Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Oor ontsteking

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Peter27
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador
Aantal honden: 2

Oor ontsteking

Ongelezen bericht door Peter27 »

bumper heeft een paar keer per jaar oorontsteking. Ze gaat zitten schurken en er komt prut uit.
Ook ruik je al snel dat het weer mis is. :kotz: :kotz:

Bij de dierenarts haal ik gewoon een tubetje en we kunnen met wat geluk weer een paar maandjes vooruit. Dat ze graag in vieze sloten ligt helpt vast ook niet maar ja.. Lab he..

Doen jullie preventief iets om de oren schoon te houden? Ik heb wel eens van dat schoonmaak spul gekocht maar volgens mij werkt dat niet.

Ik heb wel eens iets gelezen over lavendel olie ofzo.

Kan iemand mij tips geven? Alvast bedankt.
blablabla :)
Goldendelicious

Re: Oor ontsteking

Ongelezen bericht door Goldendelicious »

Is ooit al eens iets op kweek gezet? Zo niet, dan zou ik dat eerst laten doen en afhankelijk van die uitkomst verder handelen. Oorontsteking heeft diverse oorzaken en is vaak weerstandsgerelateerd al dan niet gecombineerd met allergie of andere onderliggende factoren. Mijn oudste hond was gevoelig op malassezia in het oor. http://www.dierenziekenhuis.nl/Biblioth ... omeopathie Preventief geef ik niets. Kritisch kijken naar de voeding, geen chemische ontworming en vlo- en teekpreventie, evenals niet meer vaccineren (om andere redenen, maar symptoomuiting was ook altijd een oorinfectie) en algemene weerstandsverhoging. Lavendel werkt naar mijn mening niet voldoende en in combinatie met andere etherische oliën kan het wel effectief zijn. Maar erg goede ervaringen heb ik ook met: http://www.nmlhealth.com/p,29,1243/Ear-Care.aspx Ik gebruik het enkel als het hardnekkig terug komt. Dan weet ik ook dat zijn weerstand achteruit is gegaan en daarop moet handelen. Kijk maar of je hier iets mee kunt.
semmyboy
Zeer actief
Mijn ras(sen): De duitse herdershond!

Ongelezen bericht door semmyboy »

Oorcleaner is de grootste boosdoener! Dankzij dat rot spul bleef sem er onstekingen er aan over houden!
Het is een agressief middel, en het maakt de huid in het oor ruw!
Ik kreeg dit spul mee van onze 1e dierenarts, vorig jaar.
Het oor bleef irriteren. En het werd al erger!
Nu een nieuwe dierenarts en die vertelde mij dat dit spul erg irriterend is.
Maar dat zijn oor onsteking een symptoom was van een probleem.
Dit zou aan het imuunsysteem liggen, dus bleek hij een voedingsuplement te kort te krijgen.
Wij geven hem nu multivitamine en omega 3.
Hierdoor blijkt het dus veel beter te gaan.
Wij gebruiken geen oorcleaner meer.
Maar sla olie, dit is heel zacht en reinigd het oorsmeer.
We hebben dit een klein beetje in zijn oor gedaan, en dit heeft veel meer succes geboekt!
Sem heeft na een jaar lang ooronsteking te hebben, geen oor onsteking meer!
Zijn oren staat weer in natuurlijke stand, hij jeukt er niet meer aan, het is niet meer rood en het stinkt niet meer!
Leer nooit een taal af, die je zelf niet spreekt!
Afbeelding
[/URL]Afbeelding[/url]
Goldendelicious

Even ter aanvulling. De genoemde oorcleaner met etherische oliën irriteren het oor niet en werken o.a. huidherstellend. Enkel in noodgevallen te gebruiken, is het effectief en wordt veel beter verdragen dan de conventionele oorcleaners.
Om de oorschelp te reinigen, kun je ook een koud geperste kokosolie gebruiken, die antibacterieel, schimmelwerend en huidherstellend werkt. Dit mag je eventueel wel frequenter gebruiken. In beide gevallen kun je vaak al snel zien dat het geproduceerde oorsmeer onder invloed van bacteriën, mijt of gisten wordt verminderd. Persoonlijk ben ik geen voorstander van sla-olie in het geval van gisten en hardnekkige mijt, aangezien die zich razendsnel vermenigmuldigen op de huid en naast het oor andere delen van de huid kunnen aantasten.
Laatst gewijzigd door Goldendelicious op 29 okt 2013 07:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Sanne&Bo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mocht 13 jaar het baasje zijn van Bo en Boets ♥️

