Ik denk ook dat je zou moeten proberen eerder te reageren op situaties. Al zal dat best moeilijk zijn met een pup en een kitten die waarvan je eigenlijk het gedrag nog niet kunt voorspellen.
Wij kregen Ginny toen ze 6 jaar was en de kattengroep was ook al jaren bij ons. Doordat wij de kattengroep al zolang hadden wist ik precies wat ze gingen doen en kon ik daar naar handelen. En Ginny was natuurlijk een stuk rustiger dan jouw BC pup, dus zij lag veel bij ons te slapen.
De eerste weken zat Ginny veel aan een lange lijn (8 meter). Maar ik zette ook af en toe de katten even boven of Ginny even in de keuken.
1 van onze katten kwam na 3 dagen 'zijn' stoel weer opeisen en omdat hij erg rustig was is dat allemaal goed verlopen. Kat nummer 2 is echt heel dikke vriendinnen geworden met Ginny, lekker samen op schoot hangen. We zijn eerst begonnen de katten voor onszelf op te eisen. Lekker knuffelen en dan mocht ze wel kijken (niet fixeren!) en later mocht ze op uitnodiging ook op schoot komen samen met de kat.
Met kat nummer 3 verliep het allemaal wat moeilijker omdat zij van zichzelf nogal schrikachtig is.
Wel ben ik me er van bewust dat de katten (inmiddels nog maar 1) een verkregen status hebben en ik laat Ginny en de kat dus niet alleen in dezelfde ruimte als wij er niet zijn.
Probeer niet de aandacht teveel op je kitten te leggen, je maakt hem hierdoor te belangrijk voor je pup. Elke keer als de kat in beeld is krijgt hij nu aandacht en dat is helemaal niet nodig. Hij moet leren dat de kat er gewoon bij hoort en genegeerd dient te worden. Ook na een correctie meteen door naar de orde van de dag, blijf dus niet hangen in wat er gebeurde. Er is een correctie gegeven na gedrag wat niet wenselijk is, niet meer en niet minder.
Veel succes met deze 2, wie weet zijn ze voor je het weet partners in crime.
Sent from my iPhone using
Tapatalk