Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Blindengeleidehond, moet dat nu zo?

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Aantal honden: 2

Re: Blindengeleidehond, moet dat nu zo?

Ongelezen bericht door Paisley »

Nou je kunt een por en een ruk aan de lijn wel heel erg dramatiseren.
Afbeelding
Wolfsblut
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Wolfsblut »

Nanna schreef:
Wolfsblut schreef: Gehandicapped of niet, als ze hun hond, in dit geval de blinde zijn hulphond ziet als zijn materiaal, dan dient deze hem onmiddellijk afgenomen te worden.
Kunnen we ook wel veel politiehonden af gaan nemen. Of showhonden.
Maar nee, omdat het een blinde is moet hij vooral dankbaarheid betonen en hondje met liefde omringen. Niet dat daar wat mis mee is, maar een keer een correctie geeft iedereen wel eens hoor.
Het ging mij erom dat deze hulphond een slipketting om had. De blinde trok hard aan de ketting en zette ook nog eens een knie in de hond.
Een hond die afgericht is als hulphond en een beugel draagt heeft naar mijn mening absoluut geen ketting nodig.
In de opvoedingsfase vind ik het in een aantal gevallen een probaat hulpmiddel om te corrigeren, mits je er verstand van hebt natuurlijk.
Niet als een dolgedraaide karhengst aan die wurgketting trekken.
Ik zou hem als hond zijn oren afgebeten hebben, dan was hij nu ook nog eens doof geweest.
Mogelijk werd de hond door iets anders afgeleid. Kan natuurlijk ook.
Overigens, die corpulente zwaarlijvige blinde mag bij mij op de loopband.
Doe ik hem een ketting om zijn speknek en laat de band op de hoogste stand draaien.
Bij elke misstap trek ik de wurgketting zo hard aan dat hij paars aanloopt.
Door de druk achter zijn ogen kan hij dan misschien wel weer zien en heeft derhalve geen hond meer nodig.
Zien is meer dan kijken, luisteren is meer dan horen en leven is meer dan overleven.
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Nanna schreef:
Wolfsblut schreef: Gehandicapped of niet, als ze hun hond, in dit geval de blinde zijn hulphond ziet als zijn materiaal, dan dient deze hem onmiddellijk afgenomen te worden.
Kunnen we ook wel veel politiehonden af gaan nemen. Of showhonden.
Maar nee, omdat het een blinde is moet hij vooral dankbaarheid betonen en hondje met liefde omringen. Niet dat daar wat mis mee is, maar een keer een correctie geeft iedereen wel eens hoor.
Ook honden onderling geven elkaar wel eens meer dan alleen een hoorbare snauw.

Ik weet verder niet hoe de bovengenoemde situatie was, misschien dat deze Door een combinatie van factoren erg onprettig aanvoelde.
Paisley
Zeer actief

Wolfsblut is een beetje aan het doordraaien lijkt het
Afbeelding
wolfslook
Actief

Ongelezen bericht door wolfslook »

Paisley schreef:Wolfsblut is een beetje aan het doordraaien lijkt het
mij lijkt dat hij gewoon een hardhandige manier voor ogen heeft
om de baas van een "afgestrafte hond" een lesje te leren... :U:
gevalletje om het baasje net zo aan te pakken als hij zijn hond deed
maar hij zal en kan het nooit of te nimmer waar maken maar dromen kan en mag altijd he

wat denken jullie wat sommige met die paarden beul zouden willen die een tijdje geleden in nl en belgie aan het werk was als ze hem te pakken kregen
als ze die aan pakte zoals hij met paarden en veulen deed was hij kreupel en zijn hals over
of te wel halal geslacht, die mag voor mij best creperen hoor, geen moeite mee, had hij ook niet met de dieren
en meestal gaan ze verder bij mensen als ze niet gevat worden....

