Het is dus beter om een hek om die plek te zetten en ze dan maar te laten afsterven?laeken schreef:Waarom is het eigenlijk een argument? Dat wij die dieren daar gezet hebben en dat wij een hek hebben geplaatst? Betekent dat ineens dat wij alles moeten bepalen? Wij bepalen al overal bijna alles. Een keertje iets loslaten en aan de natuur over laten zou een verfrissend iets kunnen zijn.
Als je het gebied aan de natuur overlaat kan je er wel een hek om zetten, maar dan zonder er eerst die runderen en paarden in te zetten.
Dan kan je kijken wat er gebeurt en wat er zich aan flora en fauna gaat ontwikkelen.
Dat is voor mij "zich er niet mee bemoeien"
Ik begrijp deze redenering niet.laeken schreef:Verder snap ik sowieso jouw punt niet want jij bent toch zo pro jacht? Ik merk dat veel jagers en mensen die van jacht houden ook in de Oostvaardersplassen willen laten jagen. Is het dat soms? Dat dat niet mag? Dat daar de vos wel veilig is? Dat daar eens niet een jager mag bepalen hoeveel vossen en welke vossen er lopen? En dat daar niet op ganzen gejaagd mag worden? Dat die herten niet na het plezier van afschot op een bord belanden? Is dat het probleem?
Welk punt begrijp je nou niet?
Ik ben niet tegen de jacht nee.
Zeker niet als de betreffende jagers zich correct gedragen, jaarrond zorgen voor hun jachtveld en daar in het jachtseizoen wat wild uit schieten.
En daarvan lopen er heel wat rond.
Ik krijg trouwens de indruk dat de meeste jagers op het moment vooral schadebestrijding doen (dus ganzen en kraaien en duiven schieten om het gewas van de boeren te beschermen)
Ik heb veel minder problemen met het schieten van wat wild ter consumptie dan met het in grote getale in veewagens afvoeren en op het slachthuis doodschieten van vee dat voor het grootste deel nog nooit een plukje vers gras van een weiland heeft gegraasd.laeken schreef:Want eigenlijk zeg jij aan de ene kant dat je het hek een probleem vindt omdat die dieren zo niet weg kunnen als het eten op is, maar ondertussen heb je er geen enkel probleem mee dat er op dieren geschoten wordt die vrij zijn? Want dat is wat jagen is. Schieten op haasjes en ganzen die vrij zijn en waar helemaal niet op geschoten hoeft te worden. Daar is nl geen enkele reden voor als we de vijanden van die dieren ook niet allemaal zouden afschieten om ons maaltje wild niet door de natuur te laten opeten.
De “vijanden van die dieren” worden in het jachtveld niet allemaal geschoten bij mijn beste weten.
De dieren die daar in de OVP eerst achter dat hek zijn neergezet en zich hebben vermenigvuldigd kunnen nergens eten gaan zoeken als het op die plek op is omdat ze er niet weg kunnen.
Opsluiten en laten doodgaan van de honger vind ik kwalijker dan het aantal dieren aanpassen aan de draagkracht van het gebied door het te veel af te schieten.