Ongelezen bericht door Sanne&Bo »

De DA zei ook steeds dat Bo een oorontsteking had. Op een gegeven moment was ik er klasr mee en ben naar andere da gegaan. Bleek allergie voor rund te zijn.
Bo en Boets, we denken nog elke dag aan jullie <3
Fizgig
Zeer actief
Mijn ras(sen): Twee vuilnisbakkenras, 6 konijnen, 4 katten en 1 cavia

Ongelezen bericht door Fizgig »

Het oor is een zelf-reinigend orgaan. Daarom is het ook niet goed om er al teveel aan te rommelen. Maar, honden met hangende oren, hebben wel meer kans op oorontstekingen, omdat die oren een broeieriger klimaat hebben dan staande oren. Daarvoor kun je als ze slapen, de oren omhoog flappen, zodat het wat kan drogen. Bacteriën kunnen niet leven zonder vocht.

Je ziet idd bij allergieën vaker soppende oren, dat kan een oorzaak zijn. Bruno reageert volgens mij wat gevoelig op granen, hij is er niet allergisch voor maar krijgt dan soppende oren. Ik check af en toe hoe het ermee gesteld is door met mijn vinger voorzichtig in zijn oor te peuteren (kan ook met een tissue om je vinger), en dan even ruiken. Dat is vies maar dan ben je er wel op tijd bij.

Ik heb wel oorcleaner in huis, van Espree, dat is er eentje zonder alcohol, met etherische oliën. Alcohol droogt de slijmvliezen uit en daarom werkt het vaak averechts bij oorproblemen want door die uitdroging gaan de oren juist meer smeer aanmaken. En dat zit dus in veruit de meeste oorcleaners, dus lees de ingrediënten, dan weet je genoeg.

Maar eigenlijk moet je die oren dus een beetje met rust laten. Als een hond een ooronsteking heeft, denk ik dat ie een antibioticum nodig heeft. Dan zou ik naar de dierenarts gaan, maar goed, als die met oorcleaner aan komt zetten, dat is natuurlijk geen oplossing. Bruno heeft één keer een oorontsteking gehad en toen heeft hij antibiotica gel gekregen voor in de oren. Daarmee ging het snel over.

Maar ik zou je wel willen adviseren om eens een allergie test te laten doen, of om te overwegen granen weg te laten uit het dieet, tijdelijk. Granen zijn vaker de boosdoener namelijk. Als de hond het drie keer per jaar krijgt, denk ik aan of een aanleg ervoor vanwege hangende oren of misschien een afwijking in het middenoor oid, in de manier waarop de holtes gevormd zijn, of aan verminderde weerstand door een andere aandoening of aan een voedselallergie. Bij het tweede zie je dan natuurlijk ook andere symptomen. Maar een voedselallergie zou best de oorzaak kunnen zijn.

Hebben jullie het ooit op kweek laten zetten? Dan kun je wel wat gerichter behandelen namelijk. Wie weet is het een hardnekkig type bacterie/schimmel waar je hond een kuur in de vorm van pillen voor nodig heeft. Sommige honden hebben er helaas een aanleg voor dus, maar ik zou wel eerst alle andere oorzaken willen uitsluiten voor ik me daarbij neerlegde, ja toch?
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

beetje olie - met een paar druppels lavendelolie kan inderdaad verzachten en dood bacteriën, gebruik t voor mezelf ook als ik oorpijn heb :wink: en t is een kwestie van uitproberen. de ene hond is de ander niet :wink:
Gittje
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Gittje »

Onze Igor heeft ook regelmatig last van een oorontsteking en telkens op hetzefde oor nl. zijn rechteroor. Van dat oor is de gehoorgang nauwer en op het uiteinde meer afgesloten dan op z'n "goede" oor, en wordt dus minder verlucht. Een genetisch constructiefout noemde de DA het.