wolfsblut houd in elk geval wel van dieren... :E:
Paisley
Zeer actief

Dat doen we allemaal hier. En we maken ook allemaal keuzes die ten kosten gaan van dieren. Zoals vlees eten of gebruik maken van cosmetische producten die op honden zijn getest. Als die man gewurgd moet worden omdat hij zn hond op zn sodemieter gaf, dan kunnen we wel bezig blijven en zijn we allemaal wel aan de beurt
Afbeelding
Wolfsblut
Zeer actief

Paisley schreef:Wolfsblut is een beetje aan het doordraaien lijkt het
Een jeugdtrauma Paisley.
Ik zag als kind dat een man een hond aan het ophangen was.
Twee huizen verder woonde een politie.
Daar ben ik in paniek naar toe gerend.
Deze goede man liet zijn eten staan en rende met me mee.
Daar ben ik hem nog eeuwig dankbaar voor.

Als iemand een dier pijnigt spring ik ervoor in de bres.
Zou ik ook voor de hond van die blinde gedaan hebben.
Een blauw oog zou dan nog het minste geweest zijn.
Zien is meer dan kijken, luisteren is meer dan horen en leven is meer dan overleven.
Paisley
Zeer actief

Waarschijnlijk zijn baas en hond gewoon heel erg op elkaar gesteld en had je die doodle in je arm hangen als je zn baas wat had gedaan
Afbeelding
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Die hond komt echtr niet bij de KNGF vandaan. Die leveren geen hulphonden aan mensen die nog even zitten te wachten op iets wat ze gaan krijgen.Weet je wat zo'n beest kost .?
Een hulphond word geplaatst bij iemand die hem gelijk en direkt nodig heeft .
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
bouvierpoedel
Zeer actief

Maeve schreef:Nare situaties zijn dat, voor alle partijen eigenlijk :ugh: Maar ik vraag me ook af of die Doodle wel geschikt is als hulphond. Geen enkele hond is perfect natuurlijk maar gezien jouw verhaal kwam de baas in de problemen door de onzekerheid van de hond. Waarom is een hond die het moeilijk heeft op een treinstation hulphond? Wat mij betreft gebruiken ze daar alleen de meest stabiele exemplaren voor. En dan gaan ze niet richten op lollige rassen met lollige vachten maar puur op karakter.
En die maken dan ook nooit een foutje of zijn een keer afgeleid.?
Kom zeg zelfs de best getrainde hond laat wel eens een steekje vallen , blijven honden hé . Net als mensen ook wel eens een steekje laten vallen.
En daarbij is het ook alleen maar vanuit een emotionle blik van TS geschreven als fragmentopname en klein onderdeeltje van die man en zijn hond hun leven.
Komt natuurlijjk ook een beetje de behoefte bij om zoiets te melden om te laten zien dat zij veel meer van hondjes houd.
Dat geeft vrreselijk veel credits hier op het forum kijk maar dat jank en drama topic die zijn wijf de schuld geeft dat hij zijn hond heeft af laten spuiten.
Wij hebben 2 ogen en deze man is afhankelijk van zijn hond zodat hij niet van het perron afflikkert en onder de trein komt of op een moterkap beland.

Zijn er hier ook die stroomdraadjes voor puppen gebruiken en een keer iets naar hun hond zijn harses gooien of stijf vloeken en ook de slipketting gebruiken. Jaja het lijkt allemaal 20 keer erger als een ander het doet ,want wij weten wel hoe je met honden om moet gaan.
Pakdebal

Ongelezen bericht door Pakdebal »

*Esther schreef:En de blinde man reageerde zo onvriendelijk, ik had al gezien dat de hond een slipketting omhad en een tuig met beugel droeg. Hij rukte aan de slipketting de hond naar zich toe en zette tegelijkertijd zijn knie in de hond en zette de achterhand van de hond weer van hem af. Wat een ***.
.

en wat zei de politie, dierenbescherming , blindengeleidenhond instituut ?..

of heb je alleen maar gekeken en niets gedaan ?
bouvierpoedel
Zeer actief

Pakdebal schreef:
*Esther schreef:En de blinde man reageerde zo onvriendelijk, ik had al gezien dat de hond een slipketting omhad en een tuig met beugel droeg. Hij rukte aan de slipketting de hond naar zich toe en zette tegelijkertijd zijn knie in de hond en zette de achterhand van de hond weer van hem af. Wat een ***.
.

