang is, zijn we bang dat zo'n verstuiver niet afdoende werkt.

Dus...even denken nog ;)
Rataplan
Zeer actief
Mijn ras(sen): asielhonden!

Ongelezen bericht door Rataplan »

Ik heb alleen ervaring met de katten versie en ik moet zeggen het heeft heir wel geholpen hoor :ok: Ik wist niet dat er ook een hondenversie aan zat te komen.
Obelix 6-5- 2004 - 13-6- 2009 Rataplan 7-4 1998- 18-3-2013 Forever may not be long enough for this love....
anubis
Zeer actief

Ze stonden eens met die dingen op de show in Utrecht toen heb ik er een meegenomen. Maar veel mensen denken dat het de oplossing is maar het is alleen een hulpmiddel je zult je hond wel moeten trainen. Ook net op de avond voor het geknal in het stopcontact steken werkt niet ;) Is dat met de katten dap ook zo?
AfbeeldingRIP
Afbeelding
Sento
geregistreerd lid
Contacteer:

Rataplan schreef:Ik heb alleen ervaring met de katten versie en ik moet zeggen het heeft heir wel geholpen hoor :ok: Ik wist niet dat er ook een hondenversie aan zat te komen.
Wat merkte je aan de katten? Werden ze er ook wat slomer van?
Rataplan
Zeer actief
Mijn ras(sen): asielhonden!

Ongelezen bericht door Rataplan »

Nee helemaal niet sloom.
Ik heb er een dominante kat bijgehaald. En kat waarvan gezegd werd dat hij goed met andere katten overweg kan maar dat blijkt niet zo te zijn Gevolg:
Kater sproeien en een hoop heen en weer gevecht door dat stekker ding is het beter gegaan. Het hele erge was er van af en hij sproeide daar niet in de buurt. Het was niet helemaal weg hoor maar dat was een kat met een enorm stress probleem :? (Tja dat heb ik weer). De kat die er het beste op reageerde dus wat relaxter en speelser werd is helaas er vandoor gegaan :jank: Het stekkerding heeft hij niet meegnomen ;) :mrgreen: Ik had er ook nog Clomicalm bij. :roll: Dat zijn pillen tegen scheidingsangst bij honden.
Ik heb het foldertje gelezen en het met de dierenarts erover gehad en het wordt aangeraden bij katten die een verhuizing meemaken of in een asiel/pension komen. Dus even gestressd zijn.
Obelix 6-5- 2004 - 13-6- 2009 Rataplan 7-4 1998- 18-3-2013 Forever may not be long enough for this love....
bram en thijs
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote Zwitserse Sennenhond
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door bram en thijs »

anubis schreef:
miekmiek schreef:Heb er geen ervaring mee en ben er ook niet zo enthousiast over. Ik hou meer van het zelf oplossen, dus zorgen dat er lekkere snoepjes en hapjes klaar staan als het vuurwerk begint (voor de hond dus he! :mrgreen: ). Gordijnen dicht, tv hard aan en doen alsof er niets aan de hand is.
En het hielp niet. Wij hebben aan de test meegedaan, voor het middel in Nederland op de markt kwam, en het had geen enkel effect.
anubis
Zeer actief

bram en thijs schreef:
anubis schreef:
En het hielp niet. Wij hebben aan de test meegedaan, voor het middel in Nederland op de markt kwam, en het had geen enkel effect.
Ja bij Ramses werkte het ook al niet....maar ja je hoort toch ook wel eens een verhaal waar het wel werkte :U
AfbeeldingRIP
Afbeelding
Sietske*
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Sietske* »

Ik heb geen persoonlijke ervaringen met de feromonenverstuiver maar ik krijg een beetje de indruk dat er niet helemaal duidelijk is wat het precies is.

Feromonen zijn geurstoffen die honden produceren. Een teef die bevallen is produceert een bepaald soort feromonen die een rustgevend effect hebben op haar pups. Door nu die geurstof te isoleren en in een verstuiver te plaatsen kan het rustgevende effect, zonder aanwezigheid van de teef, toch in de huiskamer worden doorgevoerd.
Er wordt dus gebruik gemaakt van de fysiologische eigenschappen van de hond.
Ik denk dat de succesfactor mede afhankelijk is van de leeftijd van de hond. Een wat oudere hond die het al jaren heeft moeten stellen zonder de rustgevende feromonen van moederhond zal minder gevoelig zijn voor de feromonenverstuiver dan een jonge hond bij wie de geur nog vers in het geheugen staat.

De feromonenverstuiver wordt ook geadviseerd bij het weghalen van pups bij de moeder. Je kunt het een beetje vergelijken met de tip van de warme kruik en de tikkende wekker die de pups een aangenamer gevoel zouden geven. Het verschil is dat een pup volgens mij dondersgoed weet dat die kruik en die wekker niet zijn moeder en / of nestgenootjes zijn, maar de feromonengeur is wel degelijk echt, ook als is de moeder niet meer fysiek aanwezig.
Groetjes van Sietske en een knuffel van Tara en Babbe

AfbeeldingAfbeelding
Daphne_2
geregistreerd lid

Ongelezen bericht door Daphne_2 »

Ik heb toevallig net zo een verstuiver gebruikt. V-Tec was 8 maanden oud toen ik hem kreeg. Aangzien hij al veel had meegemaakt in zijn jonge levendje hechtte hij zich erg aan mij en aan Tara. Ik kon niet eens naar de wc. Ik heb toen zo verstuiver geprobeerd. Hij werd wel iets rustiger maar ik heb niet het idee dat het echt gewerkt heeft. Ik denk ook dat hij nu meer aan de situatie gewend is maar ik had zo iets van baad het niet dan schaad het ook niet. Verder ruik je er zelf helemaal niks van.

Groet Daphne
Tara en V-Tec
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”