Hij raadde ons aan wekelijks het oor te reinigen met Acetic Otic, maar ik doe het enkel als ik zie dat hij zich begint te krabben aan dit oor. Anders blijf ik ervan af.
rose
Zeer actief

Ongelezen bericht door rose »

Goldendelicious schreef:Even ter aanvulling. De genoemde oorcleaner met etherische oliën irriteren het oor niet en werken o.a. huidherstellend. Enkel in noodgevallen te gebruiken, is het effectief en wordt veel beter verdragen dan de conventionele oorcleaners.
Om de oorschelp te reinigen, kun je ook een koud geperste kokosolie gebruiken, die antibacterieel, schimmelwerend en huidherstellend werkt. Dit mag je eventueel wel frequenter gebruiken. In beide gevallen kun je vaak al snel zien dat het geproduceerde oorsmeer onder invloed van bacteriën, mijt of gisten wordt verminderd. Persoonlijk ben ik geen voorstander van sla-olie in het geval van gisten en hardnekkige mijt, aangezien die zich razendsnel vermenigmuldigen op de huid en naast het oor andere delen van de huid kunnen aantasten.

Mooi om te lezen dat het ook met kokosolie kan, ga ik gelijk doen :ok:
Goldendelicious

Het laurine- en caprinezuur in kokosolie hebben een (bewezen) antimicrobiële werking voor virussen, bacteriën, schimmels, gisten, parasieten en protozoën. Ook voor inwendig gebruik wordt het aanbevolen bij honden met een slechte weerstand (giardia en huidinfecties bijv.). Bij huidinfecties of schimmelinfecties bij paarden wordt kokosolie ingezet of kokosolie als drager en bijv. manuka olie/honing. De koud geperste olie bevat hogere concentraties laurine- en caprinezuur.
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

Pom ligt ook continu in de modder maar heeft nog geen oorontsteking gehad, gelukkig want ik vind het heel naar. Ik heb wel wat oorcleaner in huis maar ze vindt het vre-se-lijk dus dat gebruik ik maar niet.. Ik leg ze wel af en toe open als ze slaapt, kan het een beetje luchten. Of het helpt weet ik niet, maar slecht zal het vast niet zijn :D
rose
Zeer actief

Goldendelicious schreef:Het laurine- en caprinezuur in kokosolie hebben een (bewezen) antimicrobiële werking voor virussen, bacteriën, schimmels, gisten, parasieten en protozoën. Ook voor inwendig gebruik wordt het aanbevolen bij honden met een slechte weerstand (giardia en huidinfecties bijv.). Bij huidinfecties of schimmelinfecties bij paarden wordt kokosolie ingezet of kokosolie als drager en bijv. manuka olie/honing. De koud geperste olie bevat hogere concentraties laurine- en caprinezuur.
Dank je wel voor de uitgebreide uitleg :ok:
Ik wist al van de genoemde eigenschappen van de kokosolie voor mijzelf, maar had er nooit over nagedacht dat dat ook wel eens goed kon zijn voor Sam zijn oren.
Ik heb ook de koudgeperste in huis dus dat komt goed.
rose
Zeer actief

sbientje schreef:Pom ligt ook continu in de modder maar heeft nog geen oorontsteking gehad, gelukkig want ik vind het heel naar. Ik heb wel wat oorcleaner in huis maar ze vindt het vre-se-lijk dus dat gebruik ik maar niet.. Ik leg ze wel af en toe open als ze slaapt, kan het een beetje luchten. Of het helpt weet ik niet, maar slecht zal het vast niet zijn :D

Het broeit dan iig niet meer Sabine, volgens mij heeft het echt wel zin :ok:
rose
Zeer actief

Net de oren schoon gemaakt met kokosolie, hij heeft geen ontsteking maar wel zwarte prut, en het eerste wat mij opviel is dat het voor hem veel minder vervelend is. Hij stond nu op een gegeven moment heel ontspannen tussen mijn benen bij het inmasseren, terwijl hij normaal echt wel geklemd moet worden, anders peert hij 'm.
Ook daarna was het 1 x flapperen en klaar, normaal schuift hij de halve tuin door van de jeuk/irritatie.

Zal mij benieuwen hoe het op termijn gaat, maar voor nu ben ik erg blij :cheer:
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”