Ja ze heeft gelijk de VN erbij gehaald , hond zit nu ergens ondergedoken en baasje zit in de blindengevangenis. Staat vandaag een heel artikel in de krant met foto's en al. :ok:
Hutch
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever en Friese Stabij
Contacteer:

Ongelezen bericht door Hutch »

Hoe deze man precies reageerde kan ik niets zinnige op zeggen.
Het enige wat ik wel kan zeggen is dat het in dit geval geen hond van het KNGF is. Het KNGF werkt niet met Doodles en daarnaast ook niet met slipkettingen.
Mocht je erachter willen komen waar deze hond vandaan komt heb je de beste kans als je weet wat voor tuig de hond om had. En dan met name de kleur, dan weet je al heel veel. Ik heb wel een vermoeden trouwens.
bouvierpoedel
Zeer actief

Hutch schreef:Hoe deze man precies reageerde kan ik niets zinnige op zeggen.
Het enige wat ik wel kan zeggen is dat het in dit geval geen hond van het KNGF is. Het KNGF werkt niet met Doodles en daarnaast ook niet met slipkettingen.
Mocht je erachter willen komen waar deze hond vandaan komt heb je de beste kans als je weet wat voor tuig de hond om had. En dan met name de kleur, dan weet je al heel veel. Ik heb wel een vermoeden trouwens.
Geloof geen hulphondenn school die niog met slipkettingenn werkt. Maar goed dat wil niet zeggen dat de gebruiker dat ook achterwege laat en niet doet, in principe kan de hulphondenschool waar het beest getraint is hierin stappen ondernemen en desnoods de hond terug halen.
Zij hebben ook nog zorgplicht ook al is de hond geplaatst bij de gebruiker.
bouvierpoedel
Zeer actief

Vertel.
Joey.K
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Joey.K »

bouvierpoedel schreef:
Joey.K schreef:Sjah voor die blinde man is en blijft het een hulpmiddel en geen knuffelhondje. Praat het niet goed. Weet ook niet hoe dat allemaal werkt maar het dier moet natuurlijk wel opletten en zn werk doen. Daar is die hond immers voor.

Word meer moe van mensen die blindegeleidenhonden en ADL honden behandelen als een huishondje. Zonde van het geld
Zal je verbazen maar een blindengeleide en ADL zijn naast het werk ook gewoon huishonden die gewoon ook uitgelaten worden en naar een bos of speelplaats gaan , die honden hebbenn net als iemand die werkt even afleiding nodig om goed hun werk te kunnen doen.

Oh en geen 1 zichzelf respecterende hulphondenschool staat toe dat hun hond een slipketting omheeft.
Er is vanuit hun verplichte nazorg voor hun honden.

Ik werk met mensen die ADL nodig hebben , en geloof me ik ben net zo goed een machientje voor ze die doet wat ze nodig hebben, word ook afgebekt en zonder respect behandeld dus het verbaast me gewoon niet dat mensen hun hond ook zo behandelen.

En er zijn genoeg ADL honden die gebruikt worden als gewone huishond en om het licht aan te doen laten ze dan een helpende langskomen.. Die hond is opgeleid dat te doen, en dat kost niet zo een beetje ook. Als je een hulphond wil prima, wil je een gewone hond ook prima.

Oh ennuh verder Nanna en BP jullie hebben mn ochtend goedgemaakt met jullie reacties in dit topic :D
bouvierpoedel
Zeer actief

Joey.K schreef:
bouvierpoedel schreef:
Joey.K schreef:Sjah voor die blinde man is en blijft het een hulpmiddel en geen knuffelhondje. Praat het niet goed. Weet ook niet hoe dat allemaal werkt maar het dier moet natuurlijk wel opletten en zn werk doen. Daar is die hond immers voor.

Word meer moe van mensen die blindegeleidenhonden en ADL honden behandelen als een huishondje. Zonde van het geld
Zal je verbazen maar een blindengeleide en ADL zijn naast het werk ook gewoon huishonden die gewoon ook uitgelaten worden en naar een bos of speelplaats gaan , die honden hebbenn net als iemand die werkt even afleiding nodig om goed hun werk te kunnen doen.

Oh en geen 1 zichzelf respecterende hulphondenschool staat toe dat hun hond een slipketting omheeft.
Er is vanuit hun verplichte nazorg voor hun honden.

Ik werk met mensen die ADL nodig hebben , en geloof me ik ben net zo goed een machientje voor ze die doet wat ze nodig hebben, word ook afgebekt en zonder respect behandeld dus het verbaast me gewoon niet dat mensen hun hond ook zo behandelen.

En er zijn genoeg ADL honden die gebruikt worden als gewone huishond en om het licht aan te doen laten ze dan een helpende langskomen.. Die hond is opgeleid dat te doen, en dat kost niet zo een beetje ook. Als je een hulphond wil prima, wil je een gewone hond ook prima.

Oh ennuh verder Nanna en BP jullie hebben mn ochtend goedgemaakt met jullie reacties in dit topic :D
Ik heb een aantal puppen geleverd die adl zijn geworden en het is net als bij niet gebruikers. Als je een klootzak bent word je niet in ene een aardig lief persoon in een rolstoel. :zweep:
Paisley
Zeer actief

bouvierpoedel schreef:Die hond komt echtr niet bij de KNGF vandaan. Die leveren geen hulphonden aan mensen die nog even zitten te wachten op iets wat ze gaan krijgen.Weet je wat zo'n beest kost .?
Een hulphond word geplaatst bij iemand die hem gelijk en direkt nodig heeft .
Volgens papier heeft ze hem ook al nodig, maar ze ziet via tunnelvisie nog een heel klein beetje en dat is voor haar genoeg om zich zonder hond voort te bewegen. Alsof je door een rietje kijkt, zei ze.
Jezus, als ik zeg dat die hond van de KNGF komt, dan komt hij daar vandaan. Ik ken die hond toch beter dan jullie of wat? Het zal niet de eerste keer zijn dat geld over de balk wordt gegooid in de zorg.
Afbeelding
Hutch
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever en Friese Stabij
Contacteer:

Ongelezen bericht door Hutch »

bouvierpoedel schreef:
Vertel.
Nou, niet heel veel bijzonders eigenlijk. Behalve dat je aan het tuig vaak kunt zien waar de hond vandaan komt. Bijna elke school loopt met een eigen tuig en de meeste cliënten behouden dit tuig ook als ze met de hond werken.
Vanuit mijn persoonlijke ervaring kan ik vertellen dan het KNGF geen honden traint en aflevert met een slipketting, maar inderdaad kunnen cliënten altijd zelf wel een slipketting omdoen bij hun hond.
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

bouvierpoedel schreef:
Maeve schreef:Nare situaties zijn dat, voor alle partijen eigenlijk :ugh: Maar ik vraag me ook af of die Doodle wel geschikt is als hulphond. Geen enkele hond is perfect natuurlijk maar gezien jouw verhaal kwam de baas in de problemen door de onzekerheid van de hond. Waarom is een hond die het moeilijk heeft op een treinstation hulphond? Wat mij betreft gebruiken ze daar alleen de meest stabiele exemplaren voor. En dan gaan ze niet richten op lollige rassen met lollige vachten maar puur op karakter.
En die maken dan ook nooit een foutje of zijn een keer afgeleid.?
Kom zeg zelfs de best getrainde hond laat wel eens een steekje vallen , blijven honden hé . Net als mensen ook wel eens een steekje laten vallen.
En daarbij is het ook alleen maar vanuit een emotionle blik van TS geschreven als fragmentopname en klein onderdeeltje van die man en zijn hond hun leven.
Komt natuurlijjk ook een beetje de behoefte bij om zoiets te melden om te laten zien dat zij veel meer van hondjes houd.
Dat geeft vrreselijk veel credits hier op het forum kijk maar dat jank en drama topic die zijn wijf de schuld geeft dat hij zijn hond heeft af laten spuiten.
Wij hebben 2 ogen en deze man is afhankelijk van zijn hond zodat hij niet van het perron afflikkert en onder de trein komt of op een moterkap beland.

Zijn er hier ook die stroomdraadjes voor puppen gebruiken en een keer iets naar hun hond zijn harses gooien of stijf vloeken en ook de slipketting gebruiken. Jaja het lijkt allemaal 20 keer erger als een ander het doet ,want wij weten wel hoe je met honden om moet gaan.
Daar heb je gelijk in, we horen het verhaal van één kant en ook TS heeft het geheel maar een paar seconden/minuten gezien. Maar toch, ik verbaas me er wel vaker over welke honden als hulphond worden ingezet. Ik ken geen enkele Doodle die enorm stabiel is :19: Terwijl er bij Labradors exemplaren bij lopen die inderdaad zo'n beetje "bombproof" zijn :wink: Waarom zijn er niet meer scholen die daar op selecteren in plaats van het ras?
*Esther
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door *Esther »

Toevallig een melding van t KNGF via FB vandaag.

Morgen organiseren wij een speciale trainingsdag op station Utrecht Centraal om blinde bazen te helpen hun weg te vinden tijdens de verbouwing van het station. Want de geleidehond is geen tomtom die de weg kan vinden, dat moet de baas weten.

Waar de geleidehond zijn baas wel bij helpt op de route, laat dit filmpje goed zien:

http://www.youtube.com/watch?v=LebpRy_MHP8
Pakdebal

Ongelezen bericht door Pakdebal »

Pakdebal schreef:
.

en ? Ik zou gelijk aan alle bellen getrokken hebben
rose
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador

Ongelezen bericht door rose »

Pakdebal schreef:
Pakdebal schreef:
.

en ? Ik zou gelijk aan alle bellen getrokken hebben

:blah: :blah: :blah:
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Miranda »

Wolfsblut schreef: Als iemand een dier pijnigt spring ik ervoor in de bres.
Oh.
Wolfsblut schreef:Na zichzelf twee maal gecorrigeerd te hebben kunnen ze weer een gewone halsband om.
Heeft niet mijn voorkeur, maar nadat alle trucken uit de doos getrokken zijn zonder effect, zou dit wel eens het wondermiddel kunnen zijn.

Afbeelding
Echte dierenvriend ben je, inderdaad :-|
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
bouvierpoedel
Zeer actief

Miranda schreef:
Oh.
Wolfsblut schreef:Na zichzelf twee maal gecorrigeerd te hebben kunnen ze weer een gewone halsband om.
Heeft niet mijn voorkeur, maar nadat alle trucken uit de doos getrokken zijn zonder effect, zou dit wel eens het wondermiddel kunnen zijn.

Afbeelding
Ach ja zelfs een ziende kan blind zijn. :engel:
Wolfsblut
Zeer actief

Tara schreef:
Wat primitief.
Primitief zijn werkt meestal beter dan het op een moderne wijze oplossen.
Meestal wordt er dan niets opgelost.
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Inge O schreef:ik mag zoiets niet lezen, bah, bah, bah, dit is nou één van de redenen waarom ik nul voeling heb met het principe hulphond in een tijd waarin ze naar mars kunnen vliegen (en dus véél betere technische hulpmiddelen kunnen maken - als ze dat willen).

laat die honden toch met rust joh :mep: .
Tsja, ik maak er nooit vrienden mee, maar ik ben het helemaal met je eens. Het excuus van 'het zijn werkhonden' gaat voor mij ook niet op. Een werkhond is een hond die doet waar zijn ras al eeuwenlang op gefokt is. Ik moet de eerste blindengeleidehond nog zien die aangeschoten eenden uit de sloot haalt voor zijn baas.

Ik wil best geloven dat er geweldige blinde baas/hond combi's zijn, ik weet van geleidehonden die vrijwel dagelijks ook een uur of wat lekker los mogen dollen en rennen en wiens baas ook echt een hondenliefhebber is. Maar ik heb al zoveel verhalen gehoord over geleidehonden die gewoon een kutleven hebben, ik vind het trieste hondenarbeid.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Wolfsblut
Zeer actief

Kells schreef:
Wolfsblut schreef:
Tara schreef:
Wat primitief.
Primitief zijn werkt meestal beter dan het op een moderne wijze oplossen.
Meestal wordt er dan niets opgelost.
Jij duwt een pup zeker ook nog met zijn neus in de stront? :80:
Een pup zeker niet hoor.
Bij domme mensen zoals jij heb ik daar geen enkel probleem mee.
Ben je trouwens zo dom geboren of wil je gewoon lekker provoceren?
Wolfsblut
Zeer actief

Miranda schreef:
Oh.

Afbeelding
Gemakkelijk om dingen uit zijn verband te trekken vanuit een ander onderwerp.
Voor sommige situaties hoeft hier niets mis mee te zijn hoor.

Ik heb hier enkele maanden een Jack Russel opgenomen die ik geresocialiseerd heb.
Zijn vorige baas wilde hem laten inslapen.
Sjaak had nl veel schade toegebracht aan enkele Duitse herders en een klapkaak. Ook forse financiële schade dus.
Hij beet altijd naar grote honden of beet zich vast in autobanden.
Een soort van hoogmoedswaanzin veroorzaakt door een minderwaardigheidscomplex, vanwege zijn geringe afmeting dacht ik zo.

Soms moet je wel eens iets niet volgens het boekje oplossen.
In sommige situaties kan dat wonderen verrichten om niet als een kuddedier met de massa mee te hollen.
Voor veel kinderen zou het opvoeden/resocialiseren, niet volgens het boekje dus, ook wel eens positief kunnen werken.
Dan zaten er niet zoveel in de jeugdgevangenis.

Oh ja, Sjaak is nu bij een gezin ondergebracht en is een geweldige huishond geworden.
Alleen maar met belonen en negatief gedrag negeren was me dat nooit gelukt.
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Miranda »

Ik heb Skadi bepaalde dingen geleerd, die ze voor mij kan doen. Ik kan er de vinger niet opleggen, weet niet zeker waar het aan ligt, maar zij voelt zich er niet prettig bij, en ik ook niet.
Het lijkt iets te veranderen in de afhankelijkheidsrelatie waar we ons beiden niet comfortabel bij voelen.

Nou neem ik diréct aan dat dit komt door het karakter dat Skadi heeft. Geef mevrouw een vinger, en ze vreet je arm op tot aan de schouder. Maar toch, in andere zaken kan ik haar enorm veel vrijheid geven. En dat lost ze dan keurig op, met veel blikken naar mij of ik het er mee eens ben. Maar zodra zij het idee heeft dat ik voor mijn functioneren afhankelijk ben van haar uitvoeren gaat het mis. Ze *wil* het niet. Kont tegen de kribbe, net doen of je commando's niet begrijpt, en wat al niet.
Als ik in de rolstoel zit is ze extra lief. En doet ook zaken die ze anders niet doet, zoals een bal in de hand geven ipv op de grond gooien. Maar mijn hulphond? Nee, dat gaat ze niet worden. Ik weet niet zeker waarom, maar ik ben het met haar eens.

Degene die een onderbouwde theorie heeft waar dat aan ligt, mag die ventileren, trouwens ;)